Psalm 115 tot en met 117: een opvallende triade
Psalm 117 is de kortste psalm. Dat is opvallend maar wat ook opvallend is, is waarom deze psalm volgt op psalm 116 en waarom deze psalm een zelfstandige plaats heeft gekregen. Deze psalm zou zo in een psalm ingevoegd kunnen worden. In een aantal psalmen worden de heidenvolken eveneens opgeroepen om de HEERE te loven en prijzen en toch krijgt Psalm 117 een zelfstandige plaats maar ook een opvallende plaats zo net na Psalm 115 en Psalm 116. Ik zet deze Psalm op een rijtje zodat de onderlinge correspondenties en relaties duidelijk worden...
In Psalm 115 wordt vermeld dat de heidenen wel afgodsbeelden hebben en Israël niet maar die afgodsbeelden hebben weliswaar wel ogen maar zien niets en hebben ze weliswaar oren maar horen helemaal niets.
Psalm 116 laat zien dat de HEERE juist wel hoort. Hij hoort het gebed en verhoort het ook. De HEERE heeft wel oren hoewel Israël geen afgodsbeeld van Hem heeft en hoewel de HEERE hoog in de hemel woont. Hij hoort werkelijk. Psalm 116 is dus een reclame voor de HEERE. Het is een danklied om anderen aan te sporen om deze God aan te roepen. Hij redt keer op keer. Psalm 116 is dus een plaatje bij de belijdenis van Israël dat de HEERE hoort. In deze psalm is een ervaringsdeskundige aan het woord! Dat maakt deze psalm overtuigend. Er staat niet: de HEERE hoort als een belijdenis maar hier is een gelovige aan het woord. Het is een praktijkvoorbeeld en dat is de beste reclame!
In Psalm 117 worden nu ook de heidenen na deze aansprekende reclame in psalm 116 opgeroepen om de HEERE te loven en prijzen. De HEERE hoort wel meldt Psalm 116 en de afgoden horen niets vermeldt psalm 115. Mooi is dus om te zien dat deze drie psalmen zo op elkaar volgen en dat daar dus een bewuste opbouw achter zit. Psalm 115 spot weliswaar met de afgodendienst Psalm 116 is een reclame voor de HEERE die wel hoort maar Psalm 117 laat de heiden niet de de kou staan. Deze Psalm nodigt hen uit om de HEERE te loven en prijzen...
Het is de Heilige Geest die er voor gezorgd heeft dat deze drie psalmen zo gecomponeerd en gecombineerd zijn. Het is de Geest van Pinksteren. De Geest die de volkeren op het oog heeft. Hij gaf de samenstellers van de psalmbundel de wijsheid om deze drie psalmen naast elkaar te plaatsen.
Psalm 116 waarin staat dat de HEERE hoort, slaat een brug tussen Psalm 115 en 117
(לָ֭מָּה יֹאמְר֣וּ הַגֹּויִ֑ם אַיֵּה־נָ֝֗א אֱלֹהֵיהֶֽם)
Psalm 115:2 Waarom zeggen de volken(gojiem): waar is toch hun God? Er volgt vervolgens een gesprek met de volken, gojiem die niet snappen dat Israël een God heeft want nergens bevindt zich zijn stenen of gegoten beeld. Maar stenen kunnen niet horen noch zien. Helaas.
^
|
Psalm 116 is een psalm van één van Israël, een getuigend danklied waarin duidelijk wordt wie de HEERE is en dat Hij wel hoort en verhoort. Hij heeft oren en Hij hoort en verhoort.
|
V
(הַֽלְל֣וּ אֶת־יְ֭הוָה כָּל־גֹּויִ֑ם)
Psalm 117:1 Loof de HEERE alle volken (gojiem) Oproep tot de volken, gojiem om God te loven die wel hoort.
Indeling psalm 116
Bron: (Akademies Jaargang 18, Nommer 3, 2021:“So lank ek leef,sal ek Hom aanroep”:’nOndersoek na die teologiese bedoeling van Psalm116 S.D.(Fanie)Snyma)
A - F: Het aanroepen van de naam de HEERE in het gebed en de redding van de dood
>>>> Het hart van de Psalm: G - G1: gered en hij wandelt weer in het land van de levenden
F1 -A1: Dankzegging door het aanroepen van de naam van de HEERE in de lofprijzing
A De HEERE hoort mijn stem (v.1)
B Ik roep de HEERE aan (v.2)
C Banden van de dood hadden mij ingesloten (v.3)
D Ik roep de naam de de HEERE aan (v.4–5)
E. Hij heeft mij gered (v.6)
F De HEERE doet goed aan mij (v.7)
G U hebt mij gered (v.8) (hart van de Psalm)
G1 Ik wandel weer in het land van de levenden (v.9–11) (hart van de Psalm)
F1 Ik zal de weldaden van de HEERE vergelden (v.12)
E1 Dankzegging door het opheffen van de beker van heil (vs 13a)
D1 Ik roep de naam van de HEERE aan (v13b–14)
C1 De dood van de dienaar is kostbaar voor de HEERE (vv.15–16)
B1 Ik roep de naam van de HEERE aan v.17)
A1 Ik betaal mijn geloften het huis van de HEERE(v.18–19
Psalm 117 is de kortste psalm. Dat is opvallend maar wat ook opvallend is, is waarom deze psalm volgt op psalm 116 en waarom deze psalm een zelfstandige plaats heeft gekregen. Deze psalm zou zo in een psalm ingevoegd kunnen worden. In een aantal psalmen worden de heidenvolken eveneens opgeroepen om de HEERE te loven en prijzen en toch krijgt Psalm 117 een zelfstandige plaats maar ook een opvallende plaats zo net na Psalm 115 en Psalm 116. Ik zet deze Psalm op een rijtje zodat de onderlinge correspondenties en relaties duidelijk worden...
