500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Foto
Herder in een noodkerk
Leven en werk van ds. L Boone
en de feiten van '1907'
J.M. Vermeulen


Het boek telt 384 pagina’s, 687 noten en 160 illustraties. Allerlei gezegden zijn in kaderteksten opgenomen. Prijs € 29,50. ​
Bestellen via: http://www.tekstservicevermeulen.nl


De Zeeuwse klei nader bekeken
J.M. Vermeulen heeft deze biografie geschreven over ds. Laurus Boone. Vanzelfsprekend staat ds. Boone centraal in dit boek. Tegelijkertijd geven de eerste hoofdstukken van dit boek een prachtige inblik in Zuid Beveland aan het einde van de 19de eeuw tot begin 20ste eeuw. Het boek is zeer boeiend geschreven en goed geïllustreerd. Men proeft de tijd en het landschap als het ware waar Boone werd geboren en voornamelijk geleefd heeft door de juiste woordkeuze en de mooie foto's.

Het agrarische landschap
Het landschap van Zuid Beveland was in de tijd van Laurus Boone volledig agrarisch georiënteerd. Dat betekende hard werken voor de kost. Het was de tijd van rijke boeren en arme knechten. Zelfs de kinderen moesten mee helpen op het land anders konden de gezinnen niet rondkomen. Het kinderwetje van Van Houten dat in 1874 werd ingesteld gold namelijk alleen voor de arbeid in de fabriek en niet voor de arbeid op het land. Dat betekende dat leren eerder een luxe was dan een normale gang van zaken. Het werk op het land ging voor en als er een besmettelijke ziekte uitbrak ging de school dicht. Het is mooi om te zien dat Vermeulen dezelfde armoede beschrijft die men ook kan lezen in het boek van Kees Slager 'Armoede treedt binnen'. Hier uit kan men concluderen dat Vermeulen zijn huiswerk goed gemaakt heeft. Laurus zijn vader klom overigens van smid op tot veearts. Zelf heeft Laurus in zijn jeugd ook gewerkt bij een smid. Later werd hij koetsier. Hij was een man van eenvoud en eenvoudige komaf.
​
Het kerkelijke landschap
Naast het agrarische landschap tekent Vermeulen vooral het droevige veelkleurige kerkelijke landschap. Ook hier komt veel armoede aan het daglicht. Laurus werd namelijk geboren in de 19de eeuw in Wolphaartsdijk in 1860 (Zuid Beveland) en stierf in St. Philipsland (eiland Tholen) in 1935. Kortom Laurus Boone werd geboren in de droevige eeuw van de afscheiding en kerkelijke verdeeldheid en stierf in de eeuw van de Vereniging. In 1907 gingen namelijk de ledeboerianen en de kruisgemeenten samen. Over dit samengaan en de rol van Boone bij dit samengaan gaat in deze biografie een boekje open. Was Boone een scheurmaker zoals men hem verweet?

Zijn gang naar de kansel
Laurus trouwde met Pietje Rozendaal en zij gingen in de Schore, de geboorteplaats van Pietje wonen. Laurus vervulde vervolgens in de kazerne in Vlissingen zijn dienstplicht en kwam daar tot geestelijke verandering. Laurus lag vaak in de nacht wakker en peinsde dan over zijn eeuwige staat. Hij werd ernstig en mocht uit genade, na vele bestrijdingen, Zijn Zaligmaker leren kennen. Dit gaf hem rust en zo kon hij zijn leven overgeven in de handen van Zijn Heiland. Tevens ontstond er de drang tot leraar. Hij werd bepaald bij de woorden: 'Gaat heen in de gehele wereld, predikt het evangelie allen creaturen' (Mark. 16:15). Laurus werd aanvankelijk vrije oefenaar en kwam in aanraking met de ledeboerianen. Later werd hij predikant in de ledeboeriaanse gemeenten. Overigens heeft hij in Schore nog een aantal keren, omdat hij gevraagd werd, gepreekt in de hervormde kerk. Die band met de hervormde kerk is typerend voor Boone. Vermeulen beschrijft al de gemeenten die Laurus gediend heeft zoals Borssele, Krabbendijke, Ter Neuzen en Sint-Philipsland. Al die plaatsen worden kleurrijk beschreven. Men proeft ook hier de sfeer van die tijd en het kerkelijke leven.

