500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
​Hermann Friedrich Kohlbrugge.

Wie hij was
Hij werd 15 augustus 1803 in Amsterdam geboren in een gezin dat lid was van de Hersteld Evangelisch-Lutherse kerk. Kohlbrugge zijn vader was van Duitse afkomst en zijn moeder kwam uit Nederland. Hij ging theologie studeren en kwam in conflict met een predikant. Kohlbrugge verweet die predikant dat hij niet Schriftuurlijk was. Dit conflict kostte hem zijn ambt. Daarna zocht  hij aansluiting bij de Nederlandse Hervormde Kerk. Hier werd hij echter niet toegelaten als predikant. Kohlbrugge kreeg wel contact met de mensen van het Reveil, zoals Isaac da Costa. Maar ook met hem kreeg Kohlbrugge een meningsverschil over de heiligmaking (Romeinen 7:14).
Kohlbrugge promoveerde op 27 jarige leeftijd cum laude op Psalm 45. In zijn proefschrift behandelde hij het bruiloftslied in dit Bijbelgedeelte als een beeld van de verhouding tussen Christus en de gelovige. Op 5 maart 1875​ stierf hij in Elberfeld in Duitsland.

Elberfeld als uitvalbasis
​Doordat Kohlbrugge buiten de Hersteld Evangelisch-Lutherse kerk kwam te staan, had hij veel tijd om te schrijven. Daarnaast preekte hij vaak in Elberfeld. Dat lag in Duitsland. In deze plaats, die in Wuppertal in Duitsland lag, vond er een opwekking plaats onder de prediking van Kohlbrugge, Krumacher en Geyser.  Dr. J. Kommers heeft over deze opwekking in Wuppertal zijn proefschrift  geschreven. Kommers merkte destijds (2005) in een gesprek met het RD over hen op: 'Hun prediking had een troostvolle, evangelische ondertoon. De predikers zagen zich als instrumenten in Gods hand waardoor het Woord van God tot de mensen komt'  (...) .'Zij gaven zich wel steeds rekenschap van hun preekwerk. Zij kenden de Bijbelse talen grondig en het ontbrak hun preken niet aan exegetische rugdekking. Deze drie predikers hebben de prediking bevrijd van steriele rechtzinnigheid doordat ze hun exegetische ontdekkingen in hun voortdurend schriftonderzoek homiletisch vruchtbaar maakten." (bron: http://www.digibron.nl/search/detail/012dc40a3320e1d723ebe338/opwekking-wuppertal-begon-in-weeshuis).

Kohlbrugge en Luther
​Dr. A de Reuver toont in zijn proefschrift aan dat Kohlbrugge dicht tegen Luther aan stond in zijn theologie. Kohlbrugge hield geloof en wedergeboorte helemaal bij elkaar. Met de vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie, die wedergeboorte zagen als een ingestort geloofsvermogen (met name Comrie), verschilde Kohlbrugge grondig. Kohlbrugge legde niet de nadruk op de wedergeboorte in engere zin, de levendmaking. Hij legde de nadruk op het geloof dat rechtvaardigend van aard is. Daardoor stond hij dichter bij Luther en Calvijn (Dr. A de Reuver, Bedelen bij de Bron. Kohlbrugge' s geloofsopvatting vergeleken met de Reformatie en Nadere Reformatie',  blz. 600). Evenals Luther deed Kohlbrugge een belangrijke ontdekking in de brief aan de Romeinen. Het gaf hem net als Luther een nieuw inzicht ten aanzien van het belang van het evangelie. Bij Luther zorgde de vondst uit de brief aan de Romeinen voor een nieuw inzicht in de rechtvaardigmaking. Bij Kohlbrugge zorgde de vondst uit de brief aan de Romeinen voor een nieuw inzicht in de heiligmaking...  

