500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Psalm 120  Een pelgrimslied op weg naar de Jerusjaliem, stad van vrede
Gebedsverhoring 

1 Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid,
en Hij verhoorde mij.

Gebed 
2 HEERE, red mijn ziel van de valse lippen,
van de tong vol bedrog.

Hij spreekt de vijand aan 
3 Wat zal de tong vol bedrog jou brengen?
Wat zal die tong  jou opleveren?
4 Het zijn scherpe pijlen van een machtig man,
en gloeiende houtskool (waarmee jullie iedereen afbranden) 

Een terugblik naar het vreselijke vertrekpunt 
5 Wee mij, dat ik als vreemdeling in Mesech verbleef,
dat ik woonde in of nabij de tenten van Kedar.
6 Langdurig heeft mijn ziel gewoond
bij hen die de vrede (sjalom) steeds haten.
7 Ik ben vreedzaam (sjalom) geweest, maar als ik aan het spreken was,
zochten zij oorlog.
King James heeft: I am for peace: but when I speak, they are for war: 
Ik ben voor vrede: maar als ik spreek, zijn zij voor oorlog.

Het is oorlog maar niemand die het ziet 
Huib Modderkolk schreef een boek "Het is oorlog maar niemand die het ziet". Over dat boek staat het volgende vermeld: Een digitaal platgelegde Rotterdamse haven. Artsen die ineens niet meer bij medische dossiers kunnen. De moderne tijd biedt talloze voordelen: we werken sneller en zijn altijd en overal bereikbaar. Maar er zijn ook nieuwe gevaren. Arjen Lubach zei over dit onthullende boek: Wie vroeger de wereld wilde begrijpen, las de Bijbel. Wie de wereld van nu wil begrijpen, leest dit boek. 

Toch denk ik dat de Bijbel een spade dieper gaat. Ongetwijfeld heeft Modderkolk een goed boek geschreven: "Het is oorlog maar niemand die het ziet". Toch denk ik dat de schrijver van Psalm 120 hetzelfde boek zou hebben kunnen schrijven en zelf heeft geschreven maar dan een spade dieper. Er woedt een geestelijke oorlog maar bijna niemand die het ziet, had de kop van Psalm 120 kunnen zijn. 

De anonieme schrijver van deze Psalm merkt op dat hij in nabij de tenten van Kedar (een ruig nomade volk) woonde. Hij verbleef namelijk als vreemdeling tussen mensen die hem vijandig gezind waren. De vraag is of we dit letterlijk moeten nemen maar hij voelde  zich in elk geval qua geloofsbeleving ver weg van de stad Jeruzalem,de stad van vrede. De dichter zelf is vreedzaam (vol sjalom) maar de mensen om hem heen strijden met hem en hun woorden zijn als dolken. Zij zochten steeds de oorlog, zo eindigt de Psalm. 
Oorlog? Dat zijn forse woorden. Moeten we die niet wat afzwakken en wat milder vertalen. Mensen zijn toch niet zo slecht? Is de dichter niet te somber? 

Wij weten allemaal hoe ruïnerend een oorlog kan zijn. Oorlog maakt mensen kapot. De dichter wordt door al die woorden van mensen die vervreemd zijn van zijn God diep verwond. Ze raken hem als dolkstoten. Dit komt omdat hij zo betrokken is op God en zo graag vrede wil. Hij is een beetje op God gaan lijken die de bron van vrede en sjalom is. 

Hij zegt: Wee mij, dat ik als vreemdeling in Mesech verbleef, dat ik woonde in de tenten van Kedar. Het woord wee werd gebruikt als klacht bij het overlijden van een mens.  Ook de dichter beschouwde zich al een dode. Duizend zorgen en duizend doden leefden er in zijn angstvallige hart. 

Wee mij. Ik sterf bijna daar nabij de tenten van Kedar  zo ver weg van Jeruzalem van de stad  van vrede. De dichter leefde daar waar de taal van de haat was. Die taal wordt helaas overal gesproken en je hoeft er niet hard voor te studeren. Ook geleerden spreken de taal van de haat als het gaat om God. Ze lachen je weg als je nog in de schepping in zes dagen gelooft. 

De dichter was dus een vreemdeling voordat hij op reis ging. Hij voelde zich een vreemdeling omdat hij een andere taal sprak en een andere tongval had. Hij sprak de taal van de liefde en hij wenste dat er vrede was in zijn haatdragende omgeving maar die anderen spraken vloeiend de taal van de haat. Haat die alles kapot maakt. 

