Betere producten, betere banen, een betere kwaliteit van leven, een sterkere democratie en een einde aan de ecologische ontwrichting: gaat dat samen? In Europa, in onze tijd en in déze omstandigheden? In Continent van de kwaliteit laat econoom Paul Schenderling zien dat het kan. Als Europa radicaal kiest voor kwaliteit boven kwantiteit.
Met heldere analyses en overtuigende voorbeelden toont Schenderling dat een nieuwe én eigen koers mogelijk is. Hij schetst hoe Europa zijn sociale model kan vernieuwen, hoe eerlijke handelspolitiek en digitale dekolonisering onze veerkracht versterken en hoe de economie wél binnen de draagkracht van de aarde kan werken.
Dit boek biedt meer dan een analyse: het is een hoopvol en realistisch actieplan. Een uitnodiging om samen te werken aan een Europa dat sterker, eerlijker en toekomstbestendig is – hét continent van de kwaliteit.
Waarom de nieuwe economie van onderop begint...
Paul Schenderling heeft een vaardige pen en is een boeiende vertellers. Hij weet moeilijke materie goed en zeer overzichtelijk uit te leggen voor de gewone burgers. Dat laatste is ook zijn doel. Hij wil namelijk de economie van Europa van onderop vernieuwen met initiatieven van bedrijven en burgers die deze bedrijven steunen door bij hen te kopen. Van bovenaf ligt de zaak moeilijker maar ook voor de politiek heeft hij een boodschap want die kan de nieuwe economie van onderop stimuleren en faciliteren maar ook beschermen waar nodig is. Dus een beperkte protectie.
Die vernieuwing is hard nodig Europa kende tot aan de jaren 80 een economie van kwaliteit met name op sociaal punt. Daarna is de globalisering ingetreden. Bedrijven gingen weg uit Europa naar landen waar de lonen lager waren en waar de milieueisen bijkans afwezig waren. Europa trachtte dit te voorkomen door de lonen en de milieueisen te verlagen. Kwantiteit werd nu het motto. Schenderling wil juist dat Europa weer gaat voor kwaliteit. Het kan toch niet zo zijn dat Europa zich naar beneden laten trekken door landen die lak hebben aan sociale zekerheden en aan het milieu? Daarom luidt de titel van zijn boek: Continent van kwaliteit. Hoe Europa een eigen economische koers kan varen. Schenderling wil via de nieuwe economie de weg naar boven inslaan.
De opzet van het boek is helder. Na een grondige analyse waardoor het fout is gegaan met Europa, draagt Schenderling oplossingen aan. Die oplossingen komen niet alleen van onderop. Ook de politiek moet de zaak aanpakken. Bijvoorbeeld gezamenlijk optreden tegen producten die milieuvervuilend zijn, door de belasting te verhogen op dit soort producten. Europa mag geen markt worden waar China zijn goedkope milieuonvriendelijke producten dumpt. Op dat punt moet de deur op slot. Schenderling is echter niet tegen globalisering maar wel tegen de uitwassen. Hij is dus niet voor absoluut protectionisme. Maar voor relatief protectionisme.
Want wat is er aan de hand? Doordat de lonen in Europa laag zijn ( Europa past zich deels aan, aan lage loon landen) en de arbeiders minder inspraak hebben, die twee gaan hand in hand, staat ook de arbeidsvreugde op het spel en daarmee ook onze democratie. Er hoeft maar één autocraat op te staan en dit soort arbeiders stemt op deze autocraat. Deze leider zou bijvoorbeeld de buitenlanders de schuld kunnen geven. Die willen werken voor lage lonen en trekken daarmee de lonen naar beneden. Goede lonen en werkomstandigheden zorgen dus niet alleen voor meer tevreden arbeiders maar ook voor een duurzame stabiele samenleving. Afhakers zorgen voor problemen en alleen al vanwege dit pragmatische punt moet het roer om. Principieel is het natuurlijk onaanvaardbaar dat mensen heel veel uren moeten maken om net rond te kunnen komen.
Schenderling geeft mooi uitgewerkte voorbeelden. Een mooi burgerinitiatief is de Fairphone. De persoon er achter bekeek hoe een IPhone gemaakt werd en zag misstanden op het punt van arbeid en milieu. Bij de Fairphone heeft hij getracht dit te vermijden. Schenderling is nuchter over dit initiatief. Ook een Fairphone moet voor een ondernemer een verdienmodel zijn. Daardoor verloopt niet alles vlekkeloos. Er is altijd verbetering mogelijk maar het begin is er...
