500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Storm over de wereld
    • 'Heel verschillend en toch éénNieuwe pagina
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • De tovenaar en de profeet
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Uw God is Koning 
De theologische betekenis van Edom in Jesaja 34 en 63.

Uw God is koning Jesaja 52 vers 7 

Een onderzoek naar de theologische betekenis van Edom in Jesaja 34 en 63 en de rol van het koningschap van God in Jesaja. 

Jesaja 34 opmerkingen en onderzoekspunten: 
Het zwaard van God. God is the divine Warrior! Hoe verhoudt dit zich met Jesaja en met de rest van de Schrift (bijv. Exodus 15 vers 1). Is het zwaard zoals Peels stelt het zwaard van de Rechter of van de oorlog. Zwaard als wraak maar geen platte wraak los van vergelding (zie Peels)?

Edom is volk van de Ban (raakvlak met de intocht in Jozua 6 etc ) ban bestuderen... Na intocht verdeling van het land in Jozua 12 en verder... Hier land verdeeld aan 12 onreine dieren met een aantal dieren die ook demonen voorstellen bijv Lilith satire op de verdeling van het land. Hoe zit het met de dieren in Jesaja? Apocalyptische literatuur ook dieren zoals in Daniel 7 en in navolging Openbaring (grote monsters)....  Idee: Reading the Hebrew Bible with Animal Studies schrijver: Ken Stone 
Jesaja 35 begint met de woestijn en het dorre land dat zich hierover verheugt. Mem vertalen slaat terug op slot Jesaja 34 de dieren die het land erven... Dus 35 vers 1 is een een kantelvers een triomf over het zwaard van Jahweh! Soort overwinningslied. Zie ook de tegenstellingen tussen 34 en 35.  34 dor... 35 bloei... 34 onrein 35 rein. 34 bewoond door onreine dieren. 35 bewoond door de verlosten... Jesaja 34 vers 2 God toorn tegen alle volken. Edom is daar symbool van.

​Jesaja 34 vers 8 het jaar van de afrekening houdt verband met voorafgaande hoofdstukken de komst van de koning (Jesaja 33 vers 2 op u hebben wij gewacht vers 5 vervuld met recht en gerechtigheid). Jesaja 33: 17 het zien van de Koning! Hij komt er aan... om orde op zaken te stellen.
Wat betekent riv in vers 8 zie ook riv en sjofeet in Jesaja 1:23. Rechtsgeding?

De uitweg (exodus) in Jesaja 35:8-10 
Highway in Jesaja 11:16 Zie Archibald van Wieringen Exodus start al op in proto-Jesaja 
Jesaja Wieringen met name blz 70-71. Van Wieringen tekent 3 bewegingen naar Jeruzalem weg van vrede als de volken komen (Jesaja 2), om oorlog door de volken en herstel Sion met terugkeer volk door de gebaande weg (Exodus) maar dan als terugkeer naar Jeruzalem.  
Isa. 43:19: ‘Behold, I am doing a new thing; now it springs forth, do you not perceive it? I will make a way in the wilderness and rivers in the desert’ (RSV). This verse is generally considered a promise for a new deliverance from slavery resembling the first exodus from Egypt.
Wie klimt de berg van JHWH op (Psalm 24) 
Holy place Psalm 15 Holy way Jesaja 35:8? niet moreel onrein zijn


Jesaja 34-35 tegenstelling 34:4 naval, verdorren, wegkwijnen 35:1 Tsia (woordspeling op Tjion?) zal weer opbloeien Zie erets tjia Jesaja 53:2 en Ezechiel 19:13 We nu zij is geplant in de woestijn, in een droog land (erets Tsia).       

