Wat men aantreft op de pagina boekbespreking
Hieronder vindt u diverse boeken die wij bespreken die direct of indirect met Luther en de reformatie te maken hebben. U treft de volgende boeken aan:
Het boek Wetenschap of vooroordeel? tekent hoe in Duitsland, het land van Luther, de theologie misvormd is door de Schriftkritiek.
Het boek Jeruzalem en Athene waarschuwt voor scholastiek. Scholastiek is geen neutrale methode maar een heidense manier van denken die de leer van Schrift en reformatie van Luther en Calvijn verminkt, meent de schrijver. Een stevige visie die om een bijstelling vraagt.
Het boek Gereformeerde scholastiek laat juist zien dat scholastiek een goed instrument is om de leer van de Schrift en de reformatie van Luther en Calvijn ordelijk en doordacht door te geven. Het is de tegenpool van Jeruzalem en Athene.
Het boek Théodore de Bèze zijn leven, zijn werk tekent Theodorus Beza als een veelzijdig man, met een pastorale insteek. Helaas wordt hij veelal eenzijdig belicht als de saaie en starre opvolger van Calvijn vanwege zijn leer van de verkiezing. Dit boek corrigeert dat beeld, dat men min of meer ook aantreft in Jeruzalem en Athene (p. 406-408), op veel punten.
Voetius en de sabbat geschreven door Steenblok. In deze bespreking komt de tiende stelling van het proefschrift van Steenblok die gaat over het logische denken ter sprake.
Het boek De jonge Luther geschreven door Erik Erikson tekent Luther vanuit de ontwikkelingspsychologie. De eenzijdige aanpak van dit boek komt in de boekbespreking aan de orde.
Het boek Luther, een sympathieke pontentaat is een kritische biografie over Luther. De gekleurdheid van de schrijven wordt aan het daglicht gebracht.
In het boek Liefde voor Israel wordt Luther gerehabliteerd. Zijn uitspraken over het Jodendom wordt in de historische context geplaatst. Liefde voor Israel en liefde voor Luther kunnen volgens dit boek niet samengaan. Dat dit wel kan komt aan de orde.
In Verwacht u Hem? tekent Ryle de toekomst van Israel. Ryle is daarbij verrassend aktueel.
In Boston en het genadeverbond en Kersten en het genadeverbond komt de twee verbonden leer aan de orde. Boston is ruimer in het aanbod dan Kersten. Kersten nam wel de leer van de tweevebonden van Boston over maar niet diens ruime aanbod.
In Bullinger en het genadeverbond treft men een theoloog aan uit de tijd van de reformatie die oog had voor de reikwijdte van het genadeverbond en de beloften.
In het boek Het rechtvaardigend geloof laat ds A. Kort zien dat het geloof volgens de leer van de reformatie rechtvaardigend van aard is. Wie dat geloof niet heeft, is ook geen kind van God.
In Letterknechten bespreken we boeken waarin we een verschuiving signaleren ten opzichte van de leer van de reformatie ten aanzien van de Schrift.
Hieronder vindt u diverse boeken die wij bespreken die direct of indirect met Luther en de reformatie te maken hebben. U treft de volgende boeken aan:
Het boek Wetenschap of vooroordeel? tekent hoe in Duitsland, het land van Luther, de theologie misvormd is door de Schriftkritiek.
Het boek Jeruzalem en Athene waarschuwt voor scholastiek. Scholastiek is geen neutrale methode maar een heidense manier van denken die de leer van Schrift en reformatie van Luther en Calvijn verminkt, meent de schrijver. Een stevige visie die om een bijstelling vraagt.
Het boek Gereformeerde scholastiek laat juist zien dat scholastiek een goed instrument is om de leer van de Schrift en de reformatie van Luther en Calvijn ordelijk en doordacht door te geven. Het is de tegenpool van Jeruzalem en Athene.
Het boek Théodore de Bèze zijn leven, zijn werk tekent Theodorus Beza als een veelzijdig man, met een pastorale insteek. Helaas wordt hij veelal eenzijdig belicht als de saaie en starre opvolger van Calvijn vanwege zijn leer van de verkiezing. Dit boek corrigeert dat beeld, dat men min of meer ook aantreft in Jeruzalem en Athene (p. 406-408), op veel punten.
Voetius en de sabbat geschreven door Steenblok. In deze bespreking komt de tiende stelling van het proefschrift van Steenblok die gaat over het logische denken ter sprake.
Het boek De jonge Luther geschreven door Erik Erikson tekent Luther vanuit de ontwikkelingspsychologie. De eenzijdige aanpak van dit boek komt in de boekbespreking aan de orde.
Het boek Luther, een sympathieke pontentaat is een kritische biografie over Luther. De gekleurdheid van de schrijven wordt aan het daglicht gebracht.
In het boek Liefde voor Israel wordt Luther gerehabliteerd. Zijn uitspraken over het Jodendom wordt in de historische context geplaatst. Liefde voor Israel en liefde voor Luther kunnen volgens dit boek niet samengaan. Dat dit wel kan komt aan de orde.
In Verwacht u Hem? tekent Ryle de toekomst van Israel. Ryle is daarbij verrassend aktueel.
In Boston en het genadeverbond en Kersten en het genadeverbond komt de twee verbonden leer aan de orde. Boston is ruimer in het aanbod dan Kersten. Kersten nam wel de leer van de tweevebonden van Boston over maar niet diens ruime aanbod.
In Bullinger en het genadeverbond treft men een theoloog aan uit de tijd van de reformatie die oog had voor de reikwijdte van het genadeverbond en de beloften.
In het boek Het rechtvaardigend geloof laat ds A. Kort zien dat het geloof volgens de leer van de reformatie rechtvaardigend van aard is. Wie dat geloof niet heeft, is ook geen kind van God.
In Letterknechten bespreken we boeken waarin we een verschuiving signaleren ten opzichte van de leer van de reformatie ten aanzien van de Schrift.