
Samenvatting
Een diepzinnige overdenking die je helpt om God te ontdekken in het alledaagse.
Overal is God van Andrew Wilson is een verfrissende reflectie die je uitdaagt om God te ontdekken in alledaagse dingen. In het Oude Testament laat God zien hoe wonderen uit de schepping, zoals een rots of een adelaar, wijzen op zijn reddingswerk. En Jezus gebruikte een lelie, een mus en een schaap om het koninkrijk van God zichtbaar te maken. In Overal is God beschrijft de auteur van 30 scheppingswerken op verrassende wijze hoe ze iets van God laten zien. Hierdoor gaat de Bijbel opnieuw voor je open en zul je meer ontzag krijgen voor God en zijn schepping. Geschikt voor Bijbelstudie en voor de preekvoorbereiding.
De schrijver
Andrew Wilson studeerde theologie aan de universiteit van Cambridge en aan King's College in Londen en is als onderwijzend predikant verbonden aan King's Church in Londen. "Overal is God" werd bekroond met The Gospel Coalition 2021 Book Ward en met de Christianity Today Book Award 2022. De theoloog William de Boer merkt op over dit boek: Origineel, diepzinnig en ontroerend".
Uitgangspunt en opzet van dit boek
Wilsons uitgangspunt is dat wat voor ons alledaagse begrippen een diepere betekenis hebben in de Bijbel. Die moet je ontdekken maar hoe doe je dat? Via het woordenboek? In het woordenboek achterhaal je wel wat het Hebreeuwse woord "har" betekent. Dat betekent: berg of gebergte. Maar dan heb je niet de Bijbelse betekenis te pakken. Die wordt bepaald door de Bijbelse context. Wilson laat op een voortreffelijke wijze zien dat alles wat God geschapen heeft een diepere betekenis heeft en krijgt in de Bijbel. Neem het woord har, bergen. Juist op diverse bergen heeft Gods iets laten zien van wie Hij is. Bijvoorbeeld op de berg Sinaï liet Hij iets zien van Zijn heilige wil en op Golgotha heeft Hij laten zien wat Zijn liefde voor zondaren inhoudt. Zijn wil is niet alleen heilig maar ook een wil ten goede. Golgotha laat zien dat Hij verbroken relaties weer wil herstellen. Kortom bergen zijn hoogtepunten in de Godsopenbaring.
Het boek valt uiteen in twee delen. Namelijk de dingen van God in het Oude Testament: deel 1 En de dingen van God in het Nieuwe Testament: deel 2.
Nu volgen eerst een tweetal voorbeelden en tot slot een beoordeling:
Stenen
Jezus zong in de paasnacht de lofzang. Waarschijnlijk zong Hij Psalm 113-118. Dit waren de Joden gewend om te doen in de paasnacht. Wilson meent dat Jezus dus ook Psalm 118:22-23 heeft gezongen. Dat deel van de Psalm ging over Hem. Daar staat: "De Steen die de bouwers verworpen hadden, is tot een Hoeksteen geworden. Dit is door de HEERE geschied, het is wonderlijk in onze ogen". Jezus is dus allereerst de verworpen Steen maar Hij wordt de Hoeksteen van het grote Gods gebouw.
Wilson borduurt mooi door op dit beeld van Jezus als steen. Als de leerjongeren van Jezus, Jezus wijzen op de stenen van de tempel zegt Jezus dat geen enkele steen op een andere steen zal blijven. Jezus is niet tegen de tempel maar het gaat Hem om levende stenen, dat zijn de gelovigen die zullen de ware tempel gaan vormen volgens Petrus (1Petrus 2:5) Zijn leerjongen. Petrus heeft dus goed begrepen waar het om ging volgens Zijn Meester. Een tempel kan mooi zijn maar als de stenen (de Joden) dood zijn dan valt deze tempel. Dit was het geval toen Jezus dit zei. De Joden waren verhard en beslist geen levende stenen. Daarom verwierpen zij Jezus de door God gezonden Steen (in Hebreeuws: Eben) die de Zoon (in Hebreeuws: Ben) van God is. Maar voor God werd Hij de Hoeksteen van het nieuwe Gods gebouw. Om die reden gaat het steeds over Jezus in het Nieuwe Testament. Wie in Hem gelooft, is een levende steen in het grote Gods gebouw.
Dit is een mooi voorbeeld waarmee Wilson laat zien wat de Bijbel met het alledaagse woord steen doet.