Jesaja 63 
De koning komt... en treedt de wijnpers beeld van de goden ANE 
De Koning komt zie het werkwoord komen in de voorafgaande hoofdstukken. 
De wraak is ingebed in de gerechtigheid Zie ook voorbereiding in Jesaja 61:3 om uit te roepen het jaar van het welbehagen van de HEERE en de dag van de wraak van onze God; om alle treurenden te troosten;
63:1 eind: Ik ben het die van gerechtigheid spreekt machtig ben Ik om te verlossen! Spreken van gerechtigheid ziet dat op de belofte om de zaak recht te zetten? Bijvoorbeeld in Jesaja 61:11 Want zoals de aarde haar gewas voortbrengt, en zoals een tuin het daarin gezaaide doet opkomen, zo zal de Heere HEERE gerechtigheid doen opkomen en lof voor alle volken. en  Jesaja 62 vers 1 Niet zwijgen omwille van Sion totdat haar gerechtigheid opkomt als een lichtglans. 
Vers 6 spreekt weer van volken die JAHWEH vertrapt. Uw God is Koning (Jesaja 57 vers 7) 

Komen.... 
Jesaja 59:20 uw go'el komt...
Jesaja 60:1 uw licht komt...
62:11 uw heil komt...
63:1 komend uit Edom..
63:4 jaar van de verlosten (ga' al) gekomen 


Reeds geraadpleegde literatuur en wat ik erin ontdekte
Isaiah 34-35 
A Nightmare/ a Dream
Peter D. Miscall ziet Jesaja 34 en 35 als een geheel, gedicht. Jesaja 34:5  ban ten oordeel, misjpat.. Misjpat wordt veelvuldig gebruikt in Jesaja verschijnt veel samen met Tsedaqa  (pagina 49)... recht en gerechtigheid zie ook mijns inziens Psalm 72 en Jeremia 22 als eigenschappen van een goed koning.    

The great Isaiah scroll (1QIsa (a))
De mem in Jesaja 35:1 komt ook in dit handschrift voor. M koppelt mijns inziens 35:1 aan 34 slot. Zij zullen zich over hen (12 onreine dieren) verblijden.   


​Willem Beuken Prediking van het OT (m.b.t. Jesaja 63). Heil zal niet eerst over Jeruzalem komen (60-62) dan na de dag van wraak (Jesaja 63) blz 246. Wijst op het begrip 'komen' van heil (bawa) in Jesaja  (60-62). blz 248
Spreken in gerechtigheid  (63:1) ziet erop dat JAHWEH komt en zijn belofte waarover hij telkens spreekt (participium) houdt. blz 250.
Is niet beter dan mijns inziens om te vertalen: Ik ben het die  (telkens) van gerechtigheid spreekt machtig ben Ik om te verlossen.. (ga'al stichwort in Jesaja 40-63)  

Beuken wijst op overeenkomst Jesaja 34 en 63 het begrippenpaar Edom/ Bozra en de dag van wraak blz 248.
Wellicht eerst Edom genoemd in vers 1 als woordspeling met bloed (dam) blz 248
Eigen gedachte over Bozra Waar staat Bozra voor? Versterkte stad? Alles wat machtig is en zich machtig vindt? De Hoge en verhevene grijpt in of is Bozra een woordspeling op druivenplukker zoals Wim Beuken meent? blz 250) of beide soort woordspeling op sterke burcht en toch druivenplukker?   

Niek Schuman Gelijk om Gelijk Peels spreekt van soorten wraak in zijn dissertatie. Juridisch vergeldend, verlossend, emotioneel, rancuneus (blz 197).  Interessant. Wraak hier is niet emotioneel!   

Peels diss. naqam wraak 
verschil tussen Jesaja 34 en 35 blz 121.
 Zie ook voor naqam in Jesaja 34:8 blz 122.
Wijst op Edom als exemplarisch voorbeeld van het wereldgericht blz 123. 
34:8 riv rechtsgeding zwaard ziet op de rechterlijke macht niet op zwaard van de oorlog blz 124.
Geen willekeur of emotionele wraak. Wraak is vergelding blz 124 
Jesaja 35 vers 4 ook wraak en vergelding. Past dit in dit positieve hoofdstuk?  blz 126-127 


Parody in Isaiah (34)
Isaiah 34:11-17 Edom is ridiculed through this angry, vitriolic image. The LORD, the sovereign judge of all the nations (34:1-2, 5), apportions the land by measure and lot to wild birds and creatures as an eternal inheritance – parodying how the land was assigned to the tribes of Israel in Joshua.
Atla artikel  https://web-b-ebscohost-com.access.authkb.kb.nl/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=50&sid=4faa1c45-
d653-4007-99eb-6e0b84f70777%40pdc-v-sessmgr06

