500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Het grote belang van rechte verstaan van de doop volgens Wormser en Luther 

Wie hij was
J. A. Wormser sr. ( 1807-1862) was afkomstig uit Duitsland. Wormser betekent namelijk man uit Worms. Worms ligt in Duitsland en is de plaats waar Luther zich in 1521 moest verantwoorden voor de keizer en de kerk. Op die plaats sprak Luther de beroemde woorden: Hier sta ik. Ik kan niet anders. God helpe mij.                                       Wormser was deurwaarder bij de Amsterdamse Arrondissementsrechtbank. Hij was eerst lid van de Lutherse kerk, hoe kon het ook anders als men van Duitse afkomst is, maar die kerk was in zijn dagen sterk vervallen. Hij vertrok er om die reden en heeft nog even gesympathiseerd met de afscheiding maar hij vond deze groepering te vrijgevochten en te weinig gaan in het spoor van de Reformatie. Hij sloot zich daarom aan bij de kring van het reveil. Dit was een groep bezwaarden binnen de hervormde kerk in de 19de eeuw die de kerk weer wilde hervormen/reformeren en opwekken (reveil betekent: wakker maken) tot een leven uit en naar Gods woord.

​Wat hij zei over de doop
​In 1853 schreef Wormser een boek 'De kinderdoop'. In dat boek schreef hij de beroemd geworden woorden: 'Het Nederlandse volk is in zijn geheel de Heere toegewijd door dat ze gedoopt is in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Leer dan de natie haar doop verstaan en waarderen en kerk en staat zijn gered'.
​De laatste zin, leer dan de natie haar doop verstaan en waarderen! en kerk en staat zijn gered, kwam driemaal voor in het boek en deze zin wordt nog steeds veel geciteerd. Dat  hij deze uitspraak driemaal aan het papier toevertrouwde in zijn boekje over de doop, geeft aan hoe belangrijk hij het verstaan van de doop vond. In 1854 verscheen de 2de druk met een voorwoord van mr. G. Groen van Prinsterer en in 1885 verscheen een 3de druk met een voorwoord van J. A. Wormser jr. (1845-1916), de zoon van J.A Wormser. In 1903, 50 jaar na de eerste druk, beleefde dit werkje over de doop zelfs zijn 5de druk. Er was toen vraag naar het rechte verstaan van de doop.

De eenheid van de kerk ligt in de doop
​Wormser zag de eenheid van de kerk in de kinderdoop liggen. De natie was in die dagen nog gedoopt. De vaderlands kerk was onderling sterk verdeeld en ook nog eens uiteengevallen in de 19de eeuw door de afscheiding maar er was een lichtpuntje want de kinderen waren wel gedoopt. Wormser wilde de kerk(en) weer wakker maken (reveil) met dit geschrift over de doop om zo de kerk weer geestelijk te herstellen. De doop zag hij als vertrekpunt van dit herstel (reveil). Wormser stelde de rijkdom van de kinderdoop aan de orde in de lijn van de Reformatie. Hij sprak het doopformulier na (niet tegen).  De gewilligheid van de Drieenige God, die de doop tot uitdrukking brengt, om zondaren zalig te maken, moet de kinderen ingeprent worden, stelde hij. In het voorwoord van de  2de druk schreef  mr. G. Groen van Prinsterer een van de voornaamste vertegenwoordiger van het reveil: Het is hier, als in een goudmijn: hoe dieper men graaft, hoe meer de arbeid beloond wordt. Wormser zelf levert telkens het bewijs dat de diepte van de waarheid in de hoogst mogelijke eenvoudigheid ligt.

​Het genadeverbond in de tijd
​Wormser benadrukte sterk het genadeverbond dat God opricht in de tijd met de gedoopte kinderen. Daarmee stond hij in de lijn van de Reformatie en de bedoeling van het doopsformulier. Wormser zag een groot gevaar in zijn dagen opduiken. De vrijzinnigen bestreden namelijk in die dagen het bovennatuurlijke. Wormser keurde dat af maar zag een ander en bijkans nog groter gevaar te voorschijn treden namelijk dat men juist teveel opklom naar de eeuwigheid en wilde blikken in Gods raadsbesluit. Men ging subjectief te werk en men verwaarloosde en miskende daardoor helaas Gods genadeverbond dat God opricht in de tijd met de gedoopte kinderen van heel de gemeente (ons en onze kinderen).

