Oikofobie
Angst voor het eigene
'Oikofobie. Angst voor het eigene' is een boek van Thierry Baudet. Dit boek is een bundeling van artikelen. Met name maakt Baudet zich zorgen over het eigene van ons land. Zijn we nog trots op ons land en onze unieke geschiedenis?
Nee tegen de EU
Tegen de Europese Unie is hij fel gekant. Deze zou voor vrede zorgen maar volgens Baudet is het tegendeel het geval. Alles wordt centraal geregeld. De ECB (Europese Centrale Bank) bepaalt de rente en bij een verhitte economie moet die hoog zijn (er is teveel vraag en dus moet geld geparkeerd worden) en bij een teruglopende economie (er is te weinig vraag dus moet geld goedkoop geleend kunnen worden) moet de rente zeer laag zijn. Dus de rente zou je per land moeten regelen en niet van bovenaf. Zo neemt men de overheid van een land het monetaire beleid af om de economie te remmen (via hoge rente) of die weer aan de praat te krijgen via lage rente.
Daar zou nu nog bijgevoegd kunnen worden de enorme staatsschulden die de zuidelijke landen hebben doordat ze een in de ogen van de noordelijke landen een verkeerd beleid voeren. Bijvoorbeeld al met de 55 jarige leeftijd met pensioen. Dat zorgt voor een behoorlijke aanslag op de staatskas. De zuidelijke landen willen dat de noordelijke landen financieel bijspringen vanwege de lockdowns die zij noodzakelijker wijs moesten toepassen en dat kostte de staat geld. De rechtse groeperingen in de noordelijke landen zien dit als een smoes om het slechte kasbeheer weer recht te zetten via hun portemonnee. De noordelijke spaarzaamheid wordt nu door de zuidelijke verbrassers om zeep geholpen. De vraag is wel wat de christelijke plicht is in dit geval. Het laat ook zien dat de samenwerking voor veel landen een keurslijf is geworden, Er is teveel Brussel en te weinig colour locale.
Open grenzen bedreigen het eigene
De EU zorgt voor open grenzen. Als Spanje asielzoekers toelaat en die gaan naar ons land kunnen wij deze niet tegenhouden. Asielzoekers bedreigen het eigene van onze cultuur dus ook op dit punt is de EU niet handig. Baudet zou nog wel net als de NAVO een EU willen op vrijwillige basis maar niet vanuit een centrale regering, vanuit Brussel. Op punt van het asielbeleid mist Baudet empathie met zijn medemens in nood. Hier slaat de angst voor oikofobie over naar de andere zijde: xenofobie. Ook die klip moeten we ontlopen willen we christelijk zijn. Dat mis ik in de visie van Baudet. Hij is fel gekant tegen oikofobie dat is zijn allergie maar hij heeft geen allergie richting xenofobie. Baudet heeft overigens wel respect voor het christendom. Jezus keerde zijn vijand de wang toe maar Mohammed zijn tegenstanders de vuist Dat is het verschil tussen deze twee religies, volgens Baudet. Maar ook hier zit weer een stukje xenofobie achter. Natuurlijk mogen we de gevaren van de radicale Islam niet bagatelliseren. Daar moet beleid op gemaakt worden maar mensen in nood mogen we de deur niet wijzen. Dat deed Jezus ook niet.
Vijand in eigen huis
Natuurlijk zijn er nog mooi zaken in ons land, volgens Baudet en is dit boek geen klaagzang. Baudet noemt als voorbeeld de manier waarop de promotie plaatsvindt aan de universiteit bij het behalen van een doctorstitel. Dat gaat er zeer plechtig aan toe. Dat soort plechtigheden moeten we koesteren. Maar er zijn ook veel cultuurrelativisten in ons land en daar heeft Baudet het niet op. Eigen cultuur en het eigene van ons land door de eeuwen heen, zien zij als passé. Zij lijden aan oikofobie, angst voor het eigene. De kunst die dit soort lieden bemint, gaat doorgaans werkelijk over niets. Baudet geeft voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Baudet promoveerde bij Roger Scruton, die ook niet moest hebben van moderne kunst https://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton.
We citeren Baudet: 'Hoe heeft het toch zover kunnen komen? Waarom hullen architecten hun maaksel in 'uitleg'? Het antwoord is even simpel als schokkend: omdat hun architectuur zo lelijk is dat ze zonder 'theoretisch kader' niet kan worden gebillijkt. Moderne architecten willen ons doen geloven dat de traditionele 'stijlontwikkeling' zou zijn uitgeput'. Zo wordt de band naar het verleden door gesneden en dat wil de conservatieve Baudet niet.