Parody making idos in Isaiah 44 
https://books.google.nl/books?id=g1ErDwAAQBAJ&pg=PT292&lpg=PT292&dq=parody+isaiah+34&source=bl&ots=Hds7zjutfs&sig=ACfU3U1pumUIqmLxYpT9LTbjSjVTTO-vJA&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjk5a-H-NjrAhUO-qQKHbhRDvsQ6AEwFHoECAEQAQ#v=onepage&q=parody%20isaiah%2034&f=false
​

​http://theoluniv.ub.rug.nl/42/1/2012%20Versluis%2C%20A.%20dissertatie.pdf
Geen verbond, geen genade. Analyse en evaluatie van het gebod om de Kanaänieten uit te roeien
A versluis  Deut. 7 Ook Edom zal worden uitgeroeid!  

De ban in de bijbel; wijding of vernietiging 
War in the Hebrew Bible: A Study in the Ethics of ViolenceDoor Susan Niditch


Portraying Violence in the Hebrew Bible
A Literary and Cultural
​
https://books.google.nl/books?id=zufWDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

​Psalm 137 besproken 
​
Blz 27 en 28 twee contrasten pijnvolle verleden versus pijnvolle heden Sion versus Babel, twee spotters: Babel nu en Edom verleden.. 
https://books.google.nl/books?redir_esc=y&hl=nl&id=FvVHS95VzVYC&q=Isaiah#v=snippet&q=Edomites&f=false



Edom en de Divine war... 
God komt er zelf aan te pas als Koning die alles recht zet.... EXODUS motief? God helpt Zijn volk tegen de nieuwe farao? Exodus 15:1 God is een krijgsman...  ​theophany in the Ot (Jeremias) Micha 1 God daalt af en treedt (darag) op de hoogten de bergen smelten weg zie Jesaja 34 bergen wegsmelten...  
Victory songs... Exodus 15 etc... Lied van Mozes Openbaring  lied Mozes en het Lam... Koning der koningen... 

http://reformedperspectives.org/articles/tre_longman/tre_longman.DW.html


Divine warrior books 

https://books.google.nl/books?id=TOPUAwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Thomas+R.+Neufeld%22&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiyr7W6ouPrAhUPKuwKHV7SDhkQ6AEwAHoECAAQAg#v=onepage&q&f=false
https://books.google.nl/books?id=TOPUAwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Thomas+R.+Neufeld%22&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiyr7W6ouPrAhUPKuwKHV7SDhkQ6AEwAHoECAAQAg#v=onepage&q&f=false

Zie ook Jesaja 42:13-17 YHWH trekt uit als een krijgsheld als krijgsman vuurt hij de ijver aan etc...  
​
​

Isaiah 1-39: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture
Door Gary V. Smith blz 407 
Divine warrior in Jesaja 34 

https://books.google.nl/books?id=mSS5AwAAQBAJ&pg=PA407&lpg=PA407&dq=Divine+Warrior+in+met+name+Jesaja&source=bl&ots=cNTwCMsolB&sig=ACfU3U0qJdO-jqg-5aASzXmeAkICSWIN9A&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjfwNLX68DqAhWhM-wKHZU1BKsQ6AEwAXoECAsQAQ#v=onepage&q=Divine%20Warrior%20in%20met%20name%20Jesaja&f=false
​ 
https://www.seedbed.com/the-divine-warrior-the-anointed-one-comes-a-study-in-isaiah/

Boek Bruegemann Theology of the old testament blz 233-248
​
Miller The divine warrior in Early Israel 
https://books.google.nl/books?id=k9J7DwAAQBAJ&pg=PA48&lpg=PA48&dq=divine+warrior&source=bl&ots=5M4JyGYBXE&sig=ACfU3U04BKtcywRkilvcXAapQ3X2Blc-ag&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjvgLPh6sDqAhXP-qQKHfy_BXc4ChDoATAEegQICxAB#v=onepage&q=divine  
Jesaja 59 slot waar God zich kleed als een krijgsman (om de zaak recht te zetten...)


