500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Leeslint schepping en evolutie

Wat treft men aan in dit leeslint
​Op deze pagina bespreek ik schepping en evolutie uit boeken die mijn interesse hebben gewekt. Ik redeneer er soms op door. Het is niet altijd een uitgebreide nauwkeurige boekbespreking. Ik leg dus ook iets van mijzelf erin omdat het boek mij aan het denken gezet heeft. Dat geef ik dan wel aan door de letters cursief te schrijven. Ik maak daarbij ook waar het kan een korte link naar Luther.

​
​
1) Het echte conflict. Wetenschap, religie en naturalisme
​Alvin Plantinga
​

In dit boek toont Plantinga aan het echte conflict zich niet afspeelt tussen wetenschap en geloof. Er is een conflict tussen naturalisme (een natuur zonder hogere macht, God) en wetenschap. Plantinga bestrijdt in dit boek de lawaaierige atheïsten Daniel Dennett en Richard Dawkin.  Het gaat Plantinga erom om God als hogere Macht die ingrijpende en sturend aanwezig is te handhaven. Atheïsten sluiten God uit. Zij menen dat de gesloten natuurwetten God niet toelaten. Plantinga stelt dat dit een oppervlakkige aanname is. Er is slechts sprake van een schijnbaar conflict tussen geloof en wetenschap. Wie verder studeert en ziet hoe wonderlijk het heelal in elkaar steekt en hoe anders alles zou lopen als bijvoorbeeld de zon een beetje uit koers zou lopen of iets verder van de aarde stond die beseft dat er Iemand moet zijn die alles zo precies afgesteld heeft (fine-tuning).  Kortom de fijnmazige natuurwetten wijzen op een ingenieus ontwerp. Alvin Plantinga stelt tevens het boek van Michael Behe  'De zwarte doos van Darwin' aan de orde. Die stelt als biochemicus dat er onherleidbare complexiteiten zijn waar te nemen op moleculair niveau. Er moet daarom een intelligent design zijn die dit alles regelt en ordent. De complexiteit van bijvoorbeeld het oog waar niets gemist kan worden anders ziet men niets, maakt natuurlijke selectie zeer onwaarschijnlijk. Tevens kan men de natuurwetten bestuderen omdat ze regelmatig zijn. Dat is nu precies de basis van de natuurwetenschappen. Maar Wie is daar de oorzaak van? Toeval? Daarnaast stelt Plantinga dat als de mens geschapen is naar Gods beeld, God ook moet kunnen nadenken over deze wereld. De mens kan met wetten komen en dus zou God dat niet kunnen? Hij is oneindig veel groter en waarom zou Hij niet alles kunnen overzien en zelfs ingrijpen? Hier komt Plantinga met een geloofsaanname. Hij voert het debat vanuit eigen standpunt, de mens naar Gods beeld, maar daarom niet minder waardevol voor hen die op hetzelfde standpunt staan. Voor zijn tegenstanders is dit standpunt niet gemakkelijk aanvaardbaar. ​Het boek dat Plantinga geschreven heeft, geeft goed het echte conflict aan. Dat is tussen naturalisme en wetenschap. Zonder hogere macht zou alles een chaos  blijven en worden en zou er niets te bestuderen vallen. Het ordenend denken is een vermogen dat de mens heeft als beelddrager van God die alles ordelijk gemaakt heeft maar soms wel heel erg complex waardoor natuurlijke selectie zeer onwaarschijnlijk is. In dit boek strijdt Plantinga nauwelijks tegen evolutie. Zijn doel is om God niet buiten deze wereld te houden. Wie dus gelooft in schepping en evolutie wordt door Plantinga niet uitdrukkelijk bestreden maar wel voorzichtig gecorrigeerd.                                                        Plantinga bestrijdt uitdrukkelijk de grove atheïsten. Dat maakt zijn boek een beetje ongemakkelijk voor radicale creationisten. Plantinga is ook heel voorzichtig omtrent fine-tuning. Hij zegt: ik denk dat fine-tuning een heel klein beetje steun biedt voor het theïsme. In Psalm 8 is de dichter  geheel en al onder de indruk van het werk van Gods vingeren als hij de maan en sterren ziet. We weten nu dat alles in de ruimte nauwkeurig op elkaar is afgestemd anders zou het een chaos worden in de ruimte en zou er geen leven op de aarde mogelijk zijn. Om fine-tuning te omzeilen spreekt men van oneindig veel heelallen en wij wonen net in een heelal waar alles door natuurlijke processen goed is geregeld. Je moet  maar op zo'n enorme aanname komen.  De aanname dat God alles met Zijn vingers gemaakt heeft, komt mijns inziens geloofwaardiger over.     

