500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • D vreze des Heren in het Oude Testament
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Nicea volgens Jaap Noordam
    • Paulus en Philo's reactie op welsprekendheid
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Sesam ecologie de mens en zijn milieu
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Afbeelding


​Vraag jij jezelf weleens af hoe opvattingen over de economie het werk van de marketeer beïnvloeden? Wie in de maatschappij en de politiek rondkijkt, ziet iets opvallends: onze honderd jaar oude ideeën over de economie zijn aan het veranderen. Aannames over de economie worden ter discussie gesteld. Kan onze economie wel onbeperkt blijven groeien? Draagt onze economie wel voldoende bij aan een groei in welzijn? Profiteert iedereen voldoende van de groei in welvaart? In Marketing in de nieuwe economie legt Marco Kuijten de link tussen onze opvattingen over de economie en het werk van de marketeer. De opkomst van de nieuwe economie heeft het economieonderwijs op hogescholen en universiteiten al beïnvloed, nu is het tijd voor het marketingonderwijs. Marketingstudenten leren te weinig over de rol die marketing speelt in de maatschappij. Maar vergis je niet! Dit boek is geen economieboek. Het gaat over marketing en haar taak: het creëren van waarde.



De schrijver
Marco Kuijten is de schrijver van dit boek. Hij geeft marketing aan studenten aan de Avans hogeschool. Marco is door de loop van de tijd anders gaan aankijken tegen marketing. Een mail van Tim, een oud-student werd voor hem een wake-up-call. Tim schrijft in deze mail dat hij niet zoveel kan met de manier waarop hij marketing heeft gekregen. Deze tijd vraagt volgens Tim om een nieuwe aanpak waarbij het niet gaat om zoveel mogelijk winst  te maken ten koste van de leefomgeving. Integendeel! De leefomgeving is ook van onschatbare waarde. Dat zien veel marketeers over het hoofd. Voor Marco was deze mail het begin van een nieuwe kijk op marketing.

Dit boek verwoordt deze nieuwe kijk op  marketing op een uitstekende manier. Dat is nodig want het beroep marketeer is niet meer populair in onze tijd. Ooit was het het beroep bij uitstek maar doordat het in de marketing steeds meer  gaat om de winst (profit), worden marketeers steeds vaker gezien als mensen die alleen aandacht hebben voor de portemonnee van de consument. Kuijten wil daar door middel van dit leerboek verandering in brengen. Dit boek draagt dus bij aan het beroep van de marketeer en aan de leefomgeving. Het boek heeft een mooie zachtgroene layout. De kleuren van het vroege voorjaar wanneer de natuur weer ontluikt. 

Zijn uitgangspunt
Kuijten gaat uit van de nieuwe kijk op de economie. Niet langer staat winst voor de baas of aandeelhouders centraal. Bij een goede en gezonde economie hoort ook ethiek of beter gezegd: juist ethiek en daar wijst Kuijten dan ook op want niet alles wat bedrijven doen, is namelijk goed voor de mensen en het milieu. Tata Steel en Chemours zijn daar voorbeelden van. Maar dan hebben we het over de echte slechte rakkers. De rest blijft onder het radar. Bij veel bedrijven gaat het namelijk nog steeds om ordinair winst maken.

Op de voorpagina van het boek staat de wereldbol centraal getekend. Het land is groen en de zee is blauw. In dit boek krijgt de aarde, onze leefomgeving, een heel belangrijke plaats.

Veelal denken we bij het begrip milieu aan een ver-van-ons-bed-show. Maar als we dit woord opzoeken in de Van Dale dan staat er bij milieu: het leefklimaat van mens, dier en plant. Een slecht milieu betekent dus ook een slecht leefklimaat  voor ons als mens. Bedrijven die slechte dingen doen voor het milieu, tasten dus ons leefklimaat aan. Moeten we dat willen? Kuijten vindt terecht van niet.

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Dat is als volgt gegaan. Ooit stond namelijk het product centraal maar in de marketing kwam de klant en diens behoefte centraal te staan. Dat was een hele vooruitgang. Overigens is dat wel het ideale uitgangspunt want veelal proberen marketeers op een slinkse manier bij de consument de behoefte op te wekken om alsnog hun aanvankelijk niet geliefde producten te slijten.

​Kuijten wil marketing op een hoger plan zetten door ook de behoefte van een gezond leefklimaat  voor de mens, dier en plant er bij te betrekken. In de nieuwe kijk op de economie is dit nu ook het geval. Die wordt op de hogescholen al onderwezen, Nu de marketing nog, vindt Kuijten. Vandaar dit boek! 

​Deze nieuwe kijk op de economie is gebaseerd op de donuteconomie. Een donut is een ronde koek met in het midden een lege cirkel. De koek, waar het omgaat is dus een soort brede ring. Die ring dient steeds de grens te zijn voor al het economische handelen. Wie buiten die middelste kern gaat, tast de beschermende buitenring aan en dat is nadelig voor iedereen. De koek wordt dan steeds kleiner.

Die buitenste beschermende ring is ons leefmilieu en de gezondheid van de bevolking. Het gaat dus om de sociale ring en de ecologische ring. Een goed bedrijf houdt namelijk als het goed is rekening met mens en milieu. Dat kan in eerste instantie ten koste gaan van de winst maar het kan ook zijn dat het bedrijf de hogere kosten doorrekend. Aan de marketeer is het dan om te consument te laten merken dat het om een maatschappelijk verantwoord product gaan van een bedrijf dat zijn verantwoording neemt.

Deze nieuwe kijk op marketing zorgt voor nieuwe p's De nieuwe p's van deze marketing zijn behalve de oude p van profit de nieuwe p van people (sociale kant) en de nieuwe p van planet (ecologische kant).  Een bedrijf dat deze twee laatste p's vergeet is maatschappelijk gezien absoluut niet verantwoord bezig. Zo'n bedrijf wil op een snelle manier rijk worden ten koste van de people en de planet. 