Romeinen 7:14. Ik ben vleselijk komma
​Tijdens de voorbereiding van een preek over Romeinen 7:14 deed Kohlbrugge namelijk een ontdekking. Voorheen las hij deze tekst anders. Dat was gebruikelijk in die tijd. Men las veelal: Ik ben vleselijk verkocht onder de zonde maar ik ben dus ook nog geestelijk. Kohlbrugge ontdekte dat in het Grieks 'vleselijk' niet als bijwoord staat beschreven (sarkinoos met een omega). Dan zou men moeten lezen: Ik ben vleselijk verkocht onder de zonde en zou men erbij kunnen denken, maar ik ben ook nog geestelijk. Nee in het Grieks staat 'vleselijk' als bijvoeglijk naamwoord (sarkinos met een omikron). Dus, ik ben vleselijk. Dat is altijd vleselijk. 'Vleselijk' moet men alleen verbinden met 'ik' en niet met 'verkocht'. 'Vleselijk' is een bijvoeging bij 'ik' en niet een bijwoord bij 'verkocht'. Kortom de gelovige is altijd vleselijk vandaar die komma in de tekst.

Verkocht ONDER de zonde​
Nu dachten de Grieken bij vleselijk aan vlees van de slager. De Joodse hoorders die het Oude Testament kenden, wisten dat vleselijk vergankelijk of zondig kan betekenen (Genesis 6:3 en 12 en Jesaja 40:6). Om nu voor al zijn hoorders duidelijk te maken wat vleselijk inhoudt, voegt Paulus er aan toe: verkocht onder de zonde. Let op niet alleen verknocht aan de zonde maar er ook aan verkocht. En niet alleen verkocht aan de zonde maar ook nog eens verkocht ONDER (In Grieks: hypo) de zonde. Kortom de gelovige ligt geheel en al ONDER de heerschappij van de zonde. Kohlbrugge deed dus een bizarre ontdekking want wat blijft er dan over van een gelovige als die helemaal vleselijk is? Om die reden zijn er theologen geweest die Romeinen 7 vers 14 laten slaan op Paulus toen hij nog niet veranderd was. Ja toen was hij vleselijk en toen was hij verkocht ONDER de zonde. Op die manier kan men het principe van de christen als gespleten mens in het vervolg na Romeinen 7: 14 handhaven. Kohlbrugge kwam echter met een andere oplossing. Kohlbrugge stelde Christus centraal. De gelovige is van zichzelf helemaal zondig maar door het geloof in Christus helemaal nieuw (2 Korinthe 5:17). Kijkt de gelovige naar zichzelf dan ziet hij een zondaar die er niets van terecht brengt. Kijkt hij naar Christus dan leeft hij. In Hem is de zondaar een nieuw schepsel voor God. Door het geloof in Hem kan men goede vruchten voortbrengen. Zonder Jezus, de ware Wijnstok kan de gelovige als rank niets doen. Door het geloof alleen trekt men levenssappen uit Hem en kan men vruchten dragen.  Het levensbeginsel ligt niet in de rank (gelovige) maar in de ware Wijnstok. In Hem is het leven en in Hem kan en mag men leven voor God (Coram Deo).

Briefwisseling tussen Da Costa en Kohlbrugge
​Da Costa was het niet eens met de preek die Kohlbrugge hield over Romeinen 7:14. Hij schreef een brief aan Kohlbrugge. Hij schreef in deze brief dat  op deze manier het Koningschap van Jezus in de harten van de gelovigen niet tot zijn recht komt als men zo Romeinen 7:14  uitlegt. ​Kohlbrugge deed volgens hem tekort aan het werk van Christus in de zondaar. Da Costa sprak van het nieuwe beginsel en schreef: 'De nieuwe mens, dat nieuwe beginsel, ziedaar de Christus in ons' ('Hoogst belangrijke briefwisseling tussen Da Costa en Kohlbrugge' Amsterdam, 1933, p. 17) 

