Zijn de brieven aan Timotheüs van Paulus?
1. Waarom niet
1.1. Het moderne onderzoek
Prof. dr. P.H.R van Houwelingen stelt in zijn commentaar op Timotheüs en Titus dat het moderne onderzoek de brieven van Paulus aan Timotheüs rekent tot de tritopaulinische brieven. Volgens het moderne onderzoek zijn 7 brieven met als opschrift 'van Paulus' echt (authentiek). Een aantal brieven is geschreven door leerlingen van Paulus hoewel deze brieven de naam van Paulus als schrijver dragen. Dit zijn de zogenaamde deuteropaulinische brieven. De brieven aan Timotheüs en Titus horen zelfs tot de tritopaulinische brieven. Deze brieven staan nog weer verder af van Paulus en zijn beslist niet van hem volgens het moderne onderzoek (Houwelingen p. 9).
1.2. De brieven aan Timotheüs
Het moderne onderzoek stelt om een aantal redenen dat de brieven aan Timotheüs niet door Paulus kunnen geschreven zijn. De twee belangrijkste redenen zijn: (1) de taal en stijl van de brief en (2) de kerkorganisatie. De brieven van Timotheüs hebben een heel ander woordgebruik en stijl dan de echte brieven van Paulus (Houwelingen p. 16-19) en de kerkorganisatie met ouderlingen, opzieners en diakenen past goed in de tijd na Paulus en beslist niet in zijn tijd (Houwelingen p. 26).
2. Waarom wel
2.1. Het opschrift zelf
Het opschrift boven de brieven aan Timotheüs stelt dat de brieven van Paulus zijn. Wie de Bijbel aanvaard heeft als Gods woord, geschreven door mensen die door God geïnspireerd zijn, dient dit als vertrekpunt te nemen. In 2 Timotheüs 3:16 staat: 'Geheel de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is'. Het opschrift, wat ook tot geheel de Schrift behoort van de brieven aan Timotheüs weerlegt de visie van het moderne onderzoek. Daar staat het zwart op wit dat Paulus de auteur is. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. Toch rest ons nog de vraag hoe het met de bezwaren die het moderne onderzoek aandraagt tegen het auteurschap van Paulus zit. Zijn deze vragen (zie 1.2) oplosbaar binnen onze Schriftvisie of moeten we toch onze Schriftvisie geweld aandoen?
2.2. De stijl van de brief aan Timotheüs
Dat de stijl van de brief van Paulus aan Timotheüs anders is, is eenvoudig verklaarbaar volgens Van Houwelingen. Paulus geeft instructies aan Timotheüs, een van zijn medewerkers, hoe hij de gemeente van Efeze moet leiden in de roerige tijden die zullen aanbreken. Paulus wijst Timotheüs erop dat Gods woord betrouwbaar is en alle aanneming waard is ( 1 Tim 1:15, 3:1, 4:9 en 2 Tim. 2:11). Paulus hoeft Timotheüs niet de hele leer meer uit te leggen zoals in andere brieven het geval is (brief aan de Romeinen en Galaten) want Timotheüs is van kindsbeen aan onderwezen in de Schriften ( 2 Tim. 3:15). Timotheüs en de gemeente van Efeze die hij dient, dienen dit woord (pand) te bewaren. Paulus houdt net als Mozes in Deuteronomium doet, een afscheidsrede. Ook Mozes roept het volk op om het woord (Thora) door de HEERE gegeven te bewaren (Deut. 4:2). Paulus zegt aan het einde van de eerste brief aan Timotheüs met enige emotie en bewogenheid: 'O Timotheüs, bewaar het pand u toevertrouwd, heb een afkeer van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen van de valselijk wetenschap; welke sommigen naar voren brengen echter ze zijn van het geloof afgeweken. De genade zij met u. Amen'.
