De algenoegzaamheid van het Offer
1.1. Het Offer is genoegzaam voor heel de wereld
De Dordtse vaderen beschrijven Gods goedheid richting de gevallen mensen niet karig. De mens is weliswaar diep gevallen maar God heeft er geen punt achter gezet. God heeft Zijn Zoon gegeven aan het kruis om gevallen zondaren van het menselijke geslacht te redden. Maar hoe zit het met dat Offer? De Dordtse vaderen zeggen niet dat Jezus voor alle mensen is gestorven en dat alle mensen zalig worden. Helaas is dat niet het geval. Een oprechte ziel kan daar overigens erg mee worstelen. Het zal je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind maar zijn!! De Dordtse vaderen laten zien dat het aan Gods genade niet ligt. Het offer van Christus is volgens hen overvloedig genoegzaam als zij schrijven: 'Deze dood van de Zoon van God is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden van de hele wereld' (DL 2 art. 3).
1.2. Overvloedig genoegzaam
Het is goed om de Dordtse leerregels te lezen vanuit de taal waarin deze regels zijn opgesteld. Dat is het Latijn. Daar staat: abunde sufficiens dat wil zeggen: overvloedig genoegzaam. Abunde is afgeleid van het werkwoord abundo. Abundo betekent letterlijk: overlopen en wordt veelal gebruikt voor het buiten de oevers treden van een rivier. In figuurlijk opzicht betekent het: overvloed hebben. Men moet het Offer van Christus dus voorstellen als een rivier die buiten de oevers treedt. Zo rijk is het Offer. Het is niet alleen genoegzaam (sufficiens) voor heel de wereld. Nee het is abunde, overvloedig genoegzaam. Gods rivieren zijn niet alleen vol genade. Zij vloeien ook nog eens over. Hoe ontzettend rijk en ruim spreken de Dordtse vaderen van het Offer van Christus!!
1.3. Het Offer strekt zich uit tot de redding van de uitverkorenen
Nadat de Dordtse vaderen dit gezegd hebben stellen ze: 'Want dit is geweest de geheel vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God de Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van de dierbare dood van Zijn Zoon zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en onfeilbaar tot de zaligheid te brengen' (DL 2 art. 8). De Dordtse vaderen stellen dat de dood van de dierbare Zoon alleen effectief is voor de uitverkorenen. Hoewel het Offer algenoegzaam is voor heel de wereld gaan vele mensen voorbij aan hun eigen zaligheid. Maar hoe zit dat?
1.4. De nodiging tot allen als middel
Alleen de uitverkorenen worden zalig!! zagen we in 1.3. Vreselijk is dat!! Opnieuw moeten we dit heel goed op het netvlies hebben wat dit inhoudt. Soms wordt dit wat al te gemakkelijke gezegd. Maar weet wat dit betekent want het zal je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind maar zijn!! Op dit punt moeten we God niet de schuld geven. Hij is gewillig om zondaren zalig te maken want tussen de overvloed van het Offer voor heel de wereld enerzijds (DL 2 art 3) en anderzijds het gegeven dat het Offer zich alleen uitstrekt tot de uitverkorenen (DL 2 art. 8) staat het volgende artikel bemiddelend er tussen (DL 2 art 5). In dit artikel lezen we de weg waar langs God zondaren zalig maakt namelijk door de prediking van het evangelie. Daar staat: 'Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof'.
1.5. De algenoegzaamheid van het Offer en de nodiging tot allen
Vanuit de algenoegzaamheid van het Offer mag de nodiging tot allen komen. Er is niemand te vuil, te slecht, te oud of te koud. Jezus Offer heeft een oneindige zeggingskracht voor diep gevallen zondaren en Zijn Offer is algenoegzaam voor de zonden van heel de wereld. Om die reden zeggen de Dordtse vaderen voordat zij de uitgestrektheid van het Offer (DL 2 art 8) behandelen nog dit: 'Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, dat geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld (DL. 2 art 6). De Dordtse vaderen zeggen dus dat het niet nodig is om verloren te gaan. Er is genoeg bloed tot verzoening...Er is hoop voor je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind want: Die dorst heeft, die kome... Spoor jezelf en hen er wel toe aan...
