500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Zaad van Abraham
    • Galaten 4,24 Luther en Calvijn over de allegorese
    • De vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • De verborgen juwelen
    • De ijzingwekkende vlucht naar Kimara
    • Nicea volgens Jaap Noordam
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Continent van kwaliteit/ Paul Schenderling
    • Waardenloze politiek
    • De puinhopen van 8 jaar paars
    • Het grote niets Waarom we teveel vertrouwen hebben in wetenschap
    • Oekraïne Een oorlogsgeschiedenis
    • Over de vooruitgang van de menselijke geest
    • De rafelranden van Europa
    • De wisselwachter// Geert Mak
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid
Afbeelding
                         

​Een verkenning van de complexe relatie tussen geloof en interpretatie binnen de christelijke theologie. Dit boek duikt in de hermeneutiek van de Vroege Kerk tot aan hedendaagse postmoderne uitdagingen en belicht de invloed van diverse theologische en filosofische stromingen op Bijbelinterpretatie. Auteur Ad Prosman emeritus-predikant in de PKN nodigt lezers uit tot kritische reflectie over moderne Bijbelwetenschap en de impact daarvan op kerk en persoonlijk geloof. Een essentiële gids die ons aanspoort onze interpretatieve vooronderstellingen te heroverwegen.

Dit boek is niet alleen een historische reis; het daagt ook uit tot reflectie over hoe wij de Bijbel vandaag de dag benaderen. Prosman stelt kritische vragen over de rol van de moderne en postmoderne Bijbelwetenschap en onderzoekt hoe de spanning tussen geloof en wetenschap de kerkelijke praktijk en het persoonlijke geloofsleven beïnvloedt.

PROSMAN HOUDT OP EEN WAARDIGE MANIER
DE (POST)MODERNE HERMENEUTIEK
TEGEN HET (BIJBELSE) LICHT  


De schrijver
Ad Prosman is emerituspredikant in de PKN. Prosman heeft geen gemakkelijk onderwerp uitgekozen. Theologie en hermeneutiek: een problematische verhouding, is de naam van dit boek. Maar dit past blijkbaar bij hem. Hij promoveerde immers ook op de atheïst Nietzsche (Geloven na Nietzsche. Nietzsches nihilisme in de spiegel van de theologie (2007)​. 


Een  reis door de geschiedenis 
Het boek zou je kunnen zien als een reis door de geschiedenis van de theologie en hermeneutiek. Deze reis levert aardig wat haltes op waar Prosman samen met ons uitstapt en ons toont wat er te zien en te leren valt en dat is veel... 


De eerste halte: de Vroege Kerk
Prosman staat vooral stil bij Origenes. Origenes van Alexandrië 
(ca. 185 - 253/254 n. Chr.) was weer schatplichtig in zijn uitleg aan de Jood Philo (20 v.Chr. – 50 n. Chr.). Philo wilde het Oude Testament voor de heidenen aantrekkelijk maken. Dit deed hij door de teksten anders te lezen, de zogenaamde allegorese. Origenes nam dit over. Het gevaar van deze allegorese is dat deze uitleg de tekst laat buikspreken en dus laat zeggen wat de schrijver wenst te zeggen. De kerkvaders in de vroege kerk hadden echter wel eerbied voor de Schrift en met name voor Jezus, het Woord (logos). Ook Origenes had eerbied voor Gods Woord maar hij ging weleens over de rand en om die reden is zijn Bijbeluitleg op het concilie van Constantinopel in 553 na Christus veroordeeld. Toch  viel  zijn allegorese veelal samen met typologie. Typologie wil zeggen dat personen uit het Oude Testament zoals Simson of Jona Jezus typeerden, uitbeelden (maar ook zaken typeerden Jezus zoals het brandofferaltaar). Deze hermeneutiek mag dan een smalle focus hebben, dat heeft de bevrijdingstheologie ook maar in deze uitleg komen belangrijke geestelijke zaken aan de orde die de modernen veelal terzijde hebben geschoven. 

De tweede halte: de Reformatie 
De breuk met de Middelleeuwen trad in bij Luther. Hij nam afstand van de allegorese. Wat er staat, moet men staan laten. Luther was het niet alleen te doen om de letter van de tekst maar veel meer ging het hen om het geestelijke verstaan van de Schrift. Gods Woord is volgens Luther geestelijk van aard. Luther zag Christus als de diepere inhoud van Gods Woord. Calvijn ging in dat spoor... De Reformatie zette de Schrift dus centraal en de Schrift legt zichzelf uit. Daar is niet de visie van de kerk voor nodig maar ook niet een hermeneutische truc of foefje. De uitlegger moet de Schrift laten spreken en dan worden hoorders in hun hart getroffen. Het centrum van de prediking is de rechtvaardiging van de goddeloze.  

