500 jaar Luther - Alles over het leven van Luther
  • Wij
    • De juichkreet van de reformatie
    • Actueel
    • Thomas More
    • Zijn Joden intelligent?
    • Met een beroep op Luther
    • Apologie in tweevoud
    • De bede in de doop: Altijd wil regeren
    • Een moderne vraag
    • Werkverbond
    • Het genadeverbond in het doopformulier
    • Het genadeverbond volgens Jongeleen
    • De volkomen leer van de zaligheid
    • Een kanttekening bij de theocratie
    • De almacht van God
    • De uitverkiezing bij Luther, Kohlbrugge en Boston
  • Leven
    • Studentenangst
    • Zijn voornaam
    • Zijn levensloop
    • Zijn navolgers
    • Zijn achternaam
    • Zijn tijd
    • Zijn worsteling
    • Zijn ontwikkeling
    • Zijn Augustinus
    • Zijn vrouw en zijn vriend
    • Zijn Psalm 118
    • Zijn Johannes Hus
    • Zijn Nicolaas van Lyra
    • Zijn Reuchlin
    • Zijn Erasmus
    • Zijn tegenstander: Aristoteles
    • Zijn pausen
    • Zijn begin als reformator
    • Zijn pleidooi voor kerkhervorming
    • Zijn besmette imago
    • Zijn Thomas Müntzer
    • Zijn Schriftuitleg
    • Zijn Johannes Agricola
    • Zijn disputen
    • Zijn onderscheid tussen schrift en gesproken Woord
    • Zijn Schriftvisie
    • Zijn postmodernisme
    • Zijn leesroute
    • Zijn uitleg
    • Zijn tafelgesprekken
  • Geschriften
    • Zijn 97 stellingen
    • Zijn 95 Stellingen
    • Brief aan Albrecht von Mainz
    • Brief aan christelijke adel
    • Babylonische gevangenschap
    • Over de goede werken
    • De vrijheid van een christen
    • Brief aan de raadsheren
    • Brief aan Nederland
    • De bruiloft te Kana.
    • De kloostergeloften en het huwelijk
    • Brief van een vertaler
    • Overal is God
    • Brief van Jacobus
    • Brief aan de Romeinen
    • De brief aan de Galaten
    • De goede Herder
    • De studie theologie
    • De knechtelijke wil
    • Tegen de Joden
    • Tegen het pausdom.
  • Verwant
    • Johannes Huss
    • Reuchlin als voorloper
    • Calvijn
    • Guido de Brès en Menso Alting
    • Borstius
    • Koelman
    • Van der Groe
    • Maccovius
    • Comrie
    • Comrie' s volgers (1)
    • Comrie's volgers (2)
    • Ebenezer Erskine
    • Ralph Erskine (1)
    • Ralph Erskine ( 2)
    • Breuk: Kant en Nietzsche
    • Kohlbrugge
    • J A Wornser sr
    • Ferdinand Domela Nieuwenhuis
    • Barth
    • Bonhoeffer
    • Bultmann
    • Hoornbeeck
    • Eta Linnemann
  • Bijbel
    • Onze taal en de klassieke talen
    • Sciëntisme
    • Hebreeuws huiswerk
    • Richteren en Ruth: een vacature vervuld
    • Theologie des Altes Testament
    • Bijbels Hebreeuws
    • Lesopzet
    • Psalm 115, 116 en 117
    • Vrijheid der exegese
    • Lukas 4:16-30
    • De theologie van Kronieken
    • Psalm 120-134
    • De grondtaal als mand van de Geest
    • BuitenBijbelse parallellen
    • De mythe van de mythische mens in de Bijbel
    • Nabonidus
    • Makhtesh holle plaats
    • Codex Hammurabi
    • Vertalingen uit het Hebreeuws
    • Hooglied Hans Ausloos
    • Hooglied Willem van Saint-Thierry
    • Het Hooglied
    • The gospel according to Isaiah 53
    • De bundel psalmen 120-134
    • Leesmethode
    • De zeventig weken en de grote verdrukking
    • Lukas 2
    • Wees sterk en moedig (Salomo)
    • Gods rechtszaak in Jesaja 1 en Micha 6
    • Jeremia 46:10 een slachting voor de HEERE
    • Het boek Job
    • Psalm 1 en 2
    • Psalm 7
    • Psalm 42
    • Psalm 51
    • Psalm 72
    • Psalm 77
    • Psalm 124
    • Leeslint Psalm 110
    • Psalm 110 in Hebreeën
    • Psalm 110
    • Psalm 115 116 en 117
    • Psalm 120
    • Psalm 121
    • Psalm 122
    • Psalm 123
    • Vergilius en Jesaja
    • Klacht op goede vrijdag van Jezus
    • (niet) ter wille van Israel (Jesaja 40-55)
    • De ware wijnstok