Misschien zeg je wel is dit niet te zwart-wit. Ik ben ook christen en ik spreek ook weleens hatelijk in plaats van hartelijk. Is deze vreemdeling niet de Heere Jezus? Ja dat is mooi gezegd. Je gaat nu nog weer een spade dieper. Jezus kreeg op de meest diepe wijze te maken met een hatelijke omgeving maar  toch ook zijn volgelingen krijgen er mee te maken. Daarom moeten wij ook beseffen dat hoe meer wij de taal van de vrede gaan leren spreken door het geloof in Jezus. Des gaan wij ontdekken dat anderen de taal van de haat hanteren. 

Bovenaan de Psalm staat: Ik riep tot de HEERE in mijn benauwdheid, en Hij verhoorde mij. Daarna vermeldt dichter wat hij bad en waar hij last van had en waar hij naar verlangde, naar de vrede... naar de sjalom en hij blikt terug op een hatelijke omgeving die hij door de gebedsverhoring heeft verlaten. Dat is in het kort deze Psalm maar deze Psalm staat in een bundel... Dus de Psalm is een onderdeel van deze bundel. 

Deze Psalm is  namelijk terecht gekomen in de bundel pelgrimsliederen ook wel liederen Hamma'alot genoemd. Psalm 120 is een pelgrimslied geworden. Een lied dat gezongen werd door de pelgrims die op weg gingen, driemaal per jaar, naar Jeruzalem naar de grote feesten. Psalm 121 is het reislied naar Jeruzalem en Psalm 122 het lied van de aankomst in de stad Jeruzalem, stad van de sjalom. 

De dichter van Psalm 120 houdt het dus niet meer uit in de tent van de haatdragende mensen. Hij verlangt naar vrede ja naar de stad van vrede van sjalom, Jerusjaliem. Ook zijn spraak is vredig (sjalom). Straks zal zijn gebed daar zijn voor de sjalom voor Jerusjaliem. Sja'aloe sjelem jerusjaliem: bid voor de vrede van Jeruzalem (Psalm 121:6). 
​
Hoe vergaat het ons? Hoeveel christenen houden het wel uit in de tent van haatdragende mensen? Als Gods Woord gelasterd wordt en de naam Jezus geschonden wordt, vinden zij dat weliswaar niet fijn maar ja het is nu eenmaal zo en het zijn voor de rest wel aardige mensen die dat doen. Ook in dat opzicht is het waar Het is oorlog maar bijna niemand die het ziet. Er vindt in ons land en zelfs onder kerkmensen een vreselijke geestelijke strijd plaats. 

Psalm 120 is een pelgrimslied. De pelgrim vertrekt vanuit de vreemde door de gevaarlijke bergen zoals we lezen in psalm 121 en hij komt aan in Jeruzalem zoals we kunnen lezen in psalm 122. Bij ons liggen de zaken anders. Wij hoeven niet op weg te gaan naar Jeruzalem zoals deze pelgrims We mogen weten dat het nieuwe Jeruzalem zal neerdalen uit de hemel volgens Openbaring 21. Deze stad komt naar ons toe. 

Wij leven nu wel in oorlogsgebied. Om ons heen zien we de plagen zich voltrekken die beschreven staan in het boek Openbaring. Mensen krijgen korte lontjes en leren steeds beter de spraak van de haat spreken. In dat opzicht is onze situatie niet anders dan die van de dichter uit Psalm 120. De overheid wil het christendom aan banden leggen. In de Twee Kamer spreken ze de taal van de haat als het om het christendom gaat en om christelijke principes.   
​
Laten wij die op weg zijn naar de stad van de vrede (sjalom) daarom voor onszelf en anderen waakzaam zijn en de taal van de liefde en vrede (sjalom) leren spreken door anderen te wijzen op Jezus die onze vrede (sjaloom) is en door Hem stamelend na te spreken. En nog wat! Psalm 120 laat ook zien dat ons gebed zin heeft. De dichter zegt: Ik riep tot de HEERE (de God van het verbond) in mijn benauwdheid, en Hij verhoorde mij.

Poëtische opmerking:

Psalm   120  is  an  illuminating  example  of how viewpoints  differ whether this  is  a  song  of lament  or  song of trust/thanksgiving. Trust: Psalm  120:1b  also  fulfills  an important thematic introductory function which  underlines  its  being  a  song  of trust    Stichon   lb   is   strongly  emphasized.   The   opening  words   function  as  anacrusis   for  the  whole  poem:  Yahweh  is  the  One  you  should  turn  to  in  times  of need!  This  is  also  effectively underlined by the chiasticpattern of lb: To Yahweh ... in my need... I  called... he answered (me)                      
Patroon: Tot Jahweh (Hij) in de benauwdheid van mij (ik) riep ik (ik) en Hij antwoordde mij (Hij)
​Dus:  
Hij      Ik 
      X
Ik       Hij 

​Yahweh  can grate-fully  be  trusted because  he  answers!
Bron: ​TRUST AND LAMENT  IN THE MA'ALoT  PSALMS 
Powered by Create your own unique website with customizable templates.