Wat God belooft
In de doop belooft God de kinderen hoofd voor hoofd te zullen zalig maken als zij tot Hem komen. De ouders moeten hun kinderen leren pleiten op de doop. Doordat men deze heerlijke toezegging in de doop verwaarloosde, ging men het hogerop zoeken namelijk in Gods verkiezing van eeuwigheid of in bevindelijke kenmerken. Daar begon men mee in plaats van met de doop. Men begon niet waar God begint namelijk in de tijd het evangelie present stellen voor verloren zondaren.  Wormser vond dit een zeer bekrompen visie. Deze bekrompen lieden, zoals hij hen talloze keren noemt in zijn boekje, zagen Gods genaderijke hand in de doop in de tijd voltrokken geheel en al voorbij. Zij  gingen het helaas, hoe kan het ook anders, zoeken in een abstracte verkiezingsleer of in het subjectivisme. Men maakte, door de verkiezing te benadrukken er een loterij van. Men wees de kinderen, waarvan Jezus zei: laat ze tot Mij komen, en volwassenen niet op Gods rijke genade die God aanbiedt in de doop (J. A Wormser sr. De kinderdoop p. 94-98) 

​​De heerlijke belofte die gedaan wordt bij de doop
Luther benadrukte net als J.A. Wormser sr. het grote belang van de kinderdoop. Luther zegt in zijn geschrift 'De Babylonische gevangenschap van de kerk': 'Allereerst is het nodig om met betrekking tot de Doop de Goddelijke belofte in acht te nemen, die zegt: “wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden”. Deze belofte dient men veel en veel hoger te achten dan alle praal van werken, geloften, geestelijke orden en wat dan ook daar deze zuiver menselijk zijn ingevoerd'. We zagen dat Wormser op de rijkdom van de doop wees waar God de zondaar nodigt en belooft te zullen zalig maken als men tot Hem komt. Wie de rijkdom van de doop miskent, vervalt al spoedig in een abstracte verkiezingsleer volgens Wormser. Men klimt dan in alle verhevenheid op naar de eeuwigheid en vergeet dan wat God gedaan heeft in de tijd aan het voorhoofd van al de gedoopte kinderen van de gemeente. Dat laatste vindt men helaas te oppervlakkig en te aards. Wormser zag hierdoor veel onzekerheid opduiken. Men begon verkeerd. De doop is het begin, daar begon God en als men dit begin leert kennen dan mag men leren eindigen in Gods eeuwige verkiezing. Dat is de juiste route die men het kerkvolk moet leren bewandelen.
​
​De doop als poort naar het paradijs
De belofte die in de doop verzegeld wordt aan de voorhoofden van al de gedoopte kinderen betreft de vergeving van de zonde en het recht op het eeuwige leven, volgens het reformatorisch doopformulier. De doop zoals ons gereformeerde doopformulier leert, is zodoende een poort naar het paradijs wanneer deze recht verstaan mag worden. God de Vader heeft in de doop namelijk een heerlijke belofte gedaan aan diep gevallen zondaren. Hij richt met hen een eeuwige verbond op. Zolang als men leeft, kan men God aanspreken op deze belofte van de vergeving van de zonde die Hij heeft gedaan bij de doop. Zijn Zoon heeft deze belofte van de vergeving van de zonde mogelijk gemaakt door te betalen met Zijn lichaam en bloed en de Heilige Geest wil dat uitwerken in het hart van zondaren. Kortom de Drie-enige God staat garant voor de zaligheid van de gedoopte kinderen.  

​De doop garandeert Gods aanbod van de vergeving van de zonde voor alle gedoopte gemeenteleden.
​
De doop is daarom het beste bewijs dat de Drieenige God gevallen zondaren wil zalig maken. Met een variant op Wormser kan men ook zeggen: Leer de kerkgangers de enorme geestelijke rijkdom van het reformatorische doopformulier verstaan zoals deze bedoeld is (niet wat men er van gemaakt heeft en maakt) en zowel de leden van de kerken als de eenheid van de kerken zijn gered.

​Bronnen:
Jan Peter Verhave  Afgescheiden en wedergekeerd; het leven van J. A. Wormser sr. en zijn gezin in Amsterdam.
Zie ook: http://www.digibron.nl/search/detail/cce417cc4caba16f709660212776d98f/je-doop-leren-verstaan
en: http://www.protestant.nu/Encyclopedie/tabid/359/Default.aspx?Page=Wormser,%20Johan%20Adam%20sr.
en: https://books.google.nl/books?id=z35RAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Powered by Create your own unique website with customizable templates.