500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Gods rechtszaak in  Micha 6  en Jesaja 1 

Zowel Micha 6 als Jesaja 1 hebben de vorm van een rechtszaak. Daar ligt de dreiging maar opvallend is er ook sprake van belofte en heil. De Rechter treedt ook reddend op:
Jesaja 1:18 Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren,
zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken,
ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn,
ze zullen worden als witte wol.



  • The prophetic genres
  • According to Gunkel, the main prophetic genre is the oracle, which can be divided into promise (Verheissung) and threat (Drohung), according to whether it announces salvation or doom.

Micha 6

HSV
De rechtszaak van God tegen Zijn volk
1Luister toch naar wat de HEERE zegt:
Sta op, roep de bergen ter verantwoording,
laat de heuvels uw stem horen.
2Luister, bergen, naar de rechtszaak van de HEERE,
ook u, vaste fundamenten van de aarde.
De HEERE heeft immers een rechtszaak met Zijn volk,
Hij voert een rechtszaak tegen Israël.


3Mijn volk, wat heb Ik u aangedaan?
Waarmee heb Ik u vermoeid?
Getuig tegen Mij!
4Ik heb u immers uit het land Egypte geleid,
u verlost uit het slavenhuis.
Ik heb Mozes, Aäron en Mirjam
vóór u uit gezonden.
5Mijn volk, denk toch aan wat Balak, de koning van Moab, beraamde,
en wat Bileam, de zoon van Beor, hem antwoordde,
aan wat er gebeurd is van Num. 25Sittim tot Joz. 5Gilgal,
opdat u de gerechtigheid van de HEERE kent.


6Waarmee zal ik de HEERE tegemoet gaan
en mij buigen voor de hoge God?
Zal ik Hem tegemoet gaan met brandoffers,
met eenjarige kalveren?
7Zou de HEERE behagen scheppen in duizenden rammen,
in tienduizenden oliebeken?
Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding,
de vrucht van mijn moederschoot voor de zonde van mijn ziel?
8Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is.
En wat vraagt de HEERE van u
anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben
en ootmoedig te wandelen met uw God.

Jesaja 1 HSV 
De rechtszaak van God tegen Zijn volk
2 Luister, hemel,
neem ter ore, aarde!
Want de HEERE spreekt:
Ik heb kinderen grootgebracht en doen opgroeien,
maar zíj zijn tegen Mij in opstand gekomen.


3Een rund kent zijn bezitter
en een ezel de kribbe van zijn eigenaar,
maar Israël heeft geen kennis,
Mijn volk heeft geen inzicht.


4Wee het  zondige volk,
volk van zware ongerechtigheid,
nageslacht van kwaaddoeners,
kinderen die verderf aanrichten!
Zij hebben de HEERE verlaten,
de Heilige van Israël verworpen,
zij zijn vervreemd, van achter Hem vandaan.


5Waarom wilt u nog meer geslagen worden?
U gaat gewoon door met uw afvalligheid.
Heel het hoofd is ziek,
en heel het hart is afgemat.


6Vanaf de voetzool tot het hoofd toe
is er geen gezonde plek aan:
wonden en striemen
en gapende wonden,
niet uitgedrukt, niet verbonden,
en niet met olie verzacht.


7Uw land is een woestenij,
uw steden zijn met vuur verbrand,
uw bouwland – voor uw ogen
eten vreemden het op;
het is een woestenij, als door vreemden ondersteboven gekeerd.


8De dochter van Sion is overgebleven
als een hutje in een wijngaard,
als een nachthutje op een komkommerveld,
als een belegerde stad.


9 Als de HEERE van de legermachten
ons niet een gering aantal ontkomenen had overgelaten,
als Sodom zouden wij geworden zijn;
wij zouden Gomorra gelijk geworden zijn.


10Hoor het woord van de HEERE,
leiders van Sodom!
Neem de wet van onze God ter ore,
volk van Gomorra!


11Waartoe dienen voor Mij uw vele offers?
zegt de HEERE.
Ik heb genoeg van de brandoffers van rammen
en het vet van gemest vee;
en in het bloed van jonge stieren, lammeren of bokken
vind Ik geen vreugde.


12Wanneer u komt om voor Mijn aangezicht te verschijnen –
wie heeft dit van u van u - Letterlijk: van uw hand. gevraagd,
dit platlopen van Mijn voorhoven?
13Breng niet langer nutteloze offers.
Het reukwerk is Mij een gruwel.


