500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Kruispunten op den weg der kerk
Zwingli - De Labadie - Kohlbrugge

Dr. G. Oorthuys 

De schrijver 

Dr./ds. Gerardus Oorthuys, 's-Heer Abtskerke 11.04.1876 - Oegstgeest, 18.07.1959.
Als predikant binnen de Ned. Herv. Kerk diende hij de Gemeenten Brakel (1902-1906), Leiden (1906-1910) en Amsterdam (1910-1943, emeritaat). Kwam in Leiden onder de bekoring van de prediking van dr. H.F. Kohlbrugge (1803-1875).
Hij promoveerde in 1905 (promotor prof. dr. F. Pijper) op de dissertatie 'De Antropologie an Zwingli', een proefschrift van blijvende betekenis vanwege de correctie op het heersende theologische klimaat rondom Zwingli, dat gaandeweg liberaler werd, Oorthuys plaatste Zwingli terug in het Reformatorische kamp.

De inhoud van dit boek
De titel kruispunten geeft aan dat de kerk ook de verkeerde kant kan opgaan en de verkeerde afslag kan nemen. Maar kruispunten geeft ook aan dat het om het Kruis van Jezus draait. Zwingli (1484-1531) is de eerste inspiratiebron voor dr. G. Oorthuys. Zwingli zette de Schrift en het Kruis van Christus centraal. Zijn 67 stellingen getuigen daar van (zie hieronder Zwingli en de 67 stellingen). We verlaten dan de 16de eeuw en komen aan bij Jean de Labadie. Hij was aanvankelijk een Roomse priester in Frankrijk maar werd protestants predikant in Geneve en kwam later naar Nederland waar hij in Middelburg predikant werd in de Waalse kerk. Hij wilde de kerk zuiveren net als de nadere reformatoren maar legde alle nadruk op de heiligheid van het leven. Volgens hem mogen alleen wedergeboren leden deelhebben aan de kerk anders wordt het een volkskerk in plaats van een heilige kerk. De Labadie scheidde zich dan ook af. De Labadie zijn leer leek veel op die van de Dopersen.  Toch doopte hij kinderen. Oorthuys laat zien dat De Labadie niet de belofte van de doop centraal zette maar de toekomstige genade voor de uitverkorenen. In de prediking stond meer de mens centraal dan het Kruis van Jezus. Hoewel de mens er volgens De Labadie met alles tussen uit moest vallen, kwam juist door de nadruk te leggen op de beleving van de christen de christen centraal te staan en niet Christus. De leer van de heilige kerk taste dus ook de leer van het Kruis en de genade aan. Heel anders is het bij Kohlbrugge. In zijn prediking stond het Kruis centraal. De gelovige blijft volgens Kohlbrugge tot de laatste doodsnik een zondaar die het moet hebben van vrije genade alleen. Het is duidelijk dat Oorthuys Kohlbrugge en Zwingli het hoogste waardeerde en De Labadie zag als een man die de kerk van het Kruis aftrok. 


Zwingli en de 67 stellingen 


  •  De nieuwe leer van Zwingli zorgt voor onrust in Zürich, de stad waar Zwingli inmiddels pastoor is. Het stadsbestuur van Zürich organiseert een godsdienstgesprek. Zwingli moet vertellen (in 1523) waarom hij andere ideeën over de kerk en het geloof heeft gekregen. Daarna zal het stadsbestuur beslissen of Zwingli door mag gaan met preken. Als voorbereiding op het gesprek schrijft Zwingli 67 stellingen over het geloof. In de inleiding op de stellingen staat het belangrijkste wat Zwingli wil zeggen: Christus is de enige weg naar de redding. Zeshonderd mensen zijn getuige van het godsdienstgesprek. Zwingli verdedigt zijn stellingen. Al zijn stellingen kan hij met teksten uit de Bijbel bewijzen. Het stadsbestuur is diep onder de indruk. Zwingli mag doorgaan met het verkondigen van het Evangelie 
  • Na Zürich kiezen ook andere Zwitserse steden de kant van Zwingli. De hervorming van Zwitserland begint. De hervorming is de beweging die de rooms-katholieke kerk wil veranderen en terug wil brengen bij Gods Woord. Zwitserland is verdeeld in kantons, soort provincies. Sommige kantons willen rooms-katholiek blijven. Er komt oorlog met de kantons die de kant van de hervorming kiezen. Zwingli gaat mee in de strijd als veldprediker. Ook draagt hij een harnas en een zwaard. Zo nodig vecht hij mee. Tijdens de slag raakt Zwingli zwaargewond. ’s Avonds wordt hij door vijanden gevonden op het slagveld. Als ze merken dat hij geen rooms-katholiek is, doden ze hem.
  • Na zijn sterven verbranden de rooms-katholieke soldaten het lichaam van Zwingli. Niemand mag ooit nog aan Zwingli denken Zwingli is belangrijk geweest voor de Hervorming in Zwitserland. Zo heeft hij de Bijbel in het Zwitsers-Duits vertaald. Hierdoor kunnen de Zwitsers de Bijbel in hun eigen taal lezen. Zwingli speelt een belangrijke rol in het afschaffen van de aflaat (een brief waarmee je vergeving van zonden kunt kopen) en het celibaat (het voorschrift in de rooms-katholieke kerk dat bijvoorbeeld een pastoor niet mag trouwen). Veel van wat Zwingli leert, geloven wij op grond van de Bijbel ook. Wel denken we verschillend over het Heilig Avondmaal. Voor Zwingli is dit vooral een herdenkingsmaaltijd. Je denkt aan wat de Heere Jezus voor je wil doen. Andere hervormers, zoals Johannes Calvijn, benadrukken dat de Heere Jezus ook echt geestelijk aanwezig is bij het Heilig Avondmaal. (Bron: https://www.hervormdezondagsscholen.nl/media/pages/materiaal/hervormingsdag/17a13554df-1639654956/a-kh_01_lesbrief-verwerking-voor-kinderen_zwingli-de-reformator-van-zwitserland-1-1.pdf)


Powered by Create your own unique website with customizable templates.