500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding



Samenvatting 
Dit boek stelt vast dat het kapitalisme niet in staat is de klimaatverandering en ecologische ineenstorting op te lossen en schetst een duidelijke weg naar een postkapitalistische economie.

Centraal in Minder is meer staat de vaststelling dat het kapitalisme niet in staat is de klimaatverandering en ecologische ineenstorting op te lossen. Ons dominant economisch systeem, zo legt Jason Hickel uit, heeft voortdurende expansie nodig om de eigen ineenstorting te vermijden. Minstens drie procent per jaar. Het legt een enorme druk op mensen om te blijven consumeren, om schulden aan te gaan. Hoe bevrijdend is het besef dat het anders kan! Dit boek schetst een duidelijke weg naar een postkapitalistische economie. Een economie die rechtvaardiger, zorgzamer en leuker is. Een economie die de mens laat floreren en de ecologische ineenstorting terugdraait. Want door minder te nemen, kunnen we meer worden.


​​​

De schrijver 
Dr. Jason Hickel (1982) is een in Zuid-Afrika geboren economisch antropoloog. Hij werkt aan de London School of Economics en hij is professor aan het Instituut voor Milieuwetenschappen en Technologie van de Autonome Universiteit van Barcelona, schreef onder anderen "The Divide. A Brief Guide to Global Inequality and its solutions" (2017). Dit boek "Less is more How Degrowth Will Save the World" is vertaald door Frederique Hijink en is uitgegeven door Epo (www.epo.be). 

De opzet 
Het boek bestaat uit twee delen: Deel 1 Meer is minder en deel 2 Minder is meer. Elk deel bestaat weer uit drie hoofdstukken. Deel 1 Meer is minder, gaat in op het ontstaan en rampzalige gevolgen van het kapitalisme voor mens en milieu en deel 2, gaat in op Degrowth, groeiafname en de complete opname van ecologie in de economie in plaats van een economie die  op zichzelf staat en autonoom is. Minder autonome economie blijkt juist meer voor het welzijn van mens en natuur (milieu).  


Kapitalisme zet het feodalisme en kolonialisme voort 
Al ver voor de industriële revolutie werden mensen uitgebuit. De adel deed dit met de boeren en soms kwamen zij succesvol in opstand en verkregen gezamenlijke grond (meenten) maar meestal delfden zij het onderspit. In Engeland werden veel boeren door de adel van hun land onteigend en deze boeren trokken naar de steden waar de textielindustrie zich begon te ontwikkelen. Daar werden zij als arbeider onderdrukt. William Blake sprak om die reden in zijn gedichten van "duistere satanische fabrieken''.  Het industriële kapitalisme nam een vlucht, maar tegen enorme menselijke kosten. In Manchester en Liverpool twee reuzen van de industrialisatie nam de gemiddelde levensverwachting hard af. Daarnaast liep nog het kolonialisme. Overzeese wingewesten ontstonden door grond in te nemen net als hier in het westen gebeurde. Allerlei materialen zoals katoen werden er verbouwd en daar had men weer slaven voor nodig. Die werden gehaald uit Afrika. Amerika werd zo de Nieuwe Wereld maar men ging wel op de oude voet verder door mensen uit te buiten. Landen zoals Groot Brittannië profiteerden ervan. Het kolonialisme was dus een onderdeel van het kapitalisme. 

​Gecreëerde schaarste 
Door grond af te pakken moesten boeren gaan werken voor de kapitalisten. De kapitalisten creëerden dus schaarste aan bezit waardoor lange arbeid vanwege de lage lonen de enige manier van overleven was. Soms kregen boeren het land in de pacht maar de opbrengst per hectare moest wel steeds meer worden anders verloren ze hun pacht. Dit was een harde dobber want voorheen werkten deze boeren slechts voor hun levensbehoefte. Nu moesten ze werken om het kapitaal te vergroten van hun heren. Ook de arbeider in textielindustrie kreeg weinig en moest lange dagen maken. Armoede werd de motor van het kapitalisme. Kapitaalvergroting kan alleen door arbeid en hoe lager het loon van de arbeid is des langer de arbeider moet werken voorzijn of haar levensonderhoud. Veel arbeiders werkten16 uren per dag om zo een inkomen te verwerven waarvan zij konden rondkomen. In India dwongen de Engelsen de plaatselijke bevolking die voorheen een zelfvoorzienende landbouw had om producten voor export te verbouwen zoals: opium, katoen, indigo, tarwe en rijst. De bevolking verpauperde. 

​Veranderend worldview
Hickel kijkt ook achter de schermen. Zo stelt hij dat achter onze omgang met de natuur zich een veranderende worldview bevindt. De primitieve mens van destijds zag de wereld als bezield. Planten, bomen en dieren hebben ook een geest, animus en daar moet je dus met eerbied mee omgaan, volgens hen. Het is vooral de verlichting geweest en met name Descartes die de mens en diens cognitie (denken) centraal zette. De mens is een denkend en bezield subject en alles om de mens heen is een object wat de mens kan bestuderen en manipuleren (naar de hand kan zetten). Jason verschoont  mijns inziens echter Aristoteles maar ook in diens worldview is de mens het centrum en het doel (telos) waar het hier op de aarde om gaat. De natuur is er volgens Aristoteles voor de mens (zie dissertatie van Jan. J. Boersema "Thora en Stoa over mens en natuur").Jason meent ook dat het christendom schuldig is omdat de mens beelddrager van God is en dus de schepping dient te beheren. Maar beheren is anders dan overmeesteren en domineren. De mens kreeg als cultuurmandaat mee: bouwen maar ook bewaren (zie idem Boersema). 