    • Nieuwe vertalingen
    • Subtiele Schriftkritiek
    • Leeslint Jeremia
    • Gedichten en Psalmen
    • Cursus Bijbels Grieks
    • Aramees in Jeremia 10:11
    • Openbaring 13
    • Vertaling Jesaja 63:1-6
    • Edom in Jesaja 34 en 63
    • Wie schreef Genesis ?
    • De betekenis van de men in Jesaja 35:1a
    • Geduld volgens Jakobus
    • Lopend vuur
    • Retoriek in 1 Korinthe 15
    • Het misoffer en Maleachi 1:11
    • De instructies in 1 Timotheus 4 nader bekeken
    • Het eenmalige offer
    • Keizer Augustus
    • De verwoesting van Jeruzalem
    • De tweevoudige gebiedende wijs in het Nieuwe Testament
    • Een afgesneden zaak
    • Schepping in Genesis 1
    • Schepping in Genesis 2 vers 4 b en verder
    • De val in Genesis 3
    • Meditatieve momenten
    • Het Hooglied is meer dan een liefdeslied
    • De oerrol van Jeremia
    • Schriftoverdenking
    • Cursus Hebreeuws
    • Cursus Hebreeuws vervolg
    • Wat staat er in het Hebreeuws en in het Grieks??
    • Joodse gebeden en liederen
    • Openbaring 7,8,9
    • Openbaring 15 en 16
    • Zijn de brieven aan Timotheus van Paulus?
    • jongeling te Nain
    • Het paradijs
    • Tekst en uitleg
    • Een bewogen prediker
    • Gezanten namens Christus
    • Het tweevoudige doel van de doop
    • De dode zeerollen
    • Het genadeverbond in de Schrift
    • De evolutie van de Bijbel
    • De 'theios aner' en Jezus
    • Esther en de Reformatie
    • De plaats en de betekenis van het boek Ruth
    • Zie Mijn Knecht
    • Jesaja 53
    • 'Ere zij God' nader bekeken
    • Gods woord houdt stand
    • Laat ons overvaren
    • 666
    • Simson
    • Bart Kamphuis
    • Jesaja 7:14
    • De auteurs van Jesaja
    • Psalm 137
    • De geloofstaal van Jona
    • Job de lijdende rechtvaardige
  • Boek
    • Ethisch hervormd Johannes de Groot
    • Jood De vergeten geschiedenis van een beladen woord
    • Nederlandse Lutheranen en hun omgang met de Augsburgse ConfessieNieuwe pagina
    • De Bijbel als biografie van God en mensen
    • Volwassendoop kinderdoop herdoop
    • De middenorthodoxie
    • Robert Boyle
    • Christelijke wetenschappers
    • Op ontdekkingstocht door het Nieuwe Testament
    • De hemel te rijk
    • Ontwakend Jodendom
    • Theologie en hermeneutiek
    • Tasten naar God
    • De apotheek in de getto
    • Baas in eigen boek?
    • Pal voor Gods heilige schepping
    • De laatste lente van de dinosauriërs
    • Overal is God
    • Chanoeka
    • Wetenschappers zijn arrogant
    • Dialoog, dans en duel Preken voor tijdgenoten
    • De dienaar van JHWH
    • Hebreeuws leer je zo
    • Hoe zit het met de ouderdom van de aarde?
    • Zo Zoon, zo Vader
    • Jeremia, profeet van oordeel en hoop
    • 50 misverstanden over de Bijbel
    • Israel een wereld apart
    • Storm over de wereld
    • Heel verschillend en toch één
    • Er klopt niks van Onthutsende onthullingen over de evolutietheorie
    • Traag tot toorn
    • De omkeer van God in het Oude Testament
    • Heilig is zijn naam
    • Donatisten
    • Vergeving en herstel (Anselmus)
    • Evolutie Een ei zonder kip
    • Kan de wetenschap alles verklaren?
    • Boven tijd en toeval
    • Zwingli De Labadie Kohlbrugge
    • De doop in de Nederlandse belijdenisgeschriften
    • Erasmus Begrepen uit de geest der renaissance
    • Athanasius De menswording des Woords
    • Ontluikend christendom
    • Ik ben de HEERE, Uw God, Ebenezer Erskine
    • Boeken over de Psalmen
    • Het verraad der clercken
    • Willem Teellinck Soliloquium
    • Brokkelbrein
    • 1 zo'n mannetje
    • Benne Holwerda herdacht
    • De wereldwijde vloed
    • Een nieuwe geboorte
    • De heruitgave van "Een beschouwing van het verbond der genade"
    • De val van Prometheus
    • De held met duizend gezichten
    • De slag om het hart
