500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Kersten in kleur
Bart Bolier 

Opzet en doel van het boek

Kersten in kleur is een fraai boek. Voorop staat een foto van Kersten tussen soldaten die oorspronkelijk zwart-wit was. Men heeft deze echter ingekleurd. De ondertitel van het boek luidt: voorganger, verbinder, vernieuwer. Bart Bolier wiens naam ook een alliteratie is, is blijkens de naamgeving van het boek 'Kersten in kleur. voorganger verbinder en vernieuwer' goed in beginrijm. Bart Bolier was in zijn eertijds DJ en is thans ouderling in de Ger. Gem. in Ned. in Elspeet. In het voorwoord schrijft Bolier dat hij inziet dat volstrekt objectief schrijven over Kersten niet haalbaar is. Hij zegt: 'zeker niet jegens iemand die je waardeert. Kersten had een open vizier maar kon soms heel zwart-wit zijn. Dat maakt hem weleens moeilijk te volgen. Ik heb geprobeerd de balans te zoeken: oog hebben voor wat God hem schonk zonder alles wat hij deed blindelings goed te keuren'. Dit boek wil het zwart-wit beeld wat men heeft van Kersten bijstellen. Het is de wens van Bolier dat jongeren zich verdiepen in Kersten. Helaas heeft het boek een nogal kleine letter. 

Verbinder
In het RD lazen we: In zijn boek omschrijft Bart Bolier ds. G. H. Kersten onder meer als een verbinder. „Hij zocht niet naar wat scheidt, maar naar wat verbindt.” Zo was de predikant pas 25 toen onder zijn leiding de ledeboerianen en kruisgezinden zich verenigden tot de Gereformeerde Gemeenten. Bolier: „Al zijn er misschien weleens te grote woorden gebruikt om deze vereniging te typeren –het ging om heel kleine kerkelijke stroompjes–, toch is er toen wel wat gebeurd. En om hier van een prestigeproject te spreken, zoals je wel hoort – ik denk dat je daarmee geen recht doet aan wat ds. Kersten voor ogen stond (bron:  https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-kersten-was-afhankelijk-en-volhardend-zoals-eens-kaleb-1.1511013) .”

Pijnpunten 

We willen in deze boekbespreking slechts een vraag opwerpen en die beantwoorden namelijk: was Kersten een verbinder zoals Bart Bolier stelt in zijn boek? Hier wordt uiteraard verschillend over gedacht. We moeten bedenken dat het werkterrein van Kersten zeer breed was en hij op al die terreinen zijn toch wel stellige mening heeft laten gelden met overigens de beste bedoelingen.  Zo wees Kersten in de politiek op het gevaar van Rome. Hij was daar zo opgericht dat hij het Duitse gevaar bagatelliseerde. Ook stond het foeteren op Rome een bredere samenwerking in de weg om elkaar op ethisch terrein te zoeken. 
Bolier gaat op het pijnpunt van het signaleren van het Duitse gevaar terecht voorzichtig in. Kersten was volgens hem geen landverrader en de zuiveringscommissie heeft Kersten niet geheel juist behandeld. Kersten mocht namelijk niet meer terugkomen in de kamer. Dit pijnpunt willen we laten liggen.

Verdere pijnpunten
Een tweede pijnpunt is de manier waarop hij met het chiliasme om is gegaan in zijn standaardwerk 'De gereformeerde dogmatiek'. Ook op dat punt heeft hij niet veel vrienden gemaakt maar dat terzijde. Chiliasten zijn doorgaans erg allergisch voor een andere visie. Lastiger wordt het op het punt van de Vereniging van 1907 en Kerstens visie op het genadeverbond en daar mee samenhangend de doop. Dit zijn wezenlijke pijnpunten en splijtzwammen die ik hier aanreik. De Vereniging van 1907 zorgde voor het grote geschil tussen de Ger. Gem (in Ned.) en de Oud Ger. Gem. Laurus Boone ging niet mee met deze Vereniging en kreeg de bons. Kerstens visie op het genadeverbond resulteerde in de leeruitspraken van 1931 waar gesteld werd dat het genadeverbond onder beheersing staat van de verkiezing. Met deze leeruitspraken heeft de Ger. Gem (in Ned.) zich afgescheiden van de gereformeerde visie van de Christelijk Gereformeerde Kerken en van de Nederlands hervormde kerk die stellen dat elke dopeling in het genadeverbond is want waarom zou men anders de jonge kinderen dopen als zij geen deel zouden hebben aan de doopbelofte? 

