500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding

Het boek Jeremia is het grootste van de profetische boeken in het Oude Testament. Het bevat een boodschap van vlammend oordeel over Juda en Jeruzalem, en tegelijk signalen van een hoopvolle toekomst. In geen ander boek wordt zoveel gesproken over afval en kwaad, over verraden liefde en komende verwoesting. Hier dwars doorheen openen sommige teksten het zicht op het hart van de God van Israël, die ondanks alles het werk van Zijn handen niet laat varen.

Sinds lange tijd kent de TUA een traditie van Jeremia-onderzoek. Het Bijbelboek krijgt, behalve in wetenschappelijke publicaties, ook in het onderwijs de nodige aandacht. De afgelopen jaren koos een aantal studenten met specialisatie Oude Testament een tekst of thema uit Jeremia om daarvoor een masterscriptie te schrijven. Voor deze Apeldoornse Studie hebben zij dit werkstuk omgevormd tot een leesbaar artikel. De lezer krijgt in deze bundel een goede indruk van de manier waarop aan de TUA - al luisterend naar de Schriften - geleerd en gestudeerd wordt.


​
Masterscripties

In dit boek staan een negental masterscripties van acht studenten die afgestudeerd zijn op een onderwerp uit het boek Jeremia bij prof. dr. Eric Peels en dr. Henk de Waard.  De negende masterscriptie is van Henk de Waard. De volgorde van de studenten is op alfabetische volgorde.  

Hoop na een afgewezen ultimatum 

In Jeremia 26 houdt Jeremia net als in Jeremia 7 een tempelprediking. Uit vers 7 blijkt dat het een herhaling is van de tempelprediking in Jeremia 7. Het huis zal worden als Silo maar in Jeremia 7 wordt dit meer gedetailleerd verteld (in vers 12 en 14).  Het lijkt in Jeremia 26 dus een herhaling en een zinspeling op Jeremia 7. In Jeremia 26 is sprake van een laatste kans, een ultimatum. De reactie is bedroevend van priesters en de (valse) profeten. Zij zeggen tegen de vorsten en heel het volk dan Jeremia gedood moet worden (vers 11). Jeremia herhaalt en legitimeert zijn boodschap (vers 11-15) en de vorsten en heel het volk zei: deze man is niet schuldig om gedood te worden (vers 16) en er stonden mannen op uit de oudsten van het volk die wezen op de profetie van Micha die in de tijd van koning Hizkia ook tegen Sion en Jeruzalem heeft geprofeteerd (vers 18-20). Dan volgt nog een droevig relaas van een zekere profeet Uria  dei profeteerde tegen de stad en tegen het land in de lijn van Jeremia en hij werd vervolgd door koning Jojakim maar vluchtte naar Egypte en werd daar alsnog gedood (vers 20-23). Ook in Jeremia 36 wijst Jojakim het laatste ultimatum af. Toch is er wel hoop voor de toekomst maar dat staat in Jeremia 30-33. De ballingschap zal volgens een brief aan de ballingen 70 jaren duren (Jeremia 29:10) : bouw huizen en bewoon daarom het land, verwek zonen en bid voor de vrede voor de stad (Jeremia 29:5-7)  

Jeremia en de Rechabieten in Jeremia 35
In Jeremia 35 krijgen de Rechabieten in de tempel van Jeruzalem wijn voorgezet van Jeremia. Jeremia moet dit doen van de HEERE om heen zo te testen. De Rechabieten zijn zonen van Jonadab ben Rechab. Hun vader heeft hen verboden om wijn te drinken en in huizen te wonen. Ze woonden in tenten maar doordat Nebukadnezar was opgetrokken naar Jeruzalem konden zijn niet langer verblijven buiten de stad Jeruzalem. Nu woonden ze in de stad. De uitkomst van de proef is dat niet weigerden te drinken van de wijn en dus luisterden naar hun vader Jonadab. God zegent dit en stelt hen als voorbeeld. Helaas heeft Juda niet geluisterd naar de HEERE hoewel God vele profeten zond. Er is een duidelijk verband met Jeremia 36. In dat hoofdstuk versnippert Jojakim het woord van de HEERE opgesteld door Jeremia. Maar ook met Jeremia 34 waar het einde van Zedekia geprofeteerd wordt. Alleen trouw aan de HEERE en Zijn woord zorgt voor perspectief. De Rechabieten zijn, die trouw bleven aan hun voorvader, een lichtend voorbeeld. 

