500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
De zwangere vrouw uit Jesaja 7:14
​
​1.1. Jesaja 7:14 volgens het christendom
In Jesaja 7:14 staat:‘ Daarom zal de Heere Zelf jullie een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten’. Om deze tekst is heel wat te doen. Christenen hebben deze tekst toegepast op Christus. Dit naar aanleiding van Mattheüs. Mattheüs haalt deze tekst aan in zijn geboorteverhaal omtrent Jezus en zegt: En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is, door de profeet, zeggende: Ziet, de maagd zal zwanger worden, en een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten Immanuel; hetwelk is, overgezet zijnde, God met ons (Matth. 1:22-23).

​1.2. Jesaja 7:14 volgens het Jodendom en de moderne theologie
Het Jodendom en de moderne theologie laten deze tekst staan in de context en wijzen erop dat het een teken is aan Achaz zelf. Zij stellen dat er toen aan het hof of in de buurt van het hof een jong meisje zwanger is worden en dat dit het teken is geweest. Terecht hebben de orthodoxe christenen vast gehouden aan het feit dat Jezus de werkelijke vervulling is van Jesaja 7:14 maar is dit de enige betekenis? Daar willen we in dit artikel over nadenken. Laten we dit vast houden dat in Christus God ons nabij is gekomen. Hij heeft ons vlees en bloed aangenomen. ‘Een Kind is ons geboren en een Zoon is ons gegeven’. Boston merkt op: ‘Hij wordt voorgesteld aan zondaren van het menselijke geslacht’ (1). Jezus is gekomen en in het aanbod komt Hij tot ons allen welmenend: ‘Wendt u naar Mij toe o alle gij einde van de aarde en wordt behouden’. De naam Immanuel laat zien dat we te doen hebben met een behoudend God die geen lust heeft in de dood van de goddeloze.
​1. Thomas Boston ‘Men noemt Zijn naam’ Preken over de namen van Christus, Kampen, 2009, p. 22.

1.3. Jesaja 7:14 is niet eenduidig
We hebben in 1.1  geschreven dat de tekst uit Jesaja 7:14 ‘Ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten’ in Mattheüs 1:22-23 toegepast wordt op Jezus. Persoonlijk acht ik deze toepassing als onopgeefbaar. Uit Mattheüs 1:23 blijkt dat Maria ook echt maagd was. In het Grieks staat het woord ‘parthenos’ wat men met ‘maagd’ dient te vertalen. Toch lijkt de tekst uit Jesaja 7:14 minder eenduidig (1). Het Hebreeuwse woord ‘almah’ kan ‘maagd’ betekenen maar ook ‘een jonge  wellicht niet gehuwde vrouw’ (2).  Het betekenisspectrum lijkt daardoor wat ruimer dan de vertaling aangeeft. Sommige commentaren wijzen erop dat als het echt om een maagd zou gaan er het woord ‘betula’(3) had moeten staan.
1 De meerduidigheid van Almah blijkt uit het feit dat Grieks sprekende Joden  voor Christus het in de zogenaamde Septuaginta aanvankelijk vertaalden met Parthenos wat maagd betekent en latere Jodengenoten (Theodotion. Aquila en Symmachus) met ‘Neanis’ wat  jonge vrouw betekent om daarmee de maagdelijke geboorte van Jezus te ontkrachten. Wellicht zijn orthodoxe christenen door deze strijd ook wat verstard en hebben zij het oog verloren voor de meerduidigheid van het woord Almah. Een meerduidigheid die wijst op meerdere vervullingen en het weerspiegelt de rijkdom van deze profetische tekst. 
2.  We lazen op internet: (The hebraïcus Gesenius defines the word as a "girl of marriageable age".  En elders: The focus of almah is on youth, not virginity. But the spiritual and moral ethos in Hebrew culture assumed that young unmarried girls had no sexual experience. It was assumed that an almah was a virgin.   

3. Bijvoorbeeld dr. Jan Ridderbos. Hij wijst erop in zijn boek ‘Het Gods woord der profeten’ (Kampen 1932, p. 204) dat Almah niet per definitie samenvalt met maagd. Dan zou er volgens hem Betula moeten staan.