Potten/kruiken
Paulus zegt (2 Korinthe 4:7): '"Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de alles overtreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons". Wilson behandelt dit beeld uitvoerig vanuit de Bijbel. Hij laat zien dat een pot of kruik gemaakt wordt door de pottenbakker. Zo'n kruik is natuurlijk breekbaar. Zo voelt Paulus zich ook maar... is dat niet wat overdreven en is dat niet wat al te kras gezegd? Wilson vindt het juist bevrijdend. Hij zegt: Voor Paulus is het een enorme bemoediging. Wij zijn slechts een aarde kruik of pot voor deze heerlijke schat. Paulus zegt dat het duidelijk moet zijn dat onze overweldigende kracht niet van ons komt maar van God (2 Korinthe 4:7). Het lijkt dus laatdunkend maar het is een van de meest hoopvolle analogieën in de Bijbel want het laat zien, hoewel wij onopvallende vaten zijn, ons leven en onze bediening een weinig betekenis krijgen door de alles overtreffende waarde van de inhoud." Kortom een dienaar van het evangelie is dus een breekbare kruik. Hij is niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel en geestelijk breekbaar. Maar Gods kracht wordt in zwakheid volbracht volgens Paulus en met dat kwetsbare beeld verdedigt hij zijn ambt, dat is het geding is, in deze brief aan de gemeente van Korinthe.
Dit is een mooi voorbeeld waarmee Wilson laat zien wat de Bijbel met het alledaagse woord aarde kruik doet.
Beoordeling
"Overal is God" is een vlot geschreven boek wat makkelijk wegleest maar ondertussen diepere gedachten aanreikt waar je meer verder kunt... Bovendien behandelt Wilson de Bijbelse beeldspraak op een beeldende wijze. Soms maakt Wilson het wat mooier en gestileerder dan het in werkelijkheid is als hij stelt dat er vijf belangrijke bergen zijn. De eerste berg is in de hof van Eden. Hij geeft weliswaar toe dat dit nergens staat maar ondertussen gaat hij er vanuit dat dit wel het geval is geweest. Ook slaat hij wat door in zijn beeldrijke taal en soms wordt het daardoor een beetje platvloers. Echter wat hij aanreikt, is de moeite waard. Zo heeft God volgens Wilson de talloze sterren gemaakt om ons nederig te houden. Wie naar de hemel kijkt, komt als het goed is onder de indruk van Zijn majesteit en Zijn heerlijkheid. God heeft dus deze sterren niet gemaakt om ons te bevestigen in ons ongeloof en al helemaal niet om ons te doen geloven in de evolutietheorie van Darwin. De hemelen verkondigen volgens Wilson Gods eer want overal is God zichtbaar als de machtige Schepper als we het maar willen zien... Zo verbindt Wilson het geloof in God met ons alledaagse leven. Als we na het lezen van dit boek een steen zien, worden we er aan herinnerd dat we een levende steen moeten zijn en dat Jezus de Hoeksteen is van Gods nieuwe Tempel.
Neem en lees zou ik zeggen en laat je inspireren...
Het boek is bestelbaar bij: https://www.kokboekencentrum.nl/boek/overal-is-god/
Een diepzinnige overdenking die je helpt om God te ontdekken in het alledaagse.
Overal is God van Andrew Wilson is een verfrissende reflectie die je uitdaagt om God te ontdekken in alledaagse dingen. In het Oude Testament laat God zien hoe wonderen uit de schepping, zoals een rots of een adelaar, wijzen op zijn reddingswerk. En Jezus gebruikte een lelie, een mus en een schaap om het koninkrijk van God zichtbaar te maken. In Overal is God beschrijft de auteur van 30 scheppingswerken op verrassende wijze hoe ze iets van God laten zien. Hierdoor gaat de Bijbel opnieuw voor je open en zul je meer ontzag krijgen voor God en zijn schepping. Geschikt voor Bijbelstudie en voor de preekvoorbereiding.
De schrijver
Andrew Wilson studeerde theologie aan de universiteit van Cambridge en aan King's College in Londen en is als onderwijzend predikant verbonden aan King's Church in Londen. "Overal is God" werd bekroond met The Gospel Coalition 2021 Book Ward en met de Christianity Today Book Award 2022. De theoloog William de Boer merkt op over dit boek: Origineel, diepzinnig en ontroerend".
Uitgangspunt en opzet van dit boek
Wilsons uitgangspunt is dat wat voor ons alledaagse begrippen een diepere betekenis hebben in de Bijbel. Die moet je ontdekken maar hoe doe je dat? Via het woordenboek? In het woordenboek achterhaal je wel wat het Hebreeuwse woord "har" betekent. Dat betekent: berg of gebergte. Maar dan heb je niet de Bijbelse betekenis te pakken. Die wordt bepaald door de Bijbelse context. Wilson laat op een voortreffelijke wijze zien dat alles wat God geschapen heeft een diepere betekenis heeft en krijgt in de Bijbel. Neem het woord har, bergen. Juist op diverse bergen heeft Gods iets laten zien van wie Hij is. Bijvoorbeeld op de berg Sinaï liet Hij iets zien van Zijn heilige wil en op Golgotha heeft Hij laten zien wat Zijn liefde voor zondaren inhoudt. Zijn wil is niet alleen heilig maar ook een wil ten goede. Golgotha laat zien dat Hij verbroken relaties weer wil herstellen. Kortom bergen zijn hoogtepunten in de Godsopenbaring.
Het boek valt uiteen in twee delen. Namelijk de dingen van God in het Oude Testament: deel 1 En de dingen van God in het Nieuwe Testament: deel 2.