Dit soort bedrijfsinitiatieven van burgers draagt volgens Schenderling een steentje bij aan een nieuwe economie in Europa. In meerdere landen ontwaart hij deze initiatieven. Dit boek wil lezers wakker maken om te gaan voor een economie van kwaliteit, duurzame producten geen roofbouw op de natuur, recyclen, modulaire producten, waar onderdelen vervangen en aangepast kunnen worden aan de eisen van de tijd. Ook vrije tijd voor de werknemers acht hij als een groot goed. De mens is niet gemaakt om te produceren en in zijn vrije tijd alleen de consumeren. Er zijn nog belangrijkere zaken.
Instemmend citeert Schenderling Dirk de Wachter. De Wachter zegt dat wie gaat voor persoonlijk geluk dit niet zal vinden, je komt dan door je egoïsme alleen te staan maar wie het zoekt in verbondenheid met anderen zal zeker enig geluk ten deel vallen. Het zoeken van persoonlijk geluk is dus kansloos. Je zou bijvoorbeeld maar leider zijn van een bedrijf dat werknemers uitbuit en het milieu verkwanselt. Dat kan je nooit een tevreden gevoel geven ook al woon je zelf in een prachtig huis. Je mist dan toch kwaliteit, diepgang en verbondenheid met de mensen om je heen... Kortom Schenderling heeft een veelzijdige kijk op kwaliteit. Daarmee gaat hij in het spoor van Matthias Olthaar, die schreef Alles van waarde. Een nieuwe kijk op arbeid, geld en geluk. De menselijke arbeid en vreugde en vrije tijd is net zo goed van waarde als de winst voor het bedrijf volgens Olthaar. Maar ook de waarde van gemeenschappen verdient aandacht. Een 24/7 economie is daarom niet gewenst. Schenderling beaamt dit in zijn boek.
Ik zou nog veel meer kunnen noemen maar ik ga afronden. Dit boek heeft mijn visie op wat een goede economie inhoudt weer opgescherpt. Mooi zou het zijn als veel van de initiatieven die Schenderling aanreikt zouden worden opgepakt. Bij een deel is dit gelukkig al het geval. Daarom: neem en lees.
Het boek is bestelbaar bij:
Paul Schenderling – Continent van de kwaliteit – Bot Uitgevers
Met heldere analyses en overtuigende voorbeelden toont Schenderling dat een nieuwe én eigen koers mogelijk is. Hij schetst hoe Europa zijn sociale model kan vernieuwen, hoe eerlijke handelspolitiek en digitale dekolonisering onze veerkracht versterken en hoe de economie wél binnen de draagkracht van de aarde kan werken.
Dit boek biedt meer dan een analyse: het is een hoopvol en realistisch actieplan. Een uitnodiging om samen te werken aan een Europa dat sterker, eerlijker en toekomstbestendig is – hét continent van de kwaliteit.
Waarom de nieuwe economie van onderop begint...
Paul Schenderling heeft een vaardige pen en is een boeiende vertellers. Hij weet moeilijke materie goed en zeer overzichtelijk uit te leggen voor de gewone burgers. Dat laatste is ook zijn doel. Hij wil namelijk de economie van Europa van onderop vernieuwen met initiatieven van bedrijven en burgers die deze bedrijven steunen door bij hen te kopen. Van bovenaf ligt de zaak moeilijker maar ook voor de politiek heeft hij een boodschap want die kan de nieuwe economie van onderop stimuleren en faciliteren maar ook beschermen waar nodig is. Dus een beperkte protectie.
Die vernieuwing is hard nodig Europa kende tot aan de jaren 80 een economie van kwaliteit met name op sociaal punt. Daarna is de globalisering ingetreden. Bedrijven gingen weg uit Europa naar landen waar de lonen lager waren en waar de milieueisen bijkans afwezig waren. Europa trachtte dit te voorkomen door de lonen en de milieueisen te verlagen. Kwantiteit werd nu het motto. Schenderling wil juist dat Europa weer gaat voor kwaliteit. Het kan toch niet zo zijn dat Europa zich naar beneden laten trekken door landen die lak hebben aan sociale zekerheden en aan het milieu? Daarom luidt de titel van zijn boek: Continent van kwaliteit. Hoe Europa een eigen economische koers kan varen. Schenderling wil via de nieuwe economie de weg naar boven inslaan.