    • Het paradijs
    • The Hebrew Bible
    • De doop volgens ds G Boer
    • De zekerheid van het heil
    • Luther voor leken
    • Midden in het leven
    • Adam waar ben jij?
    • Calvijn en zijn uitleg van de Psalmen
    • Kerstens visie op Boston
    • Bemind Henri Nouwen in gesprek
    • Het Hooglied van Salomo
    • Verhaal en feit in de Bijbelse tijd
    • De tijdgeest verstaan
    • Als vrouwen het woord doen
    • Luther on Jews and Judaism
    • Dominicanen in meervoudig perspectief
    • Jesus and the eyewitnesses The Gospels as Eyewitness Testimony
    • Boeken over Jesaja
    • Calvijns klassieke opleiding
    • Academische herdenkingen
    • Dr. C Steenblok
    • Boeken in het kort
    • Kersten in kleur
    • Kersten en het genadeverbond
    • Boston en het genadeverbond
    • Bullinger en het genadeverbond
    • Laurus Boone
    • Eerherstel voor Boone
    • Leeslint doopbelofte
    • Leeslint kinderdoop
    • Dr. J.G. Woelderink Verbond en bevinding
    • Reformatie toen en nu
    • Reformatie vandaag
    • Om het behoud
    • Thomas Boston
    • Separatisme en wereldgelijkvormigheid
    • Wetenschap of vooroordeel?
    • Jeruzalem en Athene
    • Gereformeerde scholastiek
    • Théodore de Bèze
    • De jonge Luther
    • Luther, een sympathieke potentaat.
    • En alzo zal geheel Israel gered worden'
    • Liefde voor Israel
    • Verwacht u Hem?
    • Voetius en de sabbat
    • Het rechtvaardigend geloof
    • Letterknechten
    • Israel in het geding
    • Comrie en het ABC van het geloof
    • Het Oude Testament
    • Het hart van Torah
    • Algemene genade
    • Herman Dooyeweerd
    • De reformatie der prediking
    • De gemeene gratie
    • De grote ontsporing
    • Athanasius als bestrijder der Arianen
    • De reformatie van koning Josia
    • Melanchtons humanisme
    • Melanchton en de oude kerkvaders
    • De Verlichting als kraamkamer
    • Was de Reformatie een vergissing?
    • Luther in het oordeel van Sorbonne
    • Katharina von Bora
    • Het merk Luther
    • De Bijbel als boek van schoonheid
    • Leeslint de dochter van Jefta
    • De Nadere Refomatie van het gezin
    • C.S Lewis De zeebries der eeuwen
    • Mozes en Hammurabi
    • Leeslint de grondtekst
    • Leeslint scriptie schrijven
    • Leeslint de hereniging van 1892
    • Leeslint divers
    • Leeslint vader en zoon
    • Leeslint schepping en evolutie
    • Leeslint Bijbelse sleutelwoorden
  • Politiek
    • Hoe migratie echt werkt
    • De graanrepubliek
    • Opkomst Meritocratie
    • de PvdA en de neoliberale revolutie van de jaren negentig
    • Diplomademocratie
    • De verborgen juwelen
    • De aanval op het Westen
    • De moderne economie als juggernaut
    • De economie van goed en kwaad
    • Wealth of nations
    • De vrije markt bestaat niet
    • Wat kunnen wij leren van economen die bijna niemand meer leest
    • Wachten op het westen
    • Over arbeid Simone Weil
    • Ben je wel een gezonde baas
    • Islamisme en Islam
    • Klimaatverandering als klassenoorlog
    • Een jager in het woud // Maarten Doorman
    • Generatie angststoornis //Jonathan Haidt
    • België 2000 jaar geschiedenis
    • Ruis
    • Het ijzeren veulen
    • Hoe Parijs de revolutie maakte en de revolutie Parijs
    • De troost van gebrekkig strafrecht
    • Links vs rechts
    • Angst voor vrijheid E Fromm
    • In wat voor een wereld zullen we leven
    • Over het sabbatsjaar en jubeljaar
    • Een biografie van Parijs
    • De Tawl Hoe de Nederlandse taal (bijna) Amerika veroverde
    • Vertroostingen Dirk de Wachter
    • Het verlaten individu Esther van Fenema
    • Gaza Een geschiedenis van kolonisatie
    • Oratie van Bas van Bavel
    • De gezagscrisis Ad Verbrugge
    • Laat de aarde juichen