Staan in Gods raad (Jeremia 23) 

De valse profeten hebben niet gestaan in Gods raad zoals Jeremia. In Jeremia 23 vraagt Jeremia hier aandacht voor. Staan in Gods raad wil niet zeggen dat Jeremia in de hemel is geweest maar dat Hij Gods boodschap heel persoonlijk kreeg. Jeremia wil met de uitdrukking "staan in Gods raad" de valse profeten ontmaskeren. Dit soort profeten komen naar het volk met hun eigen raad en praten de mensen naar de mond. Gods raad is anders en gaat tegen vlees en bloed in mens te behouden. 

Aan de rivieren van Babel 
Deze studie laat zien dat er in Babel wel sprake was van integratie maar niet van al gehele assimilatie. Een deel van Judeeërs veranderde de naam en werden ondernemers in Babel, bijvoorbeeld bankier zo blijkt uit archeologische bronnen. Maar andere ballingen hielden wel hun identiteit. Zij weenden zoals verwoord staat in Psalm 137 aan de rivieren van Babel. Jeremia gaf opdracht om huizen te bouwen in het land Babel maar wel met een limiet om daar te wonen (Jeremia 29:4-7 in Jeremia 26 is het laatste ultimatum in de wind geslagen en dan volgt het juk van Babel. Eerst hout maar vanwege het niet buigen een ijzeren juk). Blijkens de archeologische bronnen hebben ballingen  de raad van Jeremia 29:4-7 opgevolgd.  Maar Jeremia zei meer want na 70 jaren zouden ze weer terugkeren. Die belofte stond nog uit (Jeremia 29:10). Een man als Daniël was werkzaam met deze belofte blijkens Daniël 9:2. Veel ballingen hebben die belofte in de wind geslagen. Zo vond er een selectie plaats... In de weg van geloof en gehoorzaamheid zou God zijn belofte gaan vervullen (zie ook de prediking in Jesaja 55). 

Nebukadnezar, mijn knecht
In Jeremia 25:9, 27:6 en 43:10 wordt Nebukadnezar door God aangesproken als Mijn knecht. dienaar. Deze titel wordt in de Bijbel alleen gebruikt van vrome koningen als David en Hizkia en van vromen zoals Abram, Mozes en Jozua. In Jeremia 50-51 komt het oordeel over Babel. Daar wordt Nebukadnezar niet meer mijn knecht genoemd door God. Sommigen vertalen: mijn vazal. Maar in Jeremia 46:27 wordt Jakob ook mijn knecht genoemd en dan past vazal niet. Kan dat in een en een zelfde boek twee soorten van knechten? Mijns inziens wel. Nebukadnezar is slechts Gods knecht om het oordeel uit te voeren maar omdat hij zelf ook zondig is en er hard ingaat komt ook hij ten val. In Jeremia 25:9 wordt Nebukadnezar mijn knecht genoemd nadat Jeremia het oordeel heeft aangezegd. In Jeremia 26 wordt een laatst ultimatum gesteld in de tempel maar dat wordt afgewezen. Dan wordt in Jeremia 27:6 Nebukadnezar weer mijn knecht genoemd. Hij gaat Gods raad volvoeren. Daar tegenover staat de valse profetie van Hananja. Hij zegt dat er geen juk van Babel zal komen. Dat Nebukadnezar Gods knecht is betekent dat God de Baas blijft. Hij bepaalt het wereldtoneel. 

Zelfs geen overblijfsel meer
Inhoud en functie van Jeremia 44
​In Jeremia 44 verblijft Jeremia in Egypte. Daar bij die ballingen moet hij namens God zeggen dat het dienen van de afgoden God heeft vertoornd en dat om die reden Jeruzalem is verwoest. Helaas vatten ballingen deze boodschap anders op. Zij komen met een alternatieve theologie. Juist omdat de koningin van de hemel niet meer gediend werd, is de stad Jeruzalem gevallen (17-19). Bij het dienen van deze godin speelden vooral vrouwen een rol (zie Jeremia 7:18): "De kinderen sprokkelen hout, de vaders steken het vuur aan en de vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de koningin van de hemel. Zij gieten plengoffers uit voor andere goden, zodat zij Mij tot toorn verwekken".  Ongetwijfeld verwijzen zij naar de reformatie van koning Josia (zie 2 Koningen 22-23). In de periode voorafgaande aan deze reformatie dienden zij de afgoden en de koningin van de hemel maar ging het economisch voor de wind. Na de reformatie van Josia ging het juist slecht maar dit kwam door de ongehoorzaamheid aan de HEERE.
Jeremia zegt na deze duiding dat  er geen overblijfsel zal zijn in Egypte. De echte terugkeer zal uit Babel zijn. Daar zal het volk na 70 jaren uit terugkeren (Jeremia 29:10). Ook de verhoging van Jojachin in Babel is een lichtpuntje (Jeremia 52:31-34).  

​
​

Powered by Create your own unique website with customizable templates.