2.3. De kerkorganisatie in de brief aan Timotheüs
Prof. Van Houwelingen merkt op in zijn commentaar dat men de kerkorganisatie in de tijd van Paulus foutief opvat. Men gaat er vanuit dat in de tijd van Paulus de organisatie van de kerk heel eenvoudig was en vooral bestond uit de charismatische gaven. Het gemeenteleven zou er spontaan aan toe gaan en er zouden geen ouderlingen zijn die toe zouden zien op het verloop van de eredienst. Die zouden later zijn aangesteld na de tijd van Paulus. Van Houwelingen merkt op: 'Uit de aanhef van Paulus' brief aan de Filippenzen blijkt dat in de gemeente van Filippi al mensen fungeerden als opzieners en diakenen (Fil 1:1)'. Verder stelt Van Houwelingen dat Paulus en Barnabas aan het einde van hun eerste zendingsreis terugkeerden naar de steden die zijn eerder hadden bezocht en: 'In elke gemeente stelden ze ouderlingen/oudsten aan (Handelingen 14:23). Verder merkt van Houwelingen op: 'Tegen zulke ouderlingen (oudsten) afkomstig uit de gemeente te Efeze, hield Paulus zijn afscheidspreek bij Milete (Handelingen 20:17-38). Kortom de kerkorganisatie die beschreven wordt in de brieven aan Timotheüs past goed in de tijd van Paulus. Niets is er dus tegen zijn auteurschap. Tot slot rest nog de vraag waarom Paulus zo uitvoerig stil staat bij de kerkorganisatie in de brieven aan Timotheüs? Wat is de reden?
2.4. Het grote belang van de ambten en de gezonde leer
Paulus onderwijst in de brief aan de Romeinen en Galaten de gemeenten in de zaligmakende leer. In de brieven aan Timotheüs wijst Paulus Timotheüs er op, die zijn medewerker is in het stichten van de gemeente van Efeze, deze reeds voor hem bekende zaligmakende leer vast te houden. Dit kan volgens Paulus alleen als er goede ambtsdragers zijn die Gods woord kennen en in praktijk brengen. Om die reden wijst Paulus op het belang van een goede kerkorganisatie, die weliswaar al bestond en door hem was ingesteld, maar nu ten volle dient te worden ingezet met het oog op de ophanden zijnde dwalingen. Alleen zo blijft de leer gezond en wordt de gemeente niet verziekt. Voor onze tijd is dit ook een les. Ook in onze tijd, nu de dwaalleer naar links en naar rechts om zich heen grijpt, is een goede kerkorganisatie met goed onderwezen ambtsdragers van eminent belang.
1. Waarom niet
1.1. Het moderne onderzoek
Prof. dr. P.H.R van Houwelingen stelt in zijn commentaar op Timotheüs en Titus dat het moderne onderzoek de brieven van Paulus aan Timotheüs rekent tot de tritopaulinische brieven. Volgens het moderne onderzoek zijn 7 brieven met als opschrift 'van Paulus' echt (authentiek). Een aantal brieven is geschreven door leerlingen van Paulus hoewel deze brieven de naam van Paulus als schrijver dragen. Dit zijn de zogenaamde deuteropaulinische brieven. De brieven aan Timotheüs en Titus horen zelfs tot de tritopaulinische brieven. Deze brieven staan nog weer verder af van Paulus en zijn beslist niet van hem volgens het moderne onderzoek (Houwelingen p. 9).
1.2. De brieven aan Timotheüs
Het moderne onderzoek stelt om een aantal redenen dat de brieven aan Timotheüs niet door Paulus kunnen geschreven zijn. De twee belangrijkste redenen zijn: (1) de taal en stijl van de brief en (2) de kerkorganisatie. De brieven van Timotheüs hebben een heel ander woordgebruik en stijl dan de echte brieven van Paulus (Houwelingen p. 16-19) en de kerkorganisatie met ouderlingen, opzieners en diakenen past goed in de tijd na Paulus en beslist niet in zijn tijd (Houwelingen p. 26).
2. Waarom wel
2.1. Het opschrift zelf
Het opschrift boven de brieven aan Timotheüs stelt dat de brieven van Paulus zijn. Wie de Bijbel aanvaard heeft als Gods woord, geschreven door mensen die door God geïnspireerd zijn, dient dit als vertrekpunt te nemen. In 2 Timotheüs 3:16 staat: 'Geheel de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is'. Het opschrift, wat ook tot geheel de Schrift behoort van de brieven aan Timotheüs weerlegt de visie van het moderne onderzoek. Daar staat het zwart op wit dat Paulus de auteur is. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. Toch rest ons nog de vraag hoe het met de bezwaren die het moderne onderzoek aandraagt tegen het auteurschap van Paulus zit. Zijn deze vragen (zie 1.2) oplosbaar binnen onze Schriftvisie of moeten we toch onze Schriftvisie geweld aandoen?