    • De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafden
    • Werelddenkers
    • Marketing in de nieuwe economie
    • De onzichtbare hand Bas van Bavel
    • Een nieuwe structuurverandering van het publieke domein
    • Vita contemplativa
    • Het is oké om kwaad te zijn op het kapitalisme
    • Het communistisch manifest
    • De ongelijkheidsmachine
    • Minder is meer
    • De perfecte storm
    • Thora en Stoa
    • Observaties over Europa
    • Niet alles is te koop
    • De asielloterij
    • Tijd geest Een perspectief op mens en tijd
    • De Tovenaar en de Profeet
    • Wokeland Coen de Jong
    • Geuzen en glippers
    • Weimarrepubliek
    • Geuzen aan de macht
    • Geuzen in de lage landen
    • Hoop voor de aarde
    • Ruw ontwaken uit de neoliberale droom
    • Huntingto versus Fukuyama
    • De schijn-elite van valse munters
    • Ode aan het klootjesvolk
    • Op de bank
    • Socratisch motiveren
    • Gevaren van de moderne kapitalistische wereld
    • Luther over de koopman en dewoeker
    • Een land van kleine buffers
    • Democratie en autocratie
    • J.J. Buskes Het nationaalsocialisme
    • De draagbare Ter Braaak
    • Een ongemakkelijke waarheid
    • Dames voor Darwin
    • Prinses Irene en prins Carlos Hugo
    • Microfobie De cult van het kolossale
    • Strijdvaardig leven. In het spoor van Socrates, Seneca en Samoerai
    • De onmisbaren
    • Zetelroof Geerten Waling
    • Framing
    • Bore out
    • Kemal Mustafa
    • Politiek bij een geopende Bijbel
    • Eigen volk eerst
    • Edmund Burke
    • Oikofobie Thierry Baudet
    • Baudet en het kabinet
    • Keynes en de staatskas
    • Marx: zijn geboorteplaats en zijn leven
    • Standbeeld voor Marx
    • Marx' materialisme
    • Opium van het volk
    • Vervreemding
    • Ottho Gerhard Heldring
    • Pieter Jelles Troelstra
    • Het doopformulier besproken
    • Niet bij brood alleen
  • Dordt 400
    • De mand van de Geest
    • Van doopvont naar avondmaalstafel
    • Dordt: een opmerkelijke theodicee
    • Vicentius en de kerkelijke eenheid
    • Vicentius
    • De synode van Emden 1571
    • Leerregels les 1
    • Samenvatting Les 1
    • Leerregels les 2
    • Samenvatting les 2
    • Leerregels les 3
    • Wat maar vooral ook hoe
    • Leerregels les 4
    • Leerregels les 5
    • Leerregels les 6
    • Beelden van synode en land
    • Beeld van een vis in sterk stromend water
    • Theologische uitdrukkingen
    • De plaats van de leerregels
    • Les opzet eerste ochtend
    • Historische context
    • Waarom de Synode
    • Waarom Dordrecht
    • Waarom Bogerman
    • Synodeleden
    • Johannes Drusius de voorbereider van de Statenvertaling
    • De Statenvertaling
    • Johannes Maccovius
    • Kloosterkerk Den Haag
    • Kerend tij in Utrecht
    • Algenoegzaam
    • De welmenende roeping in de Dordtse leeregels
    • Pastoraal
    • Zondag 20
    • Het doopformulier uitgelegd
    • Dordt in diskrediet
    • Van Dordt naar Ulrum
    • Beza en de verkiezing
    • De verschillen na de Synode
    • Cornelis Hoen
    • Jacobus Trigland
    • De (theo)logische visie tijdens en na Dordt
    • Wordt heel de wereld zalig?
    • Rechtvaardigmaking van eeuwigheid
    • Bavianen en slijkgeuzen
    • Dubbele predestinatie
    • Augustinus' uitleg van Romeinen 9
    • Luther en de verkiezing
    • De aard van het geloof
    • Natuurlijk licht
    • Catechese
    • Artikel 8 dominees
    • Luther en artikel 8
    • Willem Teellinck en zijn avondmaalsvisie
    • komt nog
    • Komt nog
    • Sciëntisme
    • Heilszekerheid >
      • Nieuwe pagina
      • Nieuwe pagina
Psalm 121  Een reislied op weg naar de Jeruzalem, stad van vrede
1 Ik sla mijn ogen op naar de bergen,
vanwaar komt  mijn hulp? 
2. Mijn hulp komt van de HEERE,
Die hemel en aarde gemaakt heeft.

