500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Foto
Framing
Over de macht van taal in de politiek 

Hans de Bruijn



​


De schrijver

Hans de Bruyn is hoogleraar aan de TU Delft. Hij is een kenner van het politieke debat. Hij publiceerde een boek over de toespraken van Barack Obama en de debattechniek van Geert Wilders. In Trouw verzorgt hij wekelijks een column over framing. Dit boek is uitwerking van de columns in Trouw. Hans de Bruijn brengt helder onder woorden wat framing is. Wie zijn politieke boodschap goed kan 'framen', kan het debat naar zijn hand zetten. Met talloze voorbeelden uit de praktijk tekent Hans de Bruijn het grote belang van framen in de politiek.  






​Water of vuur
Een frame is een goede en compacte manier om de boodschap weer te geven. Een voorbeeld: Rutte tekent het gevaar van Covid-19 met de watermetafoor: We kunnen door Covid-19  overspoeld raken en dan volgt het appel op het volk. We dammen het virus in als u en jij zich houden aan de afspraken want jullie vormen de dijken die het virus indammen. Hoe minder mensen zich er aan houden hoe zwakker de dijken worden en dan worden de IC's weer overspoeld met Covid-19 patiënten. 
Rutte had ook vuur kunnen gebruiken als frame. In dat geval zou hij spreken van gezamenlijk blussen en dan zou hij oproepen om  de veiligheidsmaatregelen in acht te nemen om te voorkomen dat het vuur weer oplaait. In het geval van afname zou hij kunnen zeggen: de brand is weliswaar meester maar zonder nablussen kan het vuur weer oplaaien en zijn we terug bij af. Nablussen vraagt om uw/jouw geduld.   

Herhalen en er vanuit werken
De Bruijn stelt dat de kracht van een frame zit in de herhaling en er doorlopend vanuit werken (blz. 52). Zo slijt het frame in bij het volk en kan men er naar verwijzen. Het is dus niet verstandig om telkens een ander frame te gebruiken. Mark Rutte en Hugo de Jonge werken beide met de watermetafoor om het gevaar van Covid-19 en de maatregelen er tegen onder de aandacht te brengen. Het zou niet verstandig zijn om nu de vuurmetafoor te gebruiken. Toch geeft vuur wel een goed beeld van de explosieve werking van het virus als men zich niet houdt aan de maatregelen. Het kan dan zo maar oplaaien. Speel dus niet met vuur is dan de boodschap. Echter water en vuur verdragen elkaar niet. Twee beelden zijn ook te complex en dat geeft verwarring terwijl een frame juist dienst doet om de boodschap helder weer te geven.     


Een goed frame
Een goed frame is van belang. Men geeft dan de boodschap compact weer. Hoe eenvoudiger des te beter zou men zeggen. Toch is dit minder eenvoudig dan men zou denken. De Bruijn  laat zien dat de maatschappij na de oorlog steeds complexer is geworden en dus is het besturen ook complexer geworden. Dat vraagt om maatwerk en het aandacht geven aan diverse aspecten,  details en uitzonderingen. Ministers (bestuurders) hebben daar mee te maken maar deze politici moeten ook het volk bereiken en dat vraagt om een heldere bijna eenduidige boodschap. Oppositie partijen (politiek) hebben het in dat opzicht  makkelijker want die kunnen de complexe werkelijkheid veel eenvoudiger framen dan partijen die de regering vormen (bestuur) (blz 50-52).  

Masculien frame en feminiene frame
Een masculien frame ademt daadkracht, durven en doorpakken uit. Politiek is volgens dit frame keuzes maken. Een feminiene frame ademt juist interactie, luisteren en overleg uit. Politiek is volgens dit frame verbinden en niemand uitsluiten. In een masculien frame is er op alle vragen antwoord, standpunten zijn uitgesproken en omlijnd. De masculiene politicus weet precies welke kant het op moet . De feminiene politicus is zorgvuldig in de besluitvorming. Het leven kent veel grijstinten (blz 147-148).
Op dit punt kan men opmerken dat er ook politici zijn die gebruik maken van beide framen. Soms weegt men voorzichtig af en een andere keer pakt men door. Natuurlijk speelt ook de positie en kwestie die men inneemt mee. Zit de politicus in de oppositie of in de regering? Is de kwestie helder of tamelijk complex? Is het een heet hangijzer of juist niet?  


Framen en reframen
Probeert men jou in een frame te drukken dan werkt het beter om te reframen dan om het frame te ontkennen. Men kan reframen op persoonlijke betrokkenheid. Stel je bent minister van Landbouw en Visserij en je hebt als doel het stikstofprobleem oplossen en met als inzet het aantal boeren verminderen. De tegenstander stelt vervolgens dat je het leven van de boeren verzuurt. In het geding is empathie. Goed is het dan om je persoonlijke betrokkenheid met boeren te laten blijken om dan vervolgens te wijzen op de manier waarop je voor het welzijn van allen (het milieu gaat ons allemaal aan) het aantal boeren wil verminderen. Het is dan niet goed om te zeggen: ik verzuur het leven van de boeren niet. Dan herhaalt men het frame. Een frame dat herhaald wordt, blijft langer hangen ook al ontkent met het. Bij reframen is men in het voordeel als men het goed doet omdat men dan vaak het laatste woord heeft.  
 
Meerduidige frames
Een politicus die ouders heeft uit verschillende culturen kan dit uitstekend naar voren brengen. Stel je vader is blank en je moeder een kleurling. Met dit profiel kan men twee soorten kiezersgroepen aan zich binden. Een meerduidig frame is dus handig. Iemand die daar slim gebruik van maakte, is Obama. Hij zei: I am the son of a black man from Kenya and a white woman from Kansas (blz. 172).

Framing in de Bijbel 
Framen komt ook in de Bijbel voor. Zo noemt Jesaja de leiders van Israel (1:10):  'Hoor het woord van de HEERE, leiders van Sodom!'. Dit is een scherpe maar eerlijke framing. Framen kan zowel leiden tot demagogie en dus misleidend zijn (zoals de Farizeeën die Jezus vraat en een wijnzuiper noemden, Mattheus 11:19)) maar het kan ook een goede zaak verhelderen en de waarheid goed (en scherp) verwoorden (Jesaja 1:10). 
Er zou nog veel meer te noemen zijn! maar dat past hier niet. Hans de Bruijn heeft namelijk een boek geschreven over framen in de politiek en niet over framen in de Bijbel of in de kerkbladen!   

Tot slot  
Zij die meer willen  weten over framen in de politiek en hoe men zelf het beste kan framen, voor hen is dit boek een aanrader. Het boek is bovendien zeer helder geschreven. Er staan allerlei goede voorbeelden in die de toch al goede uitleg nog eens extra ondersteunen en tot leven brengen. Men waant zich in de politieke arena.
  
Bestellen kan bij
 https://www.atlascontact.nl/boek/framing/ 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.