Overzicht van corpus teksten en onderaan literatuur... 
https://bibleinterp.arizona.edu/articles/god-conflict-images-divine-warrior-ancient-jewish-and-early-christian-texts 

 The Divine Warrior in Israel's Early Cult Door Frank Moore Cross 1966 wellicht gedateerd en Miller grijpt treug op dit boek 
https://books.google.nl/books/about/The_Divine_Warrior_in_Israel_s_Early_Cul.html?id=BiU9HAAACAAJ&redir_esc=y

​
habakuk 3 de mars van God naar de strijd 
​
https://books.google.nl/books?id=W96mDwAAQBAJ&pg=PA178&lpg=PA178&dq=Divine+warrior+Micha+1&source=bl&ots=dTPsUuaEG-&sig=ACfU3U35u-SE4IJiN51KAB0ANGE7TyZN7g&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwi44eeFhLvrAhUS36QKHbLgC9sQ6AEwBnoECAEQAQ#v=onepage&q=Divine%20warrior%20Micha%201&f=false
  
Atla artikel over Jozua 5:13-15-6:1-5 
5:13-15 man zwaard... 
6:1-5 Ark (God zal strijden)...

Reading Joshua with Augustine and Sommer: Two frameworks for interpreting theophany narratives

Canaanite Myth and Hebrew Epic: Essays in the History of the Religion of Israel ebook Atla blz 91-111. Jesaja 35 soort triomftrocht Divine Warrior. 
The divine warrior in the early Israel Miller Deut. 33:2-5 26, 29. Exodus 15 Habakuk 3:3-15, Richteren 5 en Psalm 68 etc.. 


Begrippen Tohoe wavohoe in Jesaja 34:11en literatuur   

Walter Brueggemann

An Introduction tot the Old Testament, London, 2003, 
Read Jeremia 4;23-26 as a hyperbolic way? Hier wordt de crisis van ballingschap getekend als wereldwijde crisis blz 547. Gods partner faalt en heeft gevolg voor de rest van de wereld
Zie blz 542-543 Jeremia Jeremia 4:23-26 zinspeelt op de tohoe wavohoe in Genesis 1:2. Dit is vanwege de breuk van het verbond de vloek... 

Christelijke theologie van het Oude Testament 

George A.F. Knight,  Utrecht/Antwerpen, 1961
blz 90 de oertoestand en daarna de scehpping naar tov meod... mens etc... die lager en dan roofdier... 
Op blz 98   Tohoe-wavohoe werd niet alleen beschouwd als de waterchaos maar ook als de woestijn en afgrond. 
De woestijn was niet  geschikt om te wonen zoals we lezen in Jesaja 45:18 Want zo zegt de HEERE Die de hemel geschapen heeft,die God Die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft Hij heeft haar gegrondvest, Hij heeft haar niet geschapen opdat zij woest (tohoe) zou zijn,
maar Hij heeft haar geformeerd opdat men erop zou wonen: De woestijn zal weer bloeien als een roos (Jesaja 35:1) Dat ziet erop dat het land weer bewoond zal worden   Zie ook Jeremia 4: 23Ik zag het land, en zie, het was woest en leeg, en keek naar de hemel – zijn licht was er niet. 24Ik zag de bergen, en zie, zij beefden, en alle heuvels schudden door elkaar. 25Ik zag, en zie, er was geen mens,
en alle vogels in de lucht waren weggevlogen. 26Ik zag, en zie, het vruchtbare land was woestijn,
en al zijn steden waren afgebroken, door de HEERE, door Zijn brandende toorn.
Ezechiel 32
15Als Ik van het land Egypte een woestenij maak,
en het land woest zal worden, ontdaan van al wat het bevat,
als Ik allen die erin wonen, getroffen heb,
dan zullen zij weten dat Ik de HEERE ben.

Begrip tohoe in bijbel en Jesaja 
https://shebanq.ancient-data.org/hebrew/text


Edom een symbool van de vijandelijke macht

Rooze Amelek geweldig verslagen wijst op blz 80 van zijn boek naar 2 punten die van belang zijn. 