3  Hij zal uw voet niet laten wankelen,
           uw Bewaarder zal niet sluimeren.
4. Zie, de Bewaarder van Israël
zal niet sluimeren of slapen.

5. De HEERE is uw Bewaarder,
de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand.
6. De zon zal u overdag niet steken,
de maan niet in de nacht.

7. De HEERE zal u bewaren voor allerlei kwaad,
uw ziel zal Hij bewaren.
8. De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren,
van nu aan tot in eeuwigheid.

Psalm 121 is een reislied. Veelal wordt deze Psalm gelezen als christenen een lange reis gaan maken. Deze Psalm valt uiteen in vier delen van elk twee verzen: vers 1 en 2: De pelgrim op weg naar Jeruzalem vraagt om hulp. Hij weet dat de HEERE die geeft. Vers 3 en 4:  De dichter bemoedigt de medepelgrims en stelt dat de HEERE hen zal bewaren die net als hij de HEERE om hulp vragen met oog op de reis. De HEERE zal 24/7 waken en niet sluimeren en zeker niet slapen.  In vers 5 en 6 wordt dit verder uitgewerkt: de HEERE is er bij als Bewaarder. In vers 7 en 8 merkt de dichter en pelgrim op dat de HEERE alle pelgrims die Hem om hulp vragen zal bewaren van allerlei kwaad  en dat zelfs voor eeuwig. Ja tot de pelgrims aankomen in het nieuwe Jeruzalem. 
Opvallend is dat de naam van de HEERE in  drie van de vier de delen gebruikt wordt. HEERE dat is de naam van de God van het verbond. In het Hebreeuws staat de naam Jahweh. Dat wordt door sommige vertaald met Hij die is. God is er. Hij is niet de Afwezige maar de grote Aanwezige. 

Deze naam HEERE krijgt even verderop in Psalm 124, ook een pelgrimslied, nog meer betekenis. Daar lezen we: "Als de HEERE dat is Hij die is, de Aanwezige niet bij ons geweest was – zeg dat toch, Israël – als de HEERE niet bij ons geweest was, toen mensen tegen ons opstonden, dan hadden zij ons levend verslonden, toen hun toorn tegen ons ontbrandde". Kortom als Jahweh, Hij die is er niet bij was geweest, let op de woordspeling, dan waren wij omgekomen. Zo mag de pelgrim op weg naar Jeruzalem dat ook ervaren. Hij die is, de Aanwezige is er bij. God is niet absent, ook al lijkt dat zo als de pelgrims zien op de omstandigheden. Nee Hij is erbij. 

