De Herder die zijn verloren schaap zoekt
Hoe Jezus omgaat met zondaren
Door middel van de gelijkenis van een goede herder die zijn verloren schaap zoekt, laat Jezus zien aan de Farizeeën hoe Hij als de Zoon van God omgaat met zondaren. Hij zoekt hun behoud. Dat begrepen zij niet daar zij meenden dat God alleen maar het behoud van goede mensen op het oog heeft. Hoe kon Jezus zo vrij omgaan met zondaren? Was Hij wel de Zoon van God en was Hij wel de Messias?
Jezus is zeer pastoraal
Met het beeld van de goede herder die het verlorene zoekt, trachtte Jezus het verkeerde beeld van God, dat de Farizeeën hadden, te corrigeren. Zou God overigens alleen het behoud van goede mensen zoeken dan zou toch niemand zalig worden daar ons hart en ons geweten ons aanklaagt, zo stelt Luther. We zijn net als Adam en Eva die verborgen zich ook voor God daar hun geweten hen aanklaagde. God zij dank gaat God niet zo met zondaren om zoals de Farizeeën dachten. Als zij enige zelfkennis zouden bezeten hebben dan zouden ze daar maar wat blij mee geweest zijn. Maar daar leek het hen aan te ontbreken...Daarom waren zij niet ontvankelijk voor het evangelie.
God zoekt het verlorene
Over deze gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht en van de vrouw die haar verloren penning zocht uit Lukas 15:1-10 heeft Luther een preek gehouden. Luther ziet de gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht als een voortreffelijk beeld van het evangelie. God zoekt het verlorene en Hij zond Zijn Zoon om voor hen te betalen. In de gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht, komt deze pastorale kant van God mooi tot uiting. God heeft de wereld vol mensen die verloren liggen lief en Hij zond Zijn Zoon.
De vrouw die de penning zoekt
De gelijkenis van de vrouw die haar verloren penning zocht, is het beeld van de kerk. God zoekt zondaren die verloren liggen in het huis van God door middel van het evangelie. Hij zoekt hen op en Hij brengt hen terug. De vrouw is dus het beeld van de kerk. Deze twee gelijkenissen vullen elkaar aan. God zoekt als Herder door middel van Zijn vrouw, de kerk, verloren zondaren. De kaars die de vrouw daar bij ontsteekt om de verloren penning te zoeken is het evangelie van vrije genade waarin de Geest van God meekomt. God zoekt het verlorene door middel van Zijn kerk.
De kracht van het evangelie
Daarom is het noodzakelijk dat het evangelie helder schijnt als een lichtende kaars anders worden de verloren penningen, die verloren liggen in het huis van God nooit gevonden. Als reformator heeft Luther daarom 500 jaar geleden gestreden voor het zuivere evangelie. Zijn doel was dat gevallen zondaren net als de verloren penning gevonden zouden worden. Het evangelie is namelijk ook in de 21ste eeuw een kracht van God tot zaligheid.
Hoe Jezus omgaat met zondaren
Door middel van de gelijkenis van een goede herder die zijn verloren schaap zoekt, laat Jezus zien aan de Farizeeën hoe Hij als de Zoon van God omgaat met zondaren. Hij zoekt hun behoud. Dat begrepen zij niet daar zij meenden dat God alleen maar het behoud van goede mensen op het oog heeft. Hoe kon Jezus zo vrij omgaan met zondaren? Was Hij wel de Zoon van God en was Hij wel de Messias?
Jezus is zeer pastoraal
Met het beeld van de goede herder die het verlorene zoekt, trachtte Jezus het verkeerde beeld van God, dat de Farizeeën hadden, te corrigeren. Zou God overigens alleen het behoud van goede mensen zoeken dan zou toch niemand zalig worden daar ons hart en ons geweten ons aanklaagt, zo stelt Luther. We zijn net als Adam en Eva die verborgen zich ook voor God daar hun geweten hen aanklaagde. God zij dank gaat God niet zo met zondaren om zoals de Farizeeën dachten. Als zij enige zelfkennis zouden bezeten hebben dan zouden ze daar maar wat blij mee geweest zijn. Maar daar leek het hen aan te ontbreken...Daarom waren zij niet ontvankelijk voor het evangelie.
God zoekt het verlorene
Over deze gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht en van de vrouw die haar verloren penning zocht uit Lukas 15:1-10 heeft Luther een preek gehouden. Luther ziet de gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht als een voortreffelijk beeld van het evangelie. God zoekt het verlorene en Hij zond Zijn Zoon om voor hen te betalen. In de gelijkenis van de herder die zijn verloren schaap zocht, komt deze pastorale kant van God mooi tot uiting. God heeft de wereld vol mensen die verloren liggen lief en Hij zond Zijn Zoon.
De vrouw die de penning zoekt
De gelijkenis van de vrouw die haar verloren penning zocht, is het beeld van de kerk. God zoekt zondaren die verloren liggen in het huis van God door middel van het evangelie. Hij zoekt hen op en Hij brengt hen terug. De vrouw is dus het beeld van de kerk. Deze twee gelijkenissen vullen elkaar aan. God zoekt als Herder door middel van Zijn vrouw, de kerk, verloren zondaren. De kaars die de vrouw daar bij ontsteekt om de verloren penning te zoeken is het evangelie van vrije genade waarin de Geest van God meekomt. God zoekt het verlorene door middel van Zijn kerk.
De kracht van het evangelie
Daarom is het noodzakelijk dat het evangelie helder schijnt als een lichtende kaars anders worden de verloren penningen, die verloren liggen in het huis van God nooit gevonden. Als reformator heeft Luther daarom 500 jaar geleden gestreden voor het zuivere evangelie. Zijn doel was dat gevallen zondaren net als de verloren penning gevonden zouden worden. Het evangelie is namelijk ook in de 21ste eeuw een kracht van God tot zaligheid.