Dr. Ph. J. Huijser
De reformatie der prediking.
De tijd voor de reformatie.
Dit boekje laat zien hoe bij Luther de reformatie van de prediking begon. In de Middeleeuwen ging er veel mis met de prediking. Het altaar en het misoffer kwam centraal te staan. De dienst verliep in het Latijn. Zelden werd er in de landstaal gesproken. Preken, als zij al werden gehouden, waren moraliserend van aard. Bovendien stond niet het heil in Christus centraal maar de bemiddelende rol van de kerk met de sacramenten (avondmaal en de biecht) werden aangeprezen. Priesters hadden geen kennis van de Schrift. Laat staan dat zij het volk onderwijs konden geven. Men kon alleen de Mis bedienen. Er was dus van alles mis met de kerk! Dat was de stand van zaken aan het einde van de Middeleeuwen.
De reformatie.
Met de reformatie begon ook het herstel van de prediking of betere gezegd juist het herstel van de prediking. De kansel kwam centraal te staan in plaats van het altaar. Zo stelde Luther het woord van God en de rijke woordbediening voor arme zondaren weer helemaal centraal. Het centrum van zijn prediking was het heil in Christus. De wet vernedert een zondaar en het evangelie richt de vernederde zondaar weer op. Voor de wet kan niemand slagen maar het evangelie laat niemand zakken. Ook werd de Bijbel vertaald in de taal van het land en volk. Zo kon men het genadevolle woord van God zelf lezen. Kortom het woord van God en de woordbediening stond weer centraal. Zondaren werden getrokken uit de duisternis van de onwetendheid tot Christus het Licht. De kerk ontwaakte uit haar dodelijke slaap en bekommerde zich om haar leden die ten dode wankelden.
De reformatie der prediking.
De tijd voor de reformatie.
Dit boekje laat zien hoe bij Luther de reformatie van de prediking begon. In de Middeleeuwen ging er veel mis met de prediking. Het altaar en het misoffer kwam centraal te staan. De dienst verliep in het Latijn. Zelden werd er in de landstaal gesproken. Preken, als zij al werden gehouden, waren moraliserend van aard. Bovendien stond niet het heil in Christus centraal maar de bemiddelende rol van de kerk met de sacramenten (avondmaal en de biecht) werden aangeprezen. Priesters hadden geen kennis van de Schrift. Laat staan dat zij het volk onderwijs konden geven. Men kon alleen de Mis bedienen. Er was dus van alles mis met de kerk! Dat was de stand van zaken aan het einde van de Middeleeuwen.
De reformatie.
Met de reformatie begon ook het herstel van de prediking of betere gezegd juist het herstel van de prediking. De kansel kwam centraal te staan in plaats van het altaar. Zo stelde Luther het woord van God en de rijke woordbediening voor arme zondaren weer helemaal centraal. Het centrum van zijn prediking was het heil in Christus. De wet vernedert een zondaar en het evangelie richt de vernederde zondaar weer op. Voor de wet kan niemand slagen maar het evangelie laat niemand zakken. Ook werd de Bijbel vertaald in de taal van het land en volk. Zo kon men het genadevolle woord van God zelf lezen. Kortom het woord van God en de woordbediening stond weer centraal. Zondaren werden getrokken uit de duisternis van de onwetendheid tot Christus het Licht. De kerk ontwaakte uit haar dodelijke slaap en bekommerde zich om haar leden die ten dode wankelden.