Dit hier bovengenoemde is de kern van de Psalm. Laten we even er wat verzen uitpikken. De openingspassage van Psalm 121 wordt verschillend vertaald. De Statenvertaling en de Herziene Statenvertaling vertalen:  "Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp is".    De NBV heeft: ''Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar komt  mijn hulp?".  In dat geval begint deze Psalm met een vraag van de pelgrim. 

Dat is nog niet zo'n gekke vertaling van de NBV en het is taalkundig gezien goed mogelijk en vanuit het geheel van de tekst zelfs wenselijk om het zo te vertalen. De pelgrim is namelijk op weg naar Jeruzalem. Hij is als het ware vertrokken uit de tenten van Kedar, het platteland. Dat is een ander gebied dan de bergen die zijn rondom Jeruzalem (Psalm 125:2). De pelgrim gaat op naar Jeruzalem naar de stad van de vrede met zijn gezin. In de bergen zou zijn voet of die van zijn vrouw of kinderen weleens kunnen uitglijden. En ja dan kan de val hinderlijk zijn maar ook zelfs dodelijk als daar onder het ravijn is. Ook zijn er wilde dieren in de bergen en rovers. De kans om overvallen te worden is niet groot maar wel aanwezig. Om die reden vraagt de pelgrim vertwijfeld: ''Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar komt  mijn hulp?". 

Deze vertaling past niet alleen goed in het geheel van de tekst. Ook handhaaft deze vertaling de traprijm. Bij traprijm eindigt een vers op een woord en begint een volgende vers met datzelfde woord. Dat is nu het geval in de vertaling van de NBV want in het Hebreeuws eindigt vers 1 met mijn hulp (ezrie) en begint vers 2 met mijn hulp (ezrie). In de vertaling van de NBV: ''Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar komt mijn hulp?". Mijn hulp komt van de HEERE". 

Geestelijk gezien zoekt de dichter om hulp. Hij ziet er als een berg tegenop letterlijk en figuurlijk om met zijn gezin deze reis te voet te maken. Hij is nu de stad genaderd en raakt als man van de platteland overweldigd door de bergen. Daarom zegt hij: ''Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar komt  mijn hulp?". Maar hij zet zijn voeten in Gods spoor... Het antwoord volgt dan ook meteen. Vol vertrouwen zegt hij: "Mijn hulp komt van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft". 

Opvallend is het dat de eerste twee verzen in de ik-vorm staan: " Ik sla de ogen naar de bergen vanwaar komt mijn hulp? Mijn hulp komt van de HEERE..." Het is een soort credo. Credo betekent vanuit het Latijn letterlijk: ik geloof. Onderweg naar Jeruzalem belijdt de pelgrim zijn geloof. Het is zijn persoonlijke credo. Net als Psalm 120 ook in de ik-vorm staat: "Wee mij, dat ik als vreemdeling in Mesech verbleef, dat ik woonde nabij de tenten van Kedar".

Deze pelgrim is weggetrokken uit de tenten van Kedar, uit het gebied van de oorlog en hij is op weg naar de Jeruzalem, de stad van de vrede, de stad van de sjalom. 

Daarna volgt de u-vorm of zo je wilt de jij-vorm. De Psalm wordt nu ook door andere pelgrims gezongen en niet alleen door de dichter en zijn gezin. De dichter heeft deze Psalm beschikbaar gesteld en als gelovige spreekt hij nu de andere pelgrims toe die ook dezelfde nood ervaren op weg naar Jeruzalem, de stad van de vrede: "Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw Bewaarder zal niet sluimeren. Zie, de Bewaarder van Israël zal niet sluimeren of slapen". 

