Dr Steven Paas.
Liefde voor Israël nader bekeken.
Voor het evangelie zijn alle volken gelijk
De intentie van dit boek
Dr Steven Paas toont mijns inziens terecht aan dat een te grote liefde voor Israël een gevaar is (kan zijn) voor het zuivere evangelie. Uit een overdreven liefde voor Israël offert men dan het evangelie op aan het Jodendom en gaat men zich weer houden aan de spijswetten en de sabbat. Of men zegt dat de Joden al bij de Vader zijn door het verbond met Abraham en zijn natuurlijke zaad. De schrijver stelt ook dat zij die veel liefde hebben voor Israël doorgaans Luther niet kunnen meemaken. Dat laatste is mijns inziens niet altijd het geval maar er zit helaas wel een heel grote kern van waarheid in.
Luther en de Joden
Paas beschrijft de wijzigende positie van Luther ten aanzien van de Joden. De jeugdige Luther schreef een boek waarin de Joden positief aan bod komen 'Dat Jezus een geboren Jood is' (1523) en de oude Luther schreef 'Over de Joden en hun leugens' (1543). Dit boek heeft Hitler gebruikt in zijn geschrift 'Mijn strijd'. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat Luther verantwoordelijk is voor wat men ook weleens de holocaust noemt, stelt Paas terecht.
De achtergrond van Luthers felheid
Wie Luther wil begrijpen moet hem bezien vanuit zijn felle strijd voor de vrijheid van het evangelie. Alles wat daar tegen ingaat, bestrijdt Luther fel. Natuurlijk moet men de naaste liefhebben maar het evangelie mag niet vermengd worden met wetticisme. Luthers liefde voor het onvermengde evangelie zorgde ervoor dat hij fel was richting hen die dit evangelie aantastten (p 108 -109). Luther was echter geen antisemiet. Hij was tegen het Jodendom als religie en niet tegen de Joden als volk, volgens de Lutherkenner Oberman. De positie van Luther ten aanzien van de Joden was theologisch van aard en niet politiek zoals bij Hitler (p. 95).
Kanttekeningen bij Luther
Paas praat beslist niet alles goed wat Luther gezegd heeft over de Joden. Hij wil echter Luther niet ingedeeld hebben bij de antisemieten zoals bijv. Rene Süss doet. Süss' liefde voor Israël gaat ten koste van de leer van het evangelie wat Luther juist voor stond en met zijn hart verstond. Süss heeft niets met die leer. Paas stelt wel dat Luther te ver ging en te eenzijdig was ten aanzien van zijn kritiek richting het Jodendom. Luther was vermoedelijk behoorlijk teleurgesteld in de houding van de rabbijnen ten aanzien van de reformatie (p. 112). Daarom doopte hij zijn diep pen in de zwarte inkt en schreef het geschrift 'Over de Joden en hun leugens'.
Een beoordeling van het boek
Het boek van Steven Paas 'Liefde voor Israël nader bekeken' is een heel goed boek als het gaat om de positie van Luther ten aanzien van de Joden maar minder goed als het gaat om het toekomstige herstel van Israël. Paas heeft geen rijke toekomstverwachting voor Israël. Israël is wat Paas betreft en passant passé en is slechts een onderafdeling van de kerk van de reformatie.
Heilzame correctie
Liefde voor het evangelie en liefde voor Israël kunnen mijns inziens goed samengaan. Toch kan het geen kwaad als men in Israël minnende kringen dit boek leest. Het kan tot een heilzame correctie leiden. Is men vaak niet meer bezig met Israël dan met de rijkdom van het evangelie voor eigen hart en leven? Anderzijds heef het boek ook iets afstotelijk voor hen die behept zijn met de heerlijke toekomst van Israël. Paas draagt alleen de visie van Luther ten aanzien van Israël een warm hart toe. Die van de puriteinen en Nadere Reformatie legt hij geheel terzijde. Dat is de schaduwzijde van dit boek. Daarom vraagt dit boek, ik schrijf het wat uitdagend, om een nieuw boek met als titel: Liefde voor Luther nader bekeken. Israëls bijzondere plaats in het evangelie.