Nieuwemaansdag en sabbat, het bijeenroepen van samenkomsten:
Ik verdraag het niet; het is onrecht, zelfs de bijzondere samenkomsten.
14Uw nieuwemaansdagen, uw feestdagen
haat Ik met heel Mijn ziel;
ze zijn Mij tot last;
Ik ben het moe om ze te dragen.


15En wanneer u uw handen uitspreidt,
verberg Ik Mijn ogen voor u;
ook wanneer u uw gebed vermeerdert,
luister Ik niet:
uw handen zitten vol bloed.

16Was u, reinig u!
Doe uw slechte daden
van voor Mijn ogen weg!
Houd op met kwaad doen,
17leer goed te doen,
zoek het recht!
Help de verdrukte,
doe de wees recht,
bepleit de rechtszaak van de weduwe!

18Kom  toch (AUB) laten wij samen een rechtszaak voeren,
zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken,
ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn,
ze zullen worden als witte wol.


19Als u gewillig bent en luistert,
zult u het goede van het land eten,
20maar als u weigert en ongehoorzaam bent,
zult u door het zwaard gegeten worden;
want de mond van de HEERE heeft gesproken.

De Rechter is ook de Redder en Hulpverlener in Jesaja 1:18 
Jesaja 1:18 A De liefelijke nodiging van de bewogen Rechter die ook weer Hulpverlener is en niet van Zijn volk af kan...  Kom jullie toch AUB en laten wij samen rechtspreken zegt JHWH (De God van het verbond). In zijn aanklacht noemt Hij zich ook JHWH maar ook heel dreigend de Heilige Israel, (vers 4)die niets kan met de zonde en Israel noemt Hij: volk van Gommora (Vers 10a) een volk waar het heel slecht mee afliep maar het blijft zijn volk ammi, mijn volk (vers 3). Hij kan er ook in Zijn aanklacht nog geen afstand van doen maar het raakt Hem diep. Nu nodigt Hij....als JHWH zijn volk waar Hij toch  nog geen afstand van kan doen...  

De inhoud van de nodiging: Ook al ZIJN je zonde (qal: hier toestand) scharlaken wit worden ze GEMAAKT  (hifil) (lees: door Mij) als sneeuw. Ook al zij ze rood GEMAAKT (hifil) (lees: door u/ jou) als karmozijn  wit zullen ze dan (na Mijn rechtspraak, vrijspraak) ZIJN (qal) (door Mij) zoals witte wol.  Hifil geeft  hier het oorzakelijke aan.  De qal hoe het is of worden zal  In het centrum van dit vers staat wie wat  gedaan/gemaakt heeft  (God maakt wit en het volk maakt zich rood) en aan de  bovenste en onderste randen van dit vers staat hoe hun toestand  is voor God. Ook al  zijn jullie zonden  blijvend rood... Wit zullen ze zijn door Mij... en dankzij mij niet vanwege jullie offers want die brengen jullie met rood bloed aan de handen maar door het Offer van Mijn Zoon  Als God rechtspreekt ziet Hij de vuile zonde maar ook ziet Hij de zondaar aan in Zijn Zoon. De zondaar heeft zichzelf roodgemaakt (uw handen zijn vol bloed) maar God maakt de zondaar weer wit door het rode bloed van Zijn Zoon die plaatsvervangend rood werd.


