500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Werkverbond
    • Apologie in tweevoud
    • De almacht van God
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
    • Studentenangst
  • Leven
    • Zijn voornaam
    • Zijn achternaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Theologie des Altes Testament
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • Heilszekerheid
Afbeelding
Hoe zit het met...? is een nieuwe serie van Uitgeverij Gideon rondom de thematiek van schepping en evolutie. De boeken worden geschreven door Gert-Jan van Heugten (Weet Magazine & Waarom Schepping), voorzien van aansprekende illustraties door Arjen Niezen en zijn uitstekend geschikt voor gebruik op scholen en in jeugdgroepen. Het eerste deel heeft als thema: De ouderdom van de aarde. Want... hoe je denkt over de ouderdom van de aarde, is voor veel mensen bepalend voor hoe ze over God denken... en over zichzelf. Ken Ham, directeur van de organisatie Answers in Genesis, zei ooit: 'Hét grote verschilpunt tussen schepping en evolutie is de factor tijd'. Tot de 18e eeuw geloofden de meeste mensen, op basis van Bijbelse gegevens, in een jonge aarde van maximaal 10.000 jaar oud. Tegenwoordig gaan evolutionisten uit van een ouderdom van 4,54 miljard jaar. Dat betekent dat in de afgelopen 300 jaar de aarde meer dan 400.000 keer ouder is geworden. Hoe is die gedachte ontstaan? Welke dateringsmethoden zijn er om de ouderdom van de aarde te berekenen? Wat vertellen sporen van menselijk leven ons over hoe oud de aarde is? Hoe sterk zijn de papieren van een jonge aarde eigenlijk of wordt het tijd dat we als christenen onze visie door de wetenschap laten bijstellen? Lees De ouderdom van de aarde en oordeel zelf.


De ervaring van de schrijver 
Na een heldere inleiding neemt Gert-Jan  van Heugten je mee naar de kern. Welke theorie klopt? Schepping of Evolutie? Dit boek komt niet uit de lucht vallen. Gert-Jan  heeft namelijk na zijn studie verschillende lezingen gegeven over deze vraag die veel mensen bezig houdt. Dit boek is daar het resultaat  van. In dit boek gaat Gert-Jan in op slechts één geschil in het debat tussen schepping en evolutie namelijk: de tijd. Gert-Jan merkt op: "Als evolutie heeft plaatsgevonden, dan moet de aarde heel erg oud zijn. Dat is een kernpunt. Toen ik in 2014 Ken Ham, de directeur van de Amerikaanse organisatie "Answer in Genesis", interviewde op een congres in Engeland, zei hij iets wat ik mijn leven lang niet zal vergeten: "Hét grote geschilpunt tussen schepping en evolutie is de lange tijd 


De aarde wordt steeds ouder geschat  
Darwin ging minder onbevangen met het schip The Beagle naar de Galapagos eilanden dan hij ons wil doen laten geloven. Darwin kende de visie van Lyell op de aarde. Die stelde in 1830 dat de aarde meer dan 1 miljoen jaar oud was. Ussher stelde in 1650  op grond van de Hebreeuwse Bijbel (Masoretische tekst ) dat de aarde 6000 jaar oud was en Vossius stelde op grond van de Griekse Bijbel (Septuaginta) dat de aarde 7500 jaar oud was. Darwin volgde het voetspoor van Lyel en schatte in 1859 de aarde op 300 miljoen jaren. De aarde werd steeds ouder geschat. Patterson schatte in 1956 de aarde 4,55 miljard jaar. De aarde is dus als we even uitgaan van een maximale leeftijd als we de Bijbels gegevens aanhouden van 10.000 zo'n 400.000 maal zo oud geworden qua inschatting. 

Dateren met gebruikmaking van de vormingssnelheid of de vervalsnelheid  
Dat de aarde steeds ouder wordt geschat is niets mis mee als het tenminste wetenschappelijk onderbouwd wordt. Op dat punt zet Gert-Jan van Heugten in want hij meent dat dit niet het geval is. Gert-Jan heeft daar valide argumenten voor. De ouderdom van de aarde wordt bepaald door twee verschillende principes  Allereerst de vormingssnelheid en ten tweede vervalsnelheid. Gert-Jan geeft bij beide principes een voorbeeld. De vormingssnelheid legt hij uit aan de hand van een emmer die onder een druppelende kraan staat. Als je weet hoeveel druppels de kraan per minuut produceert kun je weten wanneer de emmer onder de kraan is gezet door die af te zetten tegen de inhoud die reeds in de emmer terecht is gekomen. Daarbij zijn wel twee zaken onzeker. Je weet niet of de emmer helemaal leeg was toen die onder de kraan werd gezet en of de kraan niet harder gedruppeld heeft dan hij nu doet. Kortom is het proces wel uniform zoals het zich nu voordoet?

Dat zelfde geldt voor de vervalsnelheid. Stel: je ziet een kaars branden en daarnaast ligt een zelfde kaars die de normale lengte heeft van de kaars die brandt. Je bestudeert het proces en je komt er achter dat de kaars 1 mm kleiner wordt in bijvoorbeeld 5 minuten. Nu kun je uitrekenen wanneer de kaars is aangestoken en dus hoe lang deze al brandt. Ook hier zijn twee onzekere factoren. De kaars kan bijvoorbeeld een paar dagen eerder al zijn aangestoken en weer zijn gedoofd en vervolgens bijvoorbeeld een uur geleden weer zijn aangestoken. Bovendien is het de vraag of een kaars altijd precies evenveel per tijdeenheid vervalt. De gevormde hoeveelheid gesmolten kaarsvet kan de snelheid waarmee de vlam de kaars kleiner maakt remmen. 