 
De derde halte: de moderne theologie
Descartes was de filosoof die de rede centraal stelde. Sindsdien moet alles verstandelijk gezien kloppen. De moderne theologie deed zijn intrede en de Schriftkritiek. Met alle gevolgen van dien voor de uitleg van de Bijbel. De Bijbelse geschiedenis werd gekuist volgens de rede. Wonderen en bovennatuurlijke gebeurtenissen werden gebrandmerkt als fictie. Deze hermeneutiek was funest en speelt nog steeds een rol in de Bijbelwetenschappen. 
Prosman tekent ook een zeker omslagpunt. Dat kwam met Rudolf Bultmann. Hij legde al de nadruk op de verkondigde Jezus en niet op de historische Jezus. Graven naar de historische Jezus was volgens Bultmann zinloos. Die vind je toch niet. Het gaat volgens hem om de boodschap. Volgens Bultmann moest de Bijbel ontmythologiseerd worden. De moderne mens is niet ontvankelijk voor wonderen. Dat was de mens destijds wel. De mens van nu is niet de mythische mens maar de logische mens. Om de verkondiging doorgang te laten vinden, moeten alle blokkades terzijde geschoven worden.

Persoonlijke opmerking bij de derde halte 
Bij Bultmann zie je de contouren van een moderne hermeneutiek. Bultmann had volgens Prosman goede contacten met Gadamer (de vader van de moderne hermeneutiek). Bultmann accepteerde de kaalslag van de historische kritiek niet (hij zag het wel als een gegeven) en ging opzoek naar de boodschap en de theologie van de Schrift voor de moderne mens. Bultmann nam daarbij de moderne mens en diens huiver voor wonderen en diens vertrouwen in het natuurwetenschappelijke wereldbeeld als uitgangspunt.  Bij Bultmann staat de Schrift niet centraal maar de moderne mens.  Dit leidt deels tot het accepteren van de Schriftkritiek maar bij Bultmann staat echter de centrale boodschap van de Schrift niet heel ver weg van de Reformatie (wel in de bevinding). De mens heeft het voor het zeggen en niet de Schrift. De vraag die bij Bultmann gesteld kan worden is: als wonderen niet echt zijn gebeurd is dan de boodschap van de Schrift, dat Jezus een verzoening is voor de zonde, wel geloofwaardig? Waarom is wel het ene waar en het andere niet?

​De vierde halte: de (post)moderne hermeneutiek
Na de kaalslag van de historisch kritische methode komt er weer ruimte voor de boodschap van de Schrift. Dat lijkt winst maar er gaan wel wissels om. Zo zette Schleiermacher (1768-1834) zich weliswaar af tegen het rationalisme. Maar hij zette niet de Bijbel centraal maar het gevoel, de menselijke ontvankelijkheid voor het oneindige. Niet langer staat de tekst centraal. Hoewel Schleiermacher nog gericht is op de intentie van de auteur raakt dit bij zijn volgers steeds meer uit beeld. Steeds meer komt lezer, hoorder en diens verstaanshorizon centraal te staan. Het rationeel begrijpen van de tekst is niet genoeg volgens Schleiermacher maar het moet ook komen tot een persoonlijk verstaan. Dit lijkt Reformatorisch maar dit persoonlijke verstaan van de moderne hermeneutiek is niet alleen gelegen in de tekst van de Bijbel (sola scriptura) maar ook in de context van de hoorder/lezer. Nieuwere lezers bekijken de eeuwenoude teksten vanuit hun nieuwere contexten... en komen tot nieuwe inzichten. Steeds meer komt dus de eigen context van de hoorder centraal te staan bij Gadamer (1900-2002) en Ricoeur (1913-2005) krijgt dit een hoogtepunt of beter gezegd vanuit Reformatorisch perspectief: een dieptepunt. Aan beide hermeneuten wijdt Prosman een heel hoofdstuk (11 aan Gadamer en 12 aan Ricoeur). 


