Een nieuwe geboorte
Actuele bezinning op de wedergeboorte
Dr. A. Goedvree
De schrijver
De schrijver van dit boek is dr. A. Goedvree (1970). Hij is predikant in de Protestantse Kerk in Nederland en promoveerde in 2018 op een systematische - theologische studie over de visie van Herman Bavinck (1854-1921) op de wedergeboorte. In dit boek komen diverse stemmen uit de kerkgeschiedenis aan het woord met het oog op de actuele bezinning op wedergeboorte.
Wedergeboorte in de zin van levendmaking
Goedvree ruimt in dit boek allereerst misverstanden uit de weg over wedergeboorte. Één van die misverstanden is dat wedergeboorte wordt gezien als het begin van het geestelijke leven. Dit is een verkeerde bijwerking van de Dordtse leerregels waar de wedergeboorte weliswaar, in de zin van het moment van levendmaking, besproken wordt in DL1:12 maar het wordt tevens geplaatst in een breder perspectief. Deze bijwerking, een verengde kijk op wedergeboorte, kreeg vooral ingang in de 19de en 20ste eeuw. Dus in de tijd van de afscheiding, tevens de tijd van de polarisatie want wie scheidt die loopt het gevaar af te bakenen en in te perken. Wedergeboorte werd toen in bepaalde kringen van de rechterflank gelijk aan het moment van levendmaking en omdat levendmaking een werk van God is moet je maar afwachten tot Hij je levend maakt. Op deze manier wordt de mens geworpen op zichzelf en niet op het Woord van God. Goedvree legt hier terecht de vinger bij. De prediking van het evangelie raakt door deze manier van denken op de achtergrond en de belofte bij de doop verzegeld, waarin de Drie-enige God de zaligheid belooft aan elke dopeling die tot Hem komt, raakt uit beeld.
Het Woord en het sacrament zijn de startpunten van het geestelijke leven waarlangs God het begin van de de wedergeboorte werkt. Die startpunten worden veronachtzaamd. Eerst moet je weten of je wedergeboren bent en dan mag je pas gebruik maken van het evangelie en in sommige kringen ook alleen op Gods tijd. Dat het Zijn tijd is ervaar je in je hart maar dat valt niet iedereen ten deel. Goedvree legt hier terecht de vinger bij.
Wedergeboorte en geloof
Een tweede gevaar is dat men wedergeboorte loskoppelt van het geloof. Iemand is dan wel wedergeboren maar gelooft nog niet in de vergeving van de zonde door het bloed van Jezus. Dat komt nog wel op Gods tijd. Wie het evangelie van Johannes leest, komt met zo'n levensgevaarlijke visie niet weg. Alleen wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven volgens het evangelie van Johannes. Ook op dit punt kan wedergeboorte zorgen voor een beklemming en remming ten aanzien van het geestelijke leven en de prediking van de belofte. Goedvree meent echter dat Kersten wedergeboorte en geloof nog dicht bij elkaar hield maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Wedergeboorte in meervoudig perspectief
Wedergeboorte omvat heel het leven van een christen volgens Goedvree. Hij wijst erop dat deze kijk op wedergeboorte Bijbels is. Wie door het Woord van God en het geloof in Jezus wedergeboren is, draagt namelijk vruchten van het geestelijke leven. Het is met name de eerste brief van Johannes waar gewezen wordt op deze vruchten van het nieuwe leven. Wie deze vruchten niet heeft, is niet wedergeboren. Het is immers de Geest die zorgt voor dit nieuwe leven en wie deze Geest van Christus niet heeft die is niet van Hem.
Goedvree laat vervolgens vanuit de Schrift zien dat de nieuwe geboorte niet alleen geestelijk van aard is en het hele geestelijke leven omvat maar dat uiteindelijk ook heel de schepping er bij betrokken is. Alles zal eens weer nieuw worden. De schepping die nu zucht als een barende vrouw zal eens weer helemaal hersteld worden. Deze kijk op wedergeboorte is verhelderend. Kortom, Goedvree plaatst wedergeboorte in een Bijbels perspectief ontdaan van scholastische eenzijdigheden.
Tolle lege
Het boek is helder geschreven. Het is zowel geschikt voor persoonlijk gebruik maar ook vanwege de gespreksvragen die op elk hoofdstuk volgen, geschikt om op de kerkelijke verenigingen te gebruiken. Een mooi voorbeeld van een gespreksvraag is deze vraag: "Wat zegt het u dat Jezus Christus vrijmoedig het Koninkrijk van God verkondigt met de oproep tot geloof en bekering?" Kortom, tolle et lege!
https://www.royaljongbloed.com/nl/product/artios-reeks-een-nieuwe-geboorte
Actuele bezinning op de wedergeboorte
Dr. A. Goedvree
De schrijver
De schrijver van dit boek is dr. A. Goedvree (1970). Hij is predikant in de Protestantse Kerk in Nederland en promoveerde in 2018 op een systematische - theologische studie over de visie van Herman Bavinck (1854-1921) op de wedergeboorte. In dit boek komen diverse stemmen uit de kerkgeschiedenis aan het woord met het oog op de actuele bezinning op wedergeboorte.