2.2. De stijl van de brief aan Timotheüs
Dat de stijl van de brief van Paulus aan Timotheüs anders is, is eenvoudig verklaarbaar volgens Van Houwelingen. Paulus geeft instructies aan Timotheüs, een van zijn medewerkers, hoe hij de gemeente van Efeze moet leiden in de roerige tijden die zullen aanbreken. Paulus wijst Timotheüs erop dat Gods woord betrouwbaar is en alle aanneming waard is ( 1 Tim 1:15, 3:1, 4:9 en 2 Tim. 2:11). Paulus hoeft Timotheüs niet de hele leer meer uit te leggen zoals in andere brieven het geval is (brief aan de Romeinen en Galaten) want Timotheüs is van kindsbeen aan onderwezen in de Schriften ( 2 Tim. 3:15). Timotheüs en de gemeente van Efeze die hij dient, dienen dit woord (pand) te bewaren. Paulus houdt net als Mozes in Deuteronomium doet, een afscheidsrede. Ook Mozes roept het volk op om het woord (Thora) door de HEERE gegeven te bewaren (Deut. 4:2). Paulus zegt aan het einde van de eerste brief aan Timotheüs met enige emotie en bewogenheid: 'O Timotheüs, bewaar het pand u toevertrouwd, heb een afkeer van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen van de valselijk wetenschap; welke sommigen naar voren brengen echter ze zijn van het geloof afgeweken. De genade zij met u. Amen'.
2.3. De kerkorganisatie in de brief aan Timotheüs
Prof. Van Houwelingen merkt op in zijn commentaar dat men de kerkorganisatie in de tijd van Paulus foutief opvat. Men gaat er vanuit dat in de tijd van Paulus de organisatie van de kerk heel eenvoudig was en vooral bestond uit de charismatische gaven. Het gemeenteleven zou er spontaan aan toe gaan en er zouden geen ouderlingen zijn die toe zouden zien op het verloop van de eredienst. Die zouden later zijn aangesteld na de tijd van Paulus. Van Houwelingen merkt op: 'Uit de aanhef van Paulus' brief aan de Filippenzen blijkt dat in de gemeente van Filippi al mensen fungeerden als opzieners en diakenen (Fil 1:1)'. Verder stelt Van Houwelingen dat Paulus en Barnabas aan het einde van hun eerste zendingsreis terugkeerden naar de steden die zijn eerder hadden bezocht en: 'In elke gemeente stelden ze ouderlingen/oudsten aan (Handelingen 14:23). Verder merkt van Houwelingen op: 'Tegen zulke ouderlingen (oudsten) afkomstig uit de gemeente te Efeze, hield Paulus zijn afscheidspreek bij Milete (Handelingen 20:17-38). Kortom de kerkorganisatie die beschreven wordt in de brieven aan Timotheüs past goed in de tijd van Paulus. Niets is er dus tegen zijn auteurschap. Tot slot rest nog de vraag waarom Paulus zo uitvoerig stil staat bij de kerkorganisatie in de brieven aan Timotheüs? Wat is de reden?
2.4. Het grote belang van de ambten en de gezonde leer
Paulus onderwijst in de brief aan de Romeinen en Galaten de gemeenten in de zaligmakende leer. In de brieven aan Timotheüs wijst Paulus Timotheüs er op, die zijn medewerker is in het stichten van de gemeente van Efeze, deze reeds voor hem bekende zaligmakende leer vast te houden. Dit kan volgens Paulus alleen als er goede ambtsdragers zijn die Gods woord kennen en in praktijk brengen. Om die reden wijst Paulus op het belang van een goede kerkorganisatie, die weliswaar al bestond en door hem was ingesteld, maar nu ten volle dient te worden ingezet met het oog op de ophanden zijnde dwalingen. Alleen zo blijft de leer gezond en wordt de gemeente niet verziekt. Voor onze tijd is dit ook een les. Ook in onze tijd, nu de dwaalleer naar links en naar rechts om zich heen grijpt, is een goede kerkorganisatie met goed onderwezen ambtsdragers van eminent belang.