Bert Dicou Jakob en Esau, Israel en Edom

1 Edom als representant van de volken dit kan men lezen bij Dicou op blz 164 en verder 

2  Edom nooit positieve boodschap. nooit herstel na oordeel

blz 172-175  Dicou Het proefschrift van Dicou is van belang voor de plaats van Edom. Edom in c 34 en c 63 komt niet voor in de volkerenlijst maar krijgt een status aparte
Dicou bespreekt de teksten over Edom en ook Jesaja 34 en in relatie tot Jesaja en Jesaja 63  
Psalm 137 Edom en Babel genoemd . Babel spot... zing een leid Edom ook gespot... Obadja ...

etc...  
 

​Gerda Hoekveld-Meijer 

Esau Salvation in disguise (vermomming) 

Land van Edom niet geheel leeg maar

12 dieren of demonen koosjer? 

Vers 11 4 dieren koosjer? 

vers 13 b 2 dieren koosjer?

vers 14  4 dieren koosjer?

vers 15 2 dieren koosjer? 

They will occupy it forever Each succeeding generation will dwell there for ever (Jesaja 34:17) 12 tribes/soorten? Soort ironie 12 stammen.. blz 266

De Satyr in Jesaja  www.churchofjesuschrist.org/study/ensign/1996/02/i-have-a-question/how-do-we-explain-the-mention-of-satyrs-in-isaiah?lang=eng
“De wilde dieren van de woestijn zullen ook de wilde dieren van het eiland ontmoeten, en de sater zal zijn metgezel aanroepen; ook de krijsuil zal daar rusten en voor zichzelf een rustplaats vinden ”( Jes. 34:14 ).

Evenzo verwijst het woord sater in het hedendaagse Engels meestal naar een mythisch wezen. In de Griekse mythologie was een sater een schepsel uit de heuvels en bossen, half mens en half dier, dat Dionysus en Pan volgde. In de Romeinse kunst verscheen de sater regelmatig met geitenpoten en horens (Anthony

Genre: satire zie artikel daar over: spot  



Lillit demon of is dat de latere ontwikkeling? First and only reference to Lilith in Hebrew Bible is in Isaiah 34:14. Her adventure in Jewish mythology has started with this reference. In this pasuk, Lilith has been mentioned as a metaphor of God's wrath to people of Edom which is the greatest enemy of Israel. Accordingly, Lilith, the Virgin of ruins and wild lands, has been described as an enormous pain which would take Edom to the age of chaos before genesis. In this passage, she is a symbol of terror which the Holy One YHWH spreads to the polytheist people. In a sense, non-believers suffered the wrath of God through her. In the Rabbinic period, the scholars accepted the myth of Lilith as it was in the ancient period and adopted it to the Jewish culture. They portrayed Lilith as a dangerous feminine devil who seduces men and causes women to suffer a miscarriage. In the Midrashic literature she has been referred as the reason of all evil factors in the history of humanity and Judaism. In accordance with this belief, in the stories of people of Edom in Hebrew Bible where they suffer fatalities, Lilith has been adapted to Esau and his devil Samael. In this new picture, she is the harlot wife of Samael and the feminine devil of Esau's lineage and people of Edom which stands against Children of Israel. In the late Midrashic period, the origin of Lilith has been traced all the way back to genesis. This once, Lilith is described as the first wife of Adam, who dissuaded Eve and caused to be expelled from the garden of Eden. By this interpretation, Jewish scholars not only have tried to clarify the paradoxical and ambiguous pasuks in Genesis, but also, they have reshaped the fall of humanity. Also, they have strengthened the religious basis of patriarchal Jewish mentality. Today, the character of Lilith is influential on feminist Jewish women. Jewish women, who are alienated from the religious and social arena because of patriarchal religious Jewish idea, leap in action by means of feminist ideas. While some of them deny the religion and Holy Bible, others try to reconcile between feminist ideas and Holy Bible and pave the way for reinterpreting the religion. Particularly, for the latter, Lilith is an important symbol. She is the voice of challenging the male-dominated life style and the pioneer of the philosophical questioning. [ABSTRACT FROM AUTHOR]

The Wild Animals Honour Me. Exegetical Interpretation and Contemporary Application of Isaiah's Zoological Motifs​
Atla 


The Wild Beast Motif and the New Humanity
https://static1.squarespace.com/static/533ad320e4b0061876d9dd15/t/53f2aa33e4b0a13f97463899/1408412211182/Wild-Beasts-in-Isaiah-Wenkel-JTI.pdf

