500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Theodorus van der Groe (1705-1784)  

Wie hij was
Theodorus van der Groe  werd geboren in 1705  te Zwammerdam als Dirk van der Groe en latiniseerde zijn naam tot Theodorus van der Groe. Hij stierf in 1784 te Kralingen (thans behorend tot Rotterdam). Van der Groe staat vooral bekend als boeteprediker en hij wordt gezien als een van de laatste vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie.  Men zegt weleens: Van der Groe doet het hekje toe. Van der Groe kwam uit een rijkgezegend geslacht. Hij werd namelijk in 1705 geboren als zoon van de predikant Ludovicus van der Groe en Johanna Laats. Hij is een achterneef van de predikant Joan Hugo van der Groe en de broer van de schrijfster Eva van der Groe. Van der Groe studeerde theologie aan de Universiteit van Leiden.  Na zijn studie was hij predikant in Rijnsaterwoude (1730). Tijdens zijn periode in Rijnsaterwoude kwam hij tot verandering.  Om die reden is hij altijd waarschuwend geweest voor zelfbedrog. In 1740 werd hij dominee in Kralingen toen nabij Rotterdam (thans behorend tot Rotterdam) waar hij in 1784 stierf.

Zijn visie op het geloof 
​
Van der Groe hield er aan vast dat de zekerheid tot het wezen van het geloof behoort. In de 18de eeuw waren er theologen die stelden dat de zekerheid tot het welwezen van het geloof behoort. Jacob Groenewegen was zo'n iemand die dit stelde. Van der Groe zei in een brief aan Jacob Groenewegen dat als de oude theologanten (Luther en Calvijn) nu (18de eeuw) geleefd zouden hebben, zij terstond de reformatie weer ter hand genomen zouden hebben. De oude theologanten leerden tegenover Rome dat de zekerheid tot het wezen van het geloof behoort en dat is een volkomen Bijbelse waarheid (Hebreeën 11:1) en dus veel meer dan slechts een kerkhistorische waarheid (zoals Jakob Groenwegen beweerde) volgens Van der Groe.

​
Zijn visie op de rechtvaardigmaking
​
Van der Groe moest niets hebben van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Er waren theologen in de dagen van Van der Groe die dit leerden. Te denken valt aan Comrie. Comrie heeft deze ommezwaai gemaakt onder invloed van Holtius. Overigens was Comrie op dat punt geen drijver. Van der Groe echter hield geloof wedergeboorte en rechtvaardigmaking bij elkaar. De ontdekking zag hij als een voorbereidend werk. Van der Groe zegt in het Zielzaligend geloof scherp:  'dat men is begonnen het beginsel van het geloof te stellen in algemene zaken van overtuiging, bekommernis, ongelovig zuchten, begeren, hongeren en dorsten zoals men het noemt; hetgeen de mens allemaal kan hebben en nochtans voor eeuwig verloren gaan!'. Men zou dan kunnen zeggen: maar zo iemand heeft de rechtvaardigmaking niet beleefd maar is wel van eeuwigheid gerechtvaardigd. Van der Groe hield echter sterk vast aan de bewuste rechtvaardiging in de tijd door het geloof. Hij wilde niets weten van dit soort speculaties. Hij ging op dit punt in het spoor van de oude theologanten, Luther en Calvijn (P. F. van der Meer, Geloofszekerheid ineens en voor altijd!, 75-78).  

​De toekomst van Israël
​
In een preek over Romeinen 11:26 vermeldt Van der Groe zijn hoop op het herstel van Israël. Daar staat:  'De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddelozenheden afwenden van Jakob'. Van der Groe merkt op dat reeds in het Oude Testament het herstel van Israël beloofd is omdat Paulus zegt: 'zoals geschreven is'. Paulus doelt daarbij op Jesaja 59:21. Van der Groe merkt op dat Christus een heerlijke Verlosser is die Abram heeft verlost uit de afgodische wereld en Israël verloste uit Egypte. Hij blijft niet alleen staan bij het toekomstige herstel van Israël. Hij kan het namelijk niet nalaten om te melden dat in zijn dagen de kerk ook deze Verlosser nodig heeft en vanwege het verval in zijn dagen zelfs meer dan ooit. Hij roept vervolgens de onbekeerde gemeenteleden op om te ontwaken en deze Verlosser door het geloof aan te nemen eer het te laat is (Theodorus van der Groe, De toekomst van Israël, uitgave van de Reveil-serie).

​Een duizendjarig vrederijk
​In een catechismus preek over zondag 19, het laatste oordeel, stelt Van der Groe dat voor Jezus komt ten oordeel eerst nog het rijk van de antichrist verbroken moet worden en het Joodse volk tot bekering moet komen. Dat als dat geschied is er een verheerlijkte staat van de kerk komt, waarin de gelovigen met Christus als hun Koning een tijd van duizend jaren hier op aarde heersen zullen. Van der Groe haalt daarbij Openbaring 20 aan (Van der Groe Heidelbergse catechismus, Zondag 19).    

