Het verraad der clercken
Intellectuelen en hun rol in de ontwikkeling van het Nederlandse katholicisme na 1945
Ed Simons Lodewijk Winkeler
De opleving van het katholicisme
Het begin van het katholieke ontwaken, na de reformatie in Nederland was ten tijde van de Bataafse republiek eind 18de eeuw. Die opleving liep door tot 1945. Na 1945 is de RK kerk in Nederland van een uniforme kerk veranderd is een pluriforme kerk.
De katholieke deuren geopend door de clercken
Aanvankelijk leefden de katholieken in een zuil maar na het 2de Vaticaanse concilie (1962-1965) gingen de deuren naar wereld open. Het priesterambt kwam ter discussie te staan, het celibaat eveneens. De seminaria werden opgeheven en de priesters kregen een wetenschappelijk opleiding op de hogescholen die aansluiting zochten bij de wetenschap (bijv. bij de empirische wetenschap zoals psychologie en sociologie). Priesters kwamen zo in aanraking met de moderne theologie. Leken kregen meer inspraak. Ook het huwelijk en gezin kwam onder druk te staan. De intellectuelen konden deze ontwikkelingen niet meer remmen, die ze zelf op gang hadden gebracht.
Het verraad der intellectuelen
Uit het lijvige onderzoek van Ed Simons Lodewijk Winkeler blijkt dat de intellectuelen zelf de verandering op gang hebben gebracht. Dit deden ze via publicaties, de media en via hun adviserende positie. De intellectuelen wilden priester worden maar ze ontmaskerde en ondergroeven met hun visie en publicaties tevens de waarde van het priesterschap. Geen wonder dat de leken zich verraden voelden door de clercken.
Intellectuelen en hun rol in de ontwikkeling van het Nederlandse katholicisme na 1945
Ed Simons Lodewijk Winkeler
De opleving van het katholicisme
Het begin van het katholieke ontwaken, na de reformatie in Nederland was ten tijde van de Bataafse republiek eind 18de eeuw. Die opleving liep door tot 1945. Na 1945 is de RK kerk in Nederland van een uniforme kerk veranderd is een pluriforme kerk.
De katholieke deuren geopend door de clercken
Aanvankelijk leefden de katholieken in een zuil maar na het 2de Vaticaanse concilie (1962-1965) gingen de deuren naar wereld open. Het priesterambt kwam ter discussie te staan, het celibaat eveneens. De seminaria werden opgeheven en de priesters kregen een wetenschappelijk opleiding op de hogescholen die aansluiting zochten bij de wetenschap (bijv. bij de empirische wetenschap zoals psychologie en sociologie). Priesters kwamen zo in aanraking met de moderne theologie. Leken kregen meer inspraak. Ook het huwelijk en gezin kwam onder druk te staan. De intellectuelen konden deze ontwikkelingen niet meer remmen, die ze zelf op gang hadden gebracht.
Het verraad der intellectuelen
Uit het lijvige onderzoek van Ed Simons Lodewijk Winkeler blijkt dat de intellectuelen zelf de verandering op gang hebben gebracht. Dit deden ze via publicaties, de media en via hun adviserende positie. De intellectuelen wilden priester worden maar ze ontmaskerde en ondergroeven met hun visie en publicaties tevens de waarde van het priesterschap. Geen wonder dat de leken zich verraden voelden door de clercken.