Wedergeboorte in de zin van levendmaking
Goedvree ruimt in dit boek allereerst misverstanden uit de weg over wedergeboorte. Één van die misverstanden is dat wedergeboorte wordt gezien als het begin van het geestelijke leven. Dit is een verkeerde bijwerking van de Dordtse leerregels waar de wedergeboorte weliswaar, in de zin van het moment van levendmaking, besproken wordt in DL1:12 maar het wordt tevens geplaatst in een breder perspectief. Deze bijwerking, een verengde kijk op wedergeboorte, kreeg vooral ingang in de 19de en 20ste eeuw. Dus in de tijd van de afscheiding, tevens de tijd van de polarisatie want wie scheidt die loopt het gevaar af te bakenen en in te perken. Wedergeboorte werd toen in bepaalde kringen van de rechterflank gelijk aan het moment van levendmaking en omdat levendmaking een werk van God is moet je maar afwachten tot Hij je levend maakt. Op deze manier wordt de mens geworpen op zichzelf en niet op het Woord van God. Goedvree legt hier terecht de vinger bij. De prediking van het evangelie raakt door deze manier van denken op de achtergrond en de belofte bij de doop verzegeld, waarin de Drie-enige God de zaligheid belooft aan elke dopeling die tot Hem komt, raakt uit beeld.
Het Woord en het sacrament zijn de startpunten van het geestelijke leven waarlangs God het begin van de de wedergeboorte werkt. Die startpunten worden veronachtzaamd. Eerst moet je weten of je wedergeboren bent en dan mag je pas gebruik maken van het evangelie en in sommige kringen ook alleen op Gods tijd. Dat het Zijn tijd is ervaar je in je hart maar dat valt niet iedereen ten deel. Goedvree legt hier terecht de vinger bij.
Wedergeboorte en geloof
Een tweede gevaar is dat men wedergeboorte loskoppelt van het geloof. Iemand is dan wel wedergeboren maar gelooft nog niet in de vergeving van de zonde door het bloed van Jezus. Dat komt nog wel op Gods tijd. Wie het evangelie van Johannes leest, komt met zo'n levensgevaarlijke visie niet weg. Alleen wie in de Zoon gelooft, heeft het eeuwige leven volgens het evangelie van Johannes. Ook op dit punt kan wedergeboorte zorgen voor een beklemming en remming ten aanzien van het geestelijke leven en de prediking van de belofte. Goedvree meent echter dat Kersten wedergeboorte en geloof nog dicht bij elkaar hield maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Wedergeboorte in meervoudig perspectief
Wedergeboorte omvat heel het leven van een christen volgens Goedvree. Hij wijst erop dat deze kijk op wedergeboorte Bijbels is. Wie door het Woord van God en het geloof in Jezus wedergeboren is, draagt namelijk vruchten van het geestelijke leven. Het is met name de eerste brief van Johannes waar gewezen wordt op deze vruchten van het nieuwe leven. Wie deze vruchten niet heeft, is niet wedergeboren. Het is immers de Geest die zorgt voor dit nieuwe leven en wie deze Geest van Christus niet heeft die is niet van Hem.
Goedvree laat vervolgens vanuit de Schrift zien dat de nieuwe geboorte niet alleen geestelijk van aard is en het hele geestelijke leven omvat maar dat uiteindelijk ook heel de schepping er bij betrokken is. Alles zal eens weer nieuw worden. De schepping die nu zucht als een barende vrouw zal eens weer helemaal hersteld worden. Deze kijk op wedergeboorte is verhelderend. Kortom, Goedvree plaatst wedergeboorte in een Bijbels perspectief ontdaan van scholastische eenzijdigheden.
Tolle lege
Het boek is helder geschreven. Het is zowel geschikt voor persoonlijk gebruik maar ook vanwege de gespreksvragen die op elk hoofdstuk volgen, geschikt om op de kerkelijke verenigingen te gebruiken. Een mooi voorbeeld van een gespreksvraag is deze vraag: "Wat zegt het u dat Jezus Christus vrijmoedig het Koninkrijk van God verkondigt met de oproep tot geloof en bekering?" Kortom, tolle et lege!
https://www.royaljongbloed.com/nl/product/artios-reeks-een-nieuwe-geboorte