Dames voor Darwin
Over feminisme en evolutietheorie
Griet Vandermassen
Griet Vandermassen is germaniste en doctor in de wijsbegeerte.
Een aantal feministen is volgens Griet Vandermassen in het verkeerde kamp terechtgekomen. Zij ontkennen de biologische verschillen tussen man en vrouw. Verschillen zijn volgens hen slechts cultuurgebonden en vooral maatschappelijk bedacht. Vandermassen rekent met deze postmoderne visie af. Als de biologisch begrippen man vrouw slecht ideeën zijn wat is dan waarheid? Er valt zeker veel te zeggen over de door de cultuur bepaalde verschillen tussen mannen en vrouwen. Vandermassen wil die gecreëerde verschillen niet onder stoelen of banken steken maar vraagt tegelijkertijd aandacht voor de biologische gegevenheid van mannen en vrouwen.
Vandermassen betoogt dat er een groot scala aan biologisch gegevens zijn die laten zien dat er daadwerkelijk verschillen zijn tussen man en vrouw en dat mag ook volgens haar naar buiten worden gebracht. Een feministe hoeft haar biologische gegevenheid niet te miskennen want dan doen zij geen recht aan zichzelf. Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen laat volgens Vandermassen de evolutietheorie zien. Daarom krijgt dit ook de titel mee: Dames voor Darwin. Zij wil dames winnen voor de evolutietheorie van Darwin. Veel feministen menen namelijk dat deze leer door mannen is bedacht en dus is deze leer verdacht. Vandermassen is het daar niet mee eens en zij gaat er dan ook uitgebreid op in.
Als christen denken wij anders over de herkomst van de biologische gegevenheid van man en vrouw. Daar is onze Schepper voor verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat het een leerzaam boek is. Griet Vandermassen is ook voorzichtig met transitie van transgenders. Veel meisjes zijn in hun puberteit onzeker over hun geslacht. Daar moet volgens Vandermassen voorzichtig mee omgegaan worden. Na een transitie is er geen weg terug. Dit is mijns inziens een zeer terechte waarschuwing in een tijd waarin men veel te snel overgaat tot transitie.
Algemene samenvatting
Feministen hebben het niet begrepen op biologie. Velen verzetten zich zelfs actief tegen een biologisch geïnformeerde kijk op de seksen. Het bewijs is nochtans overweldigend dat veel psychologische sekseverschillen niet alleen aan onze opvoeding en cultuur liggen. Ze zijn een voorspelbaar gevolg van vele miljoenen jaren evolutie door natuurlijke en seksuele selectie. Houden we daar niet beter rekening mee als we inzicht willen krijgen in de genderkloof op de arbeidsmarkt, de oorzaken van seksueel geweld en het ontstaan van patriarchale maatschappijen? En waarom dringt die kennis zo moeilijk door binnen het feminisme? In deze grondige update van Darwin voor dames verkent Griet Vandermassen het spanningsveld tussen het feminisme en de biologische wetenschappen. Wat zijn de recente ontwikkelingen? Staan feministen al meer open voor de evolutiepsychologie? Die discipline is de voorbije vijftien jaar sterk veranderd. Welk nieuw onderzoek verscheen er? Ze pleit voor een nieuw feminisme. De verwerping van seksisme is immers gebaseerd op morele principes, niet op de stelling dat mannen en vrouwen identiek zijn.
Ter overweging
Ook voor artsen is de biologische kant van belang. Ook al voelt iemand zich vrouw en is deze persoon biologisch gezien een man dan is het van belang dat de arts weet van welk geslacht deze persoon is. Medisch gezien verloopt een aantal ziekten van vrouwen en mannen verschillend; te denken valt aan een hartinfarct. Wie zich vrouw noemt maar man is, loopt de kans verkeerd behandeld te worden en bij wie ligt dan verantwoordelijkheid? Daarnaast valt de biologische gegevenheid op een ander punt eveneens niet te ontkennen Zo moet men bij geslachtsverandering steeds hormonen blijven slikken om niet terug te keren naar de oorspronkelijke biologische afkomst. Dat geeft aan dat men de lichamelijkheid niet gemakkelijk kan overrulen door de geest.
Over feminisme en evolutietheorie
Griet Vandermassen
Griet Vandermassen is germaniste en doctor in de wijsbegeerte.
Een aantal feministen is volgens Griet Vandermassen in het verkeerde kamp terechtgekomen. Zij ontkennen de biologische verschillen tussen man en vrouw. Verschillen zijn volgens hen slechts cultuurgebonden en vooral maatschappelijk bedacht. Vandermassen rekent met deze postmoderne visie af. Als de biologisch begrippen man vrouw slecht ideeën zijn wat is dan waarheid? Er valt zeker veel te zeggen over de door de cultuur bepaalde verschillen tussen mannen en vrouwen. Vandermassen wil die gecreëerde verschillen niet onder stoelen of banken steken maar vraagt tegelijkertijd aandacht voor de biologische gegevenheid van mannen en vrouwen.
Vandermassen betoogt dat er een groot scala aan biologisch gegevens zijn die laten zien dat er daadwerkelijk verschillen zijn tussen man en vrouw en dat mag ook volgens haar naar buiten worden gebracht. Een feministe hoeft haar biologische gegevenheid niet te miskennen want dan doen zij geen recht aan zichzelf. Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen laat volgens Vandermassen de evolutietheorie zien. Daarom krijgt dit ook de titel mee: Dames voor Darwin. Zij wil dames winnen voor de evolutietheorie van Darwin. Veel feministen menen namelijk dat deze leer door mannen is bedacht en dus is deze leer verdacht. Vandermassen is het daar niet mee eens en zij gaat er dan ook uitgebreid op in.
Als christen denken wij anders over de herkomst van de biologische gegevenheid van man en vrouw. Daar is onze Schepper voor verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat het een leerzaam boek is. Griet Vandermassen is ook voorzichtig met transitie van transgenders. Veel meisjes zijn in hun puberteit onzeker over hun geslacht. Daar moet volgens Vandermassen voorzichtig mee omgegaan worden. Na een transitie is er geen weg terug. Dit is mijns inziens een zeer terechte waarschuwing in een tijd waarin men veel te snel overgaat tot transitie.
Algemene samenvatting
Feministen hebben het niet begrepen op biologie. Velen verzetten zich zelfs actief tegen een biologisch geïnformeerde kijk op de seksen. Het bewijs is nochtans overweldigend dat veel psychologische sekseverschillen niet alleen aan onze opvoeding en cultuur liggen. Ze zijn een voorspelbaar gevolg van vele miljoenen jaren evolutie door natuurlijke en seksuele selectie. Houden we daar niet beter rekening mee als we inzicht willen krijgen in de genderkloof op de arbeidsmarkt, de oorzaken van seksueel geweld en het ontstaan van patriarchale maatschappijen? En waarom dringt die kennis zo moeilijk door binnen het feminisme? In deze grondige update van Darwin voor dames verkent Griet Vandermassen het spanningsveld tussen het feminisme en de biologische wetenschappen. Wat zijn de recente ontwikkelingen? Staan feministen al meer open voor de evolutiepsychologie? Die discipline is de voorbije vijftien jaar sterk veranderd. Welk nieuw onderzoek verscheen er? Ze pleit voor een nieuw feminisme. De verwerping van seksisme is immers gebaseerd op morele principes, niet op de stelling dat mannen en vrouwen identiek zijn.
Ter overweging
Ook voor artsen is de biologische kant van belang. Ook al voelt iemand zich vrouw en is deze persoon biologisch gezien een man dan is het van belang dat de arts weet van welk geslacht deze persoon is. Medisch gezien verloopt een aantal ziekten van vrouwen en mannen verschillend; te denken valt aan een hartinfarct. Wie zich vrouw noemt maar man is, loopt de kans verkeerd behandeld te worden en bij wie ligt dan verantwoordelijkheid? Daarnaast valt de biologische gegevenheid op een ander punt eveneens niet te ontkennen Zo moet men bij geslachtsverandering steeds hormonen blijven slikken om niet terug te keren naar de oorspronkelijke biologische afkomst. Dat geeft aan dat men de lichamelijkheid niet gemakkelijk kan overrulen door de geest.