De dateringsmethoden op een rijtje gezet
Gert-Jan zet de dateringsmethoden op een rijtje. Je kunt de aarde namelijk dateren met gebruikmaking van de radiometrische datering. Deze techniek is gebaseerd op radioactief verval. Er wordt dus gekeken naar de vervalsnelheid (denk aan de  kaars). Volgens deze meetmethode kan de aarde maximaal 4,54 miljard jaren oud zijn. Volgens de vormingssnelheid (denk aan de  druppelende kraan) van zout in de zeeën zouden de zeeën maximaal 62 miljoen jaren oud zijn.  Maar als je meet vanuit de afname van de sterkte van de aardmagnetische velden wat we sinds 1835 doen dan blijkt dat die sterkte per eeuw 5% afneemt. Bij een sterker magnetisch veld (de buitenste kern van de aarde draait om de binnenste kern van de aarde) wordt de aarde steeds warmer. Vanuit dit oogpunt bezien kan de aarde niet ouder zijn dan 20.000 jaren oud anders zou de aarde te warm zijn om op te leven. Er zou zich zelfs op de aarde geen water kunnen bevinden want als het er al zou zijn dan zou het meteen verdampen. 

De leeftijd van de aarde schatten volgens de Bijbelse gegevens is niet onaannemelijk 
Gert-Jan neemt de schatkist die gevonden is in een gezonken schip als voorbeeld voor het bepalen van de ouderdom van de aarde. In die schatkist zitten munten met een jaartal erop. Op de oudste munt staat bijvoorbeeld 1731 en op de jongste munt staat 1782. Duidelijk is het dat het schip vergaan is na 1782. Zo zit het nu ook met de leeftijd van de aarde. De oudste munt (radioactief verval) die gevonden is schat met op 4,54 miljard jaren maar de jongste munt (datering via afname van de sterkte van magnetische velden) op 20.000 jaren oud. ​De aarde is dus niet ouder dan 20.000 jaren. 

Daarnaast zijn er in aardlagen die als zeer oud gedateerd worden restanten gevonden van het menselijke lichaam. Het ontstaan van de mens wordt weer van jonger datum geschat. Maar hoe kan het dat de ene methode de aarde als zijnde zeer oud dateert en de andere methode de aarde juist als jong dateert. Dit kan als volgt worden verklaard. Bij de datering gaat men uit van uniforme processen maar wat als er een catastrofe zoals de zondvloed heeft plaatsgevonden dan kan alles sneller verlopen? Zo kan iemand door een ziekte opeens jaren ouder lijken. Het lichaam raakt dan sneller in verval. Kortom de vormingssnelheid en de vervalsnelheid is gebaseerd op uniforme processen. Het is dus de vraag of je met een statische methode dient te rekenen. Verval en vorming kunnen door een catastrofe zoals de zondvloed sneller gaan dan in de huidige tijd. Kortom een catastrofe heeft zijn eigen dynamiek Dat de aarde volgens de Bijbelse gegevens tussen de 6000 tot 10000 jaar oud is, is wetenschappelijk gezien helemaal niet onaannemelijk. 

Een waarschuwend nawoord
In zijn nawoord geeft Gert-Jan de lezer nog een goede maar ook waarschuwende tekst mee van Jezus zelf. Er zijn namelijk ook christenen die met één been op de Bijbelse grond wensen te staan maar hun andere been op de modern wetenschappelijke grond hebben gezet. Zij geloven enerzijds in het evangelie van Jezus maar anderzijds ook in de evolutie. Een schepping van zes dagen en een jonge aarde achtten zij wetenschappelijk gezien onmogelijk. Dat loopt niet in de pas met hun wetenschappelijke dogma's. Gert-Jan haalt Johannes 3:12 aan waar Jezus zegt: "Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?". Hij merkt bij deze tekst het volgende op: "De Bijbel spreekt over aardse controleerbare dingen: of Jezus echte geleefd heeft, wie de koningen van Israël waren, wanneer de schepping plaatsvond en of er een zondvloed is geweest". Vervolgens maakt hij een goede toepassing als hij opmerkt: "Als je de Bijbel al niet zou kunnen vertrouwen op zaken die je kunt nagaan, waarom zou je de Bijbel dan wel kunnen vertrouwen over hemelse zaken die je niet kunt natrekken zoals het eeuwige leven, verlossing en het bestaan van de hemel (en van de hel)? Het omgekeerde is ook waar: als de Bijbel de waarheid spreekt over het begin van de wereldgeschiedenis, dan kun je de Bijbel ook vertrouwen als het gaat om het einde ervan."                 

Evaluatie
Gert-Jan heeft een meeslepend en verhelderend boek geschreven over de ouderdom van de aarde. Dit boek kan op scholen, Bijbelstudiekringen, catechisatie en jeugdverenigingen worden doorgenomen mits er wel een kader is dat jonge lezers bij het doornemen van dit boek begeleidt. Jongeren maar ook ouderen worden door dit boekje  gewapend tegen de in (pseudo)wetenschappelijke kringen dominante evolutietheorie. Daarom van harte aanbevolen. 

Het boek is bestelbaar bij: 
https://www.gideonboeken.nl/de-ouderdom-van-de-aarde
​ 

Powered by Create your own unique website with customizable templates.