​Jesaja  
Belichting van een Bijbelboek 
Archibald van Wieringen 

De vijand in Jesaja 

werktuigen in Gods hand: Assyrië, Babel en de Perzen met Kores. Tonelen wisselen...

blz 122-124

Hybris van wie (ook Juda) dan ook bestraft God
blz 125 

Edom niet historisch 
Edom neemt een bijzondere plaats in, in Jesaja en is een tweevoudige uitzondering in vergelijking met de andere volken. Nergens vindt er een verleden perspectief plaats. Edom is steeds contemporain. Bovendien komt Edom alleen voor in de positieve Jeruzalem/Sion passages. 
(Zie Jesaja 11:14). Jesaja 34:5-6 Edoms val is bevrijding van Sion/Jeruzalem (vers 8)en  na de terugkeer in Jesaja 62 van de HEERE tot Sion vindt in Jesaja 63 de val van Edom plaats. blz 127-128

Jesaja 36-37 spiegelverhaal met Jesaja 7. Belegering Jeruzalem Achaz en Hizkia. Hizkia betrouwt wel op God en Achaz niet. blz 158-159 

Jesaja 38 de zieke koning krijgt een teken. Achaz weigerde een teken Jesaja 7. Jeruzalem en Hizkia gespaarde (Stad en koning) . Spiegelverhaal blz 159  

Jesaja 39 Hizkia gaat de fout in. Niet de echte Immanuel 
Die komt via de Knecht in DeuteroJesaja. 
blz 160-162 en blz 114-116

blz 251-252 Jesaja 63:1-6 ziet men veelal de divine warrior. Hij zorgt voor gerechtigheid als de koning. Ugarith divine warrior motief was gecombineerd met het gevecht op de Nieuw Wijn Festival  
Jesaja 63 beeld wijnpers en de ANE blz 250-255 
https://books.google.nl/books?id=kf9err5bmr4C&pg=PA296&lpg=PA296&dq=p+Hoffken+der+stand+der+theologischen+diskussion&source=bl&ots=LJoNjqdHkP&sig=ACfU3U3GeLcNtXLrdHcZaRDSxYHW0fkmOw&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiXm53JnbHqAhUKNOwKHaJuA5EQ6AEwBHoECBUQAQ#v=onepage&q=p%20Hoffken%20der%20stand%20der%20theologischen%20diskussion&f=false
 
(Genesis 49:11  
Juda: hij wast zijn kleren in wijnen zijn gewaad in druivenbloed)
 
Taal van verwoesting 
 https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1280&context=lts_fac_pubs

van 33 tot 36

Taal van verwoesting  
1. object of horror
2. Haunt of wild creatures. verblijfplaats van..
3. Overthrow as of Sodom and Gomorrah. omvergeworpen als
4. Summons to attack. aansporing om aan te vallen
5. Desolation. Judah: "Today they lie deserted and in ruins" (Jer 44:2)
6. No one passes through or lives there.

conclusie: 
The language of destruction belongs to a genre found in treaties that speaks generally and hyperbolically of devastating defeat and destruction without requiring detailed fulfillment. It is used even of Jerusalem, which Jeremiah says would be "an everlasting ruin" (Jer 25:9).54 The prophecy in Isaiah 13 refers to the terrible destruction of Babylon in 689 BC, and the language does not require a rebuilding of the city of Babylon so that it can be destroyed again (36) .

Via sacra in 35:8.  
The Holy Road as a Bridge: The Role of Chapter 35 in the Book of Isaiah. Atla 
This article argues that chapter 35 serves as a bridge between mainly Proto‐ and Deutero‐Isaiah, but partly also to Trito‐Isaiah. Its method is to compare intertextually phraseology in chapter 35 with similarities in the other parts of the Book of Isaiah. Outlook is all the way from chapter 35, backwards to Proto‐ and forwards to Deutero‐ and Trito‐Isaiah. In summary, there are a series of intertextual relations to particular parts of Proto‐Isaiah, especially to those parts were blessings predominate over curses, while the intertextual relations to Deutero‐Isaiah are closer to the essence of its message, in particular to chapters 40‐48. Intertextual relations between chapter 35 and Trito‐Isaiah are more sparse. Intertextually these relations are mainly from the “canon‐before‐canon” stage (cf. Fishbane) of the text, rather than “author intended intertextuality” (cf. Nielsen). But there is also an aspect of “editor intended intertextuality” (cf. Nielsen). The investigation demonstrates how central this chapter is in the Book of Isaiah, but it is intertextually closest related to Deutero‐Isaiah. [ABSTRACT FROM AUTHOR] SJOT: Scandinavian Journal of the Old Testament Zie ook Archibald van Wieringen 