​1.4. De context van Jesaja 7:14
Als we de context bekijken waarin Jesaja 7:14 staat dan blijkt het dat Jesaja de goddeloze koning Achaz dit teken geeft. Koning Achaz is vol angst want Syrië en Efraïm staan op het punt Juda binnen te vallen. Jesaja wijst Achaz erop om op God te vertrouwen en geen steun te zoeken bij Egypte. Hij mag zelfs een teken vragen maar hij weigert. Toch geeft Jesaja een teken. Maar hoe zit het nu met deze tekst? Er zijn ook orthodox christelijke verklaarders die Jesaja 7:14 meerduidig lezen (1)  Want wat staat er eigenlijk? Er staat dit: ‘Zie een almah… zwanger en zal een zoon baren’. Almah kan en mag men vertalen met ‘maagd’ maar ook eventueel met  een jonge vrouw’ of met ‘een jonkvrouw’ die zich bevond aan het hof. Men kan vertalen: ‘Zie een jonge vrouw is zwanger en zal een zoon baren’. Maar ook kan men vertalen: ‘Zie een maagd zal zwanger worden en een zoon baren’.  Dit komt omdat er geen tijdsaanduiding staat tussen almah en het bijvoeglijk naamwoord zwanger. Het kan de tegenwoordige tijd zijn maar ook de toekomende tijd. Jesaja 7:14 is dus qua woordbetekenis ´maagd´ of ´jonkvrouw´ meerduidig maar ook qua tijd.
1 Walter Brueggemann spreekt van twee betekenissen, een historische betekenis (bijv. een kind geboren aan het hof van Achaz) en een dogmatische betekenis (Jezus geboren uit een maagd). Deze zijn doorgaans tegen elkaar uitgespeeld maar hij zegt: The text is deep enough to carry both options (Walter Brueggemann ‘An introduction to the Old Testament’, Kentucky 2003,  p 174). Drs M.A. Buitink-Heijblom laat in een gedegen geschreven opstel over deze kwestie zien dat er ook in de gereformeerde wereld stemmen op gaan om Jesaja 7:14 indirect Messiaans te interpreteren (zie Bijbel en exegese, deel 8 ‘Verkenningen in de oudtestamentische Messiasverwachting’ Kampen, 1995, p. 83-84). Dr. J. Ridderbos merkt op dat de Geest van de profetie dit profetisch bestemd heeft voor een diepere gedachte. Ook hij plaatst Jesaja 7:14 allereerst in de tijd van koning Achaz (Het Gods woord
de profeten’ (Kampen 1932, p. 204 -205) 
 David Pawson zegt het zo mooi in zijn commentaar op Jesaja (Come with me through Isaiah): predictions in the Old Testament often have a double meaning- they often fulfilled twice, once in the immediate future and once in the ultimate future and de promise covers both.


1.5. Hizkia is het kind
Sommige verklaarders wijze erop dat de vrouw van Achaz zwanger was van Hizkia (de Godvrezende koning) (1). In het boek Jesaja is Hizkia de man die in de grote nood waarin Jeruzalem verkeerde juist wel op de HEERE vertrouwde in tegenstelling tot zijn vader Achaz. Hizkia mag dan wel geen Immanuel heten toch was in zijn tijd God met Juda. Is dit overigens geen heerlijk teken in die donkere tijd? Juist in de dagen van  goddeloze Achaz dreigt de stam van Isaï door Syrië en Efraïm te worden afgehouwen. Maar juist in deze periode wordt er spoedig een kind geboren aan het hof, Hizkia! God is met het zondige Juda  (2). Hizkia is het prinsje dat spoedig en voorspoedig zal regeren en dit prinsje is een afschaduwing van een nog grotere Prins, Prins Immanuel, Jezus.  In Hem gaat Jesaja 7:14 volledig in vervulling. Hij vult aan wat bij Hizkia slechts beperkt aanwezig was. Zo is Hij de echte vervulling van deze Oudtestamentische belofte. Uit het boek Jesaja (Jesaja 39) blijkt dat Hizkia niet staande bleef tot het einde maar Christus wel… Hij heeft overwonnen en deelt Zijn buit uit.  Niet aan Zijn vrienden maar Hij biedt deze aan, aan Zijn vijanden. Hij is tevens de overste Leidsman en de Voleinder van het geloof. Op Hem kan men aan. Hij is een getrouw Koning en Zaligmaker… Wie tot Hem komt, zal Hij zeker niet uitwerpen.    
1. De vraag is of de betekenis van Almah dit toelaat. Almah lijkt meer te wijzen op een ongehuwde vrouw.  Een maagd of eventueel een jonge vrouw is daarbij een goed mogelijke lezing. Voldeed de vrouw van Achaz hier ook aan?  Dr. Edelkoort zet er zijn vraagteken bij  in (zie dr. A.H. Edelkoort ‘De Christusverwachting in het Oude Testament’, Wageningen, 1941, p 216). Dr. J Ridderbos meent dat almah een jonge vrouw omvat die mogelijk zelfs gehuwd kan zijn(Het Gods woord de profeten’ (Kampen 1932, p. 204).  Zo blijven er nog vragen liggen.
2. Zie verklaring van  Anne-Marie Pelletier van Jesaja in: ‘Internationaal commentaar op de Bijbel’, deel 2, Kampen, 2001, p. 1128.

