Kloosterkerk als symbool van de strijd
Toneel van kerkelijke en politieke strijd
De kloosterkerk in Den Haag heeft een rijk verleden. De kerk dateert ongeveer uit 1400. Deze kerk was aanvankelijk verbonden aan het klooster van de Dominicanen. Vandaar de naam Kloosterkerk. Tijdens de reformatie raakte de kerk in onbruik. Echter rond 1617 liepen de spanningen in Den Haag tussen de remonstranten en contraremonstranten heel hoog op. In 1616 werd namelijk de Haagse predikant Rosaeus, die contra remonstrant was, geschorst.
De politieke partijen
Ondertussen speelde er ook een conflict tussen Oldenbarnevelt en Maurits. Oldenbarnevelt wilde provinciale besturen (decentralisatie) en Maurits meer een generaal nationaal bestuur (centralisatie) en daar kwam bij dat Oldenbarnevelt achter de remonstranten stond en Maurits achter de contraremonstranten.
De Kloosterkerk werd prinsenkerk
Deze strijd kreeg in Kloosterkerk in Den Haag zijn uitwerking. Pikant detail is dat naast deze Kloosterkerk Johan van Oldenbarnevelt woonde. Toen de contraremonstranten de Kloosterkerk innamen om daar diensten te beleggen, koos Maurits op zondag 23 juli 1617 openlijk voor de contraremonstranten door een dienst bij te wonen.
De ontknoping van deze strijd
De contraremonstranten beleefden de kerkgang van Maurits als een zeer heuglijk feit. Even later zou Maurits de nationale staat der Nederlanden stichten en een generale synode laten beleggen waarin de leer van de contraremonstranten gestalte kreeg (de Dordtse leerregels)! Oldenbarnevelt werd even voor de Dordtse synode van 1618 veroordeeld te samen met Hugo de Groot vanwege de politieke onrust die zij hadden veroorzaakt. Johan van Oldenbarnevelt werd ter dood veroordeeld en Hugo de Groot werd verbannen naar slot Loevestein maar hij ontsnapte door middel van een boekenkist.
Wie meer weer weten over dit conflict in Den Haag kan dit vinden in het kerkhistorisch onderzoek van drs. L. Wüllschleger 'Scheurmakers en nieuwlichters'.
Toneel van kerkelijke en politieke strijd
De kloosterkerk in Den Haag heeft een rijk verleden. De kerk dateert ongeveer uit 1400. Deze kerk was aanvankelijk verbonden aan het klooster van de Dominicanen. Vandaar de naam Kloosterkerk. Tijdens de reformatie raakte de kerk in onbruik. Echter rond 1617 liepen de spanningen in Den Haag tussen de remonstranten en contraremonstranten heel hoog op. In 1616 werd namelijk de Haagse predikant Rosaeus, die contra remonstrant was, geschorst.
De politieke partijen
Ondertussen speelde er ook een conflict tussen Oldenbarnevelt en Maurits. Oldenbarnevelt wilde provinciale besturen (decentralisatie) en Maurits meer een generaal nationaal bestuur (centralisatie) en daar kwam bij dat Oldenbarnevelt achter de remonstranten stond en Maurits achter de contraremonstranten.
De Kloosterkerk werd prinsenkerk
Deze strijd kreeg in Kloosterkerk in Den Haag zijn uitwerking. Pikant detail is dat naast deze Kloosterkerk Johan van Oldenbarnevelt woonde. Toen de contraremonstranten de Kloosterkerk innamen om daar diensten te beleggen, koos Maurits op zondag 23 juli 1617 openlijk voor de contraremonstranten door een dienst bij te wonen.
De ontknoping van deze strijd
De contraremonstranten beleefden de kerkgang van Maurits als een zeer heuglijk feit. Even later zou Maurits de nationale staat der Nederlanden stichten en een generale synode laten beleggen waarin de leer van de contraremonstranten gestalte kreeg (de Dordtse leerregels)! Oldenbarnevelt werd even voor de Dordtse synode van 1618 veroordeeld te samen met Hugo de Groot vanwege de politieke onrust die zij hadden veroorzaakt. Johan van Oldenbarnevelt werd ter dood veroordeeld en Hugo de Groot werd verbannen naar slot Loevestein maar hij ontsnapte door middel van een boekenkist.
Wie meer weer weten over dit conflict in Den Haag kan dit vinden in het kerkhistorisch onderzoek van drs. L. Wüllschleger 'Scheurmakers en nieuwlichters'.