Angst voor het eigene
'Oikofobie. Angst voor het eigene' is een boek van Thierry Baudet. Dit boek is een bundeling van artikelen. Met name maakt Baudet zich zorgen over het eigene van ons land. Zijn we nog trots op ons land en onze unieke geschiedenis?
Nee tegen de EU
Tegen de Europese Unie is hij fel gekant. Deze zou voor vrede zorgen maar volgens Baudet is het tegendeel het geval. Alles wordt centraal geregeld. De ECB (Europese Centrale Bank) bepaalt de rente en bij een verhitte economie moet die hoog zijn (er is teveel vraag en dus moet geld geparkeerd worden) en bij een teruglopende economie (er is te weinig vraag dus moet geld goedkoop geleend kunnen worden) moet de rente zeer laag zijn. Dus de rente zou je per land moeten regelen en niet van bovenaf. Zo neemt men de overheid van een land het monetaire beleid af om de economie te remmen (via hoge rente) of die weer aan de praat te krijgen via lage rente.
Daar zou nu nog bijgevoegd kunnen worden de enorme staatsschulden die de zuidelijke landen hebben doordat ze een in de ogen van de noordelijke landen een verkeerd beleid voeren. Bijvoorbeeld al met de 55 jarige leeftijd met pensioen. Dat zorgt voor een behoorlijke aanslag op de staatskas. De zuidelijke landen willen dat de noordelijke landen financieel bijspringen vanwege de lockdowns die zij noodzakelijker wijs moesten toepassen en dat kostte de staat geld. De rechtse groeperingen in de noordelijke landen zien dit als een smoes om het slechte kasbeheer weer recht te zetten via hun portemonnee. De noordelijke spaarzaamheid wordt nu door de zuidelijke verbrassers om zeep geholpen. De vraag is wel wat de christelijke plicht is in dit geval. Het laat ook zien dat de samenwerking voor veel landen een keurslijf is geworden, Er is teveel Brussel en te weinig colour locale.
Open grenzen bedreigen het eigene
De EU zorgt voor open grenzen. Als Spanje asielzoekers toelaat en die gaan naar ons land kunnen wij deze niet tegenhouden. Asielzoekers bedreigen het eigene van onze cultuur dus ook op dit punt is de EU niet handig. Baudet zou nog wel net als de NAVO een EU willen op vrijwillige basis maar niet vanuit een centrale regering, vanuit Brussel. Op punt van het asielbeleid mist Baudet empathie met zijn medemens in nood. Hier slaat de angst voor oikofobie over naar de andere zijde: xenofobie. Ook die klip moeten we ontlopen willen we christelijk zijn. Dat mis ik in de visie van Baudet. Hij is fel gekant tegen oikofobie dat is zijn allergie maar hij heeft geen allergie richting xenofobie. Baudet heeft overigens wel respect voor het christendom. Jezus keerde zijn vijand de wang toe maar Mohammed zijn tegenstanders de vuist Dat is het verschil tussen deze twee religies, volgens Baudet. Maar ook hier zit weer een stukje xenofobie achter. Natuurlijk mogen we de gevaren van de radicale Islam niet bagatelliseren. Daar moet beleid op gemaakt worden maar mensen in nood mogen we de deur niet wijzen. Dat deed Jezus ook niet.
Vijand in eigen huis
Natuurlijk zijn er nog mooi zaken in ons land, volgens Baudet en is dit boek geen klaagzang. Baudet noemt als voorbeeld de manier waarop de promotie plaatsvindt aan de universiteit bij het behalen van een doctorstitel. Dat gaat er zeer plechtig aan toe. Dat soort plechtigheden moeten we koesteren. Maar er zijn ook veel cultuurrelativisten in ons land en daar heeft Baudet het niet op. Eigen cultuur en het eigene van ons land door de eeuwen heen, zien zij als passé. Zij lijden aan oikofobie, angst voor het eigene. De kunst die dit soort lieden bemint, gaat doorgaans werkelijk over niets. Baudet geeft voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Baudet promoveerde bij Roger Scruton, die ook niet moest hebben van moderne kunst https://nl.wikipedia.org/wiki/Roger_Scruton.
We citeren Baudet: 'Hoe heeft het toch zover kunnen komen? Waarom hullen architecten hun maaksel in 'uitleg'? Het antwoord is even simpel als schokkend: omdat hun architectuur zo lelijk is dat ze zonder 'theoretisch kader' niet kan worden gebillijkt. Moderne architecten willen ons doen geloven dat de traditionele 'stijlontwikkeling' zou zijn uitgeput'. Zo wordt de band naar het verleden door gesneden en dat wil de conservatieve Baudet niet.