In Psalm 115 wordt vermeld dat de heidenen wel afgodsbeelden hebben en Israël niet maar die afgodsbeelden hebben weliswaar wel ogen maar zien niets en hebben ze weliswaar oren maar horen helemaal niets.
Psalm 116 laat zien dat de HEERE juist wel hoort. Hij hoort het gebed en verhoort het ook. De HEERE heeft wel oren hoewel Israël geen afgodsbeeld van Hem heeft en hoewel de HEERE hoog in de hemel woont. Hij hoort werkelijk. Psalm 116 is dus een reclame voor de HEERE. Het is een danklied om anderen aan te sporen om deze God aan te roepen. Hij redt keer op keer. Psalm 116 is dus een plaatje bij de belijdenis van Israël dat de HEERE hoort. In deze psalm is een ervaringsdeskundige aan het woord! Dat maakt deze psalm overtuigend. Er staat niet: de HEERE hoort als een belijdenis maar hier is een gelovige aan het woord. Het is een praktijkvoorbeeld en dat is de beste reclame!
In Psalm 117 worden nu ook de heidenen na deze aansprekende reclame in psalm 116 opgeroepen om de HEERE te loven en prijzen. De HEERE hoort wel meldt Psalm 116 en de afgoden horen niets vermeldt psalm 115. Mooi is dus om te zien dat deze drie psalmen zo op elkaar volgen en dat daar dus een bewuste opbouw achter zit. Psalm 115 spot weliswaar met de afgodendienst Psalm 116 is een reclame voor de HEERE die wel hoort maar Psalm 117 laat de heiden niet de de kou staan. Deze Psalm nodigt hen uit om de HEERE te loven en prijzen...
Het is de Heilige Geest die er voor gezorgd heeft dat deze drie psalmen zo gecomponeerd en gecombineerd zijn. Het is de Geest van Pinksteren. De Geest die de volkeren op het oog heeft. Hij gaf de samenstellers van de psalmbundel de wijsheid om deze drie psalmen naast elkaar te plaatsen.
Psalm 116 waarin staat dat de HEERE hoort, slaat een brug tussen Psalm 115 en 117
(לָ֭מָּה יֹאמְר֣וּ הַגֹּויִ֑ם אַיֵּה־נָ֝֗א אֱלֹהֵיהֶֽם)
Psalm 115:2 Waarom zeggen de volken(gojiem): waar is toch hun God? Er volgt vervolgens een gesprek met de volken, gojiem die niet snappen dat Israël een God heeft want nergens bevindt zich zijn stenen of gegoten beeld. Maar stenen kunnen niet horen noch zien. Helaas.
^
|
Psalm 116 is een psalm van één van Israël, een getuigend danklied waarin duidelijk wordt wie de HEERE is en dat Hij wel hoort en verhoort. Hij heeft oren en Hij hoort en verhoort.
|
V
(הַֽלְל֣וּ אֶת־יְ֭הוָה כָּל־גֹּויִ֑ם)
Psalm 117:1 Loof de HEERE alle volken (gojiem) Oproep tot de volken, gojiem om God te loven die wel hoort.
Indeling psalm 116
Bron: (Akademies Jaargang 18, Nommer 3, 2021:“So lank ek leef,sal ek Hom aanroep”:’nOndersoek na die teologiese bedoeling van Psalm116 S.D.(Fanie)Snyma)
A - F: Het aanroepen van de naam de HEERE in het gebed en de redding van de dood
>>>> Het hart van de Psalm: G - G1: gered en hij wandelt weer in het land van de levenden
F1 -A1: Dankzegging door het aanroepen van de naam van de HEERE in de lofprijzing
A De HEERE hoort mijn stem (v.1)
B Ik roep de HEERE aan (v.2)
C Banden van de dood hadden mij ingesloten (v.3)
D Ik roep de naam de de HEERE aan (v.4–5)
E. Hij heeft mij gered (v.6)
F De HEERE doet goed aan mij (v.7)
G U hebt mij gered (v.8) (hart van de Psalm)
G1 Ik wandel weer in het land van de levenden (v.9–11) (hart van de Psalm)
F1 Ik zal de weldaden van de HEERE vergelden (v.12)
E1 Dankzegging door het opheffen van de beker van heil (vs 13a)
D1 Ik roep de naam van de HEERE aan (v13b–14)
C1 De dood van de dienaar is kostbaar voor de HEERE (vv.15–16)
B1 Ik roep de naam van de HEERE aan v.17)
A1 Ik betaal mijn geloften het huis van de HEERE(v.18–19