1.6. De Statenvertalers
In 1.5 hebben we gesteld dat de geboorte van het kind in Jesaja 7:14 in eerste instantie zou kunnen slaan op de geboorte van Hizkia. Jesaja bindt deze profetie aan een historische gebeurtenis: ‘Zekerlijk, eer dit Knechtje weet te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen’ (Jesaja 7:16). De Statenvertalers maken dit stukje los van Jesaja 7:14 in hun kanttekening en laten het slaan op het kind van Jesaja. Jesaja zou gewezen hebben op zijn zoontje Schear-jaschub (Jesaja 7:3). Deze loskoppeling is mijns inziens een methode om Jesaja 7:14 rechtstreeks te laten slaan op de geboorte van Jezus. Erg aannemelijk is het niet. Duidelijker zou het geweest zijn als er dan gezegd zou zijn: ‘Eer mijn zoontje Schear-jaschub weet te verwerpen het kwade en te verkiezen het goede zal dat land waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen’.

1.7. De oorzaak van het misverstaan
Mijns inziens komt alles voort uit een of-of discussie die reeds begonnen is in de voege kerk. In die of-of discussie ging het over het al of niet erkennen​ van Jezus van Nazareth. Is Hij de ware Messias of niet? Neem de discussie tussen de vroege kerkvader Justinus Martyr en de Jood Trypho (1). In zijn discussie met de Jood Trypho vat Justinus Martyr ‘almah’ op als een maagd terwijl dit woord ook ruimer genomen kan worden. De historische context waarin deze tekst staat, vraagt om een ruimere opvatting van het begrip 'almah'. Het teken wordt gegeven aan Achaz en er staat een datering bij (Jesaja 7:16). De Jood Trypho echter vat het woord ‘almah’ alleen in de ruimste betekenis op. Volgens hem gaat het namelijk in Jesaja 7:14 om een jonge vrouw/jonkvrouw (aan het hof) die binnenkort een kind zal krijgen. Hij wenst de engere betekenis van deze tekst niet in ogenschouw te nemen. Hij ziet Jesaja 7:14 niet als een tekst met een bijzondere reikwijdte die heel ver over de grenzen heen gaat van de tijd waarin deze tekst uitgesproken is. Zou de Jood Trypho dat wel doen dan zou hij moeten erkennen dat Jezus van Nazareth de uiteindelijke vervulling is van deze heerlijke belofte in Jesaja 7:14.
1. ST. JUSTIN MARTYR DIALOGUE WITH TRYPHO: CHAPTER LXVI -- HE PROVES FROM ISAIAH THAT GOD WAS BORN FROM A VIRGIN. (…) Therefore the Lord Himself will give you a sign; Behold, the virgin shall conceive, and shall bear a son, and they shall call his name Immanuel. (…)"Now it is evident to all, that in the race of Abraham according to the flesh no one has been born of a virgin, or is said to have been born[of a virgin], save this our Christ.".    
Powered by Create your own unique website with customizable templates.