500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Picture
In Psalmen wordt elke psalm beknopt uitgelegd. In dit deel komen de liederen Hammaäloth aan bod. Deze bundel beslaat Psalm 120-134. De uitleg bestaat uit een korte omschrijving van de kern van de psalm, de plaats in het Bijbelboek Psalmen en de samenhang met andere psalmen.
​
Verder geeft de auteur een uitgebreide uitleg, een Bijbels-theologische bespreking van belangrijke thema’s in de psalm. Bij elke psalm wordt de vraag behandeld hoe deze psalm zich tot de rest van het Oude Testament en tot het Nieuwe Testament verhoudt. Elk hoofdstuk sluit af met een aantal vragen.

De serie De Bijbel uitgelegd is bedoeld voor iedereen die zich – alleen of met anderen – wil verdiepen in de rijke wereld van Psalmen; om zo samen met Israël door Psalmen de Heere te loven, te danken of tot Hem te bidden.

Ds. C.P. de Boer is predikant in de Christelijke Gereformeerde Kerken.


1 De inhoud globaal bezien 

De systematische opzet 

C.P de Boer bespreekt elke psalm op dezelfde beknopte manier en eindigt dan met een vijftal vragen. Hij hanteert bij zijn bespreking 5 benaderingen. De eerste benadering is "De kern" waarin hij een korte kernachtige uitleg, slechts in een paar zinnen, van de palm geeft. Dat is een mooie binnenkomer en warming up. De tweede benadering is de "Literaire opbouw".  Hier wordt de indeling van de psalm vermeld. Zo telt bijv. Psalm 120 vier onderdelen: vers 1; 2; 3-4 en 5-7. Daarna wordt vermeld dat deze psalm in de ik-vorm staat  en diverse woordherhalingen kent.

In de derde benadering onderzoekt C.P de Boer de "Plaats in de bundel Hammaäloth". Kort samengevat: in Psalm 120 is de pelgrim ver verwijderd van Jeruzalem en in 122 komt hij aan in Jeruzalem. 121 is de reispsalm die tussen Psalm 120 en 122 instaat. In de vierde benadering volgt de "Uitleg" aan de hand van de indeling uit de "Literaire opbouw". De vier onderdelen komen aan bod:  vers 1. krijgt een uitleg, vers  2, vers 3-4 en tot slot vers 5-7.  In de laatste benadering worden de "Thema's" uit de psalm  besproken. In Psalm 120 zijn dat er vier: "Mesech en Kedar", "Vrede", "Liegen" en "Twee koninkrijken".

De Boer merkt onder het kopje "Twee koninkrijken'' bij zijn bespreking van Psalm 120  op: "Psalm 120 en Psalm 122 creëren een tegenstelling tussen 'de haat van Mesech en Kedar' en 'de vrede van Jeruzalem'. Deze tegenstelling markeert de grens tussen Gods Vredesrijk enerzijds en het rijk van de vorst van de duisternis anderzijds. Buiten Jeruzalem heerst de leugen, in Jeruzalem regeert de Davidische koningen door recht en gerechtigheid". Vervolgens trekt De Boer de lijn door naar het Nieuwe Testament als hij opmerkt: "In het hogepriesterlijke gebed bidt Jezus Zijn Vader om Zijn discipelen te bewaren voor de boze (Joh. 17:15) en in deze wereld die hen met haat omringt (Joh. 17:14)".

De Boer meent dat de liederen Hammaäloth gemaakt zijn met het oog op de terugkeer uit ballingschap: "de liederen Hammaäloth beschrijven de terugkeer van een anoniem iemand die symbool staat voor eenieder die God doet terugkeren tot Hem. Vanuit verschillende invalshoeken wordt deze terugkeer belicht, waarbij keer op keer Gods werk centraal staat".   

De eerst vraag van dit boek 
Aan het einde van elke psalm staan een vijftal vragen. De eerste vraag is bij elke psalm dezelfde en luidt:
"Psalm X is een psalm die 'gelaagd' gelezen wil worden.
a Allereerst is dit een psalm van Israël in de oudtestamentische periode. Wat verwoordt het joodse volk uit deze tijd in het gebed? Hoe verhoudt dit gebed zich tot de oorspronkelijke betekenis van het opschrift ('terugkeer')?
b Wat is de betekenis van deze psalm binnen de bundel Hammaäloth 
c Hoe wil deze Psalm gelezen worden tegen de achtergrond van het Nieuwe Testament?
d Hoe mag ik vandaag deze psalm lezen?". 


