In De hemel te rijk verkent Pieter Dirk Dekker een nieuwe kijk op het omstreden begrip uitverkiezing. Dure auto’s, succesvolle outfits, gelikte livestreams – wie een kerk bezoekt, merkt lang niet altijd dat God vooral oog voor de armen heeft. Toch is dat wat de Bijbel betreft een cruciaal aspect van het evangelie. Sterker nog: sommige Bijbelteksten stellen dat God de armen uitverkoren heeft. Tegenover een almaar populairder welvaartsevangelie zet Pieter Dirk Dekker de vraag: wat betekent het om rijk te zijn, als God de armen uitverkoren heeft
Pieter Dirk Dekker (1995) behaalde zijn bachelor theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Zijn masterstudie volgde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Oxford. Voor zijn afstudeerscriptie bestudeerde hij passages uit Lucas en Jakobus, gericht op de relatie tussen uitverkiezing, armoede en rijkdom. Na zijn studie werkte Dekker als politiek adviseur voor Stichting Red een Kind. Daarnaast was hij actief voor PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Met ingang van dit jaar is hij politiek medewerker van de ChristenUnie Rotterdam.
Een spiegel voor de rijken
Pieter Dirk Dekker heeft een mooi punt te pakken. Christenen hebben de neiging om met de welvaart mee te hobbelen en minderbedeelden als losers te zien. Dekker gaat daarom ook terecht in tegen hen die menen dat wie in God gelooft voorspoed zal ervaren. Tegen dit soort welvaartsevangelie keert hij zich zeer beslist. Dat is niet Bijbels volgens Dekker en daar heeft hij gelijk in. Dekker bespreekt om dit duidelijk te maken Psalm 37. Deze psalm laat zien dat de gelovigen veel tegenspoed kunnen ondervinden. Dus niks geen welvaartsevangelie. En in 1Korinthe 1:18-31 houdt Dekker ons door middel van Paulus een spiegel voor. Zo lezen we in 1 Korinthe 1:26-29 : "Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken. Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen". Dekker haalt de exegeet Malcom aan. Deze exegeet spreekt van "Rhetoric of reversal" in dit gedeelte. Er is sprake van een omkeringsmotief. Niet de rijken en edelen heeft God op het oog maar juist de zwakkeren en de onaanzienlijken.
Dit omkeringsmotief komen we ook tegen in Psalm 37. Ook daar neemt God het op voor de verdrukte en geminachte rechtvaardige. Volgens Dekker wil Paulus de gelovigen uit Korinthe laten zien dat status en eer zoals in de stad van Korinthe gangbaar waren (en veelal ook bij ons als christenen uit het westen) bij God niet in tel zijn. Dekker laat ons even kijken achter de schermen van de gemeente van Korinthe. Deze Romeinse handelsstad was een plek bij uitstek waar de waarde van producten en de menselijke prestatie hoog in het vaandel stonden. Paulus spiegelt dus de gemeente van Korinthe en daarmee houdt hij ook ons een spiegel voor... Zijn wij niet te rijk om het Koninkrijk in te gaan? Wat geven wij aan armen? Zijn armen in onze gemeente welkom?
Dé spiegel van dé uitverkiezing
Dekker komt ook met een nieuwe kijk op verkiezing. Dat is meteen de ondertitel van dit boek. Maar daar valt wel wat op af te dingen. De gemeente van Korinthe is ook weer niet representatief voor alle gemeenten van Christus. Het is bovendien ook weer niet zo dat God alle armen en heel de maatschappelijke outcast verkoren heeft. Wel is het zo dat in 1Korinthe 18-31 Paulus ons een spiegel voor houdt.
Van belang is het om te beseffen dat Christus ons allen of we nu rijk zijn of arm nodigt. Hij is volgens Calvijn: de spiegel van de uitverkiezing. Bij Hem is iedereen welkom. Daarbij is het zo dat Jezus kwam vanwege onze geestelijke armoede. En wie zijn geestelijke armoede heeft leren verstaan, krijgt Jezus nodig. Een arme in het natuurlijke leven kent die begeerte naar Jezus niet. Kortom, het boek is praktisch van aard en gericht op de handen van christenen maar hoe zit het met het hart? Zonder verzoend te zijn met God schieten al onze daden hoe goed deze ook zijn tekort. Tegelijkertijd heeft Dekker wel een punt!! Christenen hebben de neiging om zich in slaap te laten sussen door onze welvaartsmaatschappij. Al gauw verliezen we de armen uit het oog. Dat was in de eerste christengemeenten wel anders. Daarom groeiden zij.
Tot slot, ondanks deze kanttekening is het boek boeiend geschreven. Dit komt omdat Pieter Dirk Dekker erg betrokken is op het onderwerp. Dat is zijn kracht maar als het om de gereformeerde leer gaat ook een beetje zijn zwakte mijns inziens. Rijk en arm zijn bij Jezus welkom. Maar het is waar. Je moet komen zoals je bent maar je kunt niet blijven zoals je bent. Rijken hebben de taak zegt Calvijn om om te zien naar de armen en hen te laten delen in hun rijkdom.