Kohlbrugge gaf antwoord in een brief en stelde dat men in Christus geheel en al een nieuw schepsel is. Hij schreef: 'De nieuwe mens, dat nieuwe beginsel, ziedaar de Christus in ons!!, schrijft gij. Dit is onschriftuurlijk en daarom verwerpelijk! De nieuwe mens is niet Christus in ons, maar naar de nieuwe geboorte zijn wij God maaksel, schepsel in Christus en niet Christus het maaksel of schepsel in ons (2 Korinthe 5:17) ' (('Hoogst belangrijke briefwisseling tussen Da Costa en Kohlbrugge' Amsterdam, 1933, p. 33)
Buiten het geloof in Jezus is de gelovige een groot zondaar. Hij legde de nadruk op het in Christus zijn door het geloof en wilde niet weten van de Christus in de gelovige waarover de gelovige te pas en onpas over kan beschikken. Van zichzelf is de gelovige een diep gevallen mens die helemaal aangewezen is op de genade die in Christus voorhanden is. 

De mening van dr. W. Aalders
​Aalders stelt in zijn boek 'De grote ontsporing. Over de verhouding van de Reformatie en de moderne theologie' dat Da Costa volgens Kohlbrugge een scheiding maakte tussen Christus voor ons als onze rechtvaardiging en Christus in ons als onze heiliging. Kohlbrugge had zijn bezorgdheid over dit systeem. Heiliging zou zo worden tot een uitwendige zaak los van Christus. Het zou een soort groeiproces zijn. Volgens Aalders zou dit idee nog verder doorbreken bij dr. A. Kuyper bij wie Christus en de wereld een centraal thema werd. Kuyper leerde dat wedergeboorte een soort groeiproces was van een kiem, levensbeginsel, gewerkt door God. Hij ontwikkelde dit idee in navolging van Maccovius en Comrie. Dit groeiproces, het nieuwe beginsel in de mens zou instaat zijn om voor de Koning in deze wereld te strijden (Pro Rege). Dit leidde echter tot een groot menselijk activisme ('De grote ontsporing. Over de verhouding van de Reformatie en de moderne theologie' Den Haag, jaartal onbekend, p. 95-99).     

​Heiligmaking is geen zaak van de christen zelf
Kohlbrugge wilde niets weten van een heiligmaking los van het geloof in Christus. Hij zei in preek over Romeinen 7:14: 'Er zijn veel christenen die menen dat de heliging hun werk is nadat zij gerechtvaardigd zijn. Daarop leggen zij zich met vlijt toe. Maar in plaats van vooruit te komen, bespeuren zij meer en meer dat zij teruggaan, zij worden geesteloos en als een dorre boom. Het ongeloof breekt erop in. De satan krijgt hier de handen ruim en nu eer zij het nog vermoeden, wordt hun alles duister. Het verderf dat in hun hart zit, laat zich meer en meer zien en thans komt het hun in de zin of zij ooit wel genade ontvangen hebben en ze zijn nu bezig met het gehele werk van God in de twijfel te trekken en te verloochenen.                                                                                                             Heft het hoofd op van uit het stof. 'Ik ben vleselijk' zegt de apostel. Zorg eerst daarvoor dat gij Christus weer vindt. Wanneer wij belijden: Ik ben vleselijk en zwart. Dan geldt Zijn woord  boven alles: Ik zie aan u geen vlek, zo liefelijk en heilig zijt gij voor Mij' ('Hoogst belangrijke briefwisseling tussen Da Costa en Kohlbrugge' Amsterdam, 1933, p. 80)

​Samen met alle heiligen
​
Helaas kwam het tot een breuk tussen Da Costa en Kohlbrugge. Wij kunnen echter van beide theologen leren. Van Kohlbrugge kunnen we leren hoe het zit met de heiligmaking. Van Da Costa kunnen we leren over het herstel van Israël en het duizendjarige rijk. Da Costa had veel hoop voor zijn eigen volk. Kohlbrugge had net als Luther niet veel verwachting voor het Joodse volk. Ook had hij niets op met een duizend jarig vrederijk...    
Powered by Create your own unique website with customizable templates.