500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina

Jesaja 63:1-6

Wie is deze die eraan komt uit Edom, felrood van klederen uit Bozra
met een sierlijk gewaad , fier voortgaande in zijn enorme kracht (1)?


Ik ben het die gerechtigheid toezegt,
machtig ben ik (1) om te bevrijden (2).

Waarom bent u rood aan uw gewaad (dus niet waarom draagt u een rood gewaad)
en lijken uw klederen op  die van diegene die  de wijnpers aan het treden is?


In de trog van de wijnpers heb ik getreden, helemaal alleen!
Van de volken was er niemand met mij.

Ik was hen aan het treden in mijn toorn
en ik was hen aan het vertrappen in de hitte van mijn toorn
zodat hun bloed (levenssap) (lifeblood)
  (4) telkens op mijn klederen spatte.
Heel mijn gewaad heb ik  (daardoor) bezoedeld
.


Omdat de dag van WRAAK in mijn hart was gekomen
en het jaar van mijn BEVRIJDING (3) keek ik telkens om mij heen
maar niemand schoot mij te hulp.
Ik raakte  van mijn stuk maar niemand gaf mij steun
Toen bevrijdde mijn arm mij 
en de hitte van mijn toorn gaf mij steun.
Ik vertrapte daardoor volkeren in mijn toorn
en maakte hen steeds dronken in de gloed van mijn toorn.
Het bloed (levenssap) (4) van hen liet ik als maar op de aarde lopen... (5) 

1  Tweemaal nadruk op macht om marginale gemeenschap te bemoedigen (Dominic blz 134-136). 
2 JASJA VERTALEN IK MET BEVRIJDEN. HET GAAT IN DIT TEKSTGEDEELTE OM SIONS BEVRIJDING VAN DE VIJANDEN. HET JAAR VAN MIJN (BELOOFDE) BEVRIJDING. 
3 VERGELDING VERTALEN VELEN MAAR BEVRIJDING PAST BETER IN DE CONTEXT EN STAAT DICHTER BIJ DE STAM VAN DIT WOORD GA'AL. ALLEEN DEZE TEKST KOMT DEZE VORM VAN GA'AL ZO VOOR. GA'AL BETEKENT HET BEVRIJDEN VAN EEN HULPLOZE BLOEDVERWANT. ZIE WIM BEUKEN  BLZ 252 EN 253 EN ZIE DOMINIC BLZ 137 VOOR DE VERWEVENHEID VAN GA'AL IN DE TJ. Bloedwraak? Zie Dominic blz 28 noot 87. 
4 hier geen dam zoals in Jesaja 34 Zie Dominic blz 25 noot 72 en blz 139 wellicht vertalen met levenssap lifeblood 
5 zie aarde op onderwereld? zie Dominic blz 28 noot 87 
​

Opmerkingen 
Dominic wijst in zijn proefschrift 'The trampeling one coming van Edom' dat de beelden de wijnpers treden en de divine warrior  (show of power, blz 139) in elkaar overgaan: transformatie (blz 146). De wijnpers treden werd gedaan door eenvoudige wijnboeren. Ook deed men het samen, men gaf steun  aan elkaar bij treden en er was muziek bij. Ook deed men de wijn in zakken (blz 138) maar dat beeld wordt verlaten (blz 
Edom is de blijvende vijand in Hebreeuwse Bijbel maar wel verschil Deut. 2 en 23 positief. Tijd koningen kolonie maar opstand (2 Koningen 8, Dominic blz 142). Grenzen over Edom vlak bij... Ook dreiging post exil. 587 samenwerking met Babel zie profeten zoals (Obadja 10-15). Edom bij profeten negatief! 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie is deze? 
Psalm 24 . Aankomst van de divine warrior. Prijs van de gemeenschap. 
Wie is deze Koning der ere?
De HEERE, sterk en geweldig, de HEERE, geweldig in de strijd.

Hef uw hoofden op, o poorten, ja, verhef ze, eeuwige deuren,
​opdat de Koning der ere binnengaat.