Deze eerste vraag is een mooie benadering van de psalm en het maakt de lezer opmerkzaam dat er in een psalm meerder literaire lagen zich bevinden. In de laatste literaire laag (d) is de lezer zelf aan de beurt. Daar wordt hem of haar gevraagd:  "Hoe mag ik vandaag deze psalm lezen?" 

2 Een beoordeling van dit boek

De functie en het ontstaan van de liederen Hammaäloth 
De Boer gaat er vanuit dat de liederen Hammaäloth als bundel is samengesteld bij de terugkeer uit Babel. En inderdaad Psalm 126 laat zich lezen als een psalm die terugblikt op de terugkeer naar Jeruzalem. De Boer verwijst daarbij naar Ezra 2:1 en 7:9 waar het werkwoord alah opgaan wordt gebruikt (in Ezra 2:1) en wat daar ziet op de terugkeer uit ballingschap (alah en sjoev zijn daar twee zijden van dezelfde medaille: opgaan en terugkeren). Wie dat in het achterhoofd houdt begrijpt de eerste vraag bij elke Psalm beter. Die luidt: "Allereerst is dit een psalm van Israël in de oudtestamentische periode. Wat verwoordt het joodse volk uit deze tijd in het gebed? Hoe verhoudt dit gebed zich tot de oorspronkelijke betekenis van het opschrift ('terugkeer')". (Maar is elke psalm een gebed, doelt hij soms op het Joodse begrip tefillah wat behalve gebed < vragen aan God > ook ontmoeting met God omvat)

Toch heeft  mijn inziens de verklaring dat de bundel Hammaäloth pelgrimsliederen bij de opgang (ma'alah) naar de drie grote feesten eveneens goede papieren. Psalm 133 waar vermeld wordt dat de broeders samen verblijven (jasjav) in Jeruzalem, zou dan kunnen slaan op Sukkot (Loofhuttenfeest) maar ook tijdens paasfeest en het wekenfeest verbleven er natuurlijk veel broeders in de stad. 
  • We lezen in het evangelie van Johannes  van Jezus (Johannes 7:10): "Maar als Zijn broeders OPGAAN  (anabainoo) waren, toen GING (anabainoo) HIJ ook Zelf op tot het feest" (LXX in Ezra 2:1 gebruikt  voor alah in de MT: anabainoo) 
Wellicht sluit het een het ander niet uit en is deze bundel geredigeerd bij de terugkeer uit ballingschap en gebruikt tijdens het opgaan naar Jeruzalem tijdens de drie grote feesten (de bundel is dan multifunctioneel). Psalm 120 is dan het vertreklied (niet alleen uit Babel), Psalm 121 het reislied naar Jeruzalem en Psalm 122 het aankomstlied in Jeruzalem. In Psalm 134 ontvangt de pelgrim de priesterlijke zegen net weer voor zijn vertrek huiswaarts. 

Indeling van de bundel 
De Boer stelt dat de bundel bestaat uit drie groepen van 5 Psalmen: 120-124, 125-129 en 130-134. Dat komt wat gestileerd over maar de beweging van probleem naar aanbidding die De Boer hanteert voor deze indeling, zit er wel in (zie ook dr. Byro Allen ''From Problems to Praise.  A study of Psalm 120-134")*.  Ook is elke middelste psalm in deze indeling gericht op Jeruzalem waar het omdraait in deze bundel: psalm 122, psalm 127 en psalm 132.  Anderen maken een indeling waarbij er sprake is van een cluster van steeds drie psalmen (bijv. Karel Deurloo): 120-122, 123-125, 126-128, 129, 131, 132-134. De eerste psalm zou dan steeds een vertrekpsalm zijn, de tweede een reispsalm en de derde een aankomstpsalm. Dit gaat wel op voor Psalm 120-122 maar voor de verdere psalmen komt deze indeling geforceerd over. 
  • *The journey starts in Mesech (Psalm 120:5-7) and ends in the house of the Lord, or Moriah. (Psalm 134.) This being true, the journey starts with PROBLEMS in Mesech and ends in PRAISE in Jerusalem (dr. Byro Allen ''From Problems to Praise.  A study of Psalm 120-134") 

