500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
De dochter van Jefta

Wat treft men aan in dit leeslint                                                                                                                                                           Dit leeslint heeft de dochter van Jefta als onderwerp. Het is een boeiend onderwerp omdat er twee visies zijn op de vraag of Jefta daadwerkelijk zijn dochter offerde. Deze visies staan lijnrecht tegenover elkaar. De ene visie, die we als eerste bespreken, stelt dat Jefta zijn dochter offerde. De andere visie, die we als laatste bespreken, ontkent dit. Tenslotte geef ik een eigen beoordeling.   

​1 Jefta offerde zijn dochter
De vroege kerkvaders zoals Ambrosius, Augustinus etc. stelden dat de gelofte van Jefta ondoordacht was maar dat hij toch ook weer standvastig was. Zij besteedden meer aandacht aan Jefta dan aan de offerbereidheid van zijn dochter. Sommige vaderen stelden dat hij om vergeving voor zijn gelofte had moeten vragen en deze vervolgens had moeten nalaten. Aquino stelde dat de gelofte ondoordacht was want zelf als het een dier zou zijn dan nog mocht men niet elk dier offeren. Hij noemt als voorbeeld een ezel (Cees Houtman en Klaas Spronk 'Jefta 's dochter in theologie en kunst', Zoetermeer, 1999, p. 36--39). ​Luther geloofde ook dat Jefta zijn dochter daadwerkelijk geofferd heeft. Hij stond in de lijn van de vroege kerkvaders.

Van de hoogleraar Oude Testament (in Utrechts destijds) Dr. J.J. P Valeton is een bundel uitgegeven met als titel 'Oudtestamentische voordrachten'. In een van deze voordrachten beschrijft hij het boek Richteren. Treffend tekent hij het verval van het volk van God. Bij de richteren zelf gaat het ook bergafwaarts! Simson is de grote anticlimax. In dit plaatje past ook de richter Jefta die Gods hulp trachtte te kopen met een fataal offer. Het kostte hem zijn dochter. Valeton stelt dat zo' n man nooit de echte verlosser kan zijn (Oudtestamentische voordrachten, Nijmegen, 1909  p. 50).  

​Dat Jefta daadwerkelijk zijn dochter offerde, kwam ik eveneens tegen in 'Handboek bij de Bijbel'. Daar lezen we: 'Uit de gelofte van Jefta blijkt overduidelijk hoe weinig het volk Israël van God begreep op dit moment. Mensenoffers zijn misschien goed in de ogen van de heidense goden, maar niet voor de God van Israël. Hoewel de gelofte blijk geeft van een onbegrip en misverstand dat pijnlijk aandoet, is het duidelijk dat Jefta oprecht was. Hij hield zich aan zijn woord, ook al kostte hem dat zijn enige kind. In Hebreeën (11:32) wordt hij dan ook geprezen om zijn vaste geloof, evenals Gideon en Barak (Handboek bij de Bijbel, Den Haag, 1976, p 224).   
                                                   
​2 Jefta offerde zijn dochter niet
​
Deze visie kwam ik tegen in 'Tekst voor tekst. De Heilige Schrift kort verklaard en toegelicht'. Dr B. Van Oeveren bespreekt het boek Richteren en stelt: 'Er is in de loop der tijden veel discussie geweest over de vraag, of Jefta het offer werkelijk heeft gebracht, dan wel dat Jefta 's dochter maagd is gebleven en in eenzaamheid ver van de bewoonde wereld, haar verder leven gesleten heeft. Op verschillende gronden ben ik geneigd aan deze laatste opvatting te denken; zo wordt o.a. door de Mozaïsche wetgeving het brengen van een mensoffer ten strengste verboden en wordt in 1 Sam. 12:11 Jefta met ere genoemd, idem. Hebreeën 11:32' ('Tekst voor tekst. De Heilige Schrift kort verklaard en toegelicht,  's Gravenhage, 1987,  p.125). Ook Calvijn is deze visie toegedaan. Hij stelt dat Jefta zijn dochter niet daadwerkelijk geofferd heeft.
​
Van Prof. dr. B(enne) Holwerda (oudtestamenticus te Kampen destijds, GKV) is een bundel collegedictaten verschenen met als titel 'Jozua en Richteren'. Holwerda stelt dat Jefta bij zijn gelofte aan een persoon dacht. 'De Hebreeuwse constructie 'ligratie' ziet op een actief tegemoet treden'. Volgens Holwerda pleit tegen het daadwerkelijk offeren het volgende: "1) een brandoffer symboliseerde de totale toewijding aan de Jahweh En dit behoeft niet direct door verbranding te geschieden. 2) een mensoffer was een gruwel Leviticus 18:21, 20:2 3) Israël had zich juist bekeerd en de Here had zich ontfermd. 4) stel dat het Jefta in het hoofd geslagen was, dan zou toch het volk in verzet gekomen zijn. 5) ze beweent haar maagdom, niet haar leven dat wil zeggen ze moest ongetrouwd blijven. Dat kwam meer voor. Denk hierbij ook aan de gelofte van Hanna met betrekking tot Samuel Hanna staat Samuel af en hij wordt dan ook in de tempel opgevoed" (Jozua en Richteren, 1978, Kampen, 171).     