Wie is Hij, deze Koning der ere?
De HEERE van de legermachten, Hij is de Koning der ere. Sela

Opmerking: 

God geprezen bij overwinning in Jesaja 63 bezingt God zichzelf!! 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die bevrijding  (1) en gerechtigheid (2) toezegt. 

Jesaja 63:1 Ik ben het die (Sion) gerechtigheid toezegt! 
​

(1) bevrijding toezeggen
Jesaja 61: 1-2
De Geest van de Heere HEERE is op Mij, (..)

om uit te roepen het jaar van het welbehagen van de HEERE
en de dag van de WRAAK van onze God;
om ZO alle treurenden (in Sion) te TROOSTEN

(2) gerechtigheid toezeggen 
Jesaja 62:1 

Omwille van Sion zal ik niet zwijgen,
omwille van Jeruzalem zal ik niet stil zijn,
totdat haar GERECHTIGHEID opkomt als een lichtglans,
en haar heil als een brandende fakkel

Vragen 
1 Hoe verweven is Jesaja 63:1-6 met Jesaja 60-62 (kern TJ)? Staat Jesaja 63:1-6 op gespannen voet met TJ waar bijvoorbeeld in Jesaja 56:1-6 de vreemdeling welkom is?
2. 
3 Jesaja 63 alle volken omgebracht? Kan Sion dan nog een lof zijn voor de volken (62:1)?
​4 Had de profeet moeite met Jesaja 63:1-6 als men Jesaja 62:1 goed leest (Hanson)? Toch niet kunnen zwijgen net als in Psalm 137 zingen van Sion en dan opeens die dissonant Edom en Babel? Kon Sion niet zonder bevrijding van volken zoals Edom en Babel?  Soort lijfspreuk in de Bijbel als symbool kwaad en gevaar voor...
  Ceterum censeo Carthaginem esse delendam de lijfspreuk van Cato 
​5 Gaat het om bijbels historisch  Edom of Edom symbool en/of slechts plaats waar afgerekend wordt met de volken die lijken op het gedrag van bijbels historisch Edom?  
6 Had men in de tijd van TJ last van Edom? Grensoverschrijding? Grensschermutselingen? Angst voor herhaling van de kant van Edom, niet betrouwbaar in 587? Wachters op de muren die uitzien naar het rechtzetten van deze situatie (Jesaja 62:6-7).
7 Zie Jesaja 62:12 de verlosten van Sion en Jesaja 35 waar sprake is van de verlosten... die terugkeren naar Sion... Jesaja 35 terugkeer... na verwoesting Edom /volken.  Jesaja 63 rechtzetten van... 
8 Hand van YHWH is niet verkort zoals men denkt (Jesaja 59) maar Gods zoekt steun bij zijn arm (Toen bevrijdde mij arm mij). God moet het helemaal alleen doen en niemand is erbij zoals in de strijd beschreven in Psalm 24 waar het gaat om de terugkeer na de strijd van de ark. 
9. De 3 werkwoorden die gebruikt worden voor treden vertrappen ziet om nadruk maar wat hoort bij wat Dominic (blz 124-125)? Treden bij wijnpers en vertrappen bij vijand. Vloeien de beelden over in elkaar? Onthulling? Gaat het om eenvoudig werk van de wijnpers of juist om de totale vernietiging zoals in Jesaja 34?
Voor vertrappen zie 
https://shebanq.ancient-data.org/hebrew/text 
10 Niemand hielp? Alleen God geïnteresseerd in gerechtigheid en bevrijding van Sion? Vervult Hij alleen de belofte? (theologie in de Bijbel). Ani YHWH en niemand meer. Zie ook naar de Anie YHWH teksten in TJ bijv Jesaja 62 vervolg DJ? Anie YHWH ook tegenover de macht goden? Ik alleen en niemand anders. Hij alleen is de redeemer. 
11 Hoe zit het met het kwaad in TJ met name Edom symbool kwaad (63) en 63:7-64:12 klacht... God moet komen om recht te zetten en dan 65-66 God straft het kwaad  en redt de rechtvaardigen: zie mijn dienaren maar jullie... (Dominic blz 127). Jesaja 63:18 heiligdom vertrapt... daarom zij vertrapt? (Edom lachte daar om)?  
​

Powered by Create your own unique website with customizable templates.