​
2) Intelligent design. De zwarte doos van Darwin.
Michael j. Behe

​Behe doceert biochemie aan Lehigh university. De biochemie bevindt zich op het snijvlak van biologie en chemie. Een biochemicus probeert een verklaring van het leven op moleculairbiologisch niveau te geven. De chemische reacties die bij een bepaald biologisch verschijnsel horen worden uitgezocht tot op moleculair niveau. Door het begrijpen van verschijnselen op het kleinste niveau, kunnen verschijnselen op een hoger niveau (bijvoorbeeld celniveau) verklaard worden. Biochemie is sterk verbonden met de biotechnologie en de genetica. Onderzoeksgebieden zijn: eiwitsynthese, fotosynthese, DNA, RNA etc. Tot zover even deze achtergrond.               
Darwin meende dat het ene soort over kon gaan in een andere soort. Natuurlijk met kleine stapjes. Behe stelt dat Darwin geen idee had van de complexiteit van het leven op microniveau. Behe noemt dit de zwarte doos van Darwin (dat wil zeggen: Darwin wist hier niet van) en naarmate men  nog verder gaat studeren in de biochemie blijkt leven op moleculair niveau zeer ingewikkeld te zijn. Binnen de zwarte doos van Darwin bevinden zich als men op nog meer op microniveau onderzoek doet weer nieuwe zwarte dozen. Dit heeft een gevolg voor de kijk op evolutie want elke stap die genomen zou moeten worden waardoor een soort overgaat in een ander soort is zeer ingewikkeld. Volgens Behe biedt de evolutietheorie geen afdoende verklaring voor dit soort complexe systemen (zoals het oog, het afweermechanisme etc.) op aarde. Ze kunnen niet zomaar door natuurlijke selectie zijn ontstaan. Daarvoor zijn deze systemen veel te complex en het is gezien vanuit de biochemie onmogelijk. Er moet daarom sprake zijn van een ingenieus ontwerp en dus moet er sprake zijn van een Ontwerper. Zodoende komt Behe uit bij een intelligent Design.              ​                                                                ​Behe houdt zich bezig met het bewijzen dat God bestaat. Luther had een andere strijd te voeren in zijn dagen. Dat God bestaat geloofde men wel. Luther worstelde met de vraag of hij voor een rechtvaardig God kon bestaan. Hij leerde dat dat alleen kon door het geloof in Jezus die de straf op de zonde betaald heeft. Luther had een andere strijd dan Behe. Toch is het boek van Behe nuttig maar wie gelooft dat God bestaat, krijgt ook te maken met een nog belangrijkere vraag: hoe kan ik schuldig mens voor deze rechtvaardige en heilige God bestaan? Die vraag mag niet naar de achtergrond geraken in de discussie omtrent schepping en evolutie want God is niet alleen onze Schepper maar ook onze Rechter.