Artikel Atla 
Heilige Israels is ook de Go'el in de tweede Jesaja. Hier om een sacrale betekenis van de go'el en niet aan aardse betekenis. 

S. Ashdown A COGNITIVE SEMANTIC APPROACH TO REDEEMER (GŌ’ĒL) IN DEUTERO‑ISAIAH

Acta Theologica 2015: 1 9 Table 1: Isaiah passages with Redeemer, the Holy One of Israel9
Isaiah 41 14 “Fear not, you worm Jacob, you men of Israel! I will help you”, says the LORD; your Redeemer is the Holy One of Israel.
Isaiah 43 14 Thus says the LORD, your Redeemer, the Holy One of Israel: “For your sake I will send to Babylon and break down all the bars, and the shouting of the Chaldeans will be turned to lamentations.”
Isaiah 47 4 Our Redeemer – the LORD of hosts is his name – is the Holy One of Israel.
Isaiah 48 17 Thus says the LORD, your Redeemer, the Holy One of Israel: “I am the LORD your God, who teaches you to profit, who leads you in the way you should go.“
Isaiah 49 7 Thus says the LORD, the Redeemer of Israel and his Holy One, to one deeply despised, abhorred by the nations, the servant of rulers: “Kings will see and arise; princes, and they will prostrate themselves; because of the LORD, who is faithful, the Holy One of Israel, who has chosen you.”
​Isaiah 54 5 For your Maker is your husband, the LORD of hosts is his name; and the Holy One of Israel is your Redeemer, the God of the whole earth he is called. This paper suggests that the earthly office of Gō’ēl exhibits four models ​



P.C Roodenburg Israel, de knecht en de knechten 
JHWH's wraak op de volken Jes 63:1-6 blz 116 
Deze verzen tonen enige verwantschap met 59:15b-20 in bij zonder met de verzen 17 en 18 maar de fellere toon herinert meer aan cap. 34 waarin in de verzen 5 ven 6 ook Edom en Bozra genoemd worden  
3ab niemand van de volken was met Mij ziet erop dat Cyrus niet het oordeel over de volken ten gunste van Israel heeft gebracht, dat men er van verwachtte. Het uiteindelijke herstel van Israel, dat nog steeds op zich laar wachten, kan men niet aan een vreemd heerser maar slechts van JHWH verwachten  
Zie ook c Het heil blijft (Jesaja 59:1-21) blz 110-111. D Bemoediging voor Sion (Jesaja) 60 blz 112-113. E Vreugde voor treurenden (Jesaja 61) blz 113-115) F Spreken voor Jeruzalem (Jesaja 62) blz 115-116 en dan G JHWH Wraak op de volken (Jesaja 63:1-6). Jom naqam in vers 4 slaat terug Jesaja 61:2 (het troosten van treurenden). 
Vers 5 is bijna een letterlijk vertaling van 59:16. Maar dan niet in de derde maar eerste persoon. blz 116

De eenheid in Jesaja en de verdeeldheid over deze eenheid 
Aardig artikel maar niet verwerkbaar waarschijnlijk ​  

https://pdfs.semanticscholar.org/e418/dc412cec3b4d2d064a506a49e2c8619b17e4.pdf      

Brug  Jesaja 35 tussen 1 en 2 Jesaja volgens Steck 
Bereitete Heimkehr: Jesaja 35 als redaktionelle Brücke zwischen dem Ersten und dem Zweiten Jesaja (Stuttgarter Bibelstudien) (German Edition) (German) Perfect Paperback – January 1, 1985Matthews laat zien dat deze these niet klopt zie Defending Sion blz 140 en verder






​   
​ 



Powered by Create your own unique website with customizable templates.