500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding

Zo’n twintig jaar geleden begonnen mensen massaal hun persoonlijke voetafdruk te berekenen. Het is weinig geweten maar achter dat idee zaten een reclamebureau en een oliereus. Ogilvy & Mather stuurde er BP een factuur van 250 miljoen euro voor. Het was elke cent
waard: oliebedrijven verdwenen in de coulissen, het klimaatprobleem werd geframed als individuele verantwoordelijkheid.

In Klimaatverandering als klassenoorlog vertelt Matt Huber het verhaal als illustratie van hoe het debat de afgelopen decennia op zijn kop is gezet. ‘Als je alle verantwoordelijkheid toekent aan wie brandstof verbruikt’, schrijft hij, ‘leid je de aandacht af van wie die brandstof heeft verkocht en de winst heeft gebruikt om de productie van fossiele brandstoffen verder uit te breiden. Het zijn de eigenaars van de productie die het doelwit van onze klimaatcampagnes en -bewegingen zouden moeten zijn.’ Een boek als een voetzoeker in de door hoger opgeleiden gedomineerde klimaatbeweging. Met een heldere boodschap: een handvol kapitalisten is het probleem, de werkende klasse de oplossing.



            We moeten ons niet blindstaren op persoonlijke consumptie
            want dan blijven de kapitalistische veroorzakers buiten schot 


De schrijver 
Matthew T. Huber is professor geografie aan de Amerikaanse Universiteit van Syracuse. De oorspronkelijke titel van het boek luidt: Climate Change as Class War. Building Socialism on a Warming Planet. Huber schrijft dus vanuit de Amerikaanse situatie. Toch is er herkenning voor zowel België als Nederland. Bovendien wat er in Amerika gebeurt op het punt van klimaat, CO2 uitstoot bijvoorbeeld raakt ook Nederland en België. Daardoor warmt ook hier het klimaat op en we doen zelf ook gewoon mee! In dit boek spoort Huber de oorzaak op van de milieuproblemen. 

Zijn visie 
​De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen blijft stijgen, ondanks het groeiende bewustzijn over de klimaatcrisis en de toenemende politieke aandacht voor klimaat. Hoe kunnen we de klimaatstrijd winnen? De rode draad door het boek van Huber is dat de klimaatstrijd een kwestie van macht is. De klimaatcrisis gaat fundamenteel over onze relatie met de natuur. Op dit punt denkt Huber (mijns inziens terecht) vanuit de visie van Marx op onze samenleving. Helaas is ook in one tijd natuur en het kapitaal in handen van enkele grote bedrijven en die doen ermee wat zij willen. Natuurlijk is de arbeider beter af dan te tijde van Marx maar ook nu zijn zij de dupe van het grootkapitaal en zij niet alleen. Ook de natuur is de dupe en indirect daarmee de mens zelf. Vroeg of laat krijgen wij de rekening gepresenteerd. Een deel van deze rekening is als zichtbaar in hevige regenbuien en hevigere hittegolven. Om maar te zwijgen over het smelten van de ijskap en het verdwijnen van de koraalriffen. 

Huber heeft een andere aanpak want de klimaatbeweging richt zich nogal eens op de gewone burger en diens consumptie. Dat is begrijpelijk want zo'n twintig jaar geleden begonnen mensen massaal hun persoonlijke voetafdruk te berekenen. Slechts weinige mensen weten dat achter dat idee een reclamebureau zaten en een oliereus. Die oliereus heet BP. Die probeerde met deze actie de bal te leggen bij de gewone burgers om zo zelf het vege lijft te redden. Huber prikt hierdoor heen. Hij vindt dat niet de gewone man teveel consumeert maar dat bedrijven als BP niet hun verantwoording nemen. 

Tijden veranderen.  Anders dan in de tijd van Marx bevindt zich tussen de kapitalisten zoals BP en de arbeiders nog een tussenlaag. Dit noemt Huber de HOL-klasse: Hoger Opgeleiden en Leidinggevenden. Zij zitten in de sandwichpositie. Ze zitten namelijk klem tussen het kapitaal en de arbeiders. Deze klasse kan het klimaatdebat aanslingeren omdat de arbeidersklasse vaak al andere zorgen heeft die kleinschaliger zijn zoals de vraag: hoe kom ik rond van mijn inkomen? Een gevaar is dat de HOL mee hobbelt met het grote kapitaal en de bal legt bij het consuminderen. Maar Degrowth is niet de oplossing. De economie mag best groeien maar dan wel naar de goede richting: de energietransitie. De sleutel voor de transitie ligt bij oliereuzen zoals BP en het investeren in niet fossiele energie zoals wind- en zonne-energie. 