3) Christelijk geloof
​Dr. H. Berkhof

Prof. dr H. Berkhof  (1914-1995) werd door dr. H. Kuiter ooit 'een theoloog die van twee wallen weet' genoemd. Deze twee wallen zijn: de orthodoxe wal en de vrijzinnige wal. Berkhof combineerde in zijn dogmatiek deze twee zaken. Zo erkende hij het historisch-kritische bijbelonderzoek, een methode van onderzoek die het ontstaan van de vijf boeken van Mozes beschrijft. Volgens deze methode is niet  Mozes de (hoofdzakelijke) schrijver maar er hebben meerdere handen aan gewerkt door de tijden heen. Een deel van deze vijf boeken  is zelfs na ballingschap ontstaan. 
Deze historisch-kritische methode gaat er vanuit dat men Genesis 1 niet al te letterlijk moet nemen. Berkhof ging in dit voetspoor. Het scheppingsgeloof werd in de Schrift volgens Berkhof steeds in eigentijdse wereldbeelden uitgedrukt en dat kwam hem van pas. Berkhof zegt: 'Voor onze eeuw betekent dat de opdracht om het scheppingsgeloof uit te drukken in het evolutionaire wereldbeeld' (p.174). Berkhof meent dat evolutie goed past binnen het christelijke geloof. Evolutie gaat uit van een historisch proces dat open is naar de toekomst en de Bijbel is ook open naar een nieuwe toekomst. Dat rijmt volgens Berkhof. Berkhof merkt op: 'In Genesis 1 wordt de schepping tot een historisch proces gemaakt, dat in zes dagen, wij zouden zeggen volgens het evolutionair model verloopt en zo de heilsgeschiedenis prefigureert, die zich uitstrekt naar de toekomst'. Berkhof zag wel een onderscheid tussen het scheppingsgeloof en de evolutie. De evolutie beschrijft de buitenkant van de schepping namelijk hoe de aarde werkelijk is ontstaan en het scheppingsgeloof geeft zin aan het leven. Het schept orde. Op deze wijze, door aanpassing van het scheppingsgeloof, wist hij deze twee tegengestelde zaken te combineren.

​Mijns inziens kan men deze twee zaken niet combineren. Gods machthebbende spreken in de schepping is in het geding. Dr. H. Berkhof gaat teveel uit van het boek van de natuur en de rede en stelt die beide zaken boven de Schrift. Duidelijk blijkt dat er aan twee zijden aan de Schrift geknabbeld wordt. Aan de binnenzijde holt de historische kritiek het Schriftgezag uit (theologen). Aan de buitenzijde de evolutietheorie (natuurwetenschappers, biologen). Dr. H. Berkhof gebruikt schepping alleen als bezwerende gedachte dat de evolutie God niet uit de hand loopt. Hij is er bij en evolutie is volgens hem de werkelijkheid. ​Luther zou zeggen dat men gelovig moet buigen voor God en Zijn Woord. Luther noemde de rede het hoerenvernuft. De rede is net als een hoer. Zij staat voor vele zaken open (bijv. evolutie) en is zo ontrouw aan haar werkelijke Heere en diens machthebbend woord. Psalm 33:9 zegt: 'Hij spreekt en het is er'. De Bruid staat open voor Zijn spreken. Er is een verschil tussen Bruid en hoer (Zie het Bijbelboek Openbaring). (Luther zei: 'Die Vernunft ist das größte Hindernis für den Glauben, weil alles Göttliche ihr absurd scheint'. (...) 'Die Vernunft „ist die höchste Hur, die der Teufel hat' (...) Wer ... ein Christ sein will, der ... steche seiner Vernunft die Augen aus'. )


4) Baas in eigen boek?
Evolutietheorie en Schriftgezag
bij de gereformeerde keken in Nederland (1881- 1981)
Hittjo Kruyswijk

