
Jeremia, profeet van oordeel en hoop
HGJ Peels e.a.
Het boek Jeremia is het grootste van de profetische boeken in het Oude Testament. Het bevat een boodschap van vlammend oordeel over Juda en Jeruzalem, en tegelijk signalen van een hoopvolle toekomst. In geen ander boek wordt zoveel gesproken over afval en kwaad, over verraden liefde en komende verwoesting. Hier dwars doorheen openen sommige teksten het zicht op het hart van de God van Israël, die ondanks alles het werk van Zijn handen niet laat varen.
Sinds lange tijd kent de TUA een traditie van Jeremia-onderzoek. Het Bijbelboek krijgt, behalve in wetenschappelijke publicaties, ook in het onderwijs de nodige aandacht. De afgelopen jaren koos een aantal studenten met specialisatie Oude Testament een tekst of thema uit Jeremia om daarvoor een masterscriptie te schrijven. Voor deze Apeldoornse Studie hebben zij dit werkstuk omgevormd tot een leesbaar artikel. De lezer krijgt in deze bundel een goede indruk van de manier waarop aan de TUA - al luisterend naar de Schriften - geleerd en gestudeerd wordt.
Masterscripties
In dit boek staan een negental masterscripties van acht studenten die afgestudeerd zijn op een onderwerp uit het boek Jeremia bij prof. dr. Eric Peels en dr. Henk de Waard. De negende masterscriptie is van Henk de Waard. De volgorde van de studenten is op alfabetische volgorde.
Hoop na een afgewezen ultimatum
In Jeremia 26 houdt Jeremia net als in Jeremia 7 een tempelprediking. Uit vers 7 blijkt dat het een herhaling is van de tempelprediking in Jeremia 7. Het huis zal worden als Silo maar in Jeremia 7 wordt dit meer gedetailleerd verteld (in vers 12 en 14). Het lijkt in Jeremia 26 dus een herhaling en een zinspeling op Jeremia 7. In Jeremia 26 is sprake van een laatste kans, een ultimatum. De reactie is bedroevend van priesters en de (valse) profeten. Zij zeggen tegen de vorsten en heel het volk dan Jeremia gedood moet worden (vers 11). Jeremia herhaalt en legitimeert zijn boodschap (vers 11-15) en de vorsten en heel het volk zei: deze man is niet schuldig om gedood te worden (vers 16) en er stonden mannen op uit de oudsten van het volk die wezen op de profetie van Micha die in de tijd van koning Hizkia ook tegen Sion en Jeruzalem heeft geprofeteerd (vers 18-20). Dan volgt nog een droevig relaas van een zekere profeet Uria dei profeteerde tegen de stad en tegen het land in de lijn van Jeremia en hij werd vervolgd door koning Jojakim maar vluchtte naar Egypte en werd daar alsnog gedood (vers 20-23). Ook in Jeremia 36 wijst Jojakim het laatste ultimatum af. Toch is er wel hoop voor de toekomst maar dat staat in Jeremia 30-33. De ballingschap zal volgens een brief aan de ballingen 70 jaren duren (Jeremia 29:10) : bouw huizen en bewoon daarom het land, verwek zonen en bid voor de vrede voor de stad (Jeremia 29:5-7)
Jeremia en de Rechabieten in Jeremia 35
Staan in Gods raad (Jeremia 23)
HGJ Peels e.a.
Het boek Jeremia is het grootste van de profetische boeken in het Oude Testament. Het bevat een boodschap van vlammend oordeel over Juda en Jeruzalem, en tegelijk signalen van een hoopvolle toekomst. In geen ander boek wordt zoveel gesproken over afval en kwaad, over verraden liefde en komende verwoesting. Hier dwars doorheen openen sommige teksten het zicht op het hart van de God van Israël, die ondanks alles het werk van Zijn handen niet laat varen.
Sinds lange tijd kent de TUA een traditie van Jeremia-onderzoek. Het Bijbelboek krijgt, behalve in wetenschappelijke publicaties, ook in het onderwijs de nodige aandacht. De afgelopen jaren koos een aantal studenten met specialisatie Oude Testament een tekst of thema uit Jeremia om daarvoor een masterscriptie te schrijven. Voor deze Apeldoornse Studie hebben zij dit werkstuk omgevormd tot een leesbaar artikel. De lezer krijgt in deze bundel een goede indruk van de manier waarop aan de TUA - al luisterend naar de Schriften - geleerd en gestudeerd wordt.
Masterscripties
In dit boek staan een negental masterscripties van acht studenten die afgestudeerd zijn op een onderwerp uit het boek Jeremia bij prof. dr. Eric Peels en dr. Henk de Waard. De negende masterscriptie is van Henk de Waard. De volgorde van de studenten is op alfabetische volgorde.
Hoop na een afgewezen ultimatum
In Jeremia 26 houdt Jeremia net als in Jeremia 7 een tempelprediking. Uit vers 7 blijkt dat het een herhaling is van de tempelprediking in Jeremia 7. Het huis zal worden als Silo maar in Jeremia 7 wordt dit meer gedetailleerd verteld (in vers 12 en 14). Het lijkt in Jeremia 26 dus een herhaling en een zinspeling op Jeremia 7. In Jeremia 26 is sprake van een laatste kans, een ultimatum. De reactie is bedroevend van priesters en de (valse) profeten. Zij zeggen tegen de vorsten en heel het volk dan Jeremia gedood moet worden (vers 11). Jeremia herhaalt en legitimeert zijn boodschap (vers 11-15) en de vorsten en heel het volk zei: deze man is niet schuldig om gedood te worden (vers 16) en er stonden mannen op uit de oudsten van het volk die wezen op de profetie van Micha die in de tijd van koning Hizkia ook tegen Sion en Jeruzalem heeft geprofeteerd (vers 18-20). Dan volgt nog een droevig relaas van een zekere profeet Uria dei profeteerde tegen de stad en tegen het land in de lijn van Jeremia en hij werd vervolgd door koning Jojakim maar vluchtte naar Egypte en werd daar alsnog gedood (vers 20-23). Ook in Jeremia 36 wijst Jojakim het laatste ultimatum af. Toch is er wel hoop voor de toekomst maar dat staat in Jeremia 30-33. De ballingschap zal volgens een brief aan de ballingen 70 jaren duren (Jeremia 29:10) : bouw huizen en bewoon daarom het land, verwek zonen en bid voor de vrede voor de stad (Jeremia 29:5-7)
Jeremia en de Rechabieten in Jeremia 35
Staan in Gods raad (Jeremia 23)