De jubel over de Vereniging van 1907 
Bart Bolier heeft het boek van J. M. Vermeulen 'Herder in een noodkerk' wel vermeld maar niet verwerkt in zijn boek. Bolier is meer gericht op de visie van C de Jongste. Diens boek 'Liefelijkheid en Saambinder' staat eveneens vermeld op zijn literatuurlijst. In zijn boek over ds Nicolaas Hendrik Beversluis zegt C. de Jongste over de Vereniging van 1907 dat Kersten en Beversluis veel gemeen hadden. Zij waren beiden onderwijzer geweest en  beiden streden zij zij-aan-zij onvermoeibaar voor de Vereniging. In zijn boek 'Klacht en jubel' tracht De Jongste Beversluis  weg te halen uit de schaduw van Kersten. De Jongste merkt op: 'inderdaad: het Rotterdamse predikanten-duo vormde als het ware de ziel van de vereniging, gedreven door de Geest' (Klacht en jubel p. 436) 

De klacht over de Vereniging van 1907
De klacht die Vermeulen maakt in zijn biografie over Laurus Boone  'Herder in een noodkerk' is afwezig in het boek van Bart Bolier. De klacht van Vermeulen luidt als volgt:  
Boone zou niet meegegaan zijn vanwege het ambtsgewaad en vanwege het zingen van Datheen, is de algemene opinie Vermeulen laat zien dat het Boone te doen was om het ledeboeriaanse verlangen namelijk dat de kerk een noodkerk is. Ledeboer vond dat de zangbundel van 1773 en het reglement van 1815 de hervormde kerk op een dwaalspoor hadden gezet. Ledeboer wilde terug naar de kerk van de vaderen. Boone had zich verdiept in deze principes van Ledeboer en de ledeboerianen en die principes kwamen door de Vereniging op de tocht te staan, zo ontdekte hij. Om die reden haakte Boone af. Kersten en Beversluis namen Boone echter niet serieus.
Kersten en Beversluis zagen Boone zelfs als een sta in de weg. Men noemde hem een scheurmaker. Zulke uitspraken kan men alleen doen als de Vereniging al zou bestaan hebben. Er was echter slechts sprake van een mondelinge toezegging. Boone haakte af voordat de Vereniging definitief tot stand kwam. Vermeulen heeft dit laten onderzoeken door de kerkrecht-deskundige dr. D. de Vos.    

Het genadeverbond 
Bolier tekent terloops de strijd over de reikwijdte van het genadeverbond tussen Kersten enerzijds en ds. Jongeleen en  professor Van der Schuit anderzijds. De kritiek op de leeruitspraken van 1931 waar gesteld wordt dat het genadeverbond onder de beheersing van de verkiezing staat, acht Bolier niet terecht in navolging van dr. M Golverdingen wiens boeken (zoals: Om het behoud van een kerk) ook op Boliers literatuurlijst staan. Echter het gevolg van deze visie is, die vooral door het toedoen van Kersten gemeengoed is geworden in de Ger. Gem. (in Ned), dat de belofte in de doop alleen bestemd is voor de uitverkorenen. Kortom In 1931 heeft de Ger. Gem. zich geïsoleerd van de christelijk gereformeerde visie  en de hervormde visie op de doop en heeft men de kinderen van de gemeente onterft. In 1953 is het inperken van de genade en de prediking van het evangelie verder gegaan... Bart Bolier doet er goed aan om het doopformulier nog eens zorgvuldig te bestuderen en zich af te vragen of de doopbelofte kan samengaan met een starre tweeverbondenleer.    
 
Een tamelijk gekleurd boek

In het RD van 26-10 2018 heeft dr. M. Golverdingen dit boek besproken en hij schreef: 'Bolier geeft een gematigd kritisch oordeel over ds. Kersten en doet daarmee op een eerlijke wijze recht aan zijn persoon'. Golverdingen zelf heeft ook in zijn geschriften een gematigde kritiek gegeven op ds. Kersten en dat mag maar boek het niet weg onder wetenschappelijk onderzoek. Binnen de Ger. Gem. (in Ned.) is dit vermoedelijk het hoogst haalbare al lijkt Harinck mijns inziens een stap verder te gaan in zijn boeken... Wat men doet, is een beetje toegeven dat Kersten weleens hard optrad maar tegelijkertijd stug volhouden dat zijn visie op het genadeverbond voluit Bijbels en gereformeerd is. Dit is de onderhandelingsstrategie van de Ger. Gem (in Ned.) geworden. Dat maakt dat dit boek mijns inziens tamelijk gekleurd is.
Men kan ook zeggen dat Kersten voor twee breuken gezorgd heeft namelijk die van de Vereniging 1907 en die van de leeruitspraken van 1931. Steenblok heeft de leeruitspraken van 1931 verder uitgewerkt en is de stichter van de Ger. Gem in Ned. geworden. Hij trok de lijnen die Kersten had getrokken verder en consequenter door.  Bij Steenblok kwam niet alleen het genadeverbond onder de beheersing van de verkiezing te staan. Ook het aanbod van genade moest het ontgelden. Wie a. zegt moet  vroeg of laat ook b. zeggen... 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.