Zijn boetepredicaties
​
Van der Groe hield felle boetepredicaties. Hij gebruikte hierbij vooral de boetepredicaties van de oudtestamentische profeten als model. In ogenschouw moet worden genomen dat het geestelijke verval van de kerk en het land hem aan het hart ging. Er deed zich echter een probleem voor. Van der Groe stelde zich steeds meer op een lijn met de profeten en stelde net als de profeten, in zijn allerlaatste boetepredicatie, dat de ondergang van Nederland spoedig zou komen. 

​Op dat punt heeft Van der Groe misgetast. Een voorganger is toch net weer geen profeet die de woorden van God rechtstreeks krijgt ingeblazen. Hij kan wel op grond van Gods woord zeggen dat het land zich rijp maakt voor het oordeel van God maar Hij heeft niet net als Jeremia in de raad van God gestaan (Jeremia 23:18). Om die reden dient een predikant de Schrift te bestuderen, te bidden om de Geest en dan het reeds bestaande woord van God door te geven. Daarbij moet men wel waarschuwen voor Gods oordeel. Zeker als er veel geestelijk verval is en opwekken tot het heil dat bij God rijkelijk voorhanden is.

​
De opwekking in Nijkerk
​Van der Groe moest niet veel hebben van de opwekking van Nijkerk. In zijn 'Toetssteen van ware en valse genade' bespreekt hij pagina's lang het gebed en de gebedsgestalte van de tollenaar achter in de tempel als kenmerk van de ware boetvaardigheid. Van der Groe stelde dat deze tollenaar een al nederigheid was. De tollenaar had nederige ogen omdat hij niet opkeek. Hij had nederige voeten omdat hij van verre stond. Hij had nederige handen omdat hij op zijn borst sloeg, de plaats waar de zonde huist. Ten slotte had de tollenaar een nederige mond omdat hij zei: 'O God wees mij de zondaar genadig!'  Deze nederigheid miste Van der Groe bij de opwekking van Nijkerk. Er was teveel ophef en de emoties waren te heftig. Men was niet waarlijk boetvaardig.

​Zijn pastorale bewogenheid
​Van der Groe was pastoraal bewogen met zielen op reis naar de eeuwigheid. Zo stelde hij in een pastorale brief het volgende aan iemand die het zaligmakende geloof miste: 'Zegt u
: O, wat moet ik doen? Hoe moet ik geloven? Hoe zal ik dat werk beginnen?, enz. Als een gezant van Christuswege zeg ik: ‘U komt de belofte toe.’ De Heere Jezus roept u door de stem van Zijn waarachtige Woord. Hij zegt dat u, zo ellendig en arm, zo blind en verhard, zo rampzalig en onmachtig en ongelovig als u bent, geheel en zonder verder uitstel of nadenken tot Hem moet komen, en dat u voor altijd moet afzien van uzelf en van alle schepselen en Hem tot uw almachtige Verlosser moet aannemen, opdat Hij u van het ongeloof tot het geloof zou brengen en van de macht van de satan tot God, en opdat Hij u een erfdeel zou geven onder de geheiligden in Zijn Naam. Ach, veracht toch die dierbare en zalige beloften van Christus niet langer door uw ongelovigheid'. Hier nadert Van der Groe de prediking van de beloften van de Erskine's.  
​​

​Luther, de Erskine's en Van der Groe
​
Net als Luther zag Van der Groe de wet als een voorbereidend werk en draait het uiteindelijk om het evangelie, het zaligmakend geloof in Jezus. Luther stelde dat de kerk staat of valt bij de rechtvaardigmaking door het geloof. Van der Groe sprak hem na. Hij wilde helemaal niets weten van een rechtvaardigmaking van eeuwigheid. Wel was Van der Groe meer controlerend, beschouwend en beschrijvend dan Luther. Hij schreef ten slotte ook een werk in die richting 'De toetssteen van ware en valse  genade'.     
                                                                                      
Van der Groe kon zich vinden in de werken van de Erskine's als het ging om wet en evangelie waarbij zij de wet zagen als een voorbereidend werk (naald, de wet als voorbereiding en draad, het evangelie waar het omgaat). Hij gaf om die reden ook werken van hen uit. Van der Groe had wel minder aanbod dan de Erskine's en benadrukte minder de beloften dan zij. Hij was toch meer controlerend, beschouwend en beschrijvend bezig dan zij (dr. P. H. van Harten, 'De prediking van de Ebenezer en Ralph Erskine' , 227-229).                                                   

Tot slot, Van der Groe had veel verwachting voor het herstel van Israël (ook op dit punt was hij thuis in de profeten van het Oude Testament) en hij geloofde in een duizendjarig rijk (Openbaring 20). Kortom,  Van der Groe had een rijkere toekomstleer in deze aardse bedeling dan Luther. 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.