De redevoering over de opstanding in 1 Korinthe 15
Een goede redevoering volgens Aristoteles
In 1 Korinthe 15 zet Paulus de opstanding van de doden uiteen. Hij sluit daarbij aan bij de visie van Aristoteles wat een goede redevoering is en hoe men overtuigend overkomt bij de hoorder of lezer. Bij Paulus is dit geen trucje maar een levende werkelijkheid. Hij gebruikt deze vorm om de inhoud, die van levensbelang is, beter over te laten komen. Een goed redevoering bestond volgens Aristoteles uit de ethos, logos en pathos. Deze drie elementen zijn noodzakelijk om de hoorders/ lezers van de boodschap te overtuigen. De ethos houdt in dat de schrijver betrouwbaar en deskundig overkomt en hij is betrokken op en betrokken bij de boodschap. De logos houdt dat hij de zaak duidelijk en helder uiteenzet en logisch redeneert. De pathos houdt in dat de schrijver het hart, het gevoel van de hoorders en lezers weet te raken. Hij dringt in in de wereld van de hoorder of lezer. De boodschap komt binnen.
De ethos, logos en pathos in 1 Korinthe 15
In 15:1-11 laat Paulus zien dat de opstanding van Jezus uit de doden van belang is voor de hoorders en lezers. Er zijn vele getuigen aan wie Jezus is verschenen. De opstanding van Jezus is dus aannemelijk en men kan het navragen want vele getuigen zijn nu nog in leven (logos: 15:6). Aan Paulus is Jezus ook verschenen. Paulus weet waar hij het over heeft (ethos). Als Christus opgestaan is uit de doden dan zullen ook allen die in Hem geloven straks opstaan. Dat is een logisch gevolg (15:12-34). Vervolgens gaat Paulus in op het hoe van de opstanding (15:35-49). Paulus zet dit logisch uiteen met het voorbeeld van het zaad. Dit eindigt in een lofzang waarbij Paulus dingt naar het hart van zijn lezers (pathos: 15:42-44). Vanwege het feit dat er een opstanding (15:12-34) is en dat deze opstanding ook heerlijk zal zijn (15:35-49) is er ook ondanks alle moeiten in dit leven die Paulus ook zelf aan de lijve ondervindt (ethos: 15:30-34 ) uitzicht op de heerlijke overwinning die men met vreugde tegemoet mag zien (pathos: 15:50-58).
Een goede redevoering volgens Aristoteles
In 1 Korinthe 15 zet Paulus de opstanding van de doden uiteen. Hij sluit daarbij aan bij de visie van Aristoteles wat een goede redevoering is en hoe men overtuigend overkomt bij de hoorder of lezer. Bij Paulus is dit geen trucje maar een levende werkelijkheid. Hij gebruikt deze vorm om de inhoud, die van levensbelang is, beter over te laten komen. Een goed redevoering bestond volgens Aristoteles uit de ethos, logos en pathos. Deze drie elementen zijn noodzakelijk om de hoorders/ lezers van de boodschap te overtuigen. De ethos houdt in dat de schrijver betrouwbaar en deskundig overkomt en hij is betrokken op en betrokken bij de boodschap. De logos houdt dat hij de zaak duidelijk en helder uiteenzet en logisch redeneert. De pathos houdt in dat de schrijver het hart, het gevoel van de hoorders en lezers weet te raken. Hij dringt in in de wereld van de hoorder of lezer. De boodschap komt binnen.
De ethos, logos en pathos in 1 Korinthe 15
In 15:1-11 laat Paulus zien dat de opstanding van Jezus uit de doden van belang is voor de hoorders en lezers. Er zijn vele getuigen aan wie Jezus is verschenen. De opstanding van Jezus is dus aannemelijk en men kan het navragen want vele getuigen zijn nu nog in leven (logos: 15:6). Aan Paulus is Jezus ook verschenen. Paulus weet waar hij het over heeft (ethos). Als Christus opgestaan is uit de doden dan zullen ook allen die in Hem geloven straks opstaan. Dat is een logisch gevolg (15:12-34). Vervolgens gaat Paulus in op het hoe van de opstanding (15:35-49). Paulus zet dit logisch uiteen met het voorbeeld van het zaad. Dit eindigt in een lofzang waarbij Paulus dingt naar het hart van zijn lezers (pathos: 15:42-44). Vanwege het feit dat er een opstanding (15:12-34) is en dat deze opstanding ook heerlijk zal zijn (15:35-49) is er ook ondanks alle moeiten in dit leven die Paulus ook zelf aan de lijve ondervindt (ethos: 15:30-34 ) uitzicht op de heerlijke overwinning die men met vreugde tegemoet mag zien (pathos: 15:50-58).