Rechtsgeding RIB passages 

Of het nu wel of niet het hele OT of zelfs de hele Bijbel zou moeten zijn beschouwd als een rechtszaak, kunnen we niettemin veilig concluderen dat de goddelijke verbondszaak is alomtegenwoordig in de Schrift, zowel als een afzonderlijk subgenre als als een prominent motief in de verschillende delen van zowel OT als NT. Talrijke juridische termen komen samen om de goddelijke rechtszaak weer te geven. ik heb geïsoleerd minstens 320 verschillende verwijzingen naar een goddelijke verbondszaak in het OT, niet om te spreken van het uitgebreide gebruik van het motief in het NT. Hoewel de goddelijke rechtszaak vaak beschuldigend is, is het verrassend om te ontdekken: dat de meerderheid van de goddelijke byr (rîb) passages (expliciet met behulp van de Hebreeuwse woord byr) zijn niet negatief maar positief, zoals God verdedigt/rechtvaardigt de zaak van Zijn verbondsvolk. Zelfs wanneer de goddelijke rechtszaak passages zijn beschuldigend, te midden van de gerechtelijke procedures wordt vaak het aanbod gevonden van genade/verzoening aan hen die in berouw zullen antwoorden. Het is ook opmerkelijk hoeveel van de goddelijke rechtszaken plaatsvinden in de context van de heiligdom/tempel (aards of hemels) als Jahweh de Allerhoogste Rechter spreekt recht in menselijke aangelegenheden. Na de overvloed aan bijbels materiaal over het goddelijke te hebben onderzocht, verbondszaak, wordt het duidelijk dat dit verre van zeldzaam is wanneer God gerechtelijke procedures voert waarbij de bewoners hiervan betrokken zijn aarde, kan een dergelijke onderzoeksfase van oordeel worden beschouwd als een normale procedure die voorafgaat aan het goddelijk uitvoerend oordeel. Voordat God executeert oordeel (positief of negatief) over een persoon of een volk, Hij voert eerst juridische procedures, niet om Hem de feiten te laten weten, maar om openbaren als het ware in de openbare rechtszaal dat Hij rechtvaardig en eerlijk is in al Zijn handelingen, en dat Hij alles heeft gedaan wat Hij kan om zoveel mogelijk mensen te redden. Dergelijke minirechtszaken vormen een microkosmos van de macrokosmische finale ‘Assize’, de apocalyptische kosmische goddelijke rechtszaak die in dergelijke passages wordt beschreven zoals Daniël 7 en door het hele boek Openbaring heen. In deze studie hebben we het rijke wandtapijt slechts kort kunnen overzien van de goddelijke verbondszaak in de Schrift. De vele aspecten hiervan significant motief nodigt veel meer aandacht uit in toekomstige studies

Bron: http://archive.atsjats.org/Davidson_-_Covenant_Lawsuit_Motif.pdf
III. Conclusion Whether or not the entire OT or even the whole Bible should be regarded as a lawsuit, nevertheless we can safely conclude that the divine covenant lawsuit is pervasive in Scripture, both as a discrete sub-genre and as a prominent motif throughout the various parts of both OT and NT. Numerouslegal terms converge to depict the divine lawsuit. I have isolated at least 320 different references to a divine covenant lawsuit in the OT, not to speak of the extensive use of the motif in the NT. Although the divine lawsuit often is accusatory, it is surprising to find that the majority of the divine byr (rîb) passages (explicitly using the Hebrew word byr) are not negative but positive, as God defends/vindicates the cause of His covenant people. Even when the divine lawsuit passages are accusatory, amidst the legal proceedings is frequently found the offer of grace/reconciliation to those who will respond in repentance. It is also remarkable how many of the divine lawsuits occur in the context of the sanctuary/temple (either earthly or heavenly) as Yahweh the Supreme Judge adjudicates justice in human affairs. After surveying the profusion of biblical material regarding the divine covenant lawsuit, it becomes apparent that far from being a rare occurrence when God conducts legal proceedings involving the inhabitants of this earth, such investigative phase of judgment may be regarded as a regular procedure preceding divine executive judgment. Before God executes judgment (either positively or negatively) toward an individual or a people, He first conducts legal proceedings, not for Him to know the facts, but to reveal in open court, as it were, that He is just and fair in all of His dealings, and that He has done all that He can to save as many as He can. Such mini-lawsuits constitute a microcosm of the macrocosmic final “assize,” the apocalyptic cosmic divine lawsuit described in such passages as Daniel 7 and throughout the book of Revelation. In this study we have only been able to briefly survey the rich tapestry of the divine covenant lawsuit in Scripture. The many strands of this significant motif invite much more attention in future studies.


https://www.godawa.com/chronicles_of_the_nephilim/Articles_By_Others/Huffmon%20-%20Covenant%20Lawsuit%20in%20the%20Prophets.pdf
In summary, there are two fairly distinct types of "lawsuits," having
a different Near Eastern background and a different content. One type
is connected with the divine council. The other, especially if it has an
appeal to the natural elements, the covenant witnesses, and a historical prologue, is an indictment of Israel for breach of covenant.
It is ultimately dependent upon the covenant concluded between
Yahweh and Israel at Mt. Sinai.
Samengevat zijn er twee vrij verschillende soorten 'rechtszaken', met: een andere achtergrond uit het Nabije Oosten en een andere inhoud. Een type is verbonden met de goddelijke raad. De andere, vooral als die een . heeft een beroep doen op de natuurlijke elementen, de verbondsgetuigen en een historische proloog, is een aanklacht tegen Israël wegens schending van het verbond. Het is uiteindelijk afhankelijk van het verbond dat is gesloten tussen Jahweh en Israël op de berg Sinaï.
Hemel en aarde als getuigen Psalm 50:4-6 


​

Powered by Create your own unique website with customizable templates.