500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding
Inleiding:  

De Koreaans-Duitse filosoof en schrijver over filosofie, cultuur, religie en samenleving, Byung-Chul Han (1959) studeerde filosofie, Duitse literatuur en katholieke theologie in Freiburg im Breisgau en München. Hij is sinds 2012, hoogleraar in cultuurwetenschap en hoofd van het studium generale aan de Universiteit voor de Kunsten (UdK) in Berlijn.


​​De Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han (1959) is een van de belangrijkste denkers van dit moment. In zijn nieuwe boek biedt hij een inspirerend alternatief voor het Vita activa van Hannah Arendt. Inactiviteit is volgens Han namelijk geen ontkenning, geen weigering, niet louter afwezigheid van activiteit, maar een onafhankelijk vermogen. Byung-Chul Han spoort de rijkdom, pracht en magie van nietsdoen op en ontwerpt een nieuwe manier van leven.


Han versus Hannah 
In dit boek gaat Han (zo noem ik in het vervolg Byung-Chul Han) in tegen Hannah Arendt die sprak van de vita activa in haar w
erk "The Human Condition".   Een mens is vooral mens als deze actief is volgens Hannah. Dat wil zeggen: arbeid of werk verricht of handelt. Dat is precies de visie die westerse samenleving ons opdringt: druk zijn met van alles en nooit je rust pakken. Nooit ergens van genieten. Hetzij van een kunstwerk of van een wandeling in de natuur.  Han echter ziet juist de Vita contemplativa als het juiste leven. Dat is je rust pakken. Genieten van een mooi schilderij of nadenken over het leven zelf. Deze reflectie mist de westerse samenleving te enenmale. We zijn altijd op weg en we zijn werkelijk altijd bezig...

We lijken daarom volgens Han steeds meer op ‘actievelingen die rollen zoals een steen rolt, ze gehoorzamen de domheid van de mechanica’, zoals Friedrich Nietzsche schreef. Omdat we ons leven alleen nog bezien met het oog op arbeid en prestatievermogen, beschouwen we inactiviteit als een enorm gebrek dat zo snel mogelijk moet worden verholpen. Het menselijk bestaan wordt daardoor volledig door activiteit in beslag genomen. We verliezen daardoor het gevoel voor inactiviteit, dat geen onvermogen, geen weigering, geen pure afwezigheid van activiteit is, maar een zelfstandig vermogen. Een vermogen om na te denken en om tot rust te komen, volgens Han. 

Zijn inspiratiebronnen
Nadenken over de vita  contemplativa doe je als filosoof niet als eerste en al helemaal niet als enige. Han is zich daarvan bewust en daarom haalt hij diverse denkers aan uit het verdelen. Wel is het een beetje jammer dat Han veel profane denkers aanhaalt. De enige orthodox christelijke denkers die hij aanhaalt, is met name Augustinus en in de marge Aquino. Dat is uiteraard wat aan de magere kant voor orthodoxe christenen maar dat is voor de seculiere lezer wel goed. Deze komt zo toch nog in geringe mate in aanraking met het christelijke denken zonder zich er aan te stoten want voor hen geldt veelal: overdaad schaadt. Toch is het jammer want de vita contemplativa krijgt in het christelijke denken juist volop aandacht. Zo zei Jezus dat de sabbat (de rust) er is voor de mens  en deze sabbat (rus) speelt een voorname rol in de tien geboden. De mens wordt in de tien geboden geboden om minimaal één dag  inactief te zijn. Dat is niet gek als je bedenkt dat de mens vooral in het westen graag de vita activa bewandelt... De mens heeft de neiging maar door te blijven gaan... 

Han gebruikt aardig wat seculiere denkers uit zijn rijk gevulde boekenkast, die wijzen op het belang van de vita contemplativa. Al gebruiken zij natuurlijk niet altijd deze bewoording maar de zaak zelf is wel bij hen aanwezig. Uit de oudheid haalt hij bijvoorbeeld Plutarchus aan. Uit eigen land (Duitsland) haalt hij twee denkers uit de Frankfurter Schule aan, te weten: Theodoor Adorno en Walter Benjamin. Zij wijzen op het grote belang van inactiviteit.              Zelfs de antichristelijke en rusteloze denker Nietzsche schrijft waarderend over het nemen van rust. Maar dat is best logisch als je bedenkt dat denkers ook hun rust nodig hebben om te komen tot nieuwe en goede inzichten.

Behalve het nemen van rust, is slapen ook bijzonder goed voor de geest. De Fransman Marcel Proust schrijft in één van zijn boeken dat de slaap  'de droomvogel' is die 'het ei van de ervaring uitbroedt'. De slaap en de inactiviteit zorgen voor een goede verwerking van het dagelijkse leven en geven zo een nieuwe kijk op de activiteiten die plaatsvinden in het leven van alledag. Om een voorbeeld te geven. Als ik  op weg was naar Utrecht waar ik studeerde, deed ik vaak goede ideeën op. Je geest komt dan even tot rust en alles wat er in je hoofd zit,  wordt even terzijde geschoven zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën en inzichten. 

