500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Zijn de brieven aan Timotheüs van Paulus?
1. Waarom niet

1.1. Het moderne onderzoek
​
Prof. dr. P.H.R  van Houwelingen stelt in zijn commentaar op Timotheüs en Titus dat het moderne onderzoek de brieven van Paulus aan Timotheüs rekent tot de tritopaulinische brieven. Volgens het moderne onderzoek zijn 7 brieven met als opschrift 'van Paulus' echt (authentiek). Een aantal brieven is geschreven door leerlingen van Paulus hoewel deze brieven de naam van Paulus als schrijver dragen. Dit zijn de  zogenaamde deuteropaulinische brieven. De brieven aan Timotheüs en Titus horen zelfs tot de tritopaulinische brieven. Deze brieven staan nog weer verder af van Paulus en zijn beslist niet van hem volgens het moderne onderzoek (Houwelingen p. 9).

1.2. De brieven aan Timotheüs
​Het moderne onderzoek stelt om een aantal redenen dat de brieven aan Timotheüs niet door Paulus kunnen geschreven zijn. De twee belangrijkste redenen zijn: (1) de taal  en stijl van de brief en (2) de kerkorganisatie. De brieven van Timotheüs hebben een heel ander woordgebruik en stijl dan de echte brieven van Paulus (Houwelingen p. 16-19) en de kerkorganisatie met ouderlingen, opzieners en diakenen past goed in de tijd na Paulus en beslist niet in zijn tijd (Houwelingen p. 26).    

​2. Waarom wel
2.1. Het opschrift zelf
​
Het opschrift boven de brieven aan Timotheüs stelt dat de brieven van Paulus zijn. Wie de Bijbel aanvaard heeft als Gods woord, geschreven door mensen die door God geïnspireerd zijn, dient dit als vertrekpunt te nemen. In 2 Timotheüs 3:16 staat: 'Geheel de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is'. Het opschrift, wat ook tot geheel de Schrift behoort van de brieven aan Timotheüs weerlegt de visie van het moderne onderzoek. Daar staat het zwart op wit dat Paulus de auteur is. Dit antwoord zou voldoende moeten zijn. Toch rest ons nog de vraag hoe het met de bezwaren die het moderne onderzoek aandraagt tegen het auteurschap van Paulus zit. Zijn deze vragen (zie 1.2) oplosbaar binnen onze Schriftvisie of moeten we toch onze Schriftvisie geweld aandoen? 
 
                                                             
​2.2. De stijl van de brief aan Timotheüs
​
Dat de stijl van de brief van Paulus aan Timotheüs anders is, is eenvoudig verklaarbaar volgens Van Houwelingen. Paulus geeft instructies aan Timotheüs, een van zijn medewerkers, hoe hij de gemeente van Efeze moet leiden in de roerige tijden die zullen aanbreken. Paulus wijst Timotheüs erop dat Gods woord betrouwbaar is en alle aanneming waard is ( 1 Tim 1:15, 3:1, 4:9 en 2 Tim. 2:11). Paulus hoeft Timotheüs niet de hele leer meer uit te leggen zoals in andere brieven het geval is (brief aan de Romeinen en Galaten) want Timotheüs is van kindsbeen aan onderwezen in de Schriften ( 2 Tim. 3:15). Timotheüs en de gemeente van Efeze die hij dient, dienen dit woord (pand) te bewaren. Paulus houdt net als Mozes in Deuteronomium doet, een afscheidsrede. Ook Mozes roept het volk op om het woord (Thora) door de HEERE gegeven te bewaren (Deut. 4:2). Paulus zegt aan het einde van de eerste brief aan Timotheüs met enige emotie en bewogenheid: 'O Timotheüs, bewaar het pand u toevertrouwd, heb een afkeer van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen van de valselijk wetenschap; welke sommigen naar voren brengen echter ze zijn van het geloof afgeweken. De genade zij met u. Amen'.  

​2.3. De kerkorganisatie in de brief aan Timotheüs
​
Prof. Van Houwelingen merkt op in zijn commentaar dat men de kerkorganisatie in de tijd van Paulus foutief opvat. Men gaat er vanuit dat in de tijd van Paulus de organisatie van de kerk heel eenvoudig was en vooral bestond uit de charismatische gaven. Het gemeenteleven zou er spontaan aan toe gaan en er zouden geen ouderlingen zijn die toe zouden zien op het verloop van de eredienst. Die zouden later zijn aangesteld na de tijd van Paulus. Van Houwelingen merkt op: 'Uit de aanhef van Paulus' brief aan de Filippenzen blijkt dat in de gemeente van Filippi al mensen fungeerden als opzieners en diakenen (Fil 1:1)'. Verder stelt Van Houwelingen dat Paulus en Barnabas aan het einde van hun eerste zendingsreis  terugkeerden naar de steden die zijn eerder hadden bezocht en: 'In elke gemeente stelden ze ouderlingen/oudsten aan (Handelingen 14:23). Verder merkt van Houwelingen op: 'Tegen zulke ouderlingen (oudsten) afkomstig uit de gemeente te Efeze, hield Paulus zijn afscheidspreek bij Milete (Handelingen 20:17-38). Kortom de kerkorganisatie die beschreven wordt in de brieven aan Timotheüs past goed in de tijd van Paulus. Niets is er dus tegen zijn auteurschap. Tot slot rest nog de vraag waarom Paulus zo uitvoerig stil staat bij de kerkorganisatie in de brieven aan Timotheüs? Wat is de reden?   

2.4. Het grote belang van de ambten en de gezonde leer
Paulus onderwijst in de brief aan de Romeinen en Galaten de gemeenten in  de zaligmakende leer. In de brieven aan Timotheüs wijst Paulus Timotheüs er op, die zijn medewerker is in het stichten van de gemeente van Efeze,  deze reeds voor hem bekende zaligmakende leer vast te houden. Dit kan volgens Paulus alleen als er goede ambtsdragers zijn die Gods woord kennen en in praktijk brengen. Om die reden wijst Paulus op het belang van een goede kerkorganisatie, die weliswaar al bestond en door hem was ingesteld, maar nu ten volle dient te worden ingezet met het oog op de ophanden zijnde dwalingen. Alleen zo blijft de leer gezond en wordt de gemeente niet verziekt. Voor onze tijd is dit ook een les. Ook in onze tijd, nu de dwaalleer naar links en naar rechts om zich heen grijpt, is een goede kerkorganisatie met goed onderwezen ambtsdragers van eminent belang. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.