Kortom volgens Holwerda heeft Jefta zijn dochter niet geofferd maar aan de HEERE gewijd. Ook kwam de dochters van Israël niet om haar te beklagen. "Daarom is in vers 40 geen klaagliederen bedoeld. (...) In deze donkere verworden tijd komt nu eens iemand die de Here geheel gaat dienen, ook al kost het haar haar natuurlijke levensontplooiing van moeder worden etc. En dit alles vond men groot in Israël en men beleed het later door te komen zingen" (Jozua en Richteren, 1978, Kampen, 172).     

​3 Een eigen beoordeling

​Offerde Jefta zijn dochter
​
Voor het daadwerkelijk offeren van de dochter van Jefta pleit zijn gelofte waarin hij stelt  dat diegene die zijn huis uitkomt hem tegemoet, na de overwinningen op de ammonieten,  hij zal offeren als een brandoffer aan de HEERE (Richteren 11:30-31) en vervolgens lezen we dat Jefta zijn gelofte volbracht (Richteren 11:39). Als men deze route volgt, moet men tot de conclusie komen dat Jefta zijn dochter offerde. Opmerkelijk blijft het dan wel dat de heilige schrijver dit afschuwelijke offer, een mensoffer notabene niet uitdrukkelijk vermeld heeft. Hij verhult het met de zinsnede dat Jefta zijn gelofte ten uitvoer bracht.  Het hoe van deze uitvoering van de gelofte wordt niet expressis verbis (met uitdrukkelijke woorden) vermeld. Was hij er van geschrokken? Is dat de oorzaak? De heilige schrijver van het boek Richteren wekt echter niet de indruk de gruwelen van de tijd van de richteren te verzwijgen. 

Daar komt nog bij dat zo'n daad verafschuwd zou worden door de omgeving. Toen Mesa koning van Moab zijn zoon, de kroonprins offerde, gaven de Israëlieten uit hun afschuw  over deze daad de strijd tegen hem op (2 Koningen 3:27). Zou Jefta niet dezelfde afschuw ten deel zijn gevallen? Zou de heilige schrijver deze zonde dan niet uitdrukkelijker beschreven hebben en zou zijn dochter dan  haar maagdom  beweend hebben en niet haar leven? Kortom zij die de route nemen van de gelofte (Richteren 11:30-31) en die van de voltrekking ervan (Richteren 11:39) houden te weinig rekening men hoe deze gelofte voltrokken is. Men sluit de gelofte kort met de voltrekking ervan zonder de context te bekijken.
  
​Nu komen we aan bij de twee visie op het offeren van de dochter van Jefta. In deze visie leest men de gelofte van Jefta om zijn dochter te offeren niet letterlijk. De gelofte van Jefta is stevig van aard maar niet letterlijk bedoeld. Een brandoffer onderscheidde zich van de andere offers vanwege het feit dat alles voor de HEERE was. Alles werd verbrand en dus aan de HEERE gewijd. Zo werd het eerstgeborene van het vee aan de HEERE gewijd maar de eerstgeboren zoon werd gelost omdat een mensoffer niet was toegestaan. Vervolgens lezen we dat de dochter van Jefta aan haar vader vraagt om twee maanden lang haar maagdom te bewenen. Hieruit blijkt dat niet haar leven maar haar maagdom de inzet was.

Een stevig offer overigens voor haar maar ook voor Jefta die slechts een dochter had. Zij zou kinderloos blijven en hij zou geen nageslacht krijgen. De dochter van Jefta bekende geen man lezen we net nadat de schrijver stelt dat Jefta de gelofte voltrok (Richteren 11:39). Kortom de heilige schrijver zet de gelofte en de voltrekking van de gelofte in deze context: de dochter van Jefta beweende haar maagdom en bekende geen man. Hij rept met geen woord over een daadwerkelijk brandoffer.

Het geloof van de dochter van Jefta wordt bezongen door de dochters van Israël.
Dr. Benne Holwerda werpt nog een mooi licht op rol van de dochters van Israël!                                                 
Jefta is enorm geschrokken als zijn dochter hem als eerste tegemoet treedt. Hij spreekt haar aan met drie diepe keelletters: 'Aah mijn dochter'. Hij vertelt haar vervolgens van zijn gelofte. Zij echter pakt deze gelofte moedig op. De HEERE heeft ook woord gehouden, stelt ze, want Hij zorgde voor de overwinning op de ammonieten en is Hij dan de gelofte van Jefta niet waard?  

Veel feministische theologen zien de dochter van Jefta als een slachtoffer van haar vader. Helaas ziet men in deze kortzichtige visie haar geloofsdaad over het hoofd. Benne Holwerda merkt deze geloofsdaad fijntjes op. Hij stelt dat de dochters van Israël jaarlijks kwamen om haar geloofsdaad te bezingen volgens zijn vertaling en zijn commentaar erbij. Met het woord 'bezingen' is niet alleen het grondwoord rechtgedaan maar ook de geloofsdaad van de dochter van Jefta. Haar offer was groot maar nog groter was het Offer van een ander Kind. Door Zijn Offer verkreeg Hij wel nageslacht. De dochter van Jefta mocht Zijn schaduw vertonen in de donkere tijd van de richteren waarin men keer op keer brak met de trouwe dienst aan de HEERE. Een jaarlijkse lofzang is dan op de plaats!     
Powered by Create your own unique website with customizable templates.