Wordt heel de wereld zalig?
Een mooi geesteskind
De Dordtse vaderen waren het tijdens de vergadering niet altijd met elkaar eens. Het ging er soms best stevig aan toe tijdens de synode. Het is net als met een bevalling. Er is veel moeite en pijn. Soms schiet men zelfs in de kramp. Toch is er een mooi geesteskind geboren: de Dordtse leerregels. Men mocht elkaar toch vinden.
Ik wil de aandacht vragen voor hoofdstuk 2 artikel 3 een mooi geesteskind en de Bijbelse onderbouwing die men vindt in 1 Johannes 2:2 ervan bekijken. Tevens beantwoord ik de vraag of heel de wereld zalig wordt volgens 1 Johannes 2:2. Dat lijkt er op het oog wel op.
De kracht van het bloed
In hoofdstuk 2 artikel 3 staat: 'De kruisdood van Gods Zoon is het enige offer en de volledige betaling voor de zonden. De kracht en de waarde ervan zijn oneindig en daarom is deze dood meer dan genoeg om de zonden van de hele wereld te verzoenen'. In dit artikel belijden de Dordtse vaderen dat er bloed genoeg is. Wie verloren gaat, als kerkganger gaat verloren terwijl men zondag aan zondag waadt door het bloed van Jezus. Hij staat gereed om zondaren te ontvangen. Heel de wereld kan zalig worden. Er is meer dan genoeg bloed.
Niet alleen voor de onze...
In 1 Johannes 2:1-2 lezen we: 'Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld'.
Deze tekst tekent de reikwijdte van het zoenbloed van Jezus. Jezus is een verzoening voor onze zonden belijdt Johannes. Hij doelt daarmee op de lezers van zijn brief die christelijke zijn en tot de gemeente van Christus behoren. Elk lid van de gemeente kan zalig worden. Maar Jezus is meer dan dat. Hij is niet alleen een verzoening voor onze zonden maar ook voor de zonden van de gehele wereld, stelt Johannes. Hier duikt net als in Johannes 3:16 en Johannes 4:42 het kosmologische (wereldwijde) aspect op van Jezus als Zaligmaker.
Het zoenmiddel
'En Hij is een verzoening (hilasmos) voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld'. Uit angst perkt men deze tekst weleens in en dan zou het gaan om de 'uitverkoren wereld'. Men voegt er dan de verkiezing bij. Maar zo doet men tekort aan het zoenbloed van Jezus. De goedheid van de Heere Jezus kent geen palen en is onbeperkt. Maar is God dan door Jezus verzoend met heel de wereld? Nee, dat staat er niet. Het grondwoord voor verzoening, 'hilasmos' in het Grieks, ziet op het zoenbloed/zoenmiddel. Daar wijzen de kanttekenaren van de Statenvertaling ook op. 'Hilasmos' duidt op het Offer dat gebracht is. Het bloed dat op de aarde droop. Het gaat niet om de daadwerkelijke verzoening maar om de mogelijkheid tot verzoening dankzij het bloed. Er is genoeg bloed gevloeid... Jezus is het zoenmiddel bij uitstek. Zijn Offer is genoegzaam tot verzoening voor heel de wereld. Niemand hoeft te wanhopen. Daarbij wil Jezus ook het stenen hart wegnemen. Voor Hem zijn er geen hopeloze gevallen.
Een mooi geesteskind
De Dordtse vaderen waren het tijdens de vergadering niet altijd met elkaar eens. Het ging er soms best stevig aan toe tijdens de synode. Het is net als met een bevalling. Er is veel moeite en pijn. Soms schiet men zelfs in de kramp. Toch is er een mooi geesteskind geboren: de Dordtse leerregels. Men mocht elkaar toch vinden.
Ik wil de aandacht vragen voor hoofdstuk 2 artikel 3 een mooi geesteskind en de Bijbelse onderbouwing die men vindt in 1 Johannes 2:2 ervan bekijken. Tevens beantwoord ik de vraag of heel de wereld zalig wordt volgens 1 Johannes 2:2. Dat lijkt er op het oog wel op.
De kracht van het bloed
In hoofdstuk 2 artikel 3 staat: 'De kruisdood van Gods Zoon is het enige offer en de volledige betaling voor de zonden. De kracht en de waarde ervan zijn oneindig en daarom is deze dood meer dan genoeg om de zonden van de hele wereld te verzoenen'. In dit artikel belijden de Dordtse vaderen dat er bloed genoeg is. Wie verloren gaat, als kerkganger gaat verloren terwijl men zondag aan zondag waadt door het bloed van Jezus. Hij staat gereed om zondaren te ontvangen. Heel de wereld kan zalig worden. Er is meer dan genoeg bloed.
Niet alleen voor de onze...
In 1 Johannes 2:1-2 lezen we: 'Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld'.
Deze tekst tekent de reikwijdte van het zoenbloed van Jezus. Jezus is een verzoening voor onze zonden belijdt Johannes. Hij doelt daarmee op de lezers van zijn brief die christelijke zijn en tot de gemeente van Christus behoren. Elk lid van de gemeente kan zalig worden. Maar Jezus is meer dan dat. Hij is niet alleen een verzoening voor onze zonden maar ook voor de zonden van de gehele wereld, stelt Johannes. Hier duikt net als in Johannes 3:16 en Johannes 4:42 het kosmologische (wereldwijde) aspect op van Jezus als Zaligmaker.
Het zoenmiddel
'En Hij is een verzoening (hilasmos) voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld'. Uit angst perkt men deze tekst weleens in en dan zou het gaan om de 'uitverkoren wereld'. Men voegt er dan de verkiezing bij. Maar zo doet men tekort aan het zoenbloed van Jezus. De goedheid van de Heere Jezus kent geen palen en is onbeperkt. Maar is God dan door Jezus verzoend met heel de wereld? Nee, dat staat er niet. Het grondwoord voor verzoening, 'hilasmos' in het Grieks, ziet op het zoenbloed/zoenmiddel. Daar wijzen de kanttekenaren van de Statenvertaling ook op. 'Hilasmos' duidt op het Offer dat gebracht is. Het bloed dat op de aarde droop. Het gaat niet om de daadwerkelijke verzoening maar om de mogelijkheid tot verzoening dankzij het bloed. Er is genoeg bloed gevloeid... Jezus is het zoenmiddel bij uitstek. Zijn Offer is genoegzaam tot verzoening voor heel de wereld. Niemand hoeft te wanhopen. Daarbij wil Jezus ook het stenen hart wegnemen. Voor Hem zijn er geen hopeloze gevallen.