De Vereniging en de scheiding
In 1907 wordt het heel erg spannend. Het is het jaar van de Vereniging. In ledeboeriaanse kring is het ds. Nicolaas Hendrik Beversluis die samen met ds. Gerrit Hendrik Kersten, die afkomstig is uit de kruisgemeenten, de Vereniging tussen beide kerken tot stand weet te brengen. De nieuwe kerk heet Gereformeerde Gemeenten. Beversluis is de voorzitter tijdens de beroemde vergadering. Beversluis had overigens 5 gemeenten niet uitgenodigd. Beversluis deed net of deze niet meer meededen. In werkelijkheid had hij hen aan de kant geschoven. Laurus Boone echter haakte op het laatste moment af en werd gezien als een scheurmaker. Vermeulen heeft hoofdstuk 8 dat handelt over 1907 de titel 'De scheiding van 1907' meegegeven. Laurus Boone werd overigens geschorst vanwege dit afhaken. Het verdere verloop is dat  meerdere ledeboeriaanse gemeenten  hun bezwaren te kennen gaven en niet meegingen. Laurus Boone werd herder in deze noodkerken...

De feiten van '1907'
In hoofdstuk 8 van het boek komt de aap omtrent de Vereniging van 1907 geheel en al uit de mouw. Boone zou niet meegegaan zijn vanwege het ambtsgewaad en vanwege het zingen van Datheen, is de algemene opinie Vermeulen laat zien dat het Boone te doen was om het ledeboeriaanse verlangen namelijk dat de kerk een noodkerk is. Ledeboer vond dat de zangbundel van 1773 en het reglement van 1815 de hervormde kerk op een dwaalspoor hadden gezet. Ledeboer wilde terug naar de kerk van de vaderen. Boone had zich verdiept in deze principes van Ledeboer en de ledeboerianen en die principes kwamen door de Vereniging op de tocht te staan, zo ontdekte hij. Om die reden haakte Boone af. Kersten en Beversluis namen Boone echter niet serieus.

Een sta in de weg
Kersten en Beversluis zagen Boone zelfs als een sta in de weg. Men noemde hem een scheurmaker. Zulke uitspraken kan men alleen doen als de Vereniging al zou bestaan hebben. Er was echter slechts sprake van een mondelinge toezegging. Boone haakte af voordat de Vereniging definitief tot stand kwam. Boone noemde ook teksten uit de Bijbel als argument om niet mee te gaan (Spreuken 6:24). Kersten stelde 'het zou teveel plaats maken zo ik dit onnozele argument weerleggen moest'. Zo kan en mag men niet omgaan met geestverwanten. Dat lijkt nergens naar. Ds. L. Boone slikte deze nare situatie om de naam en zaak van Christus. Hij was een bescheiden man en geen vechter voor eigen eer.

Van de andere kant belicht
Boone had zich overigens binnen de bedenktijd met zijn gemeenten terug getrokken, stelt Vermeulen. Kortom Vermeulen belicht de zaak vanuit de persoon van Boone. De mening van Kersten en van Beversluis die Boone typeren als een scheurmaker ten aanzien van de Vereniging van 1907 is ten onrechte in de kerkelijke boeken terecht gekomen. Boone wordt door hen getekend als een man die vanwege een paar onnozele zaken (Datheen en het ambtsgewaad) de Vereniging in de weg stond. Vermeulen laat zien dat men de bezwaren van Boone niet serieus nam en dat het optreden van Kersten en Beversluis in deze kwestie geen schoonheidsprijs verdient en dat is nog heel erg voorzichtig gezegd.

De vaderlandse kerk
Tot slot rijst de vraag of de vaderlandse kerk na de scheuring van 1 mei 2004 nog bestaat. Persoonlijk hoop ik dat de HHK het begin mag zijn van het herstel van de vaderlandse kerk of dat zo is zal de verdere toekomst ons leren.

De noodkerk of kerken in nood
De vraag is ook of de noodkerk van Boone nog bestaat. In zekere zin overigens wel. In veel kerken is er geestelijke nood. De prediking is niet geheel en al naar de Schrift en vragen over de toe-eigening van het heil worden vanuit een dogmatisch systeem opgelost en/of gepareerd. Dat deze nood leden van dit soort kerken mag uitdrijven om te bidden om het herstel van de vaderlandse kerk is onze wens. Het lezen van dit boek zal de liefde voor de het herstel van de vaderlandse kerk vergroten en het gebed op gang brengen... Hoe lang nog Heere?    

Powered by Create your own unique website with customizable templates.