500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Nicea volgens Jaap Noordam
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding


​Na de Brexit en met oorlog aan de oostgrens richt het oog zich opnieuw op de Frans-Duitse as. Kan deze tandem nog richting geven aan de toekomst van Europa en is de kloof uit het verleden definitief overbrugd? Al is de ‘erfvijandschap’ sinds de laatste wereldoorlog verdampt, de geschiedenis leert dat nationale vooroordelen en clichés diepgeworteld zijn.
Een jager in het woud voert de lezer aan de hand van muziek, beeldende kunst, film en literatuur door een pijnlijke geschiedenis van vier grootschalige gewapende conflicten. Van de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) en het uitroepen van het Duitse keizerrijk in Versailles terug naar de napoleontische tijd en de Duitse bevrijdingsoorlogen; en dan van de loopgraven uit La Grande Guerre tot de totale catastrofe van de Tweede Wereldoorlog.

Op zoek naar een balans tussen herinneren, herdenken en vergeten bespreekt Maarten Doorman de rol van een verlicht Frankrijk en een romantisch Duitsland in de onvoorspelbare toekomst van Europa.


De schrijver

Maarten Doorman doceert cultuurfilosofie aan Maastricht University en is bijzonder hoogleraar geschiedenis van de Duitse cultuur aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder verschenen van zijn hand onder andere De romantische orde (2004), Rousseau en ik (2012) en De navel van Daphne (2016).

De opzet van dit boek

Een jager in het woud voert de lezer aan de hand van muziek, beeldende kunst, film en literatuur door een pijnlijke geschiedenis van vier grootschalige gewapende conflicten tussen Frankrijk en Duitsland. Het boek bouwt voort op Doormans eerdere werk en met name op De romantische orde uit 2004, waarin hij al had geschreven over de tegenstelling tussen het verlichte Frankrijk en het romantische Duitsland. Doorman werkt  dit in dit boek verder uit aan de hand van onderlinge beeldvorming.

Tegenpool of aanvulling? 
Beide landen zijn elkaars tegenpolen naar het lijkt maar vullen elkaar ook mooi aan.  
Victor Hugo, een Franse senator, stelde bijvoorbeeld in 1840 dat Frankrijk het hoofd van Europa was en Duitsland het hart.  Dat is een mooie aanvulling. Dat ze elkaar zo mooi kunnen aanvullen omdat ze zo verschillend zijn, is in het huidige Europa nog altijd een veelgehoorde opvatting. Echter, vaker vertaalde het idee van tegengestelde culturen zich naar de ‘erfvijandschap’ tussen de twee buurlanden, die in de negentiende en twintigste eeuw meermaals tot de tanden gewapend tegenover elkaar stonden: in de napoleontische oorlogen, de Frans-Duitse oorlog, de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.  Over die beeldvorming waarbij beide landen elkaars tegenpool en veelal vijand zijn gaat dit boek. Dit boek is uniek omdat wij als Nederlanders niet goed op de hoogte zijn van deze onderlinge beeldvorming. Dit boek draagt bij aan deze leemte. 

De jager in het woud
De titel van dit boek verwijst naar de Germanen, de jagers in het Duitse woud, die in onder leiding van Arminius drie legioenen onder aanvoering van de Romein Varus versloegen in het Teutenborgerwoud. Keizer Augustus riep toen (naar men zegt) hij dit hoorde wanhopig: Varus Varus geef mij me legioenen terug. Julius Caesar die de Germanen aan de westzijde van de Rijn versloeg had in zijn De Bello Gallico gewaarschuwd voor deze Germanen (jagers) aan de oostzijde die in uitgestrekte wouden woonden en zeer woest waren. Varus ging tegen dit goede advies in... en hij was de enige niet... Maar deze woeste jagers gingen ook zelf op oorlogspad... 