Liefde voor Israël nader bekeken.
Voor het evangelie zijn alle volken gelijk
De intentie van dit boek
Dr Steven Paas toont mijns inziens terecht aan dat een te grote liefde voor Israël een gevaar is (kan zijn) voor het zuivere evangelie. Uit een overdreven liefde voor Israël offert men dan het evangelie op aan het Jodendom en gaat men zich weer houden aan de spijswetten en de sabbat. Of men zegt dat de Joden al bij de Vader zijn door het verbond met Abraham en zijn natuurlijke zaad. De schrijver stelt ook dat zij die veel liefde hebben voor Israël doorgaans Luther niet kunnen meemaken. Dat laatste is mijns inziens niet altijd het geval maar er zit helaas wel een heel grote kern van waarheid in.
Luther en de Joden
Paas beschrijft de wijzigende positie van Luther ten aanzien van de Joden. De jeugdige Luther schreef een boek waarin de Joden positief aan bod komen 'Dat Jezus een geboren Jood is' (1523) en de oude Luther schreef 'Over de Joden en hun leugens' (1543). Dit boek heeft Hitler gebruikt in zijn geschrift 'Mijn strijd'. Toch is het te kort door de bocht om te stellen dat Luther verantwoordelijk is voor wat men ook weleens de holocaust noemt, stelt Paas terecht.
De achtergrond van Luthers felheid
Wie Luther wil begrijpen moet hem bezien vanuit zijn felle strijd voor de vrijheid van het evangelie. Alles wat daar tegen ingaat, bestrijdt Luther fel. Natuurlijk moet men de naaste liefhebben maar het evangelie mag niet vermengd worden met wetticisme. Luthers liefde voor het onvermengde evangelie zorgde ervoor dat hij fel was richting hen die dit evangelie aantastten (p 108 -109). Luther was echter geen antisemiet. Hij was tegen het Jodendom als religie en niet tegen de Joden als volk, volgens de Lutherkenner Oberman. De positie van Luther ten aanzien van de Joden was theologisch van aard en niet politiek zoals bij Hitler (p. 95).
Kanttekeningen bij Luther
Paas praat beslist niet alles goed wat Luther gezegd heeft over de Joden. Hij wil echter Luther niet ingedeeld hebben bij de antisemieten zoals bijv. Rene Süss doet. Süss' liefde voor Israël gaat ten koste van de leer van het evangelie wat Luther juist voor stond en met zijn hart verstond. Süss heeft niets met die leer. Paas stelt wel dat Luther te ver ging en te eenzijdig was ten aanzien van zijn kritiek richting het Jodendom. Luther was vermoedelijk behoorlijk teleurgesteld in de houding van de rabbijnen ten aanzien van de reformatie (p. 112). Daarom doopte hij zijn diep pen in de zwarte inkt en schreef het geschrift 'Over de Joden en hun leugens'.
Een beoordeling van het boek
Het boek van Steven Paas 'Liefde voor Israël nader bekeken' is een heel goed boek als het gaat om de positie van Luther ten aanzien van de Joden maar minder goed als het gaat om het toekomstige herstel van Israël. Paas heeft geen rijke toekomstverwachting voor Israël. Israël is wat Paas betreft en passant passé en is slechts een onderafdeling van de kerk van de reformatie.
Heilzame correctie
Liefde voor het evangelie en liefde voor Israël kunnen mijns inziens goed samengaan. Toch kan het geen kwaad als men in Israël minnende kringen dit boek leest. Het kan tot een heilzame correctie leiden. Is men vaak niet meer bezig met Israël dan met de rijkdom van het evangelie voor eigen hart en leven? Anderzijds heef het boek ook iets afstotelijk voor hen die behept zijn met de heerlijke toekomst van Israël. Paas draagt alleen de visie van Luther ten aanzien van Israël een warm hart toe. Die van de puriteinen en Nadere Reformatie legt hij geheel terzijde. Dat is de schaduwzijde van dit boek. Daarom vraagt dit boek, ik schrijf het wat uitdagend, om een nieuw boek met als titel: Liefde voor Luther nader bekeken. Israëls bijzondere plaats in het evangelie.