500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
1. De vergankelijkheid doorbroken door het Woord 

In  Jesaja 40:6 lezen we: 
Jesaja 40:6a Een stem zegt: Roep!
En hij zegt: Wat moet ik roepen?

De profeet weet niet wat hij roepen moet. Hij ziet de vergankelijkheid van de mens en spreekt:
6b Alle vlees is gras
en al zijn goedertierenheid als een bloem op het veld.
7. Het gras verdort, de bloem valt af,
als de Geest van de HEERE erover blaast.
Voorwaar, het volk is gras.
8. Het gras verdort, de bloem valt af...

maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig

Het volk is ingeklemd tussen de zin 'het gras verdort en de bloem valt af'. Dat is een hopeloze zaak. In deze sandwichpositie bevindt zich de mens. De werkwoorden verdorren en vallen staan in het perfectum wat op een voltooiing ziet. Een toestand die onherroepelijk is: verdorren en vallen. Sommigen vallen op jonge leeftijd af als een schone bloem.  Anderen kwijnen en verdorren op hoge leeftijd. Langzaam gaat de levenskaars uit. Het einde is daar. 

Toch volgt er een hoopvol maar: 'maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig of: staat altijd weer op. Wat een bemoediging! Mensen mogen plotseling in de bloei van hun leven wegvallen of op oudere leeftijd mag hun levenslust verdorren.  Echter God belovende woord staat telkens op en is telkens present (jaqoem staat in het imperfectum). Hij houdt zich aan Zijn Woord. Op Hem kan men aan.  

​
2 Gods grote PLAN en onze plannetjes 


Spreuken 19 vers 21 Biblia Hebraica Stuttgartensia רַבֹּ֣ות מַחֲשָׁבֹ֣ות בְּלֶב־אִ֑ישׁ וַעֲצַ֥ת יְ֝הוָ֗ה הִ֣יא תָקֽוּם׃
Many plans are in a man's heart, But the counsel of the LORD will stand.

Velerlei/allerlei plannetjes/ overleggingen zijn in het hart van een man/iemand maar de RAAD ( het grote PLAN) van de HEERE ja die komt tot stand


Tegenover de losse plannetjes van een man/mens/iemand/ wie dan ook, staat de raad, het grote plan van de HEERE. Dat plan vormt een eenheid ondanks de kronkels en krommingen. Denk aan het borduursel. Wij zien de onderkant en zien een wirwar van draadjes maar de bovenkant is zeer mooi. God ziet de bovenkant en af en toe laat hij die ook zien aan de mensen (Bijvoorbeeld in het Bijbelboek Openbaring)  

Gods raad vindt doorgang! Augustus die het gebod liet uitgaan was er slechts zakelijk in betrokken maar zijn wij er persoonlijk in betrokken?  Hij trekt ons er bij. Hoe? Hij nodigt ons keer op keer in Zijn Woord om te delen in Zijn grote plan met de gevallen mensheid. Hij, Jezus, reikt ons Zijn Hand en zegt: Komt allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal jou rust geven. Die rust zijn we kwijtgeraakt door onze val maar wil Jezus weer teruggeven omdat Hij de dood is ingegaan voor schuldige zondaren zoals wij van huis uit zijn 



3. Wachten op licht en heil

 In Jesaja 59 legt Jesaja uit waarom de grote verlossing na ballingschap niet geheel en al is gekomen. Men zegt: 'Wij wachten naar recht, maar er is geen, naar heil, maar het is verre van ons' (Jesaja 59:11b). De reden is niet dat de hand van de HEERE verkort is maar dat het volk zondig is (Jesaja 59: 1-2). In dit hoofdstuk wijst Jesaja de zonden aan. Hij is niet mals. Aan het einde van Jesaja 59 zegt Jesaja dat er weer toekomst is want er zal een Verlosser komen tot Sion namelijk tot hen die zich bekeren van de overtreding van Jakob (Jesaja 59:20).

Dan volgt Jesaja 60 vers 1-3 waar staat over Jeruzalem/Sion: 'Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid van de HEERE gaat over u op. Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken, en donkerheid de volken; doch over u zal de HEERE opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden.En de volken zullen tot uw licht gaan, en koningen tot de glans, die u is opgegaan'. Het heil en de Heiland zal komen ondanks de zonde van de mens. 

4. Waar ben je? 

In Genesis 3 vers 9 c staat de eerste preek in de Bijbel. Er zijn twee hoorders: De schuldige mens (Adam) en zijn vrouw. Het is de intredepreek van God zelf. Er was geen kerkenraad bij maar wel waren er de heilige engelen die op afstand luisterden hoe het zou aflopen en natuurlijk was de duivel ook in de weer. Die heeft geen rust sinds hij een wig wist te drijven tussen God en zijn schepselen. 

We dienen elk preek te toetsen aan Gods eigen woord, zegt men zo vaak. In dit geval is dat wat lastig omdat God nu zelf aan het woord is. Ondertussen hebben we wel een goed voorbeeld te pakken  van wat de kern moet zijn van een preek want hier in Genesis 3 vers 9 c spreekt God zelf. Laten we eens kijken wat de achtergrond van deze preek is 

De mens heeft door zijn ongehoorzaamheid de verbinding met God verbroken en verbergt zich in het struikgewas. Dat is de stand van zaken en de toestand van de mens. De toestand is hopeloos want de mens, het kroonjuweel van Gods schepping mist zijn God niet maar God mist wel zijn mens... Het is daarom goed om te beseffen  dat inderdaad niemand God zoekt (zie Psalm 14 vers 3 , 53 vers 2 en Romeinen 3  vers 11) maar dat God de mens zoekt... Dat wordt ons meteen duidelijk als we onze tekst lezen. Deze eerste preek is een direct aanspraak: Waar ben jij? De mens is geen derde persoon maar tweede persoon. God houdt geen  afstandelijke verhandeling over wie de mens is maar God roept Adam, de mens, meteen ter verantwoording. Hij wil niet dat zijn schepsel verloren gaat. Hij wil dat de mens weer terugkeert.

Gods geschapen kind Adam genaamd mag dan hebben gefaald maar  juist daarom gaf God Zijn eigen Kind Jezus die door Paulus de laatste Adam (Mens) wordt genoemd (1 Korinthe 15 vers 45) omdat Hij de uit de hand gelopen stage van Adam (Mens) overdeed. We weten dat Zijn stage op aarde geslaagd is. Daarom hoeft er geen Adam meer te komen om dit op te lossen. Hij is de laatste Adam (Mens). De laatste Adam kon zeggen: Het is volbracht. Daarna kon Hij in Zijn rust in gaan net als  God die na het volbrengen van Zijn heerlijke schepping ook rustte van Zijn gedane arbeid (Genesis 2 vers 2). 

Daarom mag nu tot alle mensen deze eerste preek uitgaan: waar ben je? God zoekt ons keer op keer op. Hij wil niet dat we verloren gaan en zullen omkomen. Hij heeft Zijn Zoon gezonden. Hij is de laatste Adam, na Hem komt er geen meer die onze Plaatsvervanger is. Dankzij Hem krijgen wij dus een laatste kans want wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven.  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.