De menswording des Woords
Athanasius
Wie Athanasius was
In het voorwoord van dit boek tekent dr. H. Berkhof Athanasius als trouw belijder van de Godheid van Jezus. Vijfmaal werd hij verbannen door de keizers. Hoewel in 325 na Chr. het concilie van Nicea zich duidelijk had uitgesproken over de Godheid van Jezus, liet keizer Constantijn Arius weer terugkeren naar Alexandrië. Arius zou volgens Constantijn zijn leven gebeterd hebben. In praktijk bleek dit niet het geval te zijn. Athanasius bestreed de Arianen fel en dit kwam hem dus diverse keren op verbanning te staan. Door zijn verbanning naar het westen wist hij daar de Westerse kerk te winnen voor zijn visie. In 381 na chr. sprak het concilie van Constantinopel geïnspireerd door Athanasius zich helder uit over de Godheid van Jezus.
De menswording van Jezus
In dit geschrift De menswording des Woords gaat Athanasius niet in op deze strijd. Volgens een aantal theologen is dit daarom een vroeg werk van Athanasius. Berkhof meent van niet en hij ziet dit werk als een rijpe vrucht van een gerijpt theoloog. Athanasius stelt in dit geschrift dat Jezus mens moest worden omdat wij door de zonden de dood hebben verdiend. Jezus heeft voor ons het eeuwige leven verworven. Berkhof merkt op dat in de westerse kerk meer de verzoening centraal staat zoals bij Anselmus van Canterbury die het boek schreef Cur Deus homo Waarom God mens werd namelijk om voor onze zonde te betalen zodat wij met God verzoend kunnen worden.
Volgens Athanasius heeft Jezus in zijn sterven en dood laten zien dat Hij God is. De natuur liet dat zien: dikke duisternis, het voorhangsel dat scheurde, aardbevingen na zijn sterven en graven die werden geopend. Maar ook de martelaren lieten volgens Athanasius zien dat Jezus Gods Zoon is en zit aan Gods rechterhand want geen mens laat zich martelen. Hier zit de Goddelijke kracht van Jezus achter. Hij regeert in de harten van de martelaren en gaf door Zijn Geest hen de kracht om staande te blijven.
Athanasius
Wie Athanasius was
In het voorwoord van dit boek tekent dr. H. Berkhof Athanasius als trouw belijder van de Godheid van Jezus. Vijfmaal werd hij verbannen door de keizers. Hoewel in 325 na Chr. het concilie van Nicea zich duidelijk had uitgesproken over de Godheid van Jezus, liet keizer Constantijn Arius weer terugkeren naar Alexandrië. Arius zou volgens Constantijn zijn leven gebeterd hebben. In praktijk bleek dit niet het geval te zijn. Athanasius bestreed de Arianen fel en dit kwam hem dus diverse keren op verbanning te staan. Door zijn verbanning naar het westen wist hij daar de Westerse kerk te winnen voor zijn visie. In 381 na chr. sprak het concilie van Constantinopel geïnspireerd door Athanasius zich helder uit over de Godheid van Jezus.
De menswording van Jezus
In dit geschrift De menswording des Woords gaat Athanasius niet in op deze strijd. Volgens een aantal theologen is dit daarom een vroeg werk van Athanasius. Berkhof meent van niet en hij ziet dit werk als een rijpe vrucht van een gerijpt theoloog. Athanasius stelt in dit geschrift dat Jezus mens moest worden omdat wij door de zonden de dood hebben verdiend. Jezus heeft voor ons het eeuwige leven verworven. Berkhof merkt op dat in de westerse kerk meer de verzoening centraal staat zoals bij Anselmus van Canterbury die het boek schreef Cur Deus homo Waarom God mens werd namelijk om voor onze zonde te betalen zodat wij met God verzoend kunnen worden.
Volgens Athanasius heeft Jezus in zijn sterven en dood laten zien dat Hij God is. De natuur liet dat zien: dikke duisternis, het voorhangsel dat scheurde, aardbevingen na zijn sterven en graven die werden geopend. Maar ook de martelaren lieten volgens Athanasius zien dat Jezus Gods Zoon is en zit aan Gods rechterhand want geen mens laat zich martelen. Hier zit de Goddelijke kracht van Jezus achter. Hij regeert in de harten van de martelaren en gaf door Zijn Geest hen de kracht om staande te blijven.