500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Home
    • Wie wij zijn
    • Contact
    • Zijn Joden intelligent?
    • De juichkreet van de reformatie
    • Thomas More
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Achteraf bekeken
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Zijn leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
  • Zijn geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen het pausdom.
  • Zijn verwanten
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Eta Linnemann
  • Boek
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Thomas Boston
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • Leeslint kinderdoop
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint divers
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
  • Bijbel
    • jongeling te Nain
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • Zie Mijn Knecht
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Dordt 400 jaar
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
Dr. Eta Linnemann
Wetenschap of vooroordeel? Het fiasco van de historisch-kritische Bijbelwetenschap


​Haar bekering
​Ze was een trouw leerling van moderne theologen zoals Bultmann, Ebeling en Gogarten. In de Bijbelwetenschappen had zij naam gemaakt in Duitsland. Toch was zij niet gelukkig. Ze greep naar de fles en was verslaafd aan de beeldbuis. Haar naam is Eta Linnemann. Een vrouw die haar mannetje stond in haar vak. Door aanraking met andere christenen ontdekte zij de werkelijkheid van de Bijbel. Zij doorzag de vooringenomenheid van de moderne theologie.

Haar boodschap
In dit boek doet zij uit de doeken hoe de moderne theologie te werk gaat vanuit een atheïstische veronderstelling. Sinds de Verlichting heeft de moderne wetenschappen zoals de natuurwetenschap gezorgd voor aardse vooruitgang. In plaats dat men God daarvoor dankte, maakte men deze wetenschap tot een soort god. Een god die zorgt voor een goed leven. Vanuit deze moderne natuurwetenschappelijke benadering bekijkt men ook de Bijbel. Wonderen passen niet in dat beeld. Linnemann wijst dit denksysteem af. Alle universiteiten zij behept met deze moderne visie in Duitsland. Zij wil christelijke universiteiten oprichten. Te beginnen bij een basisjaar waar men wordt voorbereid op het moderne denken aan de universiteiten. Op dit punt hebben de evangelische gelovigen het voortouw genomen. Te denken valt aan de evangelische hogeschool in Amersfoort, de universiteit van Leuven en Heverlee in België en de universiteit te Giessen in Duitsland.

De logische mens is ouder dan men denkt
Linnemann laat zien dat de methode aan de universiteiten, de hevige concurrentie, ook niet goed is. Maakt dat geen opgeblazen mensen? Anderzijds kan men wel elkaar op scherp houden en de materie beter doordenken. Echter plaats voor een Bijbelse visie is er niet. De Bijbel zou geschreven zijn in de tijd van de mythische mens. Dat is de mens die nog geloofde in wonderen en het leven zag als een groot ondoordringbaar geheim. De logische mens van nu kan daar niet mee uit de voeten. Linnemann laat zien dat de mens in de tijd van de Bijbel niet minder logisch dacht dan nu als het ging om wonderen. Toen Jezus zei dat het dochtertje van Jaïrus sliep, belachten zij Hem. Alle wonderen beschreven in de Bijbel roepen dan ook een reactie op van verwondering achteraf en ongeloof vooraf. .

De logische mens is ook de mythische mens
Natuurlijk deden er ook mythen de ronde maar ook in onze dagen waarin de logische mens leeft, zijn er nog genoeg mensen die geloven in horoscopen of dat er buitenaardse wezens zijn. De zaken liggen dus niet zo helder als moderne theologen beweren.  Behalve dat de mens logisch kan denken, heeft  de  mens ook een kant die openstaat voor iets dat zijn logica te boven gaat, het mythische. Die laatste kant kan inderdaad een invalshoek zijn voor het geloof. Maar door de val mist de mens de mogelijkheid om dit correct in te vullen.

De Bijbel zelf waarschuwt  al voor dwaalleerraars
De Bijbel zelf laat zien dat er dwaalleraars zullen komen die de waarheid ten onder zullen houden. Zij willen niet anders dan hun eigen leven, leven zonder Gods wil te doen. Kortom de moderne mens en de moderne theoloog staat in het spoor van de gevallen mens van oudsher. Aan het einde van het boek houdt Eta Linnemann een vurig pleidooi voor de kracht van Gods Woord. Hij hoeft maar te spreken en het is er (Ps. 33:9). Die kracht van Gods Woord zorgt er voor dat doden zondaren levend worden. ‘Ontwaakt gij die slaapt’. Dat is de dwaasheid van de prediking. Doven zullen horen, blinden zien en doden levend worden. Dat is inderdaad niet logisch maar wel theologisch.
Copyright 500jaarluther.nl
✕