De dwangbuis
Regering zijn er alleen maar op uit om het BBP (Bruto Binnenlands Product) te laten groeien en liefst met meer dan 2% per jaar. Dit om te voorkomen dat er kapitaalafvloeiing plaatsvindt. Grote bedrijven die teveel milieu beperkende maatregelen krijgen opgelegd verplaatsen zich naar andere landen. De rechten van de arbeiders en het milieu komen op een tweede plaats te staan. Alles staat in het teken van groei. Is deze er niet dan krijgt de regering de schuld. Het BBP is echter slechts een graadmeter voor het kapitalisme. Het zegt niets van de omgang met mens en de natuur. Sterker nog hoe meer het BBP groeit des te meer de rechten van de mens en de natuur onder druk komen te staan. De val van het ijzeren gordijn in 1989 heeft het westen in slaap gesust. Francis Fukuyama schreef "Het einde van de geschiedenis" (1992) en stelde dat de vrije democratie en het kapitalisme (vrije markten)  de toekomst hebben. Maar het eindeloos vergroten van economie betekent dat we onze planeet steeds sneller consumeren. 

De techniek 
Ook de techniek kan ons niet helpen volgens Jason. Al is schonere techniek wel beter dan de oude vuile techniek. Toch is groene groei (van fossiel brandstoffen naar water, wind en zon) ook een schijnoplossing. Want ook voor groene groei is grondstoffenwinning nodig. We graven bergen af met mineralen voor groene groei en maken zo de ecosystemen stuk. Ook recyclen biedt maar een gering oplossing. 40% van onze materialen bestaat uit voedsel en brandstof en dat zijn verbruiksartikelen die we niet kunnen recyclen. 

Minder is meer
Nadat Jason ons in deel 1 duidelijk heeft gemaakt dat het kapitalisme niet de oplossing kan bieden jegens de milieuproblemen, komt hij in deel 2 met een andere oplossing: minder is meer. Want waarom moet een economie altijd groeien? Achter dat idee bevindt zich een mythe namelijk dat landen met een hoger inkomen per hoofd van de bevolking, de bevolking ook een hogere levensverwachting heeft. Domweg groei zou de oplossing zijn. Jason stelt echter dat een hogere levensverwachting ontstaat daar waar cruciale goederen en diensten zijn zoals goede riolering, gezond drinkwater en ziekenhuizen. Veel luxegoederen zijn niet nodig. 
​Inkomensongelijkheid is ook een boosdoener. Mensen met een hoog inkomen investeren vaak in industriële expansieve bedrijven. Bedrijven die het niet zo nauw nemen met het milieu. Maar bedrijven zorgen toch voor innovatie? Dat valt te bezien. Veel innovatie is door de overheid gefinancierd zoals rioleringen destijds en internet thans. Een grotere en krachtigere overheid is dus gewenst om "minder is meer" te realiseren volgens Jason. 

Stappen
Jason geeft nog een aantal stappen naar een andere en betere economie waarbij ecologie volop meedoet. De eerste stap is: bestaande producten upgraden en niet te snel afschrijven. Een product moet je kunnen repareren of innoveren. Een tweede stap is een beperking in reclame die de consumptie alleen maar opdrijft. Een derde stap is: van bezit naar gebruik: door gratis openbaar vervoer. en/of een elektrische auto's delen. Een vierde stap is: geen voedselverspilling. Groente hoeft niet perfect te zijn. Waarom stelt de consument zulke hoge eisen? Heeft de reclame hen niet verwend? De vijfde stap is: verklein de industrieën die slecht zijn voor de ecologie.  Al deze stappen kunnen niet zonder een krachtige overheid gezet worden. Hier komt de politiek om de hoek kijken. 

Beoordeling 
Jason schreef een inspirerend boek. Het kapitalisme is volgens hem de oorzaak van de milieuproblemen maar ook van de grote ongelijkheid tussen mensen en zelfs volken. Zo halen met name Europa en Amerika hun grondstoffen weg uit arme landen en zij hebben ook nog eens een grote bijdrage aan de CO2 uitstoot die weer zorgt voor de opwarming van de aarde. De armere landen zijn daar de dupe van. Zo stoot India 1.9 ton CO2 per persoon uit, China 8 ton per persoon en Amerika maar liefst 16 ton per persoon. Zijn inzet op "minder is meer'' is daarom geheel terecht. 
Dat het christendom verantwoordelijk is voor het kapitalisme en het wanbeheer van de natuur is te gemakkelijk gezegd. Europa en Amerika zijn van origine christelijk. Dat is een feit maar het cultuurmandaat is niet alleen bouwen maar vooral ook bewaren volgens de Bijbel. Helaas hebben christenen dit niet in praktijk gebracht. 
Kort samengevat: dit boek laat zien waar de diepe oorzaak ligt van alle sociale en milieuproblemen maar biedt ook oplossingen...  

Het boek is bestelbaar bij: 
https://www.epo.be/nl/boeken/9789462672819/minder-is-meer-jason-hickel

Powered by Create your own unique website with customizable templates.