1.1. Het Offer is genoegzaam voor heel de wereld
De Dordtse vaderen beschrijven Gods goedheid richting de gevallen mensen niet karig. De mens is weliswaar diep gevallen maar God heeft er geen punt achter gezet. God heeft Zijn Zoon gegeven aan het kruis om gevallen zondaren van het menselijke geslacht te redden. Maar hoe zit het met dat Offer? De Dordtse vaderen zeggen niet dat Jezus voor alle mensen is gestorven en dat alle mensen zalig worden. Helaas is dat niet het geval. Een oprechte ziel kan daar overigens erg mee worstelen. Het zal je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind maar zijn!! De Dordtse vaderen laten zien dat het aan Gods genade niet ligt. Het offer van Christus is volgens hen overvloedig genoegzaam als zij schrijven: 'Deze dood van de Zoon van God is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden van de hele wereld' (DL 2 art. 3).
1.2. Overvloedig genoegzaam
Het is goed om de Dordtse leerregels te lezen vanuit de taal waarin deze regels zijn opgesteld. Dat is het Latijn. Daar staat: abunde sufficiens dat wil zeggen: overvloedig genoegzaam. Abunde is afgeleid van het werkwoord abundo. Abundo betekent letterlijk: overlopen en wordt veelal gebruikt voor het buiten de oevers treden van een rivier. In figuurlijk opzicht betekent het: overvloed hebben. Men moet het Offer van Christus dus voorstellen als een rivier die buiten de oevers treedt. Zo rijk is het Offer. Het is niet alleen genoegzaam (sufficiens) voor heel de wereld. Nee het is abunde, overvloedig genoegzaam. Gods rivieren zijn niet alleen vol genade. Zij vloeien ook nog eens over. Hoe ontzettend rijk en ruim spreken de Dordtse vaderen van het Offer van Christus!!
1.3. Het Offer strekt zich uit tot de redding van de uitverkorenen
Nadat de Dordtse vaderen dit gezegd hebben stellen ze: 'Want dit is geweest de geheel vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God de Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van de dierbare dood van Zijn Zoon zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en onfeilbaar tot de zaligheid te brengen' (DL 2 art. 8). De Dordtse vaderen stellen dat de dood van de dierbare Zoon alleen effectief is voor de uitverkorenen. Hoewel het Offer algenoegzaam is voor heel de wereld gaan vele mensen voorbij aan hun eigen zaligheid. Maar hoe zit dat?
1.4. De nodiging tot allen als middel
Alleen de uitverkorenen worden zalig!! zagen we in 1.3. Vreselijk is dat!! Opnieuw moeten we dit heel goed op het netvlies hebben wat dit inhoudt. Soms wordt dit wat al te gemakkelijke gezegd. Maar weet wat dit betekent want het zal je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind maar zijn!! Op dit punt moeten we God niet de schuld geven. Hij is gewillig om zondaren zalig te maken want tussen de overvloed van het Offer voor heel de wereld enerzijds (DL 2 art 3) en anderzijds het gegeven dat het Offer zich alleen uitstrekt tot de uitverkorenen (DL 2 art. 8) staat het volgende artikel bemiddelend er tussen (DL 2 art 5). In dit artikel lezen we de weg waar langs God zondaren zalig maakt namelijk door de prediking van het evangelie. Daar staat: 'Voorts is de belofte van het Evangelie, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof'.
1.5. De algenoegzaamheid van het Offer en de nodiging tot allen
Vanuit de algenoegzaamheid van het Offer mag de nodiging tot allen komen. Er is niemand te vuil, te slecht, te oud of te koud. Jezus Offer heeft een oneindige zeggingskracht voor diep gevallen zondaren en Zijn Offer is algenoegzaam voor de zonden van heel de wereld. Om die reden zeggen de Dordtse vaderen voordat zij de uitgestrektheid van het Offer (DL 2 art 8) behandelen nog dit: 'Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, dat geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld (DL. 2 art 6). De Dordtse vaderen zeggen dus dat het niet nodig is om verloren te gaan. Er is genoeg bloed tot verzoening...Er is hoop voor je vader, je moeder, je broer, je zus, je vrouw, je man of je kind want: Die dorst heeft, die kome... Spoor jezelf en hen er wel toe aan...