Phillip Jacob Spener. De vader van het Duitse pietisme.
Wie was Jacob Spener
Hij was de vader van het Duitse Pietisme. Hij leefde van 1635-1705 en hij was een Luthers theoloog. Hij maakte zich zorgen om het lauwe christendom in Duitsland. Spener heeft August Hermann Francke sterk beïnvloed. Francke leefde van 1663 tot 1727 en werd hoogleraar in Halle in de oud oosterse talen. Hij was tevens predikant en stichtte een school voor kinderen uit de onderlaag van de bevolking.
Verlangen naar vroomheid
Spener schreef een boek met als titel 'Verlangen naar vroomheid'( Pia Desideria). In de tijd van Spener was de vroomheid van het Lutheranisme ver weggezakt. Het belangrijkste leerstuk de rechtvaardiging van de goddeloze was vervormd tot de rechtvaardiging van het goddeloze leven. Kortom de vroomheid was in het geding. Spener schreef om die reden dit boek.
Het boek valt in drie delen uiteen. In het eerste deel legt Spener de vinger bij de zere plek. Heel de maatschappij en heel het kerkelijke leven is van de plek. Spener spaart niet een bepaalde categorie maar wijst de schuld eerlijk aan. Ouders voeden hun kinderen niet op in de vroomheid. Geestelijken is het meer te doen om geleerdheid dan om vroomheid enzovoorts.
In deel twee wijst Spener op de hoop voor de kerk. Gods woord staat vol met beloften. Spener wijst ook Op Romeinen 11:25-26 de bekering van de Joden. Hij betrekt Hosea 3:4-5 erbij. Spener schrijft dat hij besef dat dr. Luther daar anders over dacht. Die had niet zoveel hoop voor de bekering van de Joden. Om de bekering van de Joden te bereiken moet de kerk wel heiliger wandelen wat zo wekt men hen tot jaloersheid . Ten derde wijst Spener op de verbeteringen die nodig zijn om de kerk weer te herstellen. Gods Woord moet weer open gaan in de gezinnen. Heel de Bijbel dient gelezen te worden en niet een paar passages. Men moet weer over de Bijbel spreken met elkaar en voorganger en studenten moet meer staan naar vroomheid dan naar geleerdheid alleen. Bij alles moet de Schrift centraal staan. Net als ten tijde van Luther worden de mensen onwetend gehouden ten aanzien van Gods Woord. Spener merkt op: Het Woord was het krachtigste middel waardoor God het werk van de reformatie gezegend heeft'. Met deze zin benadrukt Spener sterk de menselijke verantwoordelijkheid. De Schrift moet weer open en dan komt God erin mee. Is dat niet Rooms? Nee Rooms is juist om de Bijbel gesloten te houden en zelf aan het werk te gaan. Wie Gods Woord opent en eerlijk leest, komt tot de ontdekking dat het God is die het willen en werken, wil werken. Hij heeft Zijn Woord gegeven opdat wij Hem daarin zullen vinden.
Verschillen en overeenkomst tussen Luther en Spener.
Het verschil tussen Spener en Luther is dat Spener hoop had voor het herstel van Israël. Hij had namelijk oog voor de beloften voor dit volk (Romeinen 11:26). Tevens legde Spener meer de nadruk op het praktisch christendom wat men ook aantreft in de brief van Jacobus en een doorleefd geloof. Overeenkomst tussen Luther en Spener is dat beide de beloften centraal stelden. God is het die het doet. Van Hem moet men het hebben.
Wie was Jacob Spener
Hij was de vader van het Duitse Pietisme. Hij leefde van 1635-1705 en hij was een Luthers theoloog. Hij maakte zich zorgen om het lauwe christendom in Duitsland. Spener heeft August Hermann Francke sterk beïnvloed. Francke leefde van 1663 tot 1727 en werd hoogleraar in Halle in de oud oosterse talen. Hij was tevens predikant en stichtte een school voor kinderen uit de onderlaag van de bevolking.
Verlangen naar vroomheid
Spener schreef een boek met als titel 'Verlangen naar vroomheid'( Pia Desideria). In de tijd van Spener was de vroomheid van het Lutheranisme ver weggezakt. Het belangrijkste leerstuk de rechtvaardiging van de goddeloze was vervormd tot de rechtvaardiging van het goddeloze leven. Kortom de vroomheid was in het geding. Spener schreef om die reden dit boek.
Het boek valt in drie delen uiteen. In het eerste deel legt Spener de vinger bij de zere plek. Heel de maatschappij en heel het kerkelijke leven is van de plek. Spener spaart niet een bepaalde categorie maar wijst de schuld eerlijk aan. Ouders voeden hun kinderen niet op in de vroomheid. Geestelijken is het meer te doen om geleerdheid dan om vroomheid enzovoorts.
In deel twee wijst Spener op de hoop voor de kerk. Gods woord staat vol met beloften. Spener wijst ook Op Romeinen 11:25-26 de bekering van de Joden. Hij betrekt Hosea 3:4-5 erbij. Spener schrijft dat hij besef dat dr. Luther daar anders over dacht. Die had niet zoveel hoop voor de bekering van de Joden. Om de bekering van de Joden te bereiken moet de kerk wel heiliger wandelen wat zo wekt men hen tot jaloersheid . Ten derde wijst Spener op de verbeteringen die nodig zijn om de kerk weer te herstellen. Gods Woord moet weer open gaan in de gezinnen. Heel de Bijbel dient gelezen te worden en niet een paar passages. Men moet weer over de Bijbel spreken met elkaar en voorganger en studenten moet meer staan naar vroomheid dan naar geleerdheid alleen. Bij alles moet de Schrift centraal staan. Net als ten tijde van Luther worden de mensen onwetend gehouden ten aanzien van Gods Woord. Spener merkt op: Het Woord was het krachtigste middel waardoor God het werk van de reformatie gezegend heeft'. Met deze zin benadrukt Spener sterk de menselijke verantwoordelijkheid. De Schrift moet weer open en dan komt God erin mee. Is dat niet Rooms? Nee Rooms is juist om de Bijbel gesloten te houden en zelf aan het werk te gaan. Wie Gods Woord opent en eerlijk leest, komt tot de ontdekking dat het God is die het willen en werken, wil werken. Hij heeft Zijn Woord gegeven opdat wij Hem daarin zullen vinden.
Verschillen en overeenkomst tussen Luther en Spener.
Het verschil tussen Spener en Luther is dat Spener hoop had voor het herstel van Israël. Hij had namelijk oog voor de beloften voor dit volk (Romeinen 11:26). Tevens legde Spener meer de nadruk op het praktisch christendom wat men ook aantreft in de brief van Jacobus en een doorleefd geloof. Overeenkomst tussen Luther en Spener is dat beide de beloften centraal stelden. God is het die het doet. Van Hem moet men het hebben.