Kuijten geeft voorbeelden van bedrijven die alleen voor de profit gaan. Bijvoorbeeld destijds het autobedrijf Ford Ford maakte auto's met de tank op een niet al te verstandige plaats maar dat kwam zo wel beter uit. Dat leverde nogal eens brand op bij botsingen soms met dodelijke afloop. Ford wist er vanaf  bij navraag maar de kosten (miljoenen dollars) zouden niet opwegen tegen de baten (doden). De auto's werden overigens maar 11 dollar duurder als de tank op een gunstigere positie zou worden geplaatst. Maar die 11 dollar keer de miljoenen auto's die zijn verkochten was wel een hoop geld volgens Ford. Ford bleek dus een groot bedrijf te zijn met een kleinzielige visie. Een visie die ingaat tegen het principe van de donuteconomie. Het leven van de people doet er wel degelijk toe. Bij Ford  ging het destijds om eigen voordeel. De profit van enkelen stond centraal. 


  • ​Wat is een Donuteconomie? De Donut (of Donuteconomie) is een economisch model dat economische welvaart meet door te kijken naar de realisatie van een sociaal fundament zonder het overschrijden van ecologische plafonds. Simpel gezegd is het doel om de behoeftes van iedereen te realiseren binnen de draagkracht van de Aarde.​
  • Waarom is Donuteconomie duurzaam? De donut is de veilige, ecologische en sociaal rechtvaardige ruimte waarbinnen al onze economische activiteiten kunnen plaatsvinden. Klimaat, milieu, welzijn, welvaart en sociale kwesties komen dus samen in één model, waarin een evenwichtig welzijn centraal staat.

Kortom, een goede onderneming is volgens Kuijten geen shareholder die alleen uit is om profit voor een select groepje aandeelhouders maar een stakeholder die alle belanghebbenden op het oog heeft en dat is natuurlijk een beetje meer dan de aandeelhouders. Dat betreft zowel de planet als de people. Helaas hebben veel bedrijven alleen de focus op profit. Kuijten wil door middel van dit boek daar verandering in brengen. Marketing moet zich niet alleen bezighouden met producten te promoten die alleen zorgen voor profit. Integendeel. Producten moeten zo zijn gemaakt dat ze ook oog hebben voor de people en de planet. 

Beoordeling
Destijds heb ik op school marketing gevolgd. Wat mij toen opviel was dat er nauwelijks gewezen werd op de verantwoordelijkheid van de marketeers om producten te promoten die er echt toe doen en voor meerdere mensen  echt van belang zijn. Is bijvoorbeeld een schone lucht geen behoefte, of goed drinkwater, of een mooie natuur?

In dit boek wijst Kuijten op dit soort natuurlijke goederen die arme landen veelal ontberen maar die ook bij ons bedreigd worden. De toevoeging  in dit boek van de twee p's, planet en people naast de gebruikelijk profit is meer dan terecht. Niemand heeft er uiteindelijk profijt van als de mens en planeet wordt aangetast. Toch gebeurt dit. Dit komt omdat mensen graag eigen voordeel pakken. Dat is de zwakte van de menselijke natuur. Tegen die zwakte moeten de mens en de mensheid beschermd worden. 

Hier ligt mijns inziens een punt van aandacht. Dit boek kan een nieuwe generatie wel wijzen op een betere aanpak maar zonder een krachtig overheidssupport zal dit geen zode aan de dijk zetten. Maar ook die overheid omarmt nog steeds de oude  liberale visie op economie.  Kuijten wijst er dan ook terecht op dat onze liberale overheid veel belangrijke zaken aan de markt heeft uitbesteed waardoor de overheid er geen grip meer op heeft. Dit kan eigenlijk niet want de overheid heeft volgens artikel 21 van de grondwet zorgt te dragen voor onze leefomgeving. 
  • Artikel 21 De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu.​
Helaas ziet de overheid de mens teveel als een homo economicus die vooral materieel is gericht. De mens heeft echter veel meer behoeften dan materiële behoeften. Een goede natuur, een goede buur en onderlinge verbondenheid zijn ook onmisbare behoeften voor de mensheid en diens welzijn. En natuurlijk dé échte zingeving. Elk mens heeft een diep verlangen naar échte zingeving. Die is mijns inziens alleen te vinden in de Bijbel waar God ons in Jezus het eeuwige leven aanbiedt zonder prijs notabene, Dat is pas echt een duurzaam goed. Een goede predikant die dit heilsgoed aanbiedt, is om die reden de beste marketeer. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor wie is het boek  met name (Uit het voorwoord van Kaj Morel) 
Het boek is gericht op hbo-studenten en young professionals die invulling willen geven aan hun werk als marketeer in een nieuwe economie. Marco Kuijten durft vraagtekens te plaatsen bij de relevantie van marketing, maar geeft ook oplossingen voor hoe het anders kan. Met behulp van praktijkvoorbeelden en een aantal eenvoudige stappen kunnen marketeers werken aan het creëren van échte waarde en zo weer relevant worden. Zowel in het bedrijfsleven als in de maatschappij. "Het is een pleidooi voor marketing als een positieve kracht, als een discipline die een werkelijk waardevolle bijdrage levert aan onze samenleving. Marco gelooft dat dit mogelijk is mits marketeers zich laten leiden door andere economische uitgangspunten en zich richten op welzijn en op het behoud van de planeet naast het scheppen van welvaart." 

Het boek is bestelbaar bij:
https://www.swpbook.com/boeken/122/marketing/2326/marketing-in-de-nieuwe-economie 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.