Beeldenstorm en beeldvorming 
Arminius werd het boegbeeld van Duitsland. Luther  gaf daar een goede aanzet toe.  Hij zag Arminius, hij noemde hem Hermann, als het symbool van de goede Duitser die streed tegen Rome (net als hij deed) en hij mobiliseerde zo het Duitse bewustzijn. In de beeldende kunst verscheen Hermann in de tijd van de Romantiek als een held en in de 19de en begin 20ste eeuw herleefde dit beeld. Maar in 2009 werd de Germaanse overwinning van 2000 jaar eerder amper gevierd... De verwoestende werking van drie oorlogen in de 19de en begin 20ste eeuw (1870-1871, 1814-1818, 1940-1945) waren daar debet aan. Doorman merkt op: "na de Tweede Wereldoorlog verdween de prominente plaats van Arminius tijdens de denazificatie geleidelijk uit het Duitse onderwijs en het publieke bewustzijn". Hermann was geen held meer en was van zijn sokkel gevallen... net als bij ons Jan Pieterszoon Coen en de helden van de VOC. Geschiedenis is van tijd tot tijd een beeldenstorm. Over die beeldvorming en beeldenstorm gaat het in dit boek. Centraal staat de gespannen verhouding tussen Frankrijk en Duitsland, hun beeldvorming over elkaar en hun verwerking van hun oorlogsverleden... 

Van Romantiek naar triomfantelijk nationalisme in de 19de eeuw
Duitsland is het land van de Romantiek en dat heeft het nationalisme ingekleurd. In de Romantiek kwam niet de koele ratio centraal te staan maar de emoties en de verbeelding, fantasie. De Romantiek gaf het nationalisme brandstof en energie. Bismarck bijvoorbeeld droomde van een groot Duitsland en hij wist zijn droom te verwerkelijken. In 1871 haalde Duitsland een klinkende overwinning op Frankrijk. In 1871 componeerde Brahms zijn Triomflied, dat de overwinning van Duitsland in de Frans-Pruisische Oorlog (1870-71) herdacht. Het werk werd opgedragen aan de Duitse keizer Willem I (regeerde van 1871-1888). De tekst zelf komt uit het Bijbelboek Openbaring, waarin de ondergang van Babylon wordt voorspeld, maar wordt bewust opnieuw geïnterpreteerd in politieke termen. De première vond plaats op 5 juni 1872 in Karlsruhe.

Het triomflied verloor zijn glans... 
Vanwege de patriottische boodschap die verbonden was met de tijdsgeest van de Duitse eenwording, verloor het Triumphlied na de Eerste Wereldoorlog aan populariteit , ondanks de muzikale kwaliteit. Tegenwoordig is het een van Brahms' tamelijk onbekende oeuvres. Doorman merkt op: "De euforie van het nationaal succes heeft wel iets weg van vis of vers fruit: spoedig verliest het zijn glans en voor we het doorhebben is het proces van verrotting al in gang gezet. De Bijbelse passage van Brahms suggereert een hatelijk een hatelijke en smakeloze parallel tussen het verwoeste Babylon (Openbaring 17:5) en het kapotgeschoten Parijs, wat uitloopt op een halleluja dat we het liefst zo gauw mogelijk zouden vergeten, net als de puinhopen en onvoorstelbare moordpartijen van de erop volgende vijfenzeventig jaar". Ook hier vond dus een beeldenstorm plaats. 

Versailles als brandpunt van het conflict 

Wat ook erg pijnlijk was, wat dat In 1871 werd koning Wilhelm I van Pruisen tot Duitse keizer uitgeroepen in de Spiegelzaal van het paleis van Versailles. In dat Paleis hadden de machtige Franse keizers geleefd. Het was dus het symbool van de Franse macht. Geen wonder dat na de Eerste Wereldoorlog in Versailles het verdrag door Frankrijk werd gesmeed om Duitsland flink aan te pakken. Boontje komt om loontje maar ook dat verdrag was weer brandstof voor een nieuwe oorlog. 