De schrijver van dit proefschrift heeft een mooie titel gekozen 'Baas in eigen boek'. In de jaren 60 toen de pil er kwam, wilden vrouwen baas in eigen buik worden. Bij ludieke acties droeg men spandoeken met 'Baas in eigen buik' erop. Kruyswijk geef een knipoog naar die periode met zijn titel 'Baas in eigen boek'. Hij ziet parallellen. Wat er op maatschappelijk vlak gebeurde: baas in eigen buik, deed zich ook kerkelijk voor: baas in eigen boek. Dat was aanvankelijk niet de bedoeling in de GKN. Dr. A. Kuyper was fel tegen een zondig heersen over de Schrift en wees elke vorm van Schriftkritiek af. Dr.  H. Bavinck echter had meer oog voor de menselijke inbreng in de Schrift maar liet het traditionele Schriftgezag staan. Wel meende hij dat de aarde ouder was dan 6000 jaar. Evolutie wees hij echter af.
Toen dr. Geelkerken op de kansel de historiciteit van de slang uit Genesis 3 ter discussie stelde, werd hij door de synode van Assen in 1929 veroordeeld. Schriftkritiek duldde men niet. Marginaal leefden er wel vragen en sudderden er Schriftkritische vragen bij de Schrift (met name oudtestamentici: Nic. H. Ridderbos, J.L Koole).
Na de oorlog gingen de wissels om. De bioloog Lever voerde de evolutietheorie in aan de VU. De theoloog dr. H. Kuitert droeg eveneens zijn steentje bij en gaf de studenten vrijzinnige stenen voor het Brood mee. In 1967 herriep de GKN de uitspraken van de synode van Assen en met voerde in 1981 het relationele Schriftgezag in, in het zogenaamde rapport 'God met ons'. De menselijke inbreng in de totstandkoming van de Schrift werd steeds groter en daarmee zwaaide men de deuren open voor de Schriftkritiek. Het proefschrift stopt met dit rapport uit 1981. Is men baas in eigen boek geworden? Kruyswijk geeft geen eenvoudig ja of nee. Een wetenschappelijk werkstuk kan die vraag niet helder beantwoorden daar het om een persoonlijk standpunt vraagt. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van de GKN om baas in eigen boek te worden en men zal zich in dat standpunt niet herkennen. Toch merkt Kruyswijk aan het einde van zijn dissertatie fijntjes op 'Wie buiten- Bijbelse' gegevens gebruikt en zijn ratio bij het bepalen van hetgeen wel of niet als historisch kan worden geaccepteerd kan inderdaad 'Baas in eigen boek' worden genoemd'. Daarmee is de GKN geduid die inmiddels zijn overgegaan in de PKN. Het eenvoudige Schriftgezag van Samuel 'Spreek HEERE Uw Knecht hoort' is aan het verstommen... Wellicht kan het seminarium van de HHK de draad weer oppakken aan de VU die Kuyper voor ogen had en een schoon kleed weven voor kerk en maatschappij. Hopelijk is  1 mei 2004 een wolkje als een mans hand en mag men een bescheiden bijdrage leveren aan de verrijzenis van de vaderlands kerk. 'Baas in eigen boek' laat zien hoe de rede de Schrift uitholt. Hier is niet de Bruid aan het woord die luistert naar haar Heere.


​5) Geen toeval
​Metabletica en geschiedschrijving
 
​
Jan Hendrik van den Berg

​In zijn negende voordracht behandelt Jan Hendrik van den Berg de evolutie onder het kopje 'Pro en contra evolutie'. De schrijver zet eerst de argumenten voor evolutie op een rijtje daarna de argumenten tegen evolutie. Voor evolutie zijn de volgende argumenten: verwantschap tussen de dieren onderling, de rangorde in de natuur van laag naar hoog, Resultaten bij kweekers met nieuw rassen. Argumenten tegen de evolutie zijn: waarom geen onderweg vormen zoals een mensaap want de soorten zijn tamelijk voltooid. De natuur toont overvloed zonder nut (nut is toch een sleutelwoord in de evolutietheorie daarom overleeft een eigenschap het).  Er is wel sprake van variëteiten binnen soorten maar een hond en kat kan men niet kruisen. Kwekers blijven met al hun inspanning binnen een soort en de soorten zijn volgens Genesis 1 geschapen. God schiep bijvoorbeeld de vogels maar dan als soort met allerlei variaties. Daarin zien we de overvloed en rijkdom van de schepping waarin niet alleen het nut centraal staat maar ook de uitbundige overvloed.
​Luther zou de evolutie vermoedelijk zien als een theorie van de vleselijke mens die vol ongeloof is. Hij zou het advies geven om vast te houden aan Gods Woord want dat houdt stand in eeuwigheid.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.