In het Hebreeuws staat het woord sjomeer. Dat is een tegenwoordig deelwoord en betekent letterlijk: de bewarende. Het ziet op een doorgaande handeling: uw Bewarende, dat is Hij die steeds bewaart, zal niet sluimeren of slapen. Hij is 24/7 waakzaam. Het kleine credo in vers 1 en 2 loopt uit op een geloofsbelijdenis, die alle gelovigen die hun ogen slaan naar de bergen en dan vragen om hulp, insluit. De HEERE waakt niet alleen over mij, zegt de dichter maar ook over u of jou die het van Hem verwacht. Hij zal niet slapen maar zelfs ook niet sluimeren. Kortom de Bewarende verliest u en jou niet uit het oog zelf geen ogenblik als we Hem om hulp vragen. 

Onwillekeurig moet ik aan Jezus denken die in Gethsemane bloed en tranen zweette. Vooraf had Hij zijn discipelen gevraagd om te waken maar in de uren van zijn strijd waren zij in slaap gevallen. Ze konden zelfs niet één uur waken, zo constateerde de Heiland laat staan 24/7. Is dit niet de toestand van veel gelovigen? Jona viel aan boord van het schip waarmee hij notabene vluchtte uit Gods aangezicht in slaap en dat was niet de slaap van het geloof waarvan we lezen in Psalm 3: ''Ik lag en sliep gerust van de trouw van de HEERE bewust". Bij de komst van de Bruidegom sliepen al de 10 meisjes. Laten we niet groot denken van de mens en van onszelf. Wij sluimeren gauw en als we niet oppassen vallen we in slaap. Is het niet goed om elkaar en onze medemens wakker te schudden? We zijn toch op reis? Reizen  velen niet naar de stad van het verderf?

Er is wel een verschil tussen sluimeren en slapen maar het zit dicht tegen elkaar aan. Vanwege onze sluimerende ogen zien we minder de gevaren en zij we minder attent. Nog erger is het als we in slaap zijn gevallen dan merken we helemaal niets wat er om ons heen gebeurt. Op de grote kerk in Zwolle staat: vigilate et orate. Dat wil zeggen: waakt en bidt. Dat is wat gemeenteleden moeten doen. 

De Psalm begint dus met vraag: vanwaar komt mijn hulp? En dan volgt  een klein credo, een kleine persoonlijke geloofsbelijdenis: "Mijn hulp komt van de HEERE". Daarna bemoedigt de dichter de andere pelgrims die dezelfde vraag op de lippen nemen met de volgende woorden: "Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw Bewaarder zal niet sluimeren. Zie, de Bewaarder van Israël zal niet sluimeren of slapen. De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand. De zon zal u overdag niet steken, de maan niet in de nacht. De HEERE zal u bewaren voor allerlei kwaad, uw ziel zal Hij bewaren. De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren". Dat is het vertrek uit de tenten van Kedar (Psalm 121) en de aankomst in Jeruzalem (Psalm 122)

Maar de dichter bemoedigt ook ons. Het gedicht is ook ons in handen gekomen en dus spreekt hij ook ons aan. 
In dit leven zijn er vele gevaren en is er veel kwaad wat op ons afkomt. Het grootste kwaad zit in ons hart. Van huis uit zijn we traag om te doen wat God ons opdraagt. We kunnen tegen allerlei zaken als een berg opzien. We hebben echt hulp nodig. De dichter wijst ons de weg. 

Op weg naar Jeruzalem naar de stad van de vrede, de stad van sjalom is de HEERE erbij als wij Hem om hulp vragen. De vraag: vanwaar komt mijn hulp? wordt beantwoord met een klein credo: Mijn hulp komt van de HEERE Die de hemel en aarde gemaakt heeft. 

Dat laatste hoort er helemaal bij. Wie in de HEERE gelooft, gelooft ook dat Hij de Schepper is van hemel en aarde. Ja de God in wiens hand alles is. Op die God kunnen we bouwen voor eens en altijd. Met onze vragen kunnen wij bij Hem terecht. Maar Hij vraagt ons wel om te waken en bidden. Dat kunnen wij niet zonder zijn hulp maar dat hoeft ook niet want onze hulp komt van de HEERE Die de hemel en aarde gemaakt heeft.  
Powered by Create your own unique website with customizable templates.