Door de klimaatcrisis is de HOL bezorgd maar die bezorgdheid gaat volgens Huber niet de goede richting op. Academici vliegen  minder en eten minder vlees (daar is hun beleidscampagne op gericht) en dat is een goede zaak maar zij houden de veroorzakers buiten schot. Huber merkt op: 'de ware profiteur van die vliegreizen en de ware aanjager van die emissies wordt niet onderzocht: de luchtvaartindustrie zelf". 


Zijn oplossing
Consuminder en Degrowth zijn niet de oplossing zolang grote bedrijven doorgaan met hun beleid is het dweilen met de kraan open. Vergelijk het met dikke mensen die je verantwoordelijk maakt voor hun lichamelijke kwaal. Minder eten is dan de oplossing maar zolang zij steeds verleid worden door bedrijven die ongezond voedsel aanbieden en promoten is het dweilen met de kraan open.

​Er zal dan sprake zijn van een jojo effect. Op internet las ik van dit jojo effect: "Het jojo-effect is een situatie waarbij mensen gewicht verliezen, maar na het bereiken van hun streefgewicht weer aankomen en steeds weer een nieuwe poging doen om af te vallen. In de meeste gevallen wordt het jojo-effect bereikt door het verkeerd volgen van een dieet". Hier wordt het probleem gelegd bij de persoon zelf. Die volgt het dieet verkeerd op. Echter in een maatschappij waar bijkans in elke winkel ongezond voedsel wordt gepromoot, is het jojo effect onvermijdbaar.

Het blijft dus dweilen met de kraan open en die moet dicht. Dat betekent dat bedrijven moeten worden aangesproken op hun gedrag en er ook daadwerkelijk op moeten worden aangepakt. Dat is de taak van de overheid zou je zeggen maar in kapitalistische landen is het juist de overheid die zich teruggetrokken heeft om het kapitaal een kans te geven. De overheid heeft niet de fossielenindustrie in handen. Huber wil de arbeider inzetten via vakbonden en via stakingen om de grote bedrijven op de knieën te krijgen. De proletariërs alle landen moet zich dus opnieuw verenigen en een vuist maken tegen het grootkapitaal, bijvoorbeeld de oliereus BP,  door hen te dwingen tot transitie. Energie moet daarbij elektrificeren en elektriciteit moet gewonnen worden uit groene energie. Weg dus met fossielen brandstoffen want die zorgen voor CO2 en CO2 zorgt weer voor de opwarming van de aarde. 



Een beoordeling 
Huber heeft een lijvig maar vooral ook interessant boek geschreven. Het boek is goed gestructureerd waarbij de drie klassen, kapitaal, HOL en arbeid afzonderlijk hun plaats krijgen.  Het boek begint met het kapitaal dan met de HOL die een middenpositie inneemt en eindigt met de arbeid die de sleutel in handen heeft omdat deze klasse een heel grote hoeveelheid mensen omvat. Zij kan het tij keren...mits ze maar een vuist maakt 

Wat Huber mijns inziens vooral goeddoet in dit boek is het ontmaskeren van het groot kapitaal. De HOL neemt zoals gezegd een middenpositie in tussen de kapitalistische klasse en de arbeidersklasse. De HOL echter laat zich meenemen in het frame van de kapitalistische klasse die de bal legt bij minder consumeren en om vooral zelf buitenschot te blijven. Huber prikt hier op grandioze wijze doorheen en hij brengt mijns inziens daarmee het klimaatdebat verder...

Consuminderen is gewoon dweilen met de kraan open. Zolang bijvoorbeeld bedrijven als BP nog doorgaan op de oude voet, verandert er netto niet veel ondanks de inspanningen van gegoede burgers. De arbeiders zullen zich dus moeten verenigen en een vuist moeten maken richting het kapitaal. Dit zijn marxistische ingrediënten. De vraag is of die aanvaard worden en uitvoerbaar zijn in een neoliberale maatschappij. Maar het is de moeite waard om er een begin mee te maken. 

We moeten overigens ook de rol van de overheid niet uitvlakken die kan de transitie ook de goede kant op leiden. Hoewel een overheid ook door het kapitaal, die hoge belastingen betaald, kan worden geclaimd. In de trant van: als wij zo worden aangepakt gaan we naar een ander land en kan uw land fluiten naar onze belastingbijdrage.  Klimaatverandering oplossen is al met al lastiger dan we denken. Maar dit boek geeft een goede aanzet en consuminderen is natuurlijk nooit slecht maar zolang grote bedrijven doorgaan is het wel een beetje dweilen met de kraan open. We moeten dus het ene doen maar het andere zeker niet nalaten. Dit boek steekt vooral in op het grootkapitaal. Daar moet de (olie)kraan moet dicht...  

Het boek is bestelbaar bij:
https://epo.be/shop/klimaatverandering-als-klassenoorlog/

Powered by Create your own unique website with customizable templates.