De opzet van het boek is helder. Na een grondige analyse waardoor het fout is gegaan met Europa, draagt Schenderling oplossingen aan. Die oplossingen komen niet alleen van onderop. Ook de politiek moet de zaak aanpakken. Bijvoorbeeld gezamenlijk optreden tegen producten die milieuvervuilend zijn, door de belasting te verhogen op dit soort producten. Europa mag geen markt worden waar China zijn goedkope milieuonvriendelijke producten dumpt. Op dat punt moet de deur op slot. Schenderling is echter niet tegen globalisering maar wel tegen de uitwassen. Hij is dus niet voor absoluut protectionisme. Maar voor relatief protectionisme.
Want wat is er aan de hand? Doordat de lonen in Europa laag zijn ( Europa past zich deels aan, aan lage loon landen) en de arbeiders minder inspraak hebben, die twee gaan hand in hand, staat ook de arbeidsvreugde op het spel en daarmee ook onze democratie. Er hoeft maar één autocraat op te staan en dit soort arbeiders stemt op deze autocraat. Deze leider zou bijvoorbeeld de buitenlanders de schuld kunnen geven. Die willen werken voor lage lonen en trekken daarmee de lonen naar beneden. Goede lonen en werkomstandigheden zorgen dus niet alleen voor meer tevreden arbeiders maar ook voor een duurzame stabiele samenleving. Afhakers zorgen voor problemen en alleen al vanwege dit pragmatische punt moet het roer om. Principieel is het natuurlijk onaanvaardbaar dat mensen heel veel uren moeten maken om net rond te kunnen komen.
Schenderling geeft mooi uitgewerkte voorbeelden. Een mooi burgerinitiatief is de Fairphone. De persoon er achter bekeek hoe een IPhone gemaakt werd en zag misstanden op het punt van arbeid en milieu. Bij de Fairphone heeft hij getracht dit te vermijden. Schenderling is nuchter over dit initiatief. Ook een Fairphone moet voor een ondernemer een verdienmodel zijn. Daardoor verloopt niet alles vlekkeloos. Er is altijd verbetering mogelijk maar het begin is er...
Dit soort bedrijfsinitiatieven van burgers draagt volgens Schenderling een steentje bij aan een nieuwe economie in Europa. In meerdere landen ontwaart hij deze initiatieven. Dit boek wil lezers wakker maken om te gaan voor een economie van kwaliteit, duurzame producten geen roofbouw op de natuur, recyclen, modulaire producten, waar onderdelen vervangen en aangepast kunnen worden aan de eisen van de tijd. Ook vrije tijd voor de werknemers acht hij als een groot goed. De mens is niet gemaakt om te produceren en in zijn vrije tijd alleen de consumeren. Er zijn nog belangrijkere zaken.
Instemmend citeert Schenderling Dirk de Wachter. De Wachter zegt dat wie gaat voor persoonlijk geluk dit niet zal vinden, je komt dan door je egoïsme alleen te staan maar wie het zoekt in verbondenheid met anderen zal zeker enig geluk ten deel vallen. Het zoeken van persoonlijk geluk is dus kansloos. Je zou bijvoorbeeld maar leider zijn van een bedrijf dat werknemers uitbuit en het milieu verkwanselt. Dat kan je nooit een tevreden gevoel geven ook al woon je zelf in een prachtig huis. Je mist dan toch kwaliteit, diepgang en verbondenheid met de mensen om je heen... Kortom Schenderling heeft een veelzijdige kijk op kwaliteit. Daarmee gaat hij in het spoor van Matthias Olthaar, die schreef Alles van waarde. Een nieuwe kijk op arbeid, geld en geluk. De menselijke arbeid en vreugde en vrije tijd is net zo goed van waarde als de winst voor het bedrijf volgens Olthaar. Maar ook de waarde van gemeenschappen verdient aandacht. Een 24/7 economie is daarom niet gewenst. Schenderling beaamt dit in zijn boek.
Ik zou nog veel meer kunnen noemen maar ik ga afronden. Dit boek heeft mijn visie op wat een goede economie inhoudt weer opgescherpt. Mooi zou het zijn als veel van de initiatieven die Schenderling aanreikt zouden worden opgepakt. Bij een deel is dit gelukkig al het geval. Daarom: neem en lees.
Het boek is bestelbaar bij:
Paul Schenderling – Continent van de kwaliteit – Bot Uitgevers