Het verschil tussen het gesproken en geschreven woord van God
Evangelie is allereerst Jezus, het Geschenk van God
In 1522 schreef Luther in korte trekken in 'Een klein onderricht omtrent het evangelie (1522)' , wat het evangelie inhoudt volgens hem. Luther stelt dat het evangelie meer is dan dat Jezus alleen een goed Voorbeeld is dat men na moet volgen (zie ook de rubriek Geestverwanten, Bonhoeffer). Het evangelie is geen wetboek (Buch der Gesetze) waarin staat wat men moet doen om in eigen kracht zalig te worden. Van belang is het daarom, volgens Luther, dat men inziet dat het evangelie een geschenk is van God aan de mens. Dat is de blijde boodschap. God schenkt aan zondaren genade. Hij schenkt Zijn Zoon die het werk gedaan heeft wat de mens had moeten doen en nooit meer kan doen. De zondaar kan daarom alleen zalig worden door Hem. Dat vraagt wel om navolging volgens Luther maar men moet eerst Jezus als het Geschenk van God door het geloof aanvaarden anders maakt men van het evangelie een wetboek (dat gevaar loopt men als men alle nadruk op de navolging legt. Zie de rubriek Geestverwanten, Bonhoeffer). Het evangelie is echter allereerst het boek van de beloften die in Jezus ja en amen zijn.
Jezus is aan het woord in het evangelie
Luther maakte in 'Een kleine onderricht omtrent het evangelie' ook een onderscheid tussen de geschriften van het Oude Testament en het evangelie van Jezus in het Nieuwe Testament. In het Nieuwe Testament is Jezus Zelf aan het woord. In het Oude Testament gaat het ook al over Hem als de Beloofde. Jezus is in doeken gehuld als een klein kindje aanwezig in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament spreekt Hij Zelf in de evangeliën en door middel van de brieven van de apostelen. De apostelen doen volledig uit de doeken wie Jezus is. Het Oude Testament zag Luther als schrift en niet als levende verkondiging. Toch kan het Oude Testament levende verkondiging worden...
Jezus is de Sleutel en de Deur van de Schriften
Jezus zei: 'Onderzoekt de Schriften want die zijn het die van Mij (het gesproken Woord) getuigen (Johannes 5:39)'. Jezus is volgens Luther om die reden de Sleutel van het Oude Testament. Men zal nooit de zin van het Oude Testament, de geschriften en de bedoeling verstaan als men Jezus het gesproken Woord niet als leidraad neemt. Hij is de Sleutel om de Schriften van de oude dag te openen en te maken tot levende verkondiging omtrent Hem. Jezus is de Deur van het Oude Testament (Johannes 10:2). Men kan alleen via Hem ingang vinden in de echte betekenis van het Oude Testament. Het evangelie is de wegwijzer in de geschriften (Mozes en de profeten)
Jezus heeft de sleutel van de harten van zondaren
Er is een aanzienlijk verschil tussen Mozes en de profeten, het Oude Testament enerzijds en Jezus en de apostelen, het Nieuwe Testament anderzijds volgens Luther. Jezus heeft nooit geschreven maar verkondigd. Mozes en de profeten hebben wel geschreven. Mozes' woorden zijn vastgelegd, het zijn regels. Jezus' woorden zijn geen schrift maar levende verkondiging en ze brengen harten in beweging. Mozes is bovendien veel strenger dan Jezus. Hij vertegenwoordigt de eisende wet, de vastgelegde schrift. Hij schrikt af. Jezus echter is vol van genade richting diep gevallen zondaren. Hij nodigt hen. Hij raakt het hart van zondaren aan met Zijn liefderijke woord en neemt het in. Mozes echter dreigt en zegt: 'Vervloekt is een ieder die de wet niet houdt'. Jezus daarentegen nodigt zondaren en vergeeft hun zonden. Mozes is de schrift, de letter die doodt maar Jezus is de genadige Ontfermer die levend maakt. Jezus is namelijk de inhoud van het evangelie, de blijde boodschap. Hij heeft de sleutel van het harde hart van zondaren. Voor Hem zijn er geen hopeloze gevallen. Hij neemt door Zijn vergevende liefde het harde ja zelfs het hardste hart van zondaren in.
Een samenvatting van 'Een klein onderricht omtrent het evangelie'
In het geschrift 'Een klein onderricht omtrent het evangelie' zet Luther de zaak op scherp. Omdat hij bang is dat men meent door de werken zalig te kunnen worden, maakt hij een scherp tegenstelling tussen Mozes en de profeten enerzijds en Jezus en de apostelen anderzijds. Mozes en de profeten zijn de geschriften maar Jezus en de apostelen is levende verkondiging van Jezus. Tevens is Luther bang dat men van het evangelie een wet maakt. Jezus is dan het grote Voorbeeld dat men na moet volgen. Luther stelt daarom dat Jezus vooral het Geschenk is van God waardoor zondaren om niet kunnen zalig worden. Pas daarna komt de navolging in het vizier. Luther ontkende de navolging van Jezus dus niet maar legde de nadruk op Jezus als Geschenk van God. Jezus is volgens Luther tevens de Deur van het Oude Testament. In het Oude Testament is Jezus aanwezig maar wel in doeken gehuld. In het Nieuwe Testament wordt Jezus uit de doeken gedaan en ontvouwt wie Hij is voor gevallen zondaren. Zonder het licht van het Nieuwe Testament kan men volgens Luther Jezus niet leren kennen in het Oude Testament. Jezus is de Deur van het Oude Testament. Hij ontsluit het Oude Testament en maakt er een levende verkondiging van. Alles draait om Hem. Zonder Hem valt de verkondiging stil en verstilt het geestelijke leven.
Een beoordeling van 'Een klein onderricht omtrent het evangelie'
Mijns inziens is Luther iets te zwart-wit. Mozes wordt neergezet als de strenge man van de wet en Jezus als de genadevolle. Daar valt vermoedelijk nog wel het een en ander op af te dingen. Om een voorbeeld te geven: ook Jezus kon dreigen en van Mozes lezen we dat hij een zachtmoedig man was. Ondertussen brengt Luther heel scherp het thema wet en evangelie naar voren en de enorme rijkdom van de Nieuwe Bedeling door de komst van Jezus. Met de komst van Jezus in het vlees is het de welaangename tijd. Mozes en de profeten hebben naar Zijn komst reikhalzend uit gezien. Bron: Ein kleiner Unterricht, was man in den Evangelien suchen und erwarten solle (1522 (WA 10, 1,1-8-18)
Evangelie is allereerst Jezus, het Geschenk van God
In 1522 schreef Luther in korte trekken in 'Een klein onderricht omtrent het evangelie (1522)' , wat het evangelie inhoudt volgens hem. Luther stelt dat het evangelie meer is dan dat Jezus alleen een goed Voorbeeld is dat men na moet volgen (zie ook de rubriek Geestverwanten, Bonhoeffer). Het evangelie is geen wetboek (Buch der Gesetze) waarin staat wat men moet doen om in eigen kracht zalig te worden. Van belang is het daarom, volgens Luther, dat men inziet dat het evangelie een geschenk is van God aan de mens. Dat is de blijde boodschap. God schenkt aan zondaren genade. Hij schenkt Zijn Zoon die het werk gedaan heeft wat de mens had moeten doen en nooit meer kan doen. De zondaar kan daarom alleen zalig worden door Hem. Dat vraagt wel om navolging volgens Luther maar men moet eerst Jezus als het Geschenk van God door het geloof aanvaarden anders maakt men van het evangelie een wetboek (dat gevaar loopt men als men alle nadruk op de navolging legt. Zie de rubriek Geestverwanten, Bonhoeffer). Het evangelie is echter allereerst het boek van de beloften die in Jezus ja en amen zijn.
Jezus is aan het woord in het evangelie
Luther maakte in 'Een kleine onderricht omtrent het evangelie' ook een onderscheid tussen de geschriften van het Oude Testament en het evangelie van Jezus in het Nieuwe Testament. In het Nieuwe Testament is Jezus Zelf aan het woord. In het Oude Testament gaat het ook al over Hem als de Beloofde. Jezus is in doeken gehuld als een klein kindje aanwezig in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament spreekt Hij Zelf in de evangeliën en door middel van de brieven van de apostelen. De apostelen doen volledig uit de doeken wie Jezus is. Het Oude Testament zag Luther als schrift en niet als levende verkondiging. Toch kan het Oude Testament levende verkondiging worden...
Jezus is de Sleutel en de Deur van de Schriften
Jezus zei: 'Onderzoekt de Schriften want die zijn het die van Mij (het gesproken Woord) getuigen (Johannes 5:39)'. Jezus is volgens Luther om die reden de Sleutel van het Oude Testament. Men zal nooit de zin van het Oude Testament, de geschriften en de bedoeling verstaan als men Jezus het gesproken Woord niet als leidraad neemt. Hij is de Sleutel om de Schriften van de oude dag te openen en te maken tot levende verkondiging omtrent Hem. Jezus is de Deur van het Oude Testament (Johannes 10:2). Men kan alleen via Hem ingang vinden in de echte betekenis van het Oude Testament. Het evangelie is de wegwijzer in de geschriften (Mozes en de profeten)
Jezus heeft de sleutel van de harten van zondaren
Er is een aanzienlijk verschil tussen Mozes en de profeten, het Oude Testament enerzijds en Jezus en de apostelen, het Nieuwe Testament anderzijds volgens Luther. Jezus heeft nooit geschreven maar verkondigd. Mozes en de profeten hebben wel geschreven. Mozes' woorden zijn vastgelegd, het zijn regels. Jezus' woorden zijn geen schrift maar levende verkondiging en ze brengen harten in beweging. Mozes is bovendien veel strenger dan Jezus. Hij vertegenwoordigt de eisende wet, de vastgelegde schrift. Hij schrikt af. Jezus echter is vol van genade richting diep gevallen zondaren. Hij nodigt hen. Hij raakt het hart van zondaren aan met Zijn liefderijke woord en neemt het in. Mozes echter dreigt en zegt: 'Vervloekt is een ieder die de wet niet houdt'. Jezus daarentegen nodigt zondaren en vergeeft hun zonden. Mozes is de schrift, de letter die doodt maar Jezus is de genadige Ontfermer die levend maakt. Jezus is namelijk de inhoud van het evangelie, de blijde boodschap. Hij heeft de sleutel van het harde hart van zondaren. Voor Hem zijn er geen hopeloze gevallen. Hij neemt door Zijn vergevende liefde het harde ja zelfs het hardste hart van zondaren in.
Een samenvatting van 'Een klein onderricht omtrent het evangelie'
In het geschrift 'Een klein onderricht omtrent het evangelie' zet Luther de zaak op scherp. Omdat hij bang is dat men meent door de werken zalig te kunnen worden, maakt hij een scherp tegenstelling tussen Mozes en de profeten enerzijds en Jezus en de apostelen anderzijds. Mozes en de profeten zijn de geschriften maar Jezus en de apostelen is levende verkondiging van Jezus. Tevens is Luther bang dat men van het evangelie een wet maakt. Jezus is dan het grote Voorbeeld dat men na moet volgen. Luther stelt daarom dat Jezus vooral het Geschenk is van God waardoor zondaren om niet kunnen zalig worden. Pas daarna komt de navolging in het vizier. Luther ontkende de navolging van Jezus dus niet maar legde de nadruk op Jezus als Geschenk van God. Jezus is volgens Luther tevens de Deur van het Oude Testament. In het Oude Testament is Jezus aanwezig maar wel in doeken gehuld. In het Nieuwe Testament wordt Jezus uit de doeken gedaan en ontvouwt wie Hij is voor gevallen zondaren. Zonder het licht van het Nieuwe Testament kan men volgens Luther Jezus niet leren kennen in het Oude Testament. Jezus is de Deur van het Oude Testament. Hij ontsluit het Oude Testament en maakt er een levende verkondiging van. Alles draait om Hem. Zonder Hem valt de verkondiging stil en verstilt het geestelijke leven.
Een beoordeling van 'Een klein onderricht omtrent het evangelie'
Mijns inziens is Luther iets te zwart-wit. Mozes wordt neergezet als de strenge man van de wet en Jezus als de genadevolle. Daar valt vermoedelijk nog wel het een en ander op af te dingen. Om een voorbeeld te geven: ook Jezus kon dreigen en van Mozes lezen we dat hij een zachtmoedig man was. Ondertussen brengt Luther heel scherp het thema wet en evangelie naar voren en de enorme rijkdom van de Nieuwe Bedeling door de komst van Jezus. Met de komst van Jezus in het vlees is het de welaangename tijd. Mozes en de profeten hebben naar Zijn komst reikhalzend uit gezien. Bron: Ein kleiner Unterricht, was man in den Evangelien suchen und erwarten solle (1522 (WA 10, 1,1-8-18)