Nu volgen eerst een tweetal voorbeelden en tot slot een beoordeling:
Stenen
Jezus zong in de paasnacht de lofzang. Waarschijnlijk zong Hij Psalm 113-118. Dit waren de Joden gewend om te doen in de paasnacht. Wilson meent dat Jezus dus ook Psalm 118:22-23 heeft gezongen. Dat deel van de Psalm ging over Hem. Daar staat: "De Steen die de bouwers verworpen hadden, is tot een Hoeksteen geworden. Dit is door de HEERE geschied, het is wonderlijk in onze ogen". Jezus is dus allereerst de verworpen Steen maar Hij wordt de Hoeksteen van het grote Gods gebouw.
Wilson borduurt mooi door op dit beeld van Jezus als steen. Als de leerjongeren van Jezus, Jezus wijzen op de stenen van de tempel zegt Jezus dat geen enkele steen op een andere steen zal blijven. Jezus is niet tegen de tempel maar het gaat Hem om levende stenen, dat zijn de gelovigen die zullen de ware tempel gaan vormen volgens Petrus (1Petrus 2:5) Zijn leerjongen. Petrus heeft dus goed begrepen waar het om ging volgens Zijn Meester. Een tempel kan mooi zijn maar als de stenen (de Joden) dood zijn dan valt deze tempel. Dit was het geval toen Jezus dit zei. De Joden waren verhard en beslist geen levende stenen. Daarom verwierpen zij Jezus de door God gezonden Steen (in Hebreeuws: Eben) die de Zoon (in Hebreeuws: Ben) van God is. Maar voor God werd Hij de Hoeksteen van het nieuwe Gods gebouw. Om die reden gaat het steeds over Jezus in het Nieuwe Testament. Wie in Hem gelooft, is een levende steen in het grote Gods gebouw.
Dit is een mooi voorbeeld waarmee Wilson laat zien wat de Bijbel met het alledaagse woord steen doet.
Potten/kruiken
Paulus zegt (2 Korinthe 4:7): '"Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de alles overtreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons". Wilson behandelt dit beeld uitvoerig vanuit de Bijbel. Hij laat zien dat een pot of kruik gemaakt wordt door de pottenbakker. Zo'n kruik is natuurlijk breekbaar. Zo voelt Paulus zich ook maar... is dat niet wat overdreven en is dat niet wat al te kras gezegd? Wilson vindt het juist bevrijdend. Hij zegt: Voor Paulus is het een enorme bemoediging. Wij zijn slechts een aarde kruik of pot voor deze heerlijke schat. Paulus zegt dat het duidelijk moet zijn dat onze overweldigende kracht niet van ons komt maar van God (2 Korinthe 4:7). Het lijkt dus laatdunkend maar het is een van de meest hoopvolle analogieën in de Bijbel want het laat zien, hoewel wij onopvallende vaten zijn, ons leven en onze bediening een weinig betekenis krijgen door de alles overtreffende waarde van de inhoud." Kortom een dienaar van het evangelie is dus een breekbare kruik. Hij is niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel en geestelijk breekbaar. Maar Gods kracht wordt in zwakheid volbracht volgens Paulus en met dat kwetsbare beeld verdedigt hij zijn ambt, dat is het geding is, in deze brief aan de gemeente van Korinthe.
Dit is een mooi voorbeeld waarmee Wilson laat zien wat de Bijbel met het alledaagse woord aarde kruik doet.
Beoordeling
"Overal is God" is een vlot geschreven boek wat makkelijk wegleest maar ondertussen diepere gedachten aanreikt waar je meer verder kunt... Bovendien behandelt Wilson de Bijbelse beeldspraak op een beeldende wijze. Soms maakt Wilson het wat mooier en gestileerder dan het in werkelijkheid is als hij stelt dat er vijf belangrijke bergen zijn. De eerste berg is in de hof van Eden. Hij geeft weliswaar toe dat dit nergens staat maar ondertussen gaat hij er vanuit dat dit wel het geval is geweest. Ook slaat hij wat door in zijn beeldrijke taal en soms wordt het daardoor een beetje platvloers. Echter wat hij aanreikt, is de moeite waard. Zo heeft God volgens Wilson de talloze sterren gemaakt om ons nederig te houden. Wie naar de hemel kijkt, komt als het goed is onder de indruk van Zijn majesteit en Zijn heerlijkheid. God heeft dus deze sterren niet gemaakt om ons te bevestigen in ons ongeloof en al helemaal niet om ons te doen geloven in de evolutietheorie van Darwin. De hemelen verkondigen volgens Wilson Gods eer want overal is God zichtbaar als de machtige Schepper als we het maar willen zien... Zo verbindt Wilson het geloof in God met ons alledaagse leven. Als we na het lezen van dit boek een steen zien, worden we er aan herinnerd dat we een levende steen moeten zijn en dat Jezus de Hoeksteen is van Gods nieuwe Tempel.
Neem en lees zou ik zeggen en laat je inspireren...
Het boek is bestelbaar bij: https://www.kokboekencentrum.nl/boek/overal-is-god/