Minder gecharmeerd is Han zoals ik al eerder heb vermeld (zie kopje Han versus Hannah) van Hannah Arendt. Zij zag de mens al een handelend persoon in haar werk "The Human Condition".  Hannah had volgens Han te weinig oog voor de vita contemplativa. Dat was anders gesteld bij Heidegger, de leermeester en kortstondige minnaar van Hannah. Hij legde eerst ook de nadruk op handelen. De mens is een handelend wezen maar hij kreeg meer oog voor het zijn van de mens. Dat wil zeggen: hij kreeg oog voor het belang van de inactiviteit. De inactieve mens is ontvankelijk en staat open voor het nieuwe. De actieve mens wil alles beheersen en besturen. Niets mag zich aan zijn aandacht ontglippen. Heidegger verzet zich tegen deze berekenbaarheid, bereikbaarheid en beheersbaarheid.

Soms moet je de zaken laten gebeuren. Heidegger was zich daarvan bewust en kende de visie van de Chinese denker Zhuang Zi (369-286 v. Chr. die zei: laat de dingen gebeuren). Heidegger zelf sprak van gelatenheid en dat behelsde nietsdoen. Een beroemde pionier van de natuurlijke landbouw Masanobu Fukuoka (een Japanner, 1913-2008)  bracht de leer van  Zhuang Zi in praktijk volgens Han. Hij noemde het de niets-doen-landbouw.  Hij was er van overtuigd dat de moderne landbouwtechnieken de zachte wet van de natuur vernietigen. Zhuang Zi zou zeggen: een wijze boer ploegt niet. Of dit helemaal uitvoerbaar is, is een ander verhaal. In elk geval is het wel zo dat de natuur gedijt onder een zekere inactiviteit. 

Een beoordeling 
Han toont in dit boek het grote belang aan van inactiviteit. Dat is goed voor de menselijke natuur maar ook voor de natuur rondom de mens heen volgens Han. Hij haalt namelijk Masanobu Fukuoka de pionier van de natuurlijke landbouw aan zonder overigens diens visie onder kritiek te stellen. Enige afzwakking is mijns inziens wel nodig. In een geringe mate kun je de moderne verworvenheden van de huidige landbouwtechnieken best inzetten. Dat gebeurde in het verleden helaas te pas en te onpas en daarom ging het mis maar om nu alles te laten gebeuren is weer de andere kant. Er moeten wel heel wat monden gevoed worden... 

Het ijzersterke punt van dit boek is dat Han mijns inziens terecht inziet dat inactiviteit een groot goed is wat in de westerse wereld behoorlijk op de tocht staat. Zeker in de huidige digitale wereld waarin wij leven die ons als het kan 24/7 opeist. In die wereld waar we altijd bereikbaar moeten zijn, is juist de vita contemplativa een welkom geschenk. Dit boek kan je er toe aanzetten om daar een begin mee te maken. Bedrijven kunnen dit boek cadeau geven aan hun personeel. Wel dient het personeel goed ontwikkeld te zijn want het boek vergt wel enig denkwerk. Het is geschreven door een denker die denkers te berde brengt. Dat vergt dus denkwerk maar wie daar de tijd voorneemt, krijgt er heel wat voor terug. 

Jammer is het dat Han bij de invulling van de vita contemplativa wel denkt aan poëzie. kunst enzovoorts maar niet zo zeer aan God. Al sluit hij dat ook weer niet uit. Noch keurt hij dat af. Kortom de invulling van de vita contemplativa is wat aan de magere kant. Maar de verdienste van Han is dat hij inactiviteit wel op de kaart zet. In dit boek bekritiseert hij onze 24 uurseconomie en onze 24/7-digitale wereld. Beide werelden staan de vita contemplativa in de weg en ligt er achter al die onrust van de mens die maar steeds kiest voor de vita activa niet een diepere oorzaak? Augustinus begon zijn Confessiones (Belijdenissen) met de zin: "Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in U (God).." Hij eindigde zijn geschrift met de zevende dag, de rustdag. Dat is de dag waarop zij die God gevonden hebben eeuwig zullen rusten bij God. Die dag heeft geen avond en kent geen zonsondergang en dus ook geen duisternis. Dat is het perspectief wat de westerse mens nodig heeft. 
 
Nog wat zakelijke opmerkingen 
Het boek is uitgegeven door uitgeverij Ten Have in samenwerking met De nieuwe wereld. De Nieuwe wereld is een programma waarin denkers worden geïnterviewd die een verfrissende kijk hebben op onze hedendaagse wereld. Een van de oprichters en interviewers is Ad Verbrugge. Een cultuurfilosoof die oorspronkelijk komt uit Zeeuws Vlaanderen. Ad koestert warme gevoelens voor het christendom, de religie waarin hij van huis uit in is opgevoed. 


Het boek kost 14,95 en is bestelbaar bij: 
​https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek/vita-contemplativa/ (indien de link niet werkt dit voorgaande even selecteren met de linkermuisknop en dan  klikken op de rechtermuisknop en dan verschijnt van zelf ​https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek/vita-contemplativa/ ) 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.