Rheims als plaats van oorlog en vrede 
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de bebouwing van Reims bijna geheel verwoest door Duits artillerievuur.. Maar er kwam een opmerkelijk keer. In 1963 werd in Parijs het Frans-Duitse Vriendschapsverdrag ondertekend. De officiële viering van het verdrag vond plaats in de kathedraal van Reims met een hoogmis. Aanwezigen omschreven de ceremonie als 'de bruiloft van twee oude mannen', omdat Adenauer en De Gaulle samen voor het altaar knielden. 
​
Beeldvorming na 1945
Doorman toont de taaiheid van nationale stereotypen aan weerszijden van de Rijn. In het Europa van na 1945 lijken ze misschien voorgoed weggevaagd door de vriendschappelijke betrekkingen Adenauer en De Gaulle die de basis legden voor een nauwe economische samenwerking. In feite gaan ze slechts gewoon verder maar dan een beetje bedekt en ondergronds en  ze kunnen onder bepaalde omstandigheden weer opduiken.
Zo vermelde de cultuurfilosoof Peter Sloterdijk dat Duitsland na de Eerste Wereldoorlog niet het boetkleed aandeed. Er vond geen metanoia, bekering plaats. Dit was volgens hem wel het geval na de Tweede Wereldoorlog. Dat is een mooie analyse zou je zeggen maar het addertje zit in de staart.
Vervolgens neemt Sloterdijk Frankrijk de maat. Hij ziet bij Frankrijk ook enige weerstand tegen boete. Was De Gaulle niet wat al te triomfantelijk?                                                                                                                               In Falls Europa erwacht (1994) nam Sloterdijk Europa mijns inziens toch wel een beetje terecht de maat. Na de val van de muur was in Europa  volgens Sloterdijk een machtsvacuüm ontstaan, waarin een existentiële leegte  die zich al sinds 1968 zich manifesteerde was opgedoken. Deze leegte werd gevuld door consumentisme, nihilisme en een op hol geslagen amusementsindustrie. Europa nam gewoon na WO2 vakantie van het wereldtoneel en dacht dat er nooit meer oorlog zou komen volgens Sloterdijk.  Duitsland nam daarbij overigens het voortouw. Duitsland was tegen bewapening omdat dit teveel deed denken aan het Derde Rijk.

​Dreyfus-affaire 

In deze affaire draaide het om de onterechte veroordeling van de Joods-Franse officier Alfred Dreyfus (1859-1935). Dreyfus werd er valselijk van beschuldigd een spion voor Duitsland te zijn. Dreyfus' veroordeling op 15 oktober 1894 bleek echter achteraf gebaseerd op valse verklaringen en op documenten die door de werkelijke spion – Ferdinand Walsin-Esterhazy – geformuleerd waren. Dreyfus werd uit zijn rang gezet en op 5 januari 1895 in een geheim proces tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld, die hij op Duivelseiland moest uitzitten. Deze affaire laat niet alleen zien dat er sprake was van antisemitisme, de gebruikelijke verklaring voor deze bizarre rechtspraak maar het geeft ook aan hoe slecht de verhoudingen waren tussen Duitsland en Frankrijk. De Fransen waren enorm bang voor Duitse spionage!!

Hart en hoofd
Beide landen kunnen een bijdrage leveren aan een stabiel Europa. Duitsland vormt het hart en Frankrijk het hoofd.. Helaas is de beeldvorming in het verleden van beide landen over elkaar tamelijk eenzijdig en negatief. Na de Brexit echter kunnen beide landen in de Europa uitgroeien tot een tandem, meent Doorman. Dat kan alleen als beide landen het verleden achter zich laten. Dat lijkt grotendeels zo te zijn maar oud zeer kan zo maar weer de kop opsteken...  

Beoordeling
Doorman heeft een pittig maar ook een interessant boek geschreven. Dit boek voorziet in een leemte omdat Doorman de wederzijdse beeldvorming van Duitsland en Frankrijk weergeeft. Zo'n boek bestond nog niet. Terecht merkt Doorman op dat dé Duitser en dé Fransman niet bestaat. Een jager in het woud laat daarom slechts iets zien van de wederzijdse stereotyperingen maar de werkelijkheid is altijd complexer. Dat geeft Doorman aan het einde van zijn boek ruiterlijk toe. Tot slot, het is een knap geschreven boek. Het lezen van dit boek vraagt echter wel om ietwat doorzettingsvermogen. De informatiedichtheid is hoog.
​

​
Het boek is bestelbaar bij: 
​https://uitgeverijprometheus.nl/boeken/jager-in-het-woud-paperback/​


Powered by Create your own unique website with customizable templates.