Zijn Joden intelligenter dan de rest van de wereldbevolking?
De goede maatschappelijke positie van de Joden
Dr. W.H. Zuidema zei in een lezing in synagoge van Zwolle in 1991 het volgende:
In de dertiger jaren (van de 20ste eeuw, H.R. ) was de joodse bevolking 1% van de Duitse bevolking, een op elke honderd mensen.
Maar:
- 10% van de dokters was joods,
- 11% van de makelaars was joods,
- 16% van de advocaten was joods,
- 17% van de bankiers was joods,
- 25% van de kleinhandel was joods,
- 30% van de kledingindustrie was in joodse handen,
- 70% van de warenhuizen was in joodse handen,
- 75% van de hoogleraren aan sommige universiteiten was joods.
Joden zijn niet intelligenter
Dr. W.H. Zuidema zei: Als we deze feiten even op ons laten inwerken, dan kunnen we ons afvragen, hoe dit alles mogelijk is. En dan bedoel ik niet de houding van de niet-joodse wereld, maar deze creativiteit en productiviteit van het jodendom. Zijn joden gemiddeld intelligenter dan niet-joden? Ik geloof er niets van. Er zijn bovendien grote joodse gemeenschappen, zoals de voormalige Ethiopisch, die op al die vlakken veel minder present zijn geweest. Is het dan de joodse cultuur, die er de oorsprong van is, zoals vanmorgen een van de sprekers suggereerde? Misschien is dat een stap in de richting. Maar het antwoord voldoet mij nog niet.
Niet te snel iets aannemen
Dr. W. H. Zuidema zocht het antwoord in de manier waarop de rabbijnen hun kennis te berde brengen. Dat zorgt voor de goede attitude bij het bedrijven van wetenschap. Zuidema zei: Het heeft dus zin ons af te vragen: Welke attitude heeft het jodendom in de loop van de geschiedenis ontwikkeld. En een deel van het antwoord kan dan zijn: het jodendom is geen geloof, dat men moet aanvaarden en dat men niet `in vraag stellen' mag, maar een cultuur waarin de kunst van het vragenstellen tot in de uiterste perfectie is doorgevoerd. Ik herinner mij dat ik eens van mijn oude leraar, opperrabbijn emeritus Aron Schuster, op mijn kop kreeg, omdat ik iets wat hij zei, te snel aannam. Zijn reactie was onmiddellijk: `Nee, nee, nee, meneer Zuidema, u gaat te vlug, u moet mij niet geloven, u moet het zelf nazoeken.'
Door blijven vragen
Dr. W.H. Zuidema zei vervolgens: Het jodendom heeft geleerd niet te leven met allerlei fraaie antwoorden, maar bij alles vragen te stellen. De leerling wordt niet beloond bij een goed antwoord, maar bij een goede vraag. Dat is een aspect van het Talmoed-leren: niet de tekst verabsoluteren, maar uit te zoeken op welke vraag de tekst een antwoord is (....)
De leraren van de Talmoed leerden hun leerlingen vragen te stellen, de vraag achter de vraag te ontdekken. Misschien heeft dat een attitude doen ontstaan, die generaties lang doorwerkt en die ook in een van de traditie vervreemde vorm maakt, dat een joods onderzoeker nooit tevreden is, maar altijd doorzoekt: `Okay, ik heb een antwoord gevonden, maar heb ik de juiste vraag gesteld?'.
Bron: www.judaica-zwolle.nl (lezing: de invloed van het Jodendom op de westerse cultuur)
Jammer dat de meeste Joden tot nu toe geen goede vragen hebben leren stellen die tot het geloof in Jezus van Nazareth leiden. Bijvoorbeeld deze vraag: wat moeten we doen om zalig te worden?
Het Jodendom kent ook een rijke veelkleurige wetsinterpretaties. Om die reden zijn er mijns inziens zoveel 'goede' Joodse advocaten.
De goede maatschappelijke positie van de Joden
Dr. W.H. Zuidema zei in een lezing in synagoge van Zwolle in 1991 het volgende:
In de dertiger jaren (van de 20ste eeuw, H.R. ) was de joodse bevolking 1% van de Duitse bevolking, een op elke honderd mensen.
Maar:
- 10% van de dokters was joods,
- 11% van de makelaars was joods,
- 16% van de advocaten was joods,
- 17% van de bankiers was joods,
- 25% van de kleinhandel was joods,
- 30% van de kledingindustrie was in joodse handen,
- 70% van de warenhuizen was in joodse handen,
- 75% van de hoogleraren aan sommige universiteiten was joods.
Joden zijn niet intelligenter
Dr. W.H. Zuidema zei: Als we deze feiten even op ons laten inwerken, dan kunnen we ons afvragen, hoe dit alles mogelijk is. En dan bedoel ik niet de houding van de niet-joodse wereld, maar deze creativiteit en productiviteit van het jodendom. Zijn joden gemiddeld intelligenter dan niet-joden? Ik geloof er niets van. Er zijn bovendien grote joodse gemeenschappen, zoals de voormalige Ethiopisch, die op al die vlakken veel minder present zijn geweest. Is het dan de joodse cultuur, die er de oorsprong van is, zoals vanmorgen een van de sprekers suggereerde? Misschien is dat een stap in de richting. Maar het antwoord voldoet mij nog niet.
Niet te snel iets aannemen
Dr. W. H. Zuidema zocht het antwoord in de manier waarop de rabbijnen hun kennis te berde brengen. Dat zorgt voor de goede attitude bij het bedrijven van wetenschap. Zuidema zei: Het heeft dus zin ons af te vragen: Welke attitude heeft het jodendom in de loop van de geschiedenis ontwikkeld. En een deel van het antwoord kan dan zijn: het jodendom is geen geloof, dat men moet aanvaarden en dat men niet `in vraag stellen' mag, maar een cultuur waarin de kunst van het vragenstellen tot in de uiterste perfectie is doorgevoerd. Ik herinner mij dat ik eens van mijn oude leraar, opperrabbijn emeritus Aron Schuster, op mijn kop kreeg, omdat ik iets wat hij zei, te snel aannam. Zijn reactie was onmiddellijk: `Nee, nee, nee, meneer Zuidema, u gaat te vlug, u moet mij niet geloven, u moet het zelf nazoeken.'
Door blijven vragen
Dr. W.H. Zuidema zei vervolgens: Het jodendom heeft geleerd niet te leven met allerlei fraaie antwoorden, maar bij alles vragen te stellen. De leerling wordt niet beloond bij een goed antwoord, maar bij een goede vraag. Dat is een aspect van het Talmoed-leren: niet de tekst verabsoluteren, maar uit te zoeken op welke vraag de tekst een antwoord is (....)
De leraren van de Talmoed leerden hun leerlingen vragen te stellen, de vraag achter de vraag te ontdekken. Misschien heeft dat een attitude doen ontstaan, die generaties lang doorwerkt en die ook in een van de traditie vervreemde vorm maakt, dat een joods onderzoeker nooit tevreden is, maar altijd doorzoekt: `Okay, ik heb een antwoord gevonden, maar heb ik de juiste vraag gesteld?'.
Bron: www.judaica-zwolle.nl (lezing: de invloed van het Jodendom op de westerse cultuur)
Jammer dat de meeste Joden tot nu toe geen goede vragen hebben leren stellen die tot het geloof in Jezus van Nazareth leiden. Bijvoorbeeld deze vraag: wat moeten we doen om zalig te worden?
Het Jodendom kent ook een rijke veelkleurige wetsinterpretaties. Om die reden zijn er mijns inziens zoveel 'goede' Joodse advocaten.