Het boek is bestelbaar bij:
https://www.kokboekencentrum.nl/boek/de-hemel-te-rijk/
Pieter Dirk Dekker (1995) behaalde zijn bachelor theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Zijn masterstudie volgde hij aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Oxford. Voor zijn afstudeerscriptie bestudeerde hij passages uit Lucas en Jakobus, gericht op de relatie tussen uitverkiezing, armoede en rijkdom. Na zijn studie werkte Dekker als politiek adviseur voor Stichting Red een Kind. Daarnaast was hij actief voor PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie. Met ingang van dit jaar is hij politiek medewerker van de ChristenUnie Rotterdam.
Een spiegel voor de rijken
Pieter Dirk Dekker heeft een mooi punt te pakken. Christenen hebben de neiging om met de welvaart mee te hobbelen en minderbedeelden als losers te zien. Dekker gaat daarom ook terecht in tegen hen die menen dat wie in God gelooft voorspoed zal ervaren. Tegen dit soort welvaartsevangelie keert hij zich zeer beslist. Dat is niet Bijbels volgens Dekker en daar heeft hij gelijk in. Dekker bespreekt om dit duidelijk te maken Psalm 37. Deze psalm laat zien dat de gelovigen veel tegenspoed kunnen ondervinden. Dus niks geen welvaartsevangelie. En in 1Korinthe 1:18-31 houdt Dekker ons door middel van Paulus een spiegel voor. Zo lezen we in 1 Korinthe 1:26-29 : "Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken. Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen". Dekker haalt de exegeet Malcom aan. Deze exegeet spreekt van "Rhetoric of reversal" in dit gedeelte. Er is sprake van een omkeringsmotief. Niet de rijken en edelen heeft God op het oog maar juist de zwakkeren en de onaanzienlijken.
Dit omkeringsmotief komen we ook tegen in Psalm 37. Ook daar neemt God het op voor de verdrukte en geminachte rechtvaardige. Volgens Dekker wil Paulus de gelovigen uit Korinthe laten zien dat status en eer zoals in de stad van Korinthe gangbaar waren (en veelal ook bij ons als christenen uit het westen) bij God niet in tel zijn. Dekker laat ons even kijken achter de schermen van de gemeente van Korinthe. Deze Romeinse handelsstad was een plek bij uitstek waar de waarde van producten en de menselijke prestatie hoog in het vaandel stonden. Paulus spiegelt dus de gemeente van Korinthe en daarmee houdt hij ook ons een spiegel voor... Zijn wij niet te rijk om het Koninkrijk in te gaan? Wat geven wij aan armen? Zijn armen in onze gemeente welkom?
Dé spiegel van dé uitverkiezing
Dekker komt ook met een nieuwe kijk op verkiezing. Dat is meteen de ondertitel van dit boek. Maar daar valt wel wat op af te dingen. De gemeente van Korinthe is ook weer niet representatief voor alle gemeenten van Christus. Het is bovendien ook weer niet zo dat God alle armen en heel de maatschappelijke outcast verkoren heeft. Wel is het zo dat in 1Korinthe 18-31 Paulus ons een spiegel voor houdt.
Van belang is het om te beseffen dat Christus ons allen of we nu rijk zijn of arm nodigt. Hij is volgens Calvijn: de spiegel van de uitverkiezing. Bij Hem is iedereen welkom. Daarbij is het zo dat Jezus kwam vanwege onze geestelijke armoede. En wie zijn geestelijke armoede heeft leren verstaan, krijgt Jezus nodig. Een arme in het natuurlijke leven kent die begeerte naar Jezus niet. Kortom, het boek is praktisch van aard en gericht op de handen van christenen maar hoe zit het met het hart? Zonder verzoend te zijn met God schieten al onze daden hoe goed deze ook zijn tekort. Tegelijkertijd heeft Dekker wel een punt!! Christenen hebben de neiging om zich in slaap te laten sussen door onze welvaartsmaatschappij. Al gauw verliezen we de armen uit het oog. Dat was in de eerste christengemeenten wel anders. Daarom groeiden zij.
Tot slot, ondanks deze kanttekening is het boek boeiend geschreven. Dit komt omdat Pieter Dirk Dekker erg betrokken is op het onderwerp. Dat is zijn kracht maar als het om de gereformeerde leer gaat ook een beetje zijn zwakte mijns inziens. Rijk en arm zijn bij Jezus welkom. Maar het is waar. Je moet komen zoals je bent maar je kunt niet blijven zoals je bent. Rijken hebben de taak zegt Calvijn om om te zien naar de armen en hen te laten delen in hun rijkdom.
Het boek is bestelbaar bij:
https://www.kokboekencentrum.nl/boek/de-hemel-te-rijk/