Halte vijf: de tegenstem van Wolfgang Pannenberg  en Günter Figal 
In het derde deel stond de moderne hermeneutiek centraal die heb ik besproken bij halte vier. In het vierde deel staat theologie en hermeneutiek centraal. In dit vierde deel confronteert Prosman de moderne hermeneutiek van met name Gadamer met de degelijke theologie van Günter Figal (1949-2024). Figal fungeert dus als tegenstem samen met Wolfgang Pannenberg (1928-2014). Volgens Pannenberg is God geheel verbonden met de geschiedenis vooral door zijn Zoon Jezus die mens geworden is en gestorven is en opgestaan is. Zo heeft Hij getoond de ware God te zijn (soort Karmel-gericht). Uit 1 Korinthe 15:25 blijkt dat Christus koninklijk de belangrijkste vijand, de dood heeft overwonnen. Prosman heeft ook zijn vragen richting Pannenberg. Bij Pannenberg is de geschiedenis een open proces. Figal plaatst tegenover de moderne mondige mens van Gadamer de Schrift zelf. Volgens Figal kan de Schrift niet al onze vragen beantwoorden en daarbij komt dat onze vragen lang niet altijd de juiste vragen zijn. De Schrift laten versmelten met onze verstaanshorizon heeft het gevaar in zich dat de tegenstem en vreemde stem van de Schrift, die ons corrigeren het zwijgen wordt opgelegd. 

Halte zes: de hermeneutiek van het kruis
Ging de moderniteit nog uit van het geheel. De postmoderniteit kent alleen delen. Het is daarom niet meer mogelijk om een theologie van het Oude - en Nieuwe Testament te schrijven. In plaats van het geheel is er de persoonlijk context voor in de plaats gekomen. Prosman is kritisch op deze hermeneutiek. Op deze manier dreigt de Bijbel een helpdesk te worden voor acute postmoderne vragen. Prosman merkt op: "Wie eerlijk met de Bijbel omgaat is er voor beducht zijn eigen antwoord terug te willen lezen in de Bijbel. En die ontdekt het tegenovergestelde: de tekst stelt een vraag aan ons!". Prosman is bang voor het postmoderne hermeneutiek omdat die de waarheid relativeert Maar ook voor de moderne hermeneutiek omdat die teveel uitgaat van een absolute waarheid die ook de Bijbel geweld aandoet. Toch kent de Bijbel wel een kern: namelijk kruis en opstanding.  
 Een goede hermeneutiek is kritisch richting de mens en stelt diens verzet tegen het heil en de Heiland aan de kaak maar wijst ook op de helende werking van het kruis en de heerlijke toekomst: de opstanding.  


Beoordeling
Prosman heeft mijns inziens een heel pittige, gedegen academische studie geschreven over de verhouding theologie en hermeneutiek. Prosman stelt in deze studie heel goede en terechte vragen bij de postmoderne hermeneutiek van onder anderen Gadamer en Ricoeur. Om die hermeneutiek maakt hij zich zorgen. Jammer is het echter dat hij geen concrete voorbeelden gebruikt om zijn zorg praktisch toe te lichten. Daarom blijf ik met  vragen zitten zoals deze: Denkt Prosman aan een nieuwe lezing van de ambtsleer van Paulus? Wij leven nu immers in een andere sociale context dan Paulus!

We zoomen even meer in. Bij mannen als Gadamer speelt de eigen context van de lezer een (veel te) grote rol. Prosman voelt die benadering, zoals reeds gezegd is, stevig aan de tand en dit is geheel in de lijn met dr. Wilschut. Wilschut merkt heel scherp op in de Waarheidsvriend: "
In postmoderne benaderingen van de Bijbel – mede onder invloed van Gadamer – valt een eenduidige Bijbeluitleg weg. Het roept het beeld op van een moeras. De Schrift blijkt niet haar eigen uitlegster, maar wordt onderworpen aan onvermijdelijke willekeur van de lezer".

​Prosman wijst in deze studie op de gevaren van dit moeras. Voor je het weet, zak je als lezer weg in je eigen vragen... en raak je de vaste grond van de Schrift, de Rots van de eeuwen, kwijt. Prosman heeft echter wel een lange adem. Bij hem kom je geen oneliners tegen. Nergens spreekt hij van een moeras. Dat maakt deze studie tot een overwogen en een waardig academische studie. Prosman schopt niemand tegen de schenen en gaat er nergens met een gestrekt been in. Hij blijft de bal spelen... 


Het boek is bestelbaar bij: 
https://eburon.nl/product/theologie-en-hermeneutiek/

Powered by Create your own unique website with customizable templates.