De priesterlijke zegen die doorklinkt in de bundel 
​De  Boer stelt terecht dat de zegenbede van de priesters uit Numeri 6 verwerkt is in deze bundel. Daar wijzen meer verklaarders op. Psalm 121 de reispsalm heeft bijvoorbeeld het woord bewaren/behoeden (sjamar) net als de zegenbede: "De HEERE behoede/beware (sjamar) u".  Maar ook de priesterlijke zegen ("DE HEERE zegene u")  komt voor:  voor het eerst in Psalm 128 en eindigt in psalm 134, de slotpsalm. Ook de namen Sion en Jeruzalem komt vaak voor in deze bundel. Dat ziet erop dat deze bundel verbonden is met de priesters die hun dienstwerk deden in Jeruzalem. De laatste psalm, psalm 134, is  mijns inziens (meerdere verklaarders wijzen daar op) een priesterlijke zegen die de pelgrims meekregen als zij weer naar huis gingen. 

Inbeeldend lezen als bundel pelgrimsliederen levert meer lijnen op 
Wie psalm 120-134 leest als een bundel ziet mijns inziens nog meer lijnen lopen dat De Boer in kaart brengt.  Vooral als men zich  bij deze psalmen een pelgrim met medepelgrims voorstelt die tijdens de grote feesten opgaat naar Jeruzalem.  In Psalm 120 smacht de pelgrim dan naar vrede en die vindt hij in Jeruzalem, de stad van vrede (sjalom), Psalm 122. maar toch is ook die vrede breekbaar en daarom bidt hij in Psalm 122 een gebed om vrede. De Boer hoort in dit gebed om vrede terecht de priesterlijke zegen doorklinken uit Numeri 6 (" En geve u vrede"). Dit brengt De Boer in kaart maar hoe wordt het begrip voet(en) verwerkt in Psalm 121 en 122. In Psalm 121 de reispsalm wordt de pelgrim bemoedigd. De HEERE zal er voor zorgen dat zijn voet niet zal uitglijden in de gevaarlijke bergen. In Psalm 122 zegt de pelgrim samen met de medepelgrims heel triomfantelijke en verblijd: "Onze voeten staan binnen uw poorten o Jeruzalem". Nu hebben de pelgrims geen last meer van voeten die in de bergen tijdens de reis kunnen uitglijden. De voeten staan nu in deze stad.

In Psalm 121, de reispsalm slaat de pelgrim zijn ogen naar de gevaarlijke bergen en vraagt dan af: vanwaar komt mijn hulp? In Psalm 124 bevindt de pelgrim zich veilig in de stad en ervaart hij deze zelfde voorheen gevaarlijke  bergen als een bescherming. De pelgrim zegt dan: Rondom Jeruzalem zijn bergen zo is de HEERE  rondom zijn volk". Kortom wie Psalm 120-134 leest als een bundel pelgrimsliederen ziet hoe dezelfde woorden in een nieuwere context een andere betekenis krijgen. 


Slotopmerking 
Ondanks wat kanttekeningen en wat aanvullingen mijnerzijds is dit boek het lezen waard (prijs slechts 10, 95). De Boer heeft er véél werk van gemaakt. Dat blijk ook uit de uitgebreide literatuurlijst achterin dit boek waar zelfs een werk van dr. J.J.P. Valeton (hoogleraar destijds in Utrecht) uit 1913 over de psalmen in vermeld staat. Wel lijkt het erop dat hij zich wat makkelijk laat meenemen door de moderne geleerden die Psalm 122 zien als een psalm voor David in plaats van, van David. De Boer geeft geen heldere redenen waarom hij afwijkt van de gebruikelijke vertaling wat betreft deze psalm (De kanttekenaren wijzen erop dat  het opschrift in Psalm 127 ook "voor Salomo" kan betekenen in plaats van "van Salomo" (zie ook Psalm 72:1) maar dat moet dat wel onderbouwd worden waarom men voor deze vertaling kiest). Het is mijns inziens de kunst om bij het lezen van de moderne geleerden, die goede inzichten geven in de literaire lezing van de psalmen, het kostelijke van het snode te scheiden en als men toch wenst af te wijken van het orthodoxe spoor dit heel duidelijk aan te geven waarom men dit doet.

Het boek is bestelbaar bij: https://www.debanier.nl/psalmen-120134


Voor verdere studie
Dr Byron Allen, From Problems to praise A Study of Psalm 120-134 
Loren D Crow,  The Songs of Ascents (Psalms 120-134)Their Place in Israelite History and Religion (dissertatie)
William R Long, Stairway to Heaven The Psalms of Ascent (120-134) and the Spiritual Life

Powered by Create your own unique website with customizable templates.