Wat het verschil is tussen islamisme en de islam
Bassam Tibi maakt onderscheid tussen islamisten en islamieten door te benadrukken dat islam "verwijst naar een religie en cultuur die al meer dan een millennium bestaat", terwijl islamisme "een politiek/religieus fenomeen is dat verband houdt met de grote gebeurtenissen van de 20e eeuw".
Islamisme is een ideologie waarbij moslims de islam niet beperken tot geloofsovertuigingen en rituelen maar er ook een activistische en politieke invulling aan geven, volgens Bassam Tibi
Wie hij is
Bassam Tibi, (Damascus, 4 april 1944) is een Duitse politicoloog en cultuurfilosoof van Syrische afkomst.
Bassam Tibi kwam in 1963 naar Duitsland en is sinds 1976 Duits staatsburger. Sinds 1973 is hij hoogleraar internationale betrekkingen aan de Georg-August-Universität Göttingen en momenteel tevens aan de Cornell University in Ithaca, New York, USA. Bassam Tibi is moslim en verwierf in Duitsland naam door artikelen over de islam en de integratie van moslims. Hij publiceert in het Engels, Duits en Arabisch (Bron: Wikipedia)
Zijn visie
Islamisme en islam geeft blijk van een afgewogen kijk op de multiculturele samenleving. Ondanks de intense media-aandacht vanaf 9/11 voor moslims en hun godsdienst hebben weinig academici een helder idee van de verschillen tussen de islam en de politiek-fundamentalistische beweging die we islamisme noemen. Tibi corrigeert dit gat in ons denken. Hij baseert zijn stelling op wetenschappelijk onderzoek in twintig islamitische landen over een tijdsbestek van dertig jaar. Hierin passeren tal van islamitische begrippen de revue, de omgang met staatsorde, antisemitisme, democratie en de zelf uitgevonden ’tradities’ van jihadisme, sharia, en de problematische begrippen van authenticiteit en zuiverheid. Jihadisme was vroeger de inspanning als gelovige maar ook de oorlog die werd gevoerd door een wettige staat. Thans is het verworden door Al Qaeda. Hamas en Hezbollah tot terrorisme. Kortom door de politieke Islam vindt er radicalisme plaats.
Hoe mee omgaan met islamisme?
De vraag is nu hoe we dit het beste kunnen doen. Hierbij spelen de overheid, niet-moslims en moslims allen een rol. De overheid dient recht en rechtvaardigheid na te streven, zowel in Nederland als in het buitenland. Niet-moslims zouden op moeten houden moslims als ‘de Ander’ te zien, en zouden er goed aan doen om vanuit horizontaal perspectief om te gaan met hun islamitische medeburgers. En moslims zouden zich moeten realiseren dat het islamisme de islam steeds verder dreigt te corrumperen, en haar uiteindelijk van binnenuit kapot zal maken. Wil men de religie islam van dit lot redden, dan is het zaak om het islamisme, en dan met name het Islamitisch extremisme, te bestrijden binnen de mogelijkheden die men heeft.
Beoordeling
De vraag is of de Islam een religie is zonder politieke pretenties. De Koran zegt weliswaar in soera 109 dat elk zijn eigen religie mag hebben maar dat lijkt eerder verdedigend van aard in de zin van: dus laat ons met rust. Het is eerder een survival methode maar als de Islam de macht kan grijpen, kan dat weleens veranderen, volgens een aantal critici. Kortom Bassam Tibi geeft zijn eigen gematigde visie over de Islam weer. Zo zou het moeten zijn maar waar in de Koran staat dat je je vijanden lief moet hebben? Dat staat wel in het Nieuwe Testament. De Koran kent zulke corrigerende aanwijzingen niet.
Bassam Tibi maakt onderscheid tussen islamisten en islamieten door te benadrukken dat islam "verwijst naar een religie en cultuur die al meer dan een millennium bestaat", terwijl islamisme "een politiek/religieus fenomeen is dat verband houdt met de grote gebeurtenissen van de 20e eeuw".
Islamisme is een ideologie waarbij moslims de islam niet beperken tot geloofsovertuigingen en rituelen maar er ook een activistische en politieke invulling aan geven, volgens Bassam Tibi
Wie hij is
Bassam Tibi, (Damascus, 4 april 1944) is een Duitse politicoloog en cultuurfilosoof van Syrische afkomst.
Bassam Tibi kwam in 1963 naar Duitsland en is sinds 1976 Duits staatsburger. Sinds 1973 is hij hoogleraar internationale betrekkingen aan de Georg-August-Universität Göttingen en momenteel tevens aan de Cornell University in Ithaca, New York, USA. Bassam Tibi is moslim en verwierf in Duitsland naam door artikelen over de islam en de integratie van moslims. Hij publiceert in het Engels, Duits en Arabisch (Bron: Wikipedia)
Zijn visie
Islamisme en islam geeft blijk van een afgewogen kijk op de multiculturele samenleving. Ondanks de intense media-aandacht vanaf 9/11 voor moslims en hun godsdienst hebben weinig academici een helder idee van de verschillen tussen de islam en de politiek-fundamentalistische beweging die we islamisme noemen. Tibi corrigeert dit gat in ons denken. Hij baseert zijn stelling op wetenschappelijk onderzoek in twintig islamitische landen over een tijdsbestek van dertig jaar. Hierin passeren tal van islamitische begrippen de revue, de omgang met staatsorde, antisemitisme, democratie en de zelf uitgevonden ’tradities’ van jihadisme, sharia, en de problematische begrippen van authenticiteit en zuiverheid. Jihadisme was vroeger de inspanning als gelovige maar ook de oorlog die werd gevoerd door een wettige staat. Thans is het verworden door Al Qaeda. Hamas en Hezbollah tot terrorisme. Kortom door de politieke Islam vindt er radicalisme plaats.
Hoe mee omgaan met islamisme?
De vraag is nu hoe we dit het beste kunnen doen. Hierbij spelen de overheid, niet-moslims en moslims allen een rol. De overheid dient recht en rechtvaardigheid na te streven, zowel in Nederland als in het buitenland. Niet-moslims zouden op moeten houden moslims als ‘de Ander’ te zien, en zouden er goed aan doen om vanuit horizontaal perspectief om te gaan met hun islamitische medeburgers. En moslims zouden zich moeten realiseren dat het islamisme de islam steeds verder dreigt te corrumperen, en haar uiteindelijk van binnenuit kapot zal maken. Wil men de religie islam van dit lot redden, dan is het zaak om het islamisme, en dan met name het Islamitisch extremisme, te bestrijden binnen de mogelijkheden die men heeft.
Beoordeling
De vraag is of de Islam een religie is zonder politieke pretenties. De Koran zegt weliswaar in soera 109 dat elk zijn eigen religie mag hebben maar dat lijkt eerder verdedigend van aard in de zin van: dus laat ons met rust. Het is eerder een survival methode maar als de Islam de macht kan grijpen, kan dat weleens veranderen, volgens een aantal critici. Kortom Bassam Tibi geeft zijn eigen gematigde visie over de Islam weer. Zo zou het moeten zijn maar waar in de Koran staat dat je je vijanden lief moet hebben? Dat staat wel in het Nieuwe Testament. De Koran kent zulke corrigerende aanwijzingen niet.