"Zo Zoon, zo Vader" van Bradley Jersak gaat terug naar het hart van het evangelie. Er bestaan veel verkeerde godsbeelden die Bradley Jersak in dit boek radicaal afwijst. Stel je een God voor die in alles overeenkomt met Jezus zoals we die in de Bijbel leren kennen. Wat als zijn liefde nog overvloediger, zijn lijden nog krachtiger en zijn evangelie nog mooier is dan we ons durven voor te stellen? Wat als God op Jezus lijkt?
'Verzoeningstheologie zoals ik nog nooit eerder tegengekomen ben. Fantastisch!' - Eugene H. Peterson
'Theologisch integer en vol hartelijke compassie creëert Brad Jersak ruimte voor Jezus. Een verfrissende en heldere ademtocht.' - W. Paul Young
Het uitgangspunt van Bradley Jersak
Jersak bekijkt God vanuit Zijn Zoon Jezus. Centraal staat de tekst uit het evangelie van Johannes waar Jezus zegt tegen Fillipus nadat deze vraagt om de Vader te zien (Johannes 14:9): "Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo'n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien?". De titel van het boek luidt om die reden: Zo Zoon, zo Vader. In de Engelse versie luidt de titel: "A more Christlike God". Bradley vindt het namelijk nodig dat binnen de christelijke wereld een correctie komt op het beeld van God dat sterk gestempeld is door het calvinisme. God de Vader is volgens de calvinisten een God die het kwaad straft. God is dus een zeer strenge Rechter. Bradley echter meent dat dit een verkeerd beeld geeft van God. Je maakt mensen bang en dat is helemaal niet nodig. Daarom luidt zijn titel: "A more Christlike God". Volgens Bradley krijgt dit beeld van God dat God de Vader helemaal op Zijn liefdevolle Zoon lijkt veel te weinig aandacht binnen de calvinistische wereld.
Drie hoofddelen en de uitwerking van zijn uitgangspunt
Om ons vanuit God de Zoon het juiste beeld over God de Vader mee te geven, heeft Jersak zijn boek in drie grote hoofddelen verdeeld. Deel 1: Beelden van God, deel 2: De kruisvormige God en deel 3. de ont-toorning van God. In beelden van God stelt Jersak dat er volgens hem verkeerde beelden van God zijn. Hij wil niet weten van een toornige God. Jersak wil als het even kan God en het kwaad van elkaar wil scheiden. Het kwaad wordt zo een macht los van God. Aan het kruis overwint God de toorn en de macht van het kwaad en toont Hij zichzelf enerzijds als de kruisvormige God en anderzijds als de God zonder toorn. Door de eigen nadruk op de kruisvormigheid van God gaat Jersak daarom sterk de richting uit van de modern lutheraanse theologie, die we onder andere terugvinden bij bekende theologen als Jürgen Moltmann.
De Bijbel anders lezen
In zijn pleidooi om God te ont-toornen, beseft Jersak dat er diverse Bijbelteksten zijn die over het ingrijpen van God spreken en die zijn conclusies grondig uitdagen. Zelf is hij zich daar terdege van bewust en wijst hij zijn lezers om die reden op het gevaar van het letterlijk nemen van dit soort teksten. We zouden zijn manier van lezen "de hermeneutiek van de ont-toorning van God" kunnen noemen. Jersak leest de teksten over Gods toorn niet letterlijk. Je moet volgens hem rekening houden met het soort tekst. Op het punt van Gods liefde meent Jersak is dat niet nodig. Die teksten neemt hij wel letterlijk. Dat maakt zijn benadering willekeurig en vooringenomen.
De beker van de gramschap is niet leeg
Wat is zijn reden om God te ont-toornen? Heel eenvoudig dit: Jersak kan gewoon niet geloven dat God toornt over de zonden en dat Hij het kwaad in de wereld toelaat terwijl Hij het wel zou kunnen verhinderen. Dat geloof noemt Jersak primitief. Jersak wil pastoraal zijn en ziet hoe mensen worstelen met het kwaad dat hen in het leven overkomt. Hij vrijwaart God van dit kwaad (dat noemt hij een volwassen geloof ) om zo blokkades op te heffen maar daarmee komt wel Gods gerechtigheid op losse schroeven te staan. Gods toorn is een heilige toorn die niet over de grens gaat maar die we wel degelijk letterlijk en serieus moeten nemen.
Er is niemand die goed doet lezen we in Psalm 14, 53 en in Romeinen 3. Heel de wereld ligt verdoemelijk voor God. Maar God de Vader steekt genadig Zijn hand uit naar verloren zondaren en Gods Zoon zoekt hen in Zijn liefde op en zegt: "Kom tot Mij en Ik zal je het eeuwige leven geven". De beker van Gods gramschap is niet leeg maar wel geleegd door Jezus Zijn Zoon. Daarom zei Paulus (2 Korinthe 5:11): "Wij dan wetende de schrik van de Heere bewegen de mensen tot het geloof (in Jezus die de beker van Gods toorn over de zonden geleegd heeft aan het kruis)".
Worstelen met het kwaad
Met het kwaad dat uit Gods hand komt, hebben de Bijbelheiligen ook geworsteld. De thematiek die Jersak aansnijdt, is dus heel Bijbels. Te denken valt aan Job en aan Heman in Psalm 88. Ook Jezus heeft in Gethsemane de toorn van God ervaren toen de Vader Hem de drinkbeker aanreikte. In Jezus zien we daarom zondermeer iets van God de Vader en Zijn liefdevolle zending van Zijn Zoon. Maar het kruis toont ons niet alleen de liefde van God maar ook Gods toorn over de zonde. Hij droeg onze smarten.
Beoordeling
De thematiek die Jersak aansnijdt, doet er toe. Het kwaad in deze wereld roept vragen op bij atheïsten en bij christenen die ermee te maken krijgen. De weg die Jersak inslaat, is echter niet Bijbels. Dat is jammer want Jersak heeft wel het hart op de goede plaats zitten.
Dat hij moeite heeft met al het leed in deze wereld komt omdat hij de diepte van de zondeval niet voldoende peilt maar daar hadden zelfs de Bijbelheiligen moeite mee. Jeremia, de man die veel ellende heeft gezien en meegemaakt zei (Klaagliederen 3:38-39): "Komt niet uit de mond van de Allerhoogste voort het kwade en het goede? Wat klaagt dan een mens die leeft? Laat ieder klagen over zijn zonden!". Maar ook waar is wat Job zegt tegen zijn vrienden die hem betichtten van zonde (Job 16:2 ):"Ik heb al vaak dergelijke dingen gehoord,
jullie zijn allemaal moeitevolle vertroosters". Troost is er alleen te vinden bij de HEERE zelf. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. Jezus droeg onze smarten.
Het boek is bestelbaar bij: https://www.kokboekencentrum.nl/boek/zo-zoon-zo-vader/