Comrie en het ABC van het geloof.
1. De opbouw van dit boekje Comrie beschreef het geloof vanuit de Schrift onder diverse benamingen. Hij begon systematisch bij de A van Aandoen en hij eindigde bij de V van Verwachten. We geven hier de lijst woorden die hij besprak vanuit de Schrift: Aandoen, Aanhangen, Aanhouden, Aankleven, Aannemen, Amen, Armoede, Beginnen, Bekennen van ongerechtigheid, Betrouwen, Blijven in Christus, Dorsten, Dragen, Drinken, Eten, Geven, Geven van zijn hart, Geven van de hand aan de Heere, Gewennen, Hongeren, Horen, Kiezen, Komen, Kussen, Leggen van Christus tot zijn fondament, Leunende op hun Liefste, Nemen, Schrijven met de hand, Verlaten en Verwachten.
2. Het geloof bestaat uit allerlei werkzaamheden
Comrie wilde laten zien dat het geloof bestaat uit diverse werkzaamheden, daden. Het komt doorgaans in de Bijbel voor onder de benaming van een werkwoord (zie de lijst 1 aanhangen, aannemen, dorsten, hongeren enzovoorts) Een gelovige zal aanhouden bij God. Hij zal zijn armoede en zijn ongerechtigheid belijden. Hij zal hongeren en dorsten naar de gerechtigheid die er is in Christus.
Voor men er erg in heeft verbindt men het geloof met een rotsvast vertrouwen in Christus en vergeet men de andere werkzaamheden die ook tot hetzelfde geloof behoren... Comrie merkt op: Die Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden; het dorsten is merendeels een reikhalzen daarnaar. Ondertussen geloven wij, dat er geloof in is.
3. De onderlinge verschillen en de kleinen in de genade
Comrie wilde de onderlinge verschillen over de aard/natuur van geloof, die er in zijn tijd volop waren, met dit boekje overbruggen en tevens de kleinen in de genade een hart onder de riem steken. Comrie schreef in het voorwoord: 'Ja, geliefden u zult wel met mij besluiten, dat voor ons allen aan de kennis van dit geloof veel gelegen is, opdat wij, de aard, natuur en werkzaamheden daarvan kennende, onszelf zouden kunnen onderzoeken en beproeven of wij de Heere vrezen. Daarom hebben wij opgewektheid gevonden, om uitvoeriger van het Geloof te spreken. En, eer wij tot nadere onderhandelingen over de natuur zouden overgaan, eerst van de benamingen te spreken. Welke zeer vele zijn in Gods Woord; welke indien elk naging, hij zou ontdekken de veelvuldige wijsheid Gods, en de onnodige verschillen zouden ophouden, en ook het hard behandelen van kleinen. De ene gelovige zal veel van het geloof hebben onder de benaming van vertrouwen, maar een ander zal meer werkzaam zijn in 't vluchten tot Jezus; beide zijn werkzaamheden van hetzelfde geloof; en daarom heeft de een de ander niet te verdenken, noch hard te behandelen'.
1. De opbouw van dit boekje Comrie beschreef het geloof vanuit de Schrift onder diverse benamingen. Hij begon systematisch bij de A van Aandoen en hij eindigde bij de V van Verwachten. We geven hier de lijst woorden die hij besprak vanuit de Schrift: Aandoen, Aanhangen, Aanhouden, Aankleven, Aannemen, Amen, Armoede, Beginnen, Bekennen van ongerechtigheid, Betrouwen, Blijven in Christus, Dorsten, Dragen, Drinken, Eten, Geven, Geven van zijn hart, Geven van de hand aan de Heere, Gewennen, Hongeren, Horen, Kiezen, Komen, Kussen, Leggen van Christus tot zijn fondament, Leunende op hun Liefste, Nemen, Schrijven met de hand, Verlaten en Verwachten.
2. Het geloof bestaat uit allerlei werkzaamheden
Comrie wilde laten zien dat het geloof bestaat uit diverse werkzaamheden, daden. Het komt doorgaans in de Bijbel voor onder de benaming van een werkwoord (zie de lijst 1 aanhangen, aannemen, dorsten, hongeren enzovoorts) Een gelovige zal aanhouden bij God. Hij zal zijn armoede en zijn ongerechtigheid belijden. Hij zal hongeren en dorsten naar de gerechtigheid die er is in Christus.
Voor men er erg in heeft verbindt men het geloof met een rotsvast vertrouwen in Christus en vergeet men de andere werkzaamheden die ook tot hetzelfde geloof behoren... Comrie merkt op: Die Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden; het dorsten is merendeels een reikhalzen daarnaar. Ondertussen geloven wij, dat er geloof in is.
3. De onderlinge verschillen en de kleinen in de genade
Comrie wilde de onderlinge verschillen over de aard/natuur van geloof, die er in zijn tijd volop waren, met dit boekje overbruggen en tevens de kleinen in de genade een hart onder de riem steken. Comrie schreef in het voorwoord: 'Ja, geliefden u zult wel met mij besluiten, dat voor ons allen aan de kennis van dit geloof veel gelegen is, opdat wij, de aard, natuur en werkzaamheden daarvan kennende, onszelf zouden kunnen onderzoeken en beproeven of wij de Heere vrezen. Daarom hebben wij opgewektheid gevonden, om uitvoeriger van het Geloof te spreken. En, eer wij tot nadere onderhandelingen over de natuur zouden overgaan, eerst van de benamingen te spreken. Welke zeer vele zijn in Gods Woord; welke indien elk naging, hij zou ontdekken de veelvuldige wijsheid Gods, en de onnodige verschillen zouden ophouden, en ook het hard behandelen van kleinen. De ene gelovige zal veel van het geloof hebben onder de benaming van vertrouwen, maar een ander zal meer werkzaam zijn in 't vluchten tot Jezus; beide zijn werkzaamheden van hetzelfde geloof; en